boxer72

S&S obiantsort Mercedes S211 2006 mod

Etter å ha trålet dette forumet ett års tid Har jeg gjort ett lite forsøk på min første skikkelige jobb,
dette er egen bil en S211 - 220 CDI registrert 2006 ( men er en facelift 2007 mod ) Obiantsort metalic
Etter dårlig erfaring fra en jobb gjort for hånd for ett par år siden, gikk til innkjøp av diverse remedier fra Scandishine. gikk til innkjøp av en nybegynnerpakke og diverse andre ting.
Ble ikke så mye fotografering som planlagt , men poster det som ble velykket av de bildene jeg tok.
delte jobben opp i etaper og gikk løs på interiøret først for noen helger tilbake,
gikk til innkjøp av CG Green Clean og en Nilfisk Buddy 15 (1300W) til dette formålet fungerte bra på Rismatter og Delskinnseter som ikke var vedlikeholdt på annen måte enn støvsuging de siste 3 år ( ja jeg skammer meg). bilen blir kjørt med svette arbeidsklær og diverse søl av kaffe og småbarn har gjort sitt.
Gikk løs med kraftig blanding 1:10 og gikk løs på setene sprayet blandingen på børstet det godt inn i stoffet , lot det virke noen minutter før jeg skyllet godt med vann og begynte å suge dritten ut.
Måtte gå to runder på fremsetene før jeg følte jeg var i mål. Rismattene ble støvsugd og spylt på den lokale statoil stasjonen før jeg gikk løs med green Clean her også. Og her løsnet dritten lett og det ble bra resultat på første forsøk ( må nok investere i nytt mattesett da det er slitt hull i matten på førersiden)
Har ikke annet enn før/ etter bilder av seter ( tatt med mobil) ( Setene ikke bra før rens, skal aldri la dette skje igjen)
beklageligvis ett sår i førersetet etter en defekt knapp på en baklomme
PicsArt_1398858431744.jpg
PicsArt_1398858311861.jpg
PicsArt_1398858383518.jpg
setene er her enda litt fuktige og de ble enda bedre da de tørket
tidsforbruk innvendig 4-5 timer
ett par uker etterpå skulle bilen på EU kontroll ( sin første etter 7 år og 225.000 kjørte kilometer)
Hadde ikke hatt tid til å få polert opp bilen og bestemte meg for at Verkstedet skulle få en ren og Halvblank bil ihvertfall ( godt første inntrykk tror jeg er viktig)
Startet med motoren, der hadde jeg det jeg trengte for å gjøre en noenlunde skikkelig jobb.
Sprayet på CG Grime Reaper. gikk på med en kost og fikk kommet skikkelig inn i kriker og kroker spylte av og sprayet på Scholl Blue og her ble det svart og bilen fremsto som ny under panseret.
Startet på bilen utvendig for å gi den en midlertidig løft før EU kontrollen, Hadde jo satt av tid i siste
feriuke til å ta bilen skikkelig (Hadde heller ikke fått alt ifra Scandishine enda)
Men gikk løs på følgende måte_ Turtle Wax Extreme Wheel cleaner på felgene , prickbort fra vinduer og ned . Lot virke 5 minutter la så på skummavfetning(statoil selvask anlegg) lot det ligge i 5 minutter ( tørker, renner av fort denne) , og spylte av med høytrykk med såpe , så renspylte jeg bilen før håndvask med vanlig vaskebøtte og hanske ifra meguars ( samt noe biltema shampo) , tørket bilen og la på litt glans i form av Meguiar's Ultimate quik detailer.
Kjørte bilen bort på verksted og slapp nøklene inn nøkkeluken .
Hentet bilen dagen etterpå, og Verkstedet hadde ikke funnet noe og Bilen var 100% feilfri, og delevis ferieklar :)
to uker ferie på sørlandet etterfulgt av fjell og grusveier gjorde bilen klar for shining denne uken.
og Mandag morgen gikk jeg i gang
Hadde fått alt ifra scandishine og var klar
Dag 1:
tidsforbruk ca 9 timer
UTVENDIG VASK
Prickbort
Surfex HD
Scoll Consepts Rim7
Iron X
CG mild Clay
CG Luber claysmøring
(samt skumavfettning fra lokale statoil)
Bilen før vask
Gjorde forsøk på få av skiltene men den ene trekkeren jeg hadde med knakk bit's i forsøket med å skru av holderen.
PICT4086.jpg
PICT4088.jpg
PICT4089.jpg
PICT4087.jpg
Scholl Rim7 på felgene , prickbort fra vinduer og ned . Lot virke 6-7 minutter sprayet så på surfex HD 1:5 lot det godgjøre seg i 7-8 minutter men jeg gikk rundt med detailerkosten og fikk dette inn i alle kriker og kroker, børstet dekksidene godt inn med surfex HD 1:5 . La så skummavfetning(statoil selvask anlegg) lot det ligge i 5 minutter ( tørker, renner av fort denne),og spylte så av før jeg gikk en runde med iron X som forøvrig fant overraskende lite , så spylte jeg bilen med rikelige mengder vann før jeg gikk løs på håndvasken CG bøtte med grittguard og hanske ifra meguars samt sterkt blandet CG citrus & Gloss . gikk grundig og nøye over hele bilen før jeg spylte av .
Det var nå Kommet en drosje som ville vaske, så jeg rygget meg ut og tok Clayingen ute
Var lite å finne her også
etter første side
PICT4092.jpg
etter andre side
PICT4094.jpg
etter Clay før siste avspyling
PICT4095.jpg
kjørte så inn og spylte igjen før jeg tok en grundig tørk og kjørte forsiktig hjem .
hadde ikke andre steder å stå enn carporten , ikke optimalt! trangt dårlig lysforhold osv.. ble også vanskelig å ta bilder og mesteparten av de jeg tok ble for dårlige
her er ihvertfall ett par forsøk på å dokumentere tilstanden før jobben startet.
panser
PICT4099.jpg
Bakluke
PICT4103.jpg
Exteriør
Shine Mate ERO600 ( DA maskin) erstatning for Krauss 900 som de var tomme for ( fikk litt diverse produkter i tilegg)
Scholl Rubbingpute Lilla
Scholl Poleringspute Orange
CG Hex-Logic Orange Cutting Hand Pad
Scholl S03
Scholl S40
CG Pete's 53 Carnaubawax
CG Metal Shine
Scandicshine voks påføringspute
TW Clear Vue
SONAX rute rens
Meguiars Endurance Tire gel
IPA ( Biltema kondensfjerner og batterivann)
Prøvde å få tatt bilder under jobbens gang men ble dårlig , ( lite kjent med brutterns speilreflex, samt dårlig lys gjorde bildene ubrukbare)
Så får bare fortelle hva jeg gjorde:
Har tittet litt rundt på erfaringer som folk har postet på tilsvarende lakk som jeg har og gamlet derfor på scholl S03 og S40 samt lilla og orange pads
Har jo heller ingen lakkmåler så måtte bare sjanse på at dette gikk bra :)
Startet med panseret da dette sammen med bakluken var i dårligst forfatning , Jobbet på hele bilen på panelflater som utgjorde ca 40x 40 cm.
begynte med S03 på Lilla scholl pad .spredde på laveste hastighet før jeg kjørte 5-6 pass på høyeste hastighet, tørket av og sjekket med led lommelykt , noe bedre, men var ikke fornøyd før jeg hadde totalt 3 omganger på panser og bakluke med S03 og Lilla Scholl pad resten av bilen fikk 2 omganger (tok også litt xtra kjøring på områder hvor jeg hadde ett par tilfeldige riper),
Tok så de områdene jeg ikke hadde kommet til med Håndpad S03, Dette krevde mye jobb og press før jeg kunne si meg fornøyd.
klokken var nå blitt nesten 16:00 og jeg kjente at kroppen trengte en pause , dekket til bilen med presenning inne i Carporten , tuslet bort i barnehagen og hentet gutta så jeg fikk ladet meg opp til neste dag
DAG 2
Tidsforbruk ca 8 timer
Startet med å ta en wipedown av hele bilen med ISP, Fant ut at det ble en strafferunde med håndpaden i dørhåndtaket på førerdøren ellers så det bra ut.
Startet opp maskinen igjen , denne gangen med S40 og Orange scholl pad , kjørte på samme område størrelsen som med S03 (40x40) spredde på laveste hastighet gikk så opp på fult 3-4 pass med ganske hardt press ( ikke så hardt som jeg kjørte med på S03) så ned på halv hastighet med litt press 1 pass før jeg kjørte den ned på laveste hastighet og kjørte ett pass med lite press , tørket av og ble overrasket over glansen som hadde kommet , Dette er som tidligere sagt min første maskinpolering så ble litt overrasket over det utrolige resultatet. gikk over hele bilen med S40 og Orange Pad, før jeg gikk runden med håndpad på områdene maskinne ikke hadde kommet til .
kjørte så ut av Carporten og fikk tatt ett par bilder før jeg avsluttet jobben
PICT4110.jpg
PICT4109.jpg
bakluke ( minner om bildet lenger opp )
PICT4112.jpg
ble bedre til slutt men glemte å dokumentere det
kjørte så bort på Statoil og tok en ny vask .
surfex HD 1:5 og håndvask med CG citrus & Gloss
hjem igjen Nå var naboen borte og jeg lånte en carport med litt mere armslag.
gikk så løs på felger, eksosstuss og stjerne med CG Metal & Shine. gikk over vinduene med SONAX Ruterens og la på TW Clear Vue på alle rutene og speil.
Tok en ny wipedown med ISP mulig det var unødvendig men ville være sikker, ville være sikker på at jeg kom nærmest mulig lakken med voksen.
Gikk så på med CG pete's 53 på bil,felger,eksos og stjerne, samt dekksider med Meguiars Endurance Tire gel
klokka var på nytt blitt 16.00 og unga måtte hentes ,
hadde lagt seg litt støv før slutt fotografering
Panser ( minner om bildet lenger opp)
PICT4117.jpg
PICT4116.jpg
PICT4115.jpg
PICT4113.jpg
Erfaringer fra denne jobben:
Må ha flere Pads hadde 2 pad av hver type og det var i grenseland, kjørte i filler en lilla pad tidlig og var ikke god på slutten den andre.
Microfiber får du ikke nok av, gikk litt på denne jobben , bra det var med noen xtra fra scandishine.
Ellers er jeg på Husjakt og Garsasjeplass er en av de tingene som står på prioriteringslisten under jakten så håper jeg har bedre arbeisforhold neste gang jeg prøver meg på en skikkelig jobb.
Endret av boxer72
12

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette må da være ett bra førstegangsresultat:)

Og jeg liker felgene dine veldig godt, er litt på jakt etter slike selv i 19" til samme bil. Husker du hva de heter?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

vet ikke kjøpte de brukt av en i entusiastklubben i fjor vår, skal prøve å finne ut hva de heter, fikk med en skadekjørt i tilegg ligger i boden, skal se om det står noe i de som avslører hva det er

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært veldig fint om du gadd:)

Vet de er vanskelige å få tak i nå om dagen pga copyright problemer skjønte jeg, Men vet man ett navn eller noe så blir det fort litt lettere:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig god jobb på denne! :) Cred gitt!
Hvordan munnstykke har du på nilfisken din forresten? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hadde vært veldig fint om du gadd:)

Vet de er vanskelige å få tak i nå om dagen pga copyright problemer skjønte jeg, Men vet man ett navn eller noe så blir det fort litt lettere:)

ingen info i felgene som angir navnet, gikk igjenom meldingshistorikken med selger i januar 2013 da jeg handlet de. Info fra han var da at de var tatt av markedet. Vet de kommer igjenom dansk importør ( aabenraa fælglager) med adresse www.afl.nu. Ser de fortsatt har lignende felger i sortimentet, men vet lite om hvem som forhandler disse og om det er noen i Norge
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra resultat dette! Men er jeg den eneste som begynte å klø i fingrene når man ser plasten på den Scénic´en i bakgrunnen der? ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen til fruen, er den neste som står for tur :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb :) det er slik man får erfaring av :) så satser eg på du finner deg en plass der du får fine arbeidsforhold :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobba, det ble mye bedre enn utgangspunktet!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har ikke vurdert setetrekk så du sparer setene dine?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble mye bedre! :) Flott bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for link, skal sjekke siden deres:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ingen på siden der, men skulle du få for deg det en dag at du skal selge de så send gjerne en PM:) jeg er veeeeldig interessert i å få tak i slike felger. Helst i 19" men 18" går også bra.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive