CooperWorks

Fjerning av Ditec-behandling

27 innlegg i emnet

Min far har en BMW E91 2012 modell i svart som han fikk Ditec-behandlet. Nå som det har gått to år så ser vi at det er kommet en del striper. Jeg syntes at vi burde droppe å fortsette med å behandle bilen og heller la meg kose meg med bilen og få den skikkelig fin. Men han påstår at det ikke an å fjerne behandlingen. Jeg har sånn middels erfaring med polering og holder på med å lese meg opp og lære mer om den vakre vaskeverdenen. Har dere noen tips til hva jeg kan bruke for å fjerne Ditec-behandlingen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å polere med slipemidler og maskin det ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å kjøre på, ditec er bare et fancy navn for folk først på en forsegling. Noe oppskrytt og fryktelig overpriset..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ditec er intet annet en en oppskrytt coating/forsegling. Den forsvinner av seg selv i løpet av maks 1-2 år. Er den ikke borte så forvinner den med en gang du setter maskinen på lakken. Tipper du kan fjerne mye med sterk surfex og annen avfetting også.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode svar. Fint å vite at jeg kan bare kjøre på. Jeg er fortsatt på det stadiet hvor jeg liker å polere for hånd (gammel vane) Tror dere jeg vil få vekk noe for hånd eller bør jeg skjerpe meg og skaffe meg maskin?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hvordan produkter du bruker, men det får både kjappere og blir penere med maskin hvis man legger til grunn at du bruker en slipende polish. Kjøp deg en Krauss/Das-6 etc. fin nybegynnermaskin.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde skjerpe deg og kjøpe maskin :)

Men så lenge du bruker polish med slipemidler vil du kunne fjerne evt rester av tidligere lagt ditec/forsegling også for hånd.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en god del Meguiars og Autoglym. Tenker å fortsette med dette da jeg ikke helt har satt meg inn i hvordan man skal bruke Scholl produkter og puter med forskjellige hardheter. Holder det delvis enkelt men kan hende jeg oppgraderer senere i vaskelivet til Scholl

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min far har en BMW E91 2012 modell i svart som han fikk Ditec-behandlet. Nå som det har gått to år så ser vi at det er kommet en del striper. Jeg syntes at vi burde droppe å fortsette med å behandle bilen og heller la meg kose meg med bilen og få den skikkelig fin.

Jeg synes ikke håndpolering er noe godt alternativ til Ditec, hvis de gjør et anstendig forarbeid vel og merke. Du får ikke finishen like fin for hånd og å fjerne stripene du nevner permanent, krever håpløst mye innsats.

Kjøper du deg maskin, og setter deg inn i hvordan en korrigerer lakk, blir det en helt annen sak. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok knekken på en Ditec behandling med kjemikalier på en tidligere kundebil. Om det ikke forsvinner under vask tar du den når du polerer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok også knekken på Ditec med kun vask på min egen bil. :)

Hvis du vil håndpolere kan du bruke Autofinesse Tripple fra Bilnerden, eller den nye til Blankbil.no, også legger du et lag voks på toppen. Trangen til å kjøpe polermaskin kommer sikkert fort nok likevel. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode råd. Jeg tar og prøver meg litt frem og ser hvor lenge jeg har lyst til å fortsette med å polere for hånd og om jeg blir fornøyd med resultatet. Kjøper da mest sannsynlig Krauss eller DAS-6 i nærmeste fremtid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode råd. Jeg tar og prøver meg litt frem og ser hvor lenge jeg har lyst til å fortsette med å polere for hånd og om jeg blir fornøyd med resultatet. Kjøper da mest sannsynlig Krauss eller DAS-6 i nærmeste fremtid.

Been there bought DAS B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde en bil innom i helgen hvor eier hadde forsøkt å fjerne sevje-merker på panseret, for hånd, med ett eller annet produkt. Han fikk fjernet mesteparten, men "ringene" ble igjen.

Han laget også masse riper ved å gjøre det på denne måten.

Det er rett og slett veldig begrenset hva man får til med håndmakt, der en maskin fjerner defektene med enkelhet. :)

Autofinesse Tripple fra Bilnerden, eller den nye til Blankbil.no

Men har du prøvd disse selv slik at du vet hvilken effekt de har?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du prøvd disse selv slik at du vet hvilken effekt de har?

Nei, det har jeg ikke. Men har sett Magne sin test av Tripple. Der blei jo resultatet 10000 dollars. :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men har du prøvd disse selv slik at du vet hvilken effekt de har?

Jeg har prøvd det produktene tidligere men ikke sånn skikkelig slik at jeg har fått det perfekt da jeg ikke har vært så nøye. Men det kommer nå. Har lest masse på forumene her for å bli kjent med detailers world. Akkurat nå researcher jeg på siste trinn før jeg tar og polerer min bil og min far sin bil optimalt.

Beklager. Så at det var ment til DavidRS etterpå.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ditec er intet annet en en oppskrytt coating/forsegling. Den forsvinner av seg selv i løpet av maks 1-2 år. Er den ikke borte så forvinner den med en gang du setter maskinen på lakken. Tipper du kan fjerne mye med sterk surfex og annen avfetting også.

Enig med du i dette. Bare bortkastete penger som rett og slett ikke kan gi et tilfredsstillende resultat på sikt. Man kan nok la seg lure av at det sikkert ser bra ut på en ganske ny bil, men det finnes ikke noe erstatning for en grundig lakk-korrigering, etterfulgt med påføring av kvalitetsvoks.

Jeg har dessverre fått lagt Ditec på min egen BMW E46 320d for noen år siden. (Det er ikke min E46 det er bilde av på profilen.) Etter at en BMW-mekaniker i Kristiansand anbefalte meg dette på det varmeste...Men så fikk jeg jo sett med egne øyne etter en stund at dette slett ikke gjør lakken blankere eller "mere beskyttet" på noe som helst måte.

Hvis jeg ikke har sløst vekk tusenlapper før, så gjorde jeg det i alle fall der og da...Nå rister også jeg oppgitt på hodet av dette malplasserte Ditec-merket på enkelte bakluker. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nysgjerrig jeg nå. Jeg fikk bilen min behandlet med permashine i 2012, men aner ikke hva det egentlig er, bortsett fra at den holder seg blank i lakken. Fjerner man den også evt. med polering?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir nysgjerrig jeg nå. Jeg fikk bilen min behandlet med permashine i 2012, men aner ikke hva det egentlig er, bortsett fra at den holder seg blank i lakken. Fjerner man den også evt. med polering?

Ja, den reduseres gradvis med vaskekjemikalier og fjernes helt med maskinpolering. ;)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Men har sett Magne sin test av Tripple. Der blei jo resultatet 10000 dollars. :P

Ble i allefall natt og dag i forskjell :D

Bilen ble dessverre kondemnert i vinter så fikk ikke gjort noe god "holdbarhetstest".

Men sånn umiddelbart så er den nok den håndpolishen jeg har brukt med best resultat.

Men som nevnt av så mange andre, det kan ikke måle seg med en skikkelig maskinpolering :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive