Gå til innhold

Hvor mye strøm i garasje?

Recommended Posts

Skrevet

Pfxp lagt frem til sikringskap. Og helt frem til skap i garasje. Mangler evt å få satt ned egen jord om elektrikker ønsker det.

20201101_193120.jpg

20201031_181545.jpg

Skrevet
19 timer siden, Ruthreidun skrev:

Grunn er så og si bare grus å Stein. Lite jord og fjell

Det høres ut som det gjerne må bores ned et jordspyd i fjellet da evt med elektrodemasse rundt. Dette blir en avgjørelse for elektriker, da det er vanskelig å avgjøre over nett :)
Mye variabler her, og misstanke om dårlig plass i sikringsskap inne når du insisterer på å ha hovedsikringen ute i garasjen 😋 her er det bare å smøre seg med litt tålmodighet og la elektrikeren avgjøre resten, kabel er kommet ut og skap på plass. Husk at det ikke er sikkert du får økt hovedsikringen din og da må ta til takke med lavere strøm kapasitet.

Skrevet (endret)
2 timer siden, Stian1991 skrev:

Det høres ut som det gjerne må bores ned et jordspyd i fjellet da evt med elektrodemasse rundt. Dette blir en avgjørelse for elektriker, da det er vanskelig å avgjøre over nett :)
Mye variabler her, og misstanke om dårlig plass i sikringsskap inne når du insisterer på å ha hovedsikringen ute i garasjen 😋 her er det bare å smøre seg med litt tålmodighet og la elektrikeren avgjøre resten, kabel er kommet ut og skap på plass. Husk at det ikke er sikkert du får økt hovedsikringen din og da må ta til takke med lavere strøm kapasitet.

Nei det er ikke dårlig plass. Det er folk som har anbefalt å ha sikringen ute. Kun derfor jeg har tenkt det. Er også derfor det ble lagt egnet kabel i rør. Du trenger ikke vern inne ble jeg fortalt. HovedSikring inne- ikke egen sikring. Hvorfor kan jeg ikke ha 32a ut til garasjen?? Hvorfor får jeg ikke øke  hovedsikring?? Kan jeg ikke ha den 40a hovedsikring inne dom er der nå om jeg skal ha 32a 3p ut til garASJE?

Jeg har ikke valgt 32a selv. Det er diverse folk som bl.a er elektrikker som har anbefalt dette utifra hvilken nett og hovedsikring jeg har I hus allerede..Ingen har enda skremt meg med alt dette dere forteller meg. Les innlegget godt så hadde man vist at jeg har 3 fas nett og ikke 1/2 fas inn. Men ja det er 1/2 fas som brukes i hus, altså 2 ledere. 230v. Men det er lagt opp til at det skal kunne brukes 3 fas. Se bilder. 

Kan jeg ikke ha 32a på anlegget mitt uten å øke hovedsikringen inne?? Er det det du sier? 

Endret av Ruthreidun
Tyggern
Skrevet
4 timer siden, Ruthreidun skrev:

Nei det er ikke dårlig plass. Det er folk som har anbefalt å ha sikringen ute. Kun derfor jeg har tenkt det. Er også derfor det ble lagt egnet kabel i rør. Du trenger ikke vern inne ble jeg fortalt. HovedSikring inne- ikke egen sikring. Hvorfor kan jeg ikke ha 32a ut til garasjen?? Hvorfor får jeg ikke øke  hovedsikring?? Kan jeg ikke ha den 40a hovedsikring inne dom er der nå om jeg skal ha 32a 3p ut til garASJE?

Jeg har ikke valgt 32a selv. Det er diverse folk som bl.a er elektrikker som har anbefalt dette utifra hvilken nett og hovedsikring jeg har I hus allerede..Ingen har enda skremt meg med alt dette dere forteller meg. Les innlegget godt så hadde man vist at jeg har 3 fas nett og ikke 1/2 fas inn. Men ja det er 1/2 fas som brukes i hus, altså 2 ledere. 230v. Men det er lagt opp til at det skal kunne brukes 3 fas. Se bilder. 

Kan jeg ikke ha 32a på anlegget mitt uten å øke hovedsikringen inne?? Er det det du sier? 

Tror ingen er ute etter å skremme noen her, men spør en om råd. så får en råd :)

Ingen som sitter her på et forum uten alle opplysninger kan si ja eller nei til om du kan ha 32A C 
Det er en del manko for å kunne utale seg om det, blant annet IK maks og min
Ik2p min i enden av den lengste kursen skal være tilstrekkelig til å koble ut forankoblet sikring.   
Jeg har vert med å legge 6mm2 til en bod med B 10A for å klare det kravet.

Det er ikke vanlig, men som nevnt det er en del ting å ta høyde for før noen kan uttale seg om hva som går å ikke.

Men det finnes INGEN gode grunner til å ha sikringen ute i garasjen. Du lager deg et dårlig anlegg med lav beskyttelse.
Og i vertfall ingen fordeler. ( jeg ville krevet dette ettertrykkelig dokumentert i sluttkontroll og samsvarserklæring)
For det er eier av anlegget som er ansvarlig for at det er i orden.. 
Det er snakk om å spare noen hundre lapper i beste fall.

Det er fortsatt krav til utkobling innen 5sek selv om du har lagt dobbel isolert kabel, og det er krav om at alt frem til 1 jordfeil bryter skal være klasse II (kortsluttnings sikkert eller dobbel isolert)
og det er veldig surt om det skal være hovedsikring ved overlast eller kortsluttingsvern i gateskap (eventuelt stolpe om det er luft strekk)
Det eneste kravet en ungår ved bruk av PFXP er kravet om forankoblet jordfeil bryter (pga av klasse II) og lavere krav til overgangs motstand til jord.  

• Liker 1

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Skrevet

Det er som @Tyggern nevner over her at det ikke er for å skremme noen. Det kan være små marginer til at det går eller da ikke går. 
Jeg har også vært med på voldsomme tversnitt for å opprettholde normen.

Takk for enda en mening om at sikring burde være inne 😋

Og det som er, du vil ha sikring ute hvis den ryker, men en ting er sikkert og det er at hvis totalen på boligen er 40A og garasje sikringen skulle røket i garasjen så er det at hovedsikringen ryker leeenge før. 
Jeg har selv 40A i garasjen, men trekker jeg 40A så ryker meget mulig hovedsikringen først. Det er alltid noe skjev last, samt at all varme osv trekker strøm. Dette er det regnestykker på.

Du fikk noen konkrete forslag i forhold til informasjonen vi er tildelt, også hva du bør være obs på. Det finnes nok av elektrikere som bare GØNNER PÅ også er det ikke i forhold til noe forskrift eller gitt at det går bra over tid :)

40A er i utgangspunktet ikke up to date i forhold til dagens boliger, da strømbehovet er endret seg veldig de siste 20 årene

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår