Gå til innhold
Mr.rs4

Hvilke foto kamera trengs for å få bra bilder?

Recommended Posts

Mr.rs4    47
Mr.rs4

Ser på kamera nå, for å få gode bilder, hva trenger man? Ønsker ikke altfor dyrt kamera, for det er vel kun dette det vil bli brukt til.

Hvilke merke ville dere godt for?

Hvilke linse er best?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øystein    90
Øystein

Hva legger du i bra bilder? bruksområde?

Skal du bare ha bilder på pc/skjerm hjemme, eller skal de trykkes opp?

Hvilke krav har du til kunstnerisk kontroll på å ta bildene?

Uansett, så er alle de store produsentene ok, det handler mer om preferanser, smak/behag.

På spørsmålet om hvilke linser/objektiver som er best, er svaret helt avhengig av bruksområde og behov.

Skal du knipse bilder i hverdagen og på ferie kan et objektiv til et par tusen være bra nok.

Skal du derimot ta actionbilder av sport, eller knallgode portretter må du kanskje telle titusen-lappene.

Spørsmålet ditt er litt for generellt til å gi et godt svar.

Det blir som å skrive:

Ser på bil, for langkjøring, hva trenger jeg. Hvilket merke og hvilken motor er best.

Skjønner? ;-)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr.rs4    47
Mr.rs4

Jepp, det er for å ta still bilder av bilen, etter polering. Se nærbilder av riper, swirls osv. Så kanskje opptil 15meter ifra til nærbilde på et par cm?

Gode bilder på dags tid, og kanskje på kveld(ikke for mørk).

Skal vel ikke trykkes opp i noe som helst form. Kun til å se på PC skjerm.

Jeg har VELDIG lite kontroll på foto kamera.

Sett litt på finn.no, og lurer på om disse er gode nok

Et til "bare" 800kr, er dette godt nok?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Jeg har hatt nikon d3000 og nå 3200.Jeg ville gått for ett sånt eller tilsvarende opplegg fra canon.Viktigere enn pris er å ta bilder riktig og øve i all slags lys og vinkler.Og redigere etterpå.Ikke for å pynte på, men få det til å se ut omtrent sånn det er.autofunksjon f.eks varierer mye fra kamera til kamera.Auto betyr ikke at bildene blir automatisk knallbra.Til ditt bruk tror jeg kit linsa/objektivet som ofte er 18-55 passer veldig bra det første året :) Lykke til!

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Jeg bruker et Canon EOS 1100D med kit-linse til mine S&S. Jeg ga drøyt 2000,- for mitt på Collect@store på Elkjøp. Du kan jo sjekke f. eks denne S&S-tråden KLIKK MEG for å se om du synes det holder mål. Jeg er ingen fotograf, og bruker kamera i automodus. ;)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr.rs4    47
Mr.rs4

Takker for svar!

@ØHN, det så jo meget bra ut, men ser en ikke bedre striper i sort enn hvit, da jeg nesten ikke finner striper i bilen(med hvit lakk) min nå(etter en liten polering :blink: ), og mobilen greier ihvertfall ikke få frem noe.

Men tror jeg går for noe slik ja. Se hva jeg finner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Takker for svar!

@ØHN, det så jo meget bra ut, men ser en ikke bedre striper i sort enn hvit, da jeg nesten ikke finner striper i bilen(med hvit lakk) min nå(etter en liten polering :blink: ), og mobilen greier ihvertfall ikke få frem noe.

Men tror jeg går for noe slik ja. Se hva jeg finner

Lettere å få frem lakkdefekter på sort, ja. Med litt fomling og fikling går det på hvit bil også. Du kan sjekke denne hvite jeg tok. KLIKK MEG

IMG_4070.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Har samme kamera som hmsilset. Veldig lettfattelig og enkelt i bruk. Startet å ta bilder med "auto-funksjonen", men har lært meg litt om hva som er hva ang lukkertid, blenderåpning, iso osv, så nå går det mest i manuelle innstillinger. Er på ingen måte profesjonell, men synes det er moro. Forøvrig ganske godt batteri på disse kameraene også, som bør telle litt. Ble litt bitt av basillen slik som med bilpleie, kan man si!

Kjøpte kit med 18-55 og 55-200 objektiv. Sistnevnte er mest i bruk til daglige bilder, men er ikke noe å ta nærbilder med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr.rs4    47
Mr.rs4

@ØHN

Ja, ser det, men kanskje du var i en mørkere garasje og? Ser bildene var litt mørkere enn de andre du har tatt.

Men ja, en ser forskjellen og god nok for meg.

Takker for svar, vet mer hva jeg skal se etter. Men tror jeg kommer til å kjøpe noe brukt, da for en mer for pengene og kanskje mer utstyr. I og med det vil kanskje kun gå til kun bil pleie :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AppelsinSkall    47
AppelsinSkall

I de fleste tilfeller er det mer fotograf enn utstyr som er årsaken til dårlige bilder.

Jeg ville brukt litt mindre penger på utstyr, og heller tatt med et fotokurs i budsjettet :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Det å ta gode bilder av bil krever mer av brukeren enn av kameraet. Når det gjelder moderne kameraer så er forskjellen i bildekvalitet marginal eller ikke eksisterende for en amatør i de fleste tilfeller. Spesiellt når det gjelder rimelig speilrefleks med kit objektiv sammenlignet med dyrere utstyr skal man vite sine saker for å kunne se forskjeller. Alt som leveres i dag er "bra". Men selvfølgelig har dyre objektiver sine styrker og skiller seg ofte ut når det gjelder lysstyrke f.eks.

Jeg mener at hvis man ikke har interesse av å sette seg inn i hvordan et kamera fungerer så bør man velge et godt kompaktkamera fremfor speilrefleks da et kompaktkamera med mindre sensor er mindre følsomt for feil innstillinger i forhold til situasjonen når det kommer til dybdeskarphet og fokuspunkt. Kjører man på med auto i et speilreflekskamera så kan ting ofte bli helt feil.

Jeg vil uansett anbefale å sette seg inn i det grunnleggende. Jeg kjenner jeg får lyst til å felle en tåre når jeg ser noen står med utstur til flere titusen og knipser i full auto og lurer på hvorfor den svarte bilen er så lys og alt annet er overeksponert f.eks. Eller hvorfor de ikke greier å få hele bilen skarp på en gang. Man får mye bedre bilder når man forstår hva som ligger bak.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Kjøpte Nikon d3200 i våres. Har ikke angret et sekund :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
CFM    842
CFM

Enig med de over her. Til slikt trenger man ikke allverden av utstyr. Det er mye viktigere å kunne bruke det.

Det viktigste er å lese lyset og motivet. Jeg vil tro at det holder i massevis med en rimelig speilrefleks med 18-55mm objektiv til å ta bilder av poleringsjobber. Lær deg å sette arbeidslamper i riktig posisjon i forhold til hva du skal ta bilder av og ha generelt godt lys i lokalet. Rimeligere kameraer er gjerne ikke så gode i dårlig lys, men holder likevel i massevis om man bruker de riktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Et stativ er også å anbefale.

Sliter du med riktig fokus så kan du fokusere manuelt eller legge på en tape bit for å hjelpe autofokus. Tapebiten og fokusbryter settes på MF fjernes før du tar bilde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr.rs4    47
Mr.rs4

Kjøpte et brukt Nikon D3200 speilrefleks kamera ifra en lokalt området, med grei deal.

Er i Spania nå og kommer hjem til mandag, skal da ta bilder opp og ned i mente.

Takker for all hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Doneirik    1
Doneirik

Det beste objektivet til et speilreflekskamera til ditt bruk for bilder av korrigering/swirls etc er det det et macro objektiv du skal ha inkludert et stativ. Pass på at du har et kamerahus som også har liveview skjerm som kan zoome inn så du kan stille macroobjektivet sylskarpt på feks riper/swirls/maur eller annet småtteri. Macroobjektiver er ofte lyssterke og egner seg også til portrettbilder faktisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr.rs4    47
Mr.rs4

Kjøpte Nikon D3200 speilrefleks kamera uten VR / Stablisator i linsa.

Får ikke skarpe nok bilder, får ikke med stripene / swirls som er på bilen. Det er ikke mye stripene / swirls på bilen(igjen etter polering), men får dem ikke på bildene som tas.

Vurdere en linse MED VR / Stablisator i linsa, kanskje det vil hjelpa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Sleng opp noen bilder her da med litt info om lukkertid og blendervalg, så er det litt lettere å synse om hva som er problemet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig