wanvik

Hvor mye strøm i garasje?

Har hatt befaring med elektriker i kveld ifm endel arbeid som skal fullføres i huset. Vi kom inn på strøm til garasje, og det virket til å være billigere enn jeg hadde trodd, så jeg lurer på å ta en oppgradering der i samme slengen.

Spørsmål: dere som har "en del" som bruker strøm i garasjen, hvor store kurser har dere?

Pr. nå har jeg 16A 3-fas som splittes til en "lyskurs" og en annen kurs med x antall stikkontakter på.

Sikringen (skrusikringer) går rett som det er når høytrykkspyleren starter, men aldri ellers - da har jeg riktignok sikringen i bakhodet.

Kommer mest sannsynlig til å montere varmepumpe også i tillegg til at jeg straks tar i bruk en enda større 3-fas høytrykkspyler...

Tanken er kanskje å strekke og splitte 32a 3-fas, men vi snakket også om eget sikringsskap i garasjen - da kan jeg antagelig ha "så mange kurser jeg vil" :)

Forslag?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber selv som elektriker.

Og som detailer og "garasjemann" ville jeg utvilsomt plassert en egen sikringsboks/skap i garasjen. Eks, egen 32A 3-fas kurs. 1,2 eller 3 16A stikkontaktkurser og en 10A/16A kun til lys! Hvis sikringer skulle ryke slipper du å gå inn igjen i huset for å skru på igjen. Og i tillegg vil du ha mulighet til å utvide uten noe videre trøbbel! Går ut ifra at du vil få nye jordfeilautmoatsikringer som er ett ekstremt pluss i en garasje.

Du kommer ikke til å angre hvis du går for den løsningen!

Skal du strekke en 32A 3-fas må du jo uansett sikre det ned når det kommer til garasjen, så det blir vel mye det samme.

Endret av Albino
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med siste taler , men hvis du virkelig virkelig virkelig vil maxe strømuttaket i garasjen, og du har for eks 3x50A eller 3x63A hovedsikring i huset så ber du trikkern din sjekke om du kan gå opp til 3x40A kurs ut til garasjen med et sikringskap i garasjen, i og med at du truer med å bruke usedvanlig store høytrykkspylere etc.... :)

En annen ting er å be om en internmåler på strømmen til garasjen, greit å holde kontroll på i det lange løp.

Du kan også legge en egen kabel, for eks 7x2,5mm2 PFS(X)P mellom tavlen i huset og tavlen i garasjen, jeg har dette og fører da fotocellesignal etc fra hus ut til garasje, da kommer alt utelys på samtidig på kvelden. Its all in the details.... :lol:

Da kan du også ha en trykknapp i huset for portåpner i garasjen, så bruker du 2 av lederene til dette, jeg har dette da jeg må veive litt rundt med en tråløs portåpner for å få opp porten innenfra huset.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En stk treg 16/15a er strengt tatt nok til en uisolert garasje. Seriøst.

Men mtp. varme og framtidig elbil ville jeg lagt en (3-fas) 32a kurs til garasjen og ett lite skap til noen kurser.

Skal du ha 32a lading til elbil, og samtidig bruke mer enn bare lys i garasjen må du justere ned ladestrømmen da du bruker mye strøm i garasjen, eller legge inn enda mer. Men allikevel, med erfraing fra bygging av mange elektriske anlegg, og elbileier, mener jeg at 32a er rikelig, med mindre du har svært spesielle ladebehov.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber selv som elektriker.

Og som detailer og "garasjemann" ville jeg utvilsomt plassert en egen sikringsboks/skap i garasjen. Eks, egen 32A 3-fas kurs. 1,2 eller 3 16A stikkontaktkurser og en 10A/16A kun til lys! Hvis sikringer skulle ryke slipper du å gå inn igjen i huset for å skru på igjen. Og i tillegg vil du ha mulighet til å utvide uten noe videre trøbbel! Går ut ifra at du vil få nye jordfeilautmoatsikringer som er ett ekstremt pluss i en garasje.

Du kommer ikke til å angre hvis du går for den løsningen!

Skal du strekke en 32A 3-fas må du jo uansett sikre det ned når det kommer til garasjen, så det blir vel mye det samme.

Jeg har egen 10A til kun lys og 3stk 16A til stikkontakter + varmekabler. Eget skap i garasjen med aut. sikringer. Dette har fungert helt konge i alle år til både detailing, LAN med over 10 pcer osv osv... Angrer ikke et sekund på at vi la nok strøm

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10A lys, 16A stikk og 32A 3 fas her. Dog 80A inntak i låven :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

32a sikring inne.

400v. Så det blir vell omgjort til 3x16C når elektrikeren har gjort seg ferdig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette endrer en del.

Da vil du få 3x400V/N ut til garasjen, og det vil si at du ikke kan komme med hva som helst av 230V 3fase dingser og koble disse ukritisk til, du får røde rundstift stikk på 3fasen din, dette drifter ikke 3x230V 3fas. De fleste 230V 3fase motorer etc kan kobles om til 400V men sjekk dette med trikkern din.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste 3~ maskiner er beregnet for å gå i 230v i D-kobling og 400V i Y-kobling. Så det burde gå bra. Vanligvis.

Legg ut 32A uansett, alle 3 fasene + N, så har du rikelig.

Billigalternativet er en 16a kurs.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette endrer en del.

Da vil du få 3x400V/N ut til garasjen, og det vil si at du ikke kan komme med hva som helst av 230V 3fase dingser og koble disse ukritisk til, du får røde rundstift stikk på 3fasen din, dette drifter ikke 3x230V 3fas. De fleste 230V 3fase motorer etc kan kobles om til 400V men sjekk dette med trikkern din.

Ikke mitt fagområdet, derfor jeg nok var litt utydelig.

Syns det ble nevnt at jeg skulle få 1-2 røde 400v stikk som jeg kan koble meg til via støpsel.

Og et lite sikringsskap med 3 stk 16C sikringer. Kan ikke dette stemme?

Ikke 3 fas og 230v nei. Det er ikke planen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa, det stemmer nok, da får du 400V3fase og enfase kurser 230V.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har 2x32A nu med underfordeling i garasjen men har just bygget nytt sikringsskap fra 2 til 3fas så nå blir det 3x32A ut i garasjen.

Funker tipp topp til vårt behov! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mitt fagområdet, derfor jeg nok var litt utydelig.

Syns det ble nevnt at jeg skulle få 1-2 røde 400v stikk som jeg kan koble meg til via støpsel.

Og et lite sikringsskap med 3 stk 16C sikringer. Kan ikke dette stemme?

Ikke 3 fas og 230v nei. Det er ikke planen.

Høres ut som en veldig god plan dette her!

Det meste 3fase utstyr og maskiner kan enkelt kobles om til 400V, så det er intet problem! :)

Endret av Albino
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive