Gå til innhold

BSR PPC tuningkit Sommerkampanje -15%

Recommended Posts

Skrevet

Hørt noen historier om at BSR kjører litt vel aggressiv tuning som ikke motorer har hatt veldig bra av.. spesielt ang saab som nevnt tidligere ang topp som gikk føyken etc.

men igjen er jo det bare rykter :)

Men kan vel anbefale å sjekke litt rundt hva clutch tåler på papiret av NM før man vurderer en chip, spesielt automat kasser :)

Beste er nå ihvertfall å få programmert inn egen software kontra bokser vil jeg tro.

Angå regelverket er vel det ganske klart, men om jeg husker riktig har vel ikke Norge noen godkjent benk for testing, hvordan "biltilsynet" gjør det da er jeg usikker på, jeg har nå uansett en ekstra original hjerne ferdig programmert om skulle komme i ulykka :D

Er det ikke ny software man laster inn via OBD2 med disse boksene?

Er ihvertfall langt bedre enn alle disse boksene man skal koble inn mellom hjerner i motorrommet på dieselbiler, dette er kun motstander/resistorer som manipulerer/forvrenger signalene for å lurer bilen til å gi mer drivstoff.

Disse PPC3 boksene har brukt den originale programvaren som utgangspunkt, og du får et mer "helhetlig" resultat som tar høyde for alle parametre, ikke kun turbotrykk og drivstoff. Hva motoren har bra av eller ikke, kommer jo helt an på hvordan man bruker gasspedalen. Nå i voksen alder hadde det kun vært for å øke kjørecomforten, og for å skli enklere forbi vogntog på landeveien, noe som etter all sannsynlighet ikke hadde tatt livet av noe som helst. Hadde jeg vært 18 og med konstant tung gassfot, hadde jeg sikkert kjørt i stykker det meste :)

Skrevet

Har nå kjørt ca 100k med BSR på en A6 2.7 tdi.

Ville ikke hatt bilen uten.

Det er ikke bare at du får mere hk, men det er hvordan den leveres og hvor lett bilen er å kjøre etter dette er på.

Dieselforbruket går ned, man slipper å jage på turtall på en stakkars "oljebrenner" da det er dreiemoment så det holder.

Totalt sett tror jeg at dette med holdbarhet ligger veldig mye på hvordan man kjører.

Er det full gass fra kaldstart og til tenninga vris av vil alt ryke.

Som sagt.... min går som en klokke og har nå gått snart 180k totalt.

Bruk vettet og hold seg til skiltinga på farten. Det er tross alt ikke farten jeg gjorde det for, den er hverdags bruken som ikke ble ergelig lenger.

erikstein
Skrevet

Har sendt en epost til en BSR "butikk".

Får vel en tilbakemelding til uka tenker jeg :)

Spennende å høre hva de har å si selv.

Klykken
Skrevet

Har en 04 Passat 1,9TDI 4m som har blitt BSR-tunet. Ble en helt annen bil med dette. Har hatt tuningen i ca 20k kilometer nå, og har vært grei skuring. Kjører riktignok aktivt, men er ingen svinekjører. Bilen har snart rundet 90 000km.

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

*2022 Polaris Nordic Pro 650

erikstein
Skrevet

90k på 10 år er imponerende :)

Brukt frem og tilbake til butikken? Hehe

Klykken
Skrevet (endret)

Kjøpte den fra forhandler for snart to år siden og da hadde bilen gått 33000km, men de kunne fortelle at det var noen lokale restauranteiere som hadde brukt bilen til og fra restauranten stort sett. Er snakk om maks 5km distanse en vei, dette.

Men den hadde ikke fått så mye "tlc" i deres eierskap da.. Noen bulker og skrammer her og der. Uansett, mye bil igjen her. :)

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet

Frister jo dette! Har en 120D 177hk og med litt tuning er den oppi 223hk og 407 nm :fun: Noen som har erfaring med tuning på denne bilen?

AndréE90
Skrevet

Hørt noen historier om at BSR kjører litt vel aggressiv tuning som ikke motorer har hatt veldig bra av.. spesielt ang saab som nevnt tidligere ang topp som gikk føyken etc.

men igjen er jo det bare rykter :)

Men kan vel anbefale å sjekke litt rundt hva clutch tåler på papiret av NM før man vurderer en chip, spesielt automat kasser :)

Beste er nå ihvertfall å få programmert inn egen software kontra bokser vil jeg tro.

Angå regelverket er vel det ganske klart, men om jeg husker riktig har vel ikke Norge noen godkjent benk for testing, hvordan "biltilsynet" gjør det da er jeg usikker på, jeg har nå uansett en ekstra original hjerne ferdig programmert om skulle komme i ulykka :D

Jeg vil ikke si at de er så harde på denne tuningen. På min så tar dem ut 180hk og 380nm, mens kjent BMW tuner ESS tuning tar ut 180hk og 420nm :)

Skrevet

BSR var lenge de som økte ladetrykket mest på flere programmer, bl.a til Vag's 1.8t.

Flere syns programmer fra MTM, Hohenester eller Oettinger gav økt kjørbarhet, men litt mindre effekt.

Ppc er et fint system der du selv chipper bilen din, og når du bytter bil kan du beholde Ppc'en og bare bytte programvare.

Bsr er en kjent aktør med mange år i bransjen, det er ikke et dårlig produkt.

Skrevet

For en som ikke har peil. Hva er "best"?

Det blir litt som å spørre om hva som er det beste dekkmerket. Det er forskjeller, men ikke nok til å si at noe er best. Selv har jeg brukt minst 5 forskjellige leverandører de siste 15årene.

erikstein
Skrevet

Joda, men det må da være erfaringer eller "info" som tilsier at en eller annen leverandør om ikke er best, så kanskje har et bedre rykte?

AndréE90
Skrevet

Joda, men det må da være erfaringer eller "info" som tilsier at en eller annen leverandør om ikke er best, så kanskje har et bedre rykte?

En kompis av meg hadde BSR på sin tidligere Volvo, han var kjempe fornøyd med det. Han hadde de i to år uten problemer. Han hadde både steg 1 og 2 i løpet av den tiden :)

Skrevet

En kamerat som er mekaniker hos BMW frarådet meg Hartge-tuning da jeg sa at jeg vurderte det, fordi folk kom visstnok til BMW for å få stilt bilen tilbake da de ikke var fornøyd med Hartge. Gikk hakkete, vanskeligere å starte, og gikk hvertfall ikke noe bedre enn før. BSR vet jeg dog ingenting om ;)

Skrevet

Hadde jo vært morro med litt justering av bilen. Fra 140 til 191hk/320nm til 431nm. Høres dog stress ut med det at merkeverksteder oppgraderer software osv. Noen som vet om Møller/VW gjør dette?

Ja, Møller oppdaterer også SW når det kommer nye utgaver. Alle seriøse tunere vil da flashe hjernen din igjen uten kostnad. TS-racing har i hvert fall gjort det for meg.

For å si det slik: jeg har bare positive erfaringer med Elkjøp, men du skal ikke lete lenge før du finner noen som er misfornøyd. :) Slik er det også med tuning.

Det jeg VET, er at mange av de nyere tilbyderne av chiptuning bruker ganske dårlige programmer. Jeg vet flere biler på nordvestlandet har vært hos ES-tuning og TS-tuning for å få nye programmer da de har fått tenningsbank og motorlampe med programvare fra Chipsenter-kjeden. Jeg kan med god samvittighet anbefale alle som har vært på markedet en stund: BSR, Oettinger, MTM, TS-racing, ES-tuning, Superchip's Bluefin-løsning (lik BSR ppc).

Mange tunere er i dag fillastere som kan litt med data, men ekstremt lite om motorer og hvordan de forskjellige parametrene påvirker motoren. Derfor en fordel å velge noen som har lang fartstid og gjerne utvikler egne programmer.

AndréE90
Skrevet

En kamerat som er mekaniker hos BMW frarådet meg Hartge-tuning da jeg sa at jeg vurderte det, fordi folk kom visstnok til BMW for å få stilt bilen tilbake da de ikke var fornøyd med Hartge. Gikk hakkete, vanskeligere å starte, og gikk hvertfall ikke noe bedre enn før. BSR vet jeg dog ingenting om ;)

Der tar du nok feil. Hartge gir garanti på sine bokser og jeg kan gå god for at det går langt bedre enn orginalt! :)

Om de er hakkete eller er tunge å starte vet jeg ikke.

Skrevet (endret)

Frister jo dette! Har en 120D 177hk og med litt tuning er den oppi 223hk og 407 nm :fun: Noen som har erfaring med tuning på denne bilen?

kompis av med hadde den motoren med tilsvarende tuning. Bare i en 320 touring. Veldig fornøyd og helt uten problemer. Snakk med BSR, de ligger over rema på sandbrekketoppen. Endret av Knutis
Skrevet

Typisk når folk klager over dieselbiler som blir tungstartede, så har de montert en såkalt powerboks.

En egen enhet som plugges inn i motor-rommet og fungerer som en piggyback løsning som lurer hjernen til å øke dieselmengden.

Disse boksene endrer veldig få parametre, og gjør at bl.a kaldstart normalt blir dårligere. Normalt ryker også motorene mer, og kan få hakkete gange. Partikkelfilter får kortere levetid med en slik løsning, og du får også mindre effekt enn med tradisjonell omprogrammering av hjernen.

Fordelen med en slik boks er at den enkelt kan fjernes igjen, ellers er det bare ulemper.

Kanskje det også har vært gjort her? Jeg vet flere seriøse tunere har levert bokser til hjerner de ikke har kunnet bryte kodingen på.

AndréE90
Skrevet

Kanskje det også har vært gjort her? Jeg vet flere seriøse tunere har levert bokser til hjerner de ikke har kunnet bryte kodingen på.

Akkurat dette Hartge gjør til nye BMW'er siden de ikke kan bryte koden til hjernen. Og de tar over garantien fra BMW som er 5 år her i Norge.

Klykken
Skrevet (endret)

Fattern skaffet Harge-tuningboks til sin F10 530D, som skulle få effekten til å gå fra 260 til 310hk og få omlag 600nm. Merket ikke forskjell fra slik den var... 25000kr skulle forhandleren ha for akkurat den biten, hvilket er uhorvelig dyrt, men så var det den ekstra sikkerheten med garantien da.. :) Merkbart var det altså ikke.

Endret av Klykken

*2014 BMW i3

*2025 Tesla Model Y LR

Skrevet

Hvis ikke det var merkbart, er det en klar feil enten i boksen eller ved montering.

Bokser fra merketunere som tar over garanti på motor og drivverk er dyrt, slik er det med de andre hustrimmerne også.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Er dette kun for dozel, eller kan min noe slappe bensiner få noen sårt trengte ekstrakrefter?

...ser ikke ut til at det finnes noe for Galanten, nei. Neinei. Får satse på motorbytte da :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Er dette kun for dozel, eller kan min noe slappe bensiner få noen sårt trengte ekstrakrefter?...ser ikke ut til at det finnes noe for Galanten, nei. Neinei. Får satse på motorbytte da :)

Kan jo alltids sette inne en turbo eller kompressor...

Der tar du nok feil. Hartge gir garanti på sine bokser og jeg kan gå god for at det går langt bedre enn orginalt! :)

Om de er hakkete eller er tunge å starte vet jeg ikke.

Hva tar jeg feil om?
AndréE90
Skrevet

Hva tar jeg feil om?

Altså det om at det ikke går noe bedre enn org. Satt på med en 318d med hartge tuning, den var raskere enn 320d som har 180 ish hk. :)

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Da må jeg minimum bytte toppen og fuel rail og sikker en hel del annen innmat... og plutselig har deleprisen langt overskredet verdien av bilen :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår