Gå til innhold
Nikkor1

Er leather balm egentlig nødvendig?

Recommended Posts

Nikkor1    0
Nikkor1

Hei,

Jeg har en Audi A6(2004) som jeg har prøvd å rengjøre skinnet på en god stund nå. Har slitt med å fått skinnet helt rent, og prøvde i dag Surfex HD for første gang, og det fungerte helt super bra.

Skinnet ble helt matt og fint igjen, og jeg ble utrolig overrasket ettersom jeg både har prøvd autoglym og autofinese cleaneren før uten at det hjalp særlig.

Problemet er dog at når jeg tar på autofinese hide så blir skinnet igjen litt sånn "skinnende" og får ikke samme matte overflate. Samme problemet hadde jeg med autoglymmen også.

Jeg har lest tester av begge to, og sett flere som har testet de, og da har de lagt igjen en fin matt overflate.

Spørsmålet er om leather balm virkelig er nødvendig? Jeg synes ikke skinnet virket tørt i det hele tatt etter jeg hadde brukt surfex egentlig.. Og det ser jo best ut etter kun rensen, så er det egentlig noe vits å påføre balm da?

Jeg henter en ny audi på mandag som har gått kun 7500km og det er en late 2012 modell. Hadde tenkt til å rense og smøre skinnet på denne også, men er redd den skal få samme skinnende overflate så usikker hva jeg skal gjøre på den også.

Er ikke så interessert i å bruke enda mer penger på balm nå, vet jo at alle anbefaler swisswax sin milk.. Men de testene jeg har sett av autoglym og autofinese sin legger jo også igjen en mat overflate..

Endret av Nikkor1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Aldri hørt om balm en gang jeg etter tusenvis av lesning ;) Scholl sin(husker ikke navn) gir visst en litt mattere finish enn f.eks swissvax leathermilk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Alternativ til mattere finish er Nanolex sin Skinn og Tekstil.

Btw: når en legger SV sin leather milk så må en huske å buffe av overskytende produkt når skinnet har trekt inn det den "trenger". Da blir det ikke like mye glans.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnchr    20
Johnchr

Aldri hørt om balm en gang jeg etter tusenvis av lesning ;) Scholl sin(husker ikke navn) gir visst en litt mattere finish enn f.eks swissvax leathermilk.

Autoglym har en som heter "leather care balm".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Å ikke skulle smøre skinnet etter å ha renset det med surfex og andre greier høres ikke lurt ut. Siden den nye bilen er såpass ny går det sikkert greit i noen år før det begynner å sprekke/bære preg av det, men ja, du bør smøre skinnet etter rens.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 067
Arild

Rensa nettopp mitt med ag. cleaner og la på balsam. Du legger ikke merke til at skinnet blir så mye finere men det får fuktigheten det trenger hvertfall

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Problemet er dog at når jeg tar på autofinese hide så blir skinnet igjen litt sånn "skinnende" og får ikke samme matte overflate. Samme problemet hadde jeg med autoglymmen også.

Jeg har lest tester av begge to, og sett flere som har testet de, og da har de lagt igjen en fin matt overflate.

Spørsmålet er om leather balm virkelig er nødvendig? Jeg synes ikke skinnet virket tørt i det hele tatt etter jeg hadde brukt surfex egentlig.. Og det ser jo best ut etter kun rensen, så er det egentlig noe vits å påføre balm da?

Jeg har ofre lurt på det samme. Prøvd mange forskjellige skinnprodukter, AF hide var neste i køen, sveitseren har jeg prøvd og, bor du i nærheten av meg kan du godt få noen dråper hvis du vil prøve. Jeg har alltid sittet igjen med følelsen at jeg smører noe på som jeg tørker av halvparten av igjen etterpå, og det som blir igjen er litt sånn sticky og shiny og ligger mer åppå enn å trekke inn.

Og akkurat der er kjernen mener jeg, det har jeg gnåla om i tråder tidligere og, moderne bilskinn er så behandla ihjel at det knapt er skinn lenger synes jeg det virker som.

David nevnte L1 så jeg guugla litt.

http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/interior-coatings/l1-leather-guard/

Legg merke til myth buster delen der. Skulle ikke forundre meg om de er inne på noe essensielt der...

Men jeg vet ikke. Jeg spekulerer og lurer veldig bare. :)

... Hvor la jeg visakortet mitt...

Endret av bsa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nikkor1    0
Nikkor1

Nice, takk for svar alle sammen.

Jeg har da bestilt L1 også, så det blir spennende å prøve.

Kan dette brukes på rattet også David? Og gjør det noe at jeg ikke bruker gtech sin cleaner, men autoglymen først?

Gir denne noe fuktighet også, eller beskytter den bare det laget på skinnet? Spørs vel om det laget er borte på min gamle audi, så kanskje det ikke holder med cleaner og l1 på den?

Håper du kan svare på dette. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Autoglym har en som heter "leather care balm".

Takk for info.Masse bra fra AG, men sier seg selv at jeg ikke har hørt om det når det ikke finnes hos de jeg handler hos.Som er en del butikker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arild    1 067
Arild

De har det på de fleste statoilstasjoner og på bilxtra hvertfall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig