steinrr

Polering/voks av relativt ny bil

Har en VW Touran sort perle-metallic. Fikk den i februar og har foreløpig bare håndpolert den med Autoglym Ultra Deep Shine. Har fungert OK. Tenkte jeg skulle gjøre det skikkelig nå, med DA-maskin og voks på toppen.

Er usikker på hvilken polering/voks jeg skal bruke. Har egentlig ikke behov for å korrigere noe særlig. Har vasket den med "klut" og har heller ikke vaskeriper. Tenkte bare å gi den bra shine og et godt beskyttende lag før vinteren kommer.

Noen gode forslag til produkter og fremgangsmåte?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva har du fra før? Har du maskin?

Jeg har laget et par guider som det kan lønne seg å lese igjennom. Nederst i signaturen min finner du direktelinker til disse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva du har fra før av eller hvordan lakken din er å jobbe med, men har laget et forslag til deg.

EksempelDA.png

Mulig du bør kjøpe grønn Rupes isteden for gul da lakken din mest sannsynlig er hard nok til at denne kan brukes som 1 steg.

Ang. produkter så er det veldig mye å velge i så du får nok mange forskjellige svar her. Alle produktene som anbefales her er gode og alle har sine fordeler og ulemper. Akkurat hvilket merke du velger av Scholl, Menzerna, Rupes, 3M mm. har ikke så veldig stor betydning egentlig da alle gjør en god jobb.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Øyvind!

Når det gjelder DA-maskin har jeg ikke helt bestemt meg enda. Det blir enten den du har vist i handlekurven, eller den fra Flex. Er noe usikker på dette med fast rotasjon som den Flex-maskinen har.

Har sett igjennom guidene dine, og den V60-bloggen tenker jeg er ganske representativ for det jeg skal gjøre. Hva med 3M UFSE og SW Shield på toppen?

Ser at 3M skriver at UFSE brukes med roterende maskiner - kan de ikke brukes med DA?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Øyvind!

Når det gjelder DA-maskin har jeg ikke helt bestemt meg enda. Det blir enten den du har vist i handlekurven, eller den fra Flex. Er noe usikker på dette med fast rotasjon som den Flex-maskinen har.

Har sett igjennom guidene dine, og den V60-bloggen tenker jeg er ganske representativ for det jeg skal gjøre. Hva med 3M UFSE og SW Shield på toppen?

Ser at 3M skriver at UFSE brukes med roterende maskiner - kan de ikke brukes med DA?

UFSE er et veldig bra produkt.

UFSE kan brukes på DA maskiner også. Det er ingen av forhandlerne her inne nå som fører 3M tror jeg og UFSE er veldig fin (tar ikke så mye riper, men gir en veldig flott finish). Alternativt så kan du jo gå for Scholl, ser for meg at S17+ på sort pute vil være fin på bilen din. På V60 som du du nevner her brukte jeg denne komboen der det var litt riper og UFSE der det så bra ut. Ser bilen din bra ut hele veien etter at UDS er fjernet så kan du godt gå for UFSE fra 3M, gul Rupes eller S30+ fra Scholl. Menzerna har også gode produkter, men jeg kjenner ikke noe serlig til de. Det er mange andre her som har god erfaring med Menzerna sine produkter.

Siden du tenger "alt" til maskinpolering, så kan du jo også vurdere et Rupes kit. Da får du maskin, produkter, puter og noen få MF i samme pakken. Dette er gode maskiner som er veldig populære her om dagen. Kanskje Duetto er maskinen for deg?

Ingen av Rupes sine maskiner har tvungen rotasjon, men de har litt lenger slag enn det DAS6p har.

Som sagt mye å velge i og alle gjør en god jobb. Her er det bare å gå for det du har mest lyst på. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Exint har 3M :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Exint har 3M :)

Det har de ja. Hadde glemt det siden det er så få her som bruker 3M om dagen. Det var flere som brukte det den gangen jeg registrerte meg her på forumet. 3M har meget gode produkter og puter så det er ikke noe iveien for å gå for 3M.

Har fått brukt 3M mye selv om jeg også kjøpte Scholl i senere tid. På hard lakk er den grønne overlegen iforhold til mye annet pga. den har vannvittig god cut.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt anbefaler jeg gjerne Menzerna med uber. Pf2500 med orange uber er en veldig god enstegs på medium/hard lakk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK - takk! Har du noe erfaring med fast vs. ikke-fast rotasjon på maskiner?

Hva med utkastlengde? Ser det varierer fra 6mm til 21mm. Er det "jo mer jo bedre"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fast rotasjon = mer varme, bedre korrigeringsevne og større kjangs for kjøre spor på myk lakk. Flex med tvungen rotasjon er som en hybrid/blanding av roterende og DA.

Av de maskinene her som er nevnt her så er det Flex DA som er mest effektiv så på en hard lakk vil du som sagt dra nytte av dette.

Utkastlengde er som du sier jo mer utkast du har jo bedre korrigerer den. Vil tro at med langt slag vil også øke kjangsen for spor eller ugang i lakken være høyere, men fortsatt lavere enn på en maskin med tvungen rotasjon. Dette er fortsatt en DA maskin, men laget slik at den er mer effektiv enn den vanlige DA maskinen med 6mm utkast.

Tror at lakken din er såpass hard at de maskinene som er heftigere bare er en fordel på din bil.

Duetto har 8mm utkast som ikke er så mye høyere enn f.eks DAS6p så her er det ikke noe å være redd for. Årsaken til at jeg vil tro at dette er en ok maskin for deg er fordi den har en veldig fin størrelse slik at du klarer deg med kun denne. De større Rupes maskinene tar mye plass slik at man ofte må ha enda en maskin for å komme til trange steder.

DAS6p er veldig lik i størrelsen som Duetto. Den har mindre utkast, men er likevel en effektiv og god maskin til en lavere pris. Her er det magefølelsen og lommeboken din som bestemmer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fast rotasjon = mer varme, bedre korrigeringsevne og større kjangs for kjøre spor på myk lakk. Flex med tvungen rotasjon er som en hybrid/blanding av roterende og DA.

Av de maskinene her som er nevnt her så er det Flex DA som er mest effektiv så på en hard lakk vil du som sagt dra nytte av dette.

Utkastlengde er som du sier jo mer utkast du har jo bedre korrigerer den. Vil tro at med langt slag vil også øke kjangsen for spor eller ugang i lakken være høyere, men fortsatt lavere enn på en maskin med tvungen rotasjon. Dette er fortsatt en DA maskin, men laget slik at den er mer effektiv enn den vanlige DA maskinen med 6mm utkast.

Tror at lakken din er såpass hard at de maskinene som er heftigere bare er en fordel på din bil.

Duetto har 8mm utkast som ikke er så mye høyere enn f.eks DAS6p så her er det ikke noe å være redd for. Årsaken til at jeg vil tro at dette er en ok maskin for deg er fordi den har en veldig fin størrelse slik at du klarer deg med kun denne. De større Rupes maskinene tar mye plass slik at man ofte må ha enda en maskin for å komme til trange steder.

DAS6p er veldig lik i størrelsen som Duetto. Den har mindre utkast, men er likevel en effektiv og god maskin til en lavere pris. Her er det magefølelsen og lommeboken din som bestemmer. :)

Aha! Da ser jeg forskjellen. Hva gjør du på de stedene der du ikke kommer til med maskin? Bruker du samme middel "for hånd"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gtechniq har en meget god håndpad :) jeg korrigerte bilen min første gangen med das 6 pro. Den er fullt mulig å bruke på hard lakk. Duetto er dog i en helt annen klasse :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duetto har 12mm utkast! :)

Duetto kan anbefales på det varmeste. Tror det er den beste maskinen jeg har brukt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duetto kan anbefales på det varmeste. Tror det er den beste maskinen jeg har brukt. :)

Virker veldig lovende det lille jeg har prøvd duetto.

12mm utkast er også helt riktig som du sier..

Men de kunne og burde hatt hastighetsregulator på en bedre plass, selv om det sikkert er en vanesak, så foretrekker jeg 15/21 på akkurat det området..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, jeg som surrer med tallene her. Duetto har 12mm og DAS6 har 8mm. :)

Testet Duettoen min litt mer istad faktsik. Veldig fin maskin å jobbe med. Produktene til Rupes er også meget gode. Derfor tok jeg de med i forslaget over her. Har ikke testet produktene sammen med DAS6p enda, men vil tro de gjør en utmerket jobb sammen med den maskinen også.

Forskjellen mellom DAS6P og Duetto bortsett fra utkastet er at Duetto virker mer stabil å kjøre siden den rister litt mindre enn DAS6p. Meget god maskin ja.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer, jeg som surrer med tallene her. Duetto har 12mm og DAS6 har 8mm. :)

Det stemmer ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legger ved noen bilder av Duetto og DAS6 p som jeg har tatt tidligere.

IMG_9689_1920x1020.jpg

IMG_9496_1567x1280.jpg
IMG_9497_1920x1280.jpg
IMG_9498_1920x1280.jpg
IMG_9499_1920x1280.jpg
IMG_9501_1920x1280.jpg
IMG_9502_1920x1114.jpg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Da har jeg fått mange gode svar her! Forstår det dithen at hvis jeg bare skal ha 1 maskin, så er Duetto absolutt noe å gå for.

Synes den virket relativt lik LHR15ES fra samme firma (utenom 15 mm utkast) - men jeg ser at de har fjernet den fra sidene siden - så kanskje Duetto tar over akkurat det segmentet og 15ES fases ut... ikke vet jeg.

Takk for alle gode svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har en to år gammel VW Tiguan med rød metallikk lakk. Jeg har til nå brukt Kestrel DAS-6 Pro og variert litt på putene. Liker faktisk burgunder Meguiars ganske godt. I følge Google heter den W-7006 Soft Buff Cutting Pad. Til å fjerne vaskeriper har jeg stort sett brukt Swissvax Cleaner Fluid, og det som har kommet av andre riper har jeg brukt Scholl S3 til. Voksen er i dag Swissvax Shield, men jeg tror jeg har brukt blant annet Collinite 845 også på denne bilen.

Merkelig nok opplever jeg at lakken som myk på denne bilen.

Skulle jeg ha noe å utsette må det være at jeg synes Kestrel DAS-6 Pro er litt svak.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive