Iddis

Klargjere bilen til Xpel Ultimate-foliering

Hei!

Har tenkt å legga Xpel Ultimate-folie på ein mørkegrå Tesla Model S 2014. Planen er å kjøpa ein rull og pakka bilen godt inn (rundt kantar og festa på baksida).

Er det nokon som veitt kva som må/kan gjerast før eg legg folie? Har aldri hatt ny bil før, så må innrømma at eg ikkje har peiling på detailing.

Viss eg vaskar bilen, avfettar (Ser at Bilt-Hamber Surfex HD er godt likt), brukar Swissvax Cleaner Fluid og Swissvax Clay og ein wipedown, så skal bilen vera klar? Eg ser på Xpel si nettside at dei anbefaler å legga folie på lakk utan voks då den hefter betre. Allikevel har eg lyst til å legga eit lag voks før folien. Eg vurderer å kjøpa ein dyr voks (kanskje Swissvax Concorso) og legga på før folien for å få maks glans. Eller vil lakken få nok glans om eg vokser folien? Folien skal jo ligga på i fleire år, så har lyst å gjera det 100 %.

Takkar for alle svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville definitivt skaffet meg noen karosserideler for å øve på, før grombilen skal til pers. Det er ikke så kult hvis bilen ser ut som ei lurvete julegave far i huset har pakket inn. Øve og trene litt først er nok lurt.

Swissvax har gode produkter, men at voksvalget har mye å si for glansen er en misforståelse. Glansen kommer først og fremst av finishen på ren lakk. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville definitivt skaffet meg noen karosserideler for å øve på, før grombilen skal til pers. Det er ikke så kult hvis bilen ser ut som ei lurvete julegave far i huset har pakket inn. Øve og trene litt først er nok lurt.

Swissvax har gode produkter, men at voksvalget har mye å si for glansen er en misforståelse. Glansen kommer først og fremst av finishen på ren lakk. ;)

Sier du at far i huset ikke kan pakke?!

Støtter det øhn sier fullt ut. Ikke noe særlig å gyve løs på grombilen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier du at far i huset ikke kan pakke?!

På seg selv kjenner man andre. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør som ØHN sier, skaff deg noe å øve på, så vet du at du får et pent resultat. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips! Har ein Volvo 240 eg kan øva meg på, sjølv om den er ganske grom den òg :D

Så maks glans oppnås etter Cleaner Fluid og clay?

På Swissvax' nettsida står det: "(...) gir Concorso din lakk et utseende og glans man som oftest kun finner hos prisvinnende klassiske kjøretøy. "

Voksen bidrar til glans, men ikkje i særleg stor grad?

Er det nokon som har erfaring med foliering? Kva synast dokker om å legga folie på voksa lakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får du det ifra , at concorso ikke bidrar til så masse glans? Jeg er iværtfall storfornøyd med den :)

Meg personlig ville nok bare foliert de stedene som er mest utsatt for slitasje , sånn som fanger, kanter m.m

Å foliere en hel bil er ingen dans på roser da man bør ha en viss erfaring :)

Endret av kjimmern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan vel tenkes at voks gir glans hvis bilen ikke er korrigert. Da blir sikkert noe av ripene fylt. Følte iallefall det når jeg la voks på min nyinnkjøpte bil, uten korrigering.

Jeg ville nok ikke lagt voks på bilen før foliering-nettopp pga. heft for folien. Du kan helt sikkert korrigere før folie, også kan du frese over med finpolish når du fjerner folien også legge voks :) Lykke til!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare presisere det jeg skrev tidligere i denne tråden. :) Valget av voks har ikke mye å si for glansen. En nesten hvilken som helst bilvoks løfter selvsagt glansen og utseende i større eller mindre grad avhengig av om finish i utgangspunktet er god eller ikke. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i huset er det kun far som får godkjente resultater på gaveinnpakking...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt denne artige filmen? Kunne trengt den på kanaler og andre steder på bilen..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her i huset er det kun far som får godkjente resultater på gaveinnpakking...

Tøffel

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøffel

Nei, bare flink til å pakke inn gaver. Jævlig flink. Og "godkjent"-karakterer er det jeg som deler ut :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den skal sitte på i flere år hadde jeg droppa voks glatt dersom det fører til selv minimal fare for slipp på folien...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt denne artige filmen? Kunne trengt den på kanaler og andre steder på bilen..

Solfilmsgruppen.no

Dei har nettopp byrja med Xpel sin film

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, bare flink til å pakke inn gaver. Jævlig flink. Og "godkjent"-karakterer er det jeg som deler ut :)

Da er vi to..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva kommer en slik rull som dekker en hel bil på? Ser de har beskyttelsesfilm på 15x200cm der, til 399kr. Det blir 1330kr/m2. En hel bil kan du regne 30m2 folie på. Håper pris for hel rull er litt mer edruelig pr m2 :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan skaffe bra folie jeg om noen er interessert... Flere farger på hele ruller til god pris. Inkl matt svart, karbonfiber og andre farger.

Solgte dem løst per meter før men var så mas å sende 1 meter om gangen.

Solgt endel til folk på vacn og de som kjøpte sa den var like bra som 3m sin å jobbe med.

1 rull er ca 45m2 og delkker lett en hel bil.

Send pm isåfall

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det burde nesten si seg selv at en glatt vokshinne på lakken er det verste utgangspunktet tenkelig for et bra resultat med folie som skal limes på lakken. Men siden du allerede har lest at produsenten fråråder det, og du vil ha voks på alikevel, så hjelper det vel ikke at andre sier det heller?

Det eneste som har betydning for glansen er hvordan lyset brytes i overflaten på folien, hva som ligger under har ingenting å si for glansen. Det blir som metallic base lakk, denne er jo matt i finishen inntil man legger klarlakk over. Det er kun overflaten på klarlakken som bestemmer hvor blank lakken synes.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

www.nordicwrapping.no vi selger å legger xpel på bilen din. Skal du gjøre det selv så ønsker jeg deg lykke til, vi tok kurs for å takle denne folien siden dette er ikke som helfolierings folie. Vannbobler er et problem her.

Glem å vokse inn bilen da slipper det over alt....

Endret av NordicWrapping
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive