Gå til innhold

Vedlikehold av microfiber


Goer

Recommended Posts

Vårhus

Vasker alltid av skuffen, og hender jeg kjører en tomrunde med litt surfex i såpekammeret, og litt eddik i skyllemiddelkammeret. Vasker så på 60-95 grader avhengig av type mikrofiber. Surfex og eddik igjen, og ekstra skylling. Rister de j.... godt før de henges opp. Aldri hatt problemer med mine.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Man skulle rett og slett bare hatt en egen vaskemaskin for MF.

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Meg egen MF-maskin har man dog full kontroll :) Jeg har faktisk to rom med kran og sluk i kjelleren, så for min del er det egentlig en smal sak om jeg bare får tak i en billig maskin. For å dra det enda lenger kunne jeg kjøpt to maskiner - én for lakk-MF og en for felg/drittjobb.MF. Men da tror jeg samboeren hadde sendt meg på Gaustad :D

  • DCN Poeng 2

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan rester av tøymykner gjøre fibrene harde?

 

 

Tøymykner legger seg som en hinne utenpå fibrene for å gjøre de myke, den fungerer samtidig som en slags impregnering slik at klutene blir vannavvisende. Det er selvfølgelig ganske upraktisk til vårt bruk, spesielt de som brukes til å tørke bilen etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Sjekk litt tilbake i loggen min på bilde av kjøkkenkluten :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cheffen

Spørs om det er billigere å skifte MF av og til ;)

Joda :)

"Polishing paint is an artform, not a grinding process. We're trying to create beauty here". Mike Phillips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

90 grader. Surfex w2 og micro restore i vaskeball

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Rister og henger siden jeg ikke har trommel i låven. Hadde lett tromla om jeg kunne, om så bare ti minutter

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Mine tørkehåndkler har blitt harde etter en tids bruk, og lager microriper. Jeg mistenker nemlig at det kanskje er trommelen som gjør at fibrene kan bli harde. Hvor tørt de tørkes kan kanskje ha noe å si (?). Men jeg vet ikke hva som er grunnen.

Dersom du tromler Dei, kan varmen smelta fibrene til små klumpar. Sjå for deg enden av ein taustump som vert smelta for å unngå at den flisar seg opp.

Eg heng mine fint til tørk etter vask i maskin på bommulsprogram. Diverse sentrifugering over to timar og på 60° om eg hugsa rett.

Endret av JGNotland

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tromler Dei, kan varmen smelta fibrene til små klumpar. Sjå for deg enden av ein taustump som vert smelta for å unngå at den flisar seg opp.

Eg heng mine fint til tørk etter vask i maskin på bommulsprogram. Diverse sentrifugering over to timar og på 60° om eg hugsa rett.

 

Jeg lurer litt på hvor varmt du egentlig tror det er i tørketrommelen, polyester har et smeltepunkt på 265grader.

Har kjørt hele sykluser i trommel for å teste, og har aldri opplevd annet enn at de av og til kan virke litt harde fordi de muligens tørker for fort, men etter neste vask og lufttørk er de helt fine igjen. Nå kan jeg av og til gi de 10 min i trommelen for å fluffe de opp før jeg henger de på snora :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Er vaskemaskinen alltid ren? Jeg vasker mine i maskin på 90 grader hver gang, med Milo eller vanlig vaskepulver, litt eddik i skyllemiddelkammeret, en ekstra skylling, også rett i tørketrommelen etterpå. Opplever ingen problemer med mine kluter, annet enn hva jeg anser som naturlig bruksslitasje og aldring. Enkelte av mine kluter har sikkert fått mellom 70 og 100 vask uten at de er så skadet av den grunn!

  • DCN Poeng 1

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De klutene som har finest/mest splittet fibre synes å bli fortere slitt/harde enn korthårete kluter, hvor fort de blir slitt kan sikkert variere litt med kvalitet og ikke minst hvor mye kalk o.l som er i vannet de vaskes i, å selvfølgelig hvor ofte de vaskes. At de egentlig ikke skal tromles skyldes nok ikke at de smelter i trommelen, som forsåvidt knapt kommer opp i halvparten av smeltepunktet til klutene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Bruker dere vanlig vaskeprogram til MF, eller ullprogram?

 

Syntetisk eller bomullsprogram, alt etter hvor varmt jeg vil ha det. Syntetisk går til 60, bomull til 95.

 

Hva med tørk? Trommel eller hengetørk?

 

Hengetørk på stativ innendørs.

 

Ja, det høres logisk ut sånn som du forklarer det.

Muligens ullprogram (håndvaskerytme, en skylling), eller finvask/lettstelt (skånsom vaskerytme, 2-4 skyllinger) også kan øke levetiden på tørkehåndklær ifht. bomullsprogram (intensiv vaskerytme, 2-5 skyllinger)? De blir jo svært lite skitten, normalt sett.

Buffekluter er jo klart bomullsprogram 60 grader, for min del. Men de blir så lite brukt ifht. tørkehåndklær at jeg ikke har problemer med at de har holdt seg dårlig.

 

De klutene som har finest/mest splittet fibre synes å bli fortere slitt/harde enn korthårete kluter, hvor fort de blir slitt kan sikkert variere litt med kvalitet og ikke minst hvor mye kalk o.l som er i vannet de vaskes i, å selvfølgelig hvor ofte de vaskes. At de egentlig ikke skal tromles skyldes nok ikke at de smelter i trommelen, som forsåvidt knapt kommer opp i halvparten av smeltepunktet til klutene.

 

Kanskje det er derfor jeg foretrekker kluter med kort pels... Klutene mine er fra 2011 og 2012 og er like fine i dag med unntak av noe misfarging og slikt. De vaskes dog kun i Microfiber Wash, alternativt Surfex eller Milo hvis jeg er tom for MF wash. Såpekammeret i maskinen vaskes også grundig før jeg vasker klutene, så eventuelle rester av skyllemiddel minimeres til det minimale av minimalistisk. Og sånn. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

De klutene som har finest/mest splittet fibre synes å bli fortere slitt/harde enn korthårete kluter, hvor fort de blir slitt kan sikkert variere litt med kvalitet og ikke minst hvor mye kalk o.l som er i vannet de vaskes i, å selvfølgelig hvor ofte de vaskes. At de egentlig ikke skal tromles skyldes nok ikke at de smelter i trommelen, som forsåvidt knapt kommer opp i halvparten av smeltepunktet til klutene.

 

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=X9W-mMJicSM

Sjå ca 16 minutt ut i videoen.  :)

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjå ca 16 minutt ut i videoen.  :)

 

Ingenting som smelter å blir klumpete, han mener at fibrene legger seg/endrer seg hvis det blir for varmt, temperatur varierer også fra program til program og fra trommel til trommel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JGNotland

Ingenting som smelter å blir klumpete, han mener at fibrene legger seg/endrer seg hvis det blir for varmt, temperatur varierer også fra program til program og fra trommel til trommel :)

Mykje mulig at eg misforstod! [emoji6]

Ingenting som smelter å blir klumpete, han mener at fibrene legger seg/endrer seg hvis det blir for varmt, temperatur varierer også fra program til program og fra trommel til trommel :)

Mykje mulig at eg misforstod! [emoji6]

BMW E30 320I

BMW E91 320D

 

S&S Nr.1 BMW E91                                  S&S Nr.2 BMW F11                          S&S Nr.3 Opel Vectra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de nødvendigvis ikke smelter i trommelen har jeg uansett erfart at det ikke er bra å kjøre de helt tørr inni der, å det kan jo være at andre har erfart det annerledes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

Slik jeg forstår videoen sier han at høy temperaturer under vask av mikrofiber fører til at fibrene kruser seg og krøller seg innover på en slik måte at den ikke får den gripende effekten som de skal ha når de er nye og rette. Dette sammenfaller med hvordan jeg har sett børster i vaskemaskin oppføre seg ved rengjøring med full kok på varmtvannsvaskeren. De så ut som en afro etterhvert og effekten falt betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...