vsbilpleie

ss lakk og avfetting

fått ett "artig" prosjekt. gammel rød hi-ace som ser ut som aldri vært polert en eneste gang siden kom ut av fabrikken. første ordentlige møte med ss lakk

post-4659-0-80805100-1407874080_thumb.jp

litt mugen i lakken denna..

men så over til problemet. denna skal bare få ett "ikke så flaut å kjøre rundt i resultat".

post-4659-0-61153700-1407874604_thumb.jp

bildet tatt underveis i første av to runder med korrigering

etter å ha dratt over bilen med menzerna 400, lilla pad på roterende 2 ganger rundt hele bilen begynte resultatet å bli akseptabelt. da hadde brukt opp all form for wipedown så ble bilen vasket ned med sterk surfex blanding. spylte nesten umiddelbart av. men etter tørk var bilen blitt noe gråaktig og matt flere steder.

har desverre ikke bilder av dette. men noe kan selvfølgelig være at ikke har skrubba godt nok enda. men flere steder der resultaet var bra var nå blitt mindre pent og antydning til matt igjen. ikke i nærheten av hva det var da.

opplevde noe tilsvarende på min gamle passat. den hadde omlakkert forskjerm uten klarlakk. vasket jeg den med sterk avfetting ble den stygg og hvitaktig relativt raskt.

er surfex eller generelt sterk avfetting ikke bra å bruke på ss lakk??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å polere med noe finere enn Fg400 etterpå, også vaske? Kan være at du kjører for grovt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min veteren bil (Saab 96 fra 64). Så har jeg akkurat samme greia. Blir relativt lite stilig i lakken hvis den får forsterk dose Surfex f.eks...

Så jeg blander bare avfettingen mildere også vasker veldig godt med litt sterk såpe. Så pleier det å bli bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du prøvd å polere med noe finere enn Fg400 etterpå, også vaske? Kan være at du kjører for grovt. :)

ene siden er kjørt med pf2500 på orange scholl. samme resultat der. men hadde en lynvissit innom lokalet før jobb i dag. når frustrasjonen hadde lagt seg litt. så ser det ikke så ille ut som først antatt. bilen var ikke helt tørr når kikka rundt. så lakken så noe matt ut der det var tørt iforhold til fuktige felter. når alt er tørt så er lakken ihvertfall jevnere. de verste matte stedene er rundt hjørner, lister etc hvor ikke har kommet til eller turt å kjøre like hardt. så der blir det god gammeldags strafferunde.

så får satse på grovpolere der det fremdeles ikke er helt bra. ta en finpolering over hele og satse på at det bare er det.

men vil generelt sterk avfetting gjøre sånn lakk mer / fortere matt i forhold til klarlakk?

fikk også ett spm av eier av bil. vil en bil som har sett sånn som denne fått "permanente" skader i lakken som gjør at den blir fort matt igjen eller blir den så god som "ny" etter en sånn behandling. mulig dumt spm. men når eier spør og jeg ikke har erfaring med ss lakk så har jeg ikke lyst til å svare feil heller.

På min veteren bil (Saab 96 fra 64). Så har jeg akkurat samme greia. Blir relativt lite stilig i lakken hvis den får forsterk dose Surfex f.eks...

Så jeg blander bare avfettingen mildere også vasker veldig godt med litt sterk såpe. Så pleier det å bli bra :)

hadde en mistanke om at noe sånt kunne være tilfelle. brukte sånn ca 1:3 - 1:5 blanding. litt sånn jeg erfarte fra den omlakka skjermen på gamle bilen min. sterk avfetting = jævlig stygt, må poleres etterpå. men tenkte det kunne være noe dårlig lakk brukt på den.

hele bilen må uansett taes en gang til så får heller være forsiktig med avfetting etterpå å se da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt en rød bil som egentlig var mer hvit/rosa enn rød når jeg fikk den, den ble korrigert flere ganger før rødfargen holdt seg over tid. Det var litt frustrerende å bruke flere titalls timer på polering, også var det bare å hive seg til igjen noen uker etterpå.

Skal du ha den bra må du kjøre med grove saker mange ganger, og du vet egentlig ikke om du har fjernet nok lakk før noen uker etter polering. Men ss lakk er mindre glad i sterke avfettinger, den er også litt ekstra sårbar da den ikke har klarlakk som "beskytter" fargen mot f.eks avfettinger, uv/sol osv. Hele greia med SS lakk er at den MÅ stelles med for å holde seg fin etterhvert som den blir gammel, den falmer 1000 ganger kjappere enn klarlakk, og rød er de fargepigmentene som "ødelegges"/brytes ned hurtigst av ytre påvirkninger, så det blir vanskelig å få til en permanent fix ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En måte å sjekke om du har tatt nok, er å bruke led-lykt. Det kan se flott ut der og da, men etter inspeksjon med lykta så ser man fort om man har tatt nok dødlakk. PÅ bildet så er høyre ferdig korrigert og sjekket med wipedown. Til venstre i sirkelen så ser man fortsatt lyse prikker som tilsier flere runder med korrigering.

IMG_0509_zps34f68aff.jpg

De gangene jeg har tatt biler med denne type lakk, så tar jeg wipedown ofte for å sjekke om det er igjen noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det ikke hjelpe betraktelig hvis man legger en Coating anno modesta eller Gtechniq på sånne røde biler ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive