Goer

Vedlikehold av microfiber

63 innlegg i emnet

Hei. Lurer litt på hvordan der tar vare på mf kluter, fra oppbevaring til vask :)

Går det bra å vaske dei med milo? Eller må man han noe spesila middel?

Hva anbefaler dere av mf kluter til forskjellige jobber? Innvendig vask. Vask av ruter. Til polering. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppbevarer ihvertfall mine i en oppbevaringskasse i fra europris. Vaskes før førstegangsbruk og etter hvert bruk på 60 grader.

Finnes spesielt vaskemiddel, men jeg bruker bare milo, og det fungerer veldig bra!

CG Ultra Plush er ihvertfall en av mine favoritter, og kan egentlig brukes til det meste!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Må prøve noen av dei. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har tenkt tanken med zalo jeg å. Kanskje noen har prøvd? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt kluter liggende i zalovann, og syntes ikke det hjalp noe på voksmengden i klutene... mulig det er "feil" type fett i bilvoks? Eller jeg brukte for lite Zalo... skummet drøyt i vaskemaskinen, hvertfall. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv så bruker jeg denne her: http://alienautospa.no/produkt/mikrofiber/micro-restore-detergent-concentrate-946ml

Skal ikke kuppe tråden her, men hvordan er det å bruke en dråpe Zalo sammen med disse mikrofiber-vaskemidlene? Med tanke på at Zalo løser opp fett, som det jo er mye i, i for eksempel voks. :)

Jeg bruker den jeg og, samt at jeg blander i surfex og w2. Aldri skitne kluter :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker OMO og tøymykner.

Har testa med og uten tøymykner og på noen kluter står det at man ikke skal bruke mykner...

Personlig fant jeg ut at med mykner så ble resultatet konge og man hadde kluter som var så myke at de ikke kunne ripet opp Tesla-lakk engang.

Hiver dem rett i vaskemaskin etter bruk. Ikke noe surfex-bad eller noe slikt.

Endret av DeejayTID
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde tøymykner tettet fiberen, og derfor ødela absorberingsevnen til microfiberen

Endret av overlay
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker OMO og tøymykner.

Har testa med og uten tøymykner og på noen kluter står det at man ikke skal bruke mykner...

Personlig fant jeg ut at med mykner så ble resultatet konge og man hadde kluter som var så myke at de ikke kunne ripet opp Tesla-lakk engang.

Hiver dem rett i vaskemaskin etter bruk. Ikke noe surfex-bad eller noe slikt.

Tøymykner er "fettstoff". Dette setter seg i microporene til microfiberklutene.

Du merker at du kan tørke vekk fettmerker fra f.eks. glass, køkkenbenk mm. med en helt vanlig tørr/fuktig microfiberklut. Dette er pga. microporer/microfiber som du IKKE vil tette med tøymykner.

Jeg synes at til innvendig vask av bil som ikke er veldig skitten er en tørr microfiberklut det beste. Krystallklare ruter, uten noe produktrester eller streker, suger til seg støv og fett fra ineriør og touch-skjermer. Med Tøymykner skal visstnok disse egenskapene bli redusert, og du sitter igjen med en "klut".

Jeg vasker de på 60 med milo, og tørketrommel med lav temperatur. Funket bra til nå.

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant, det viste jeg ikke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vasker alle mine på 90 grader, har microfiberdetergent i vaskebiten og litt eddik i skyllemiddelbiten (etter å ha renset den for skyllemiddel) Klutene er som oftest som nye etter å ha blitt rista godt og hengt til tørk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant, det viste jeg ikke.

Jeg legger de i trommel. Det skal man visstnok ikke heller :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, jeg har uten hell prøvd å vaske microfiberne i vaskemaskin, da på 65c og med ca 8 "korker" med CG Microfiber wash+ i kopp direkte i maskinen, ikke noe skyllemiddel eller tøymykner. De blir rene men virker som de mister nesten all suge evnen, da spesielt tørkehånklær. 40x40 klutene er ikke så påvirket og kan fint brukes til å buffe med, men håndklene virker ganske døde, noe de forsåvidt gjør over tid uten vask også.

Etter 1 sesong med tørking av kun rent vann, så hengt ute til tørk så mister de ihvertfall 70% suge evne.

Flere som har opplevd lignende?

Jeg misstenker kanskje at problemet kan være at jeg bor like ved et kalkverk så er mye kalkstøv i luften.

Samt jeg av og til også har glemt å ta de inn igjen så blir hengende ute i regnvær noen ganger i løpet av året, vet ikke om det har noe å si.

Kan kanskje være vært et forsøk å koke dem for å se om det er noe som lager en hinne som hindrer vannet å suge seg opp i håndkleet.

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger de i trommel. Det skal man visstnok ikke heller :)

Gjør det jeg også, men så en video på youtube der de detaila en Bugatti Veyron og de sa at "we used new microfibers which we washed and tumble dried them". Så det er sikkert smak og behag :).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjører de i maskina på 90 grader sammen med påføringspad. Eneste jeg har merket er at sømmene rundt har krympet litt, og at de røde påføringspaddene er blitt lilla :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør det jeg også, men så en video på youtube der de detaila en Bugatti Veyron og de sa at "we used new microfibers which we washed and tumble dried them". Så det er sikkert smak og behag :).

Jeg tenkte som så at tøretrommel fjernet alt støv og lo fra microfiber.

Vasker jeg normale hånduker er det mye lo i filetert. Vasker jeg bil-microfiber er det knapt en lodott i filteret på trommelen, så kvaliteten er av en annen verden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=X9W-mMJicSM

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har noen microfiber som har blitt "hardere" etter vask. De er ikke så plushy og myke som da de var nye. Hvordan kan jeg fikse dette? Bruker Omo color på 60 grader og tørketrommel til slutt. Bruker ikke tøymykner eller skyldemiddel, men er nok dårlig på å skylde maskinen før microfibervask. Kan det være grunnen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive