chrefs

S&S #2 Mercedes E220 Coupé 2010

Mercedes Benz E220 Coupé

Swartz (C040)

Svigers lurte på om jeg kunne ta en salgsshine på bilen deres, noe jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til, i og med at jeg har ganske liten erfaring med kjøring av maskin og var redd for å drite meg ut på en såpass dyr bil, men jeg tok iallfall jobben. Bilen har regelmessig blitt vasket for 200,- inn/utvendig, så den var FULL av jævelskap.

Tok kontakt med han som låner meg garasje, og handlet produkter til jobben. Fredag 9. Mai var jeg i gang. Svigers dro til syden Lørdag, så jeg hadde bilen i en uke. I utgangspunktet mer enn nok tid for en grundig shine.
Fredag 9. Mai og Lørdag 10. Mai
Vask utvendig

Motorvask

Clay
Interiør
Kombotesting
Interiørjobben på denne bilen var litt av en prøvelse, spesielt i baksetene. Coupé er IKKE enkel å detaile i bakre del av bilen.
Clay fant meget lite, i om med at denne har fått en runde IronX for en liten mnd siden, og har blitt vasket DCN-style siden februar.
Kombotestingen gav meg mange timer med hodebunnskløe, noe som kostet meg tiden det ville tatt å kjørt 2 steg på bilen. Planen var å kjøre en 1-stegs, noe jeg begynte å forstå var problematisk. På grunn av den keramiske klarlakken måtte det tungt skyts til for å fjerne nok riper, og et mellomgrovt steg for å fjerne ugang. For å få denne bra måtte det 3 steg til med tilgjengelige produkter, bestående av Rupes-serien samt FG400, gule og blå Uberpads, for å få denne 100%.
Lørdags ettermiddag begynte ting å se ganske helsort ut, da jeg trodde jeg hadde kjørt igjennom klarlakken på panserkurvene. Telefonen gikk så til Christian (cotte78) hvor jeg fikk lånt meg en lakkdybdemåler for å bekrefte (forhåpentligvis avkrefte) mine mistanker. Jeg la ifra meg maskinen og målte bilen fra ende til annen.
Etter å ha funnet et snitt på 84um, med målinger helt nede i 29um i kurvene på panseret slo jeg ifra meg tankene om både 2- og 3-stegs, og måtte ta til takke med swirlfri bil med glans. Det ble dessverre mye RDS igjen, noe denne hadde rikelig av.
Lørdag avsluttet jeg 21:00, da hadde jeg holdt på i 24 timer i strekk med bilen, og hodet trengte en hvil. Tok opp igjen tråden Søndags formiddag, hvor jeg på nytt begynte med kombotesting. Etter mye om og men falt valget på Gul/gul Rupes, noe som tok "nok" og gav en bra glans. Innså at jeg ikke klarte å fullføre jobben denne helgen, så jeg gav meg forholdsvis tidlig.

Etter å ha brukt påfølgende uke til rydding, lysmontering og støvtetting av egen garasje, var jeg klar til å ta opp tråden igjen Fredag 16. Mai. Denne helgen gikk med til maskinkjøring, voksing og litt pynting på interiøret.

Produkter:

Espuma 1:10

PB

Surfex i div. blandinger

Autofoam

Jif Bilshampo

Adams Carshampo

BN svamp

x antall miracledryer

BH soft clay

Menzerna FG400

Rupes blå - hvit

Uber gul

Uber blå

Collinite 845

GTechniq T1

GTechniq M1

Utstyr:

Kãrcher proff HT

Kãrcher proff industristøvsuger

Nilfisk E145.3

Air Force Blaster

En haug billige MF

Div Master Detail MF

x antall Eurow 500 gsm MF

Pluss mye, mye mer.

Ankomstbilder:

IMG_3574_zpsdeeff06d.jpg

IMG_3575_zpsdc5f4854.jpg

IMG_3578_zpsbaefbebf.jpg

IMG_3584_zps9cd02dd6.jpg

IMG_3585_zps860dd772.jpg

IMG_3598_zps2eddf82e.jpg

IMG_3600_zpsb6c58b03.jpg

IMG_3601_zpsea6274fb.jpg

IMG_3611_zps7f3b2116.jpg

IMG_3617_zpsbcffe628.jpg

Nanolex Washcoat funker overraskende godt som drying aid og å holde unna dritt i mellom vaskene

IMG_3620_zps21231170.jpg

IMG_3629_zps303d56e5.jpg

Matter skrubbet med GC 1:15 og avspylt.

IMG_3640_zps14a5c47f.jpg

Dørmatte til 3,- fungerer ypperlig for å beskytte gulv når man holder på

IMG_3641_zps16eec027.jpg

Klokken går....

IMG_3644_zps929ac6c2.jpg

Hele setet (skai, ikke skinn) ble skrubbet med GC 1:15, spylt med vann fra lavtrykkskanne og avsugd ( :ph34r:) med kãrcher-roboten

IMG_3649_zps104b98c5.jpg

En liten DCN-pust-i-bakken i mellom slagene er nødvendig

IMG_3650_zps2376665e.jpg

Motorrom ferdig avspylt etter påføring av Surfex 1:5 toppet med autofoam. Tørkes med Air Force Blaster og MF i etterkant.

IMG_3661_zpsa92ae4a7.jpg

IMG_3662_zpsdfef78e0.jpg

Ferdig Clayet, ikke tørket.

IMG_3665_zpsc3786514.jpg

Inspeksjon

IMG_3676_zpsd692b40b.jpg

IMG_3684_zps99315a77.jpg

Fikk dempet og fjernet alt bortsett fra den feite

IMG_3691_zps1b248af6.jpg

Kombotest FG400 - Gul uber, korrigerte bra men lagde jævlig mye ugang på kloss hold. Matt ble det også

IMG_3697_zps36a51256.jpg

Tapet opp for mer kombotest, viser seg at lakkdybden i kurven helt til venstre i bildet er på 29um!!

IMG_3724_zps8a8c757f.jpg

Én runde Gul - Gul Rupes

IMG_3730_zpsa57beafb.jpg

Testet med Hvit Rupes på Blå uber, tok overraskende nok endel swirls

IMG_3761_zps57b780df.jpg

IMG_3771_zps4ab75a31.jpg

Venstre bakside

IMG_3807_zps1bfee33e.jpg

IMG_3818_zps4b068738.jpg

Det begynner å bli

IMG_3825_zps48c1f4be.jpg

Høyre bakside

IMG_3851_zpsdd9eb362.jpg

IMG_3854_zps8afa0f2e.jpg

Stålull-vask utført av "gutta på hjørnet"

IMG_3863_zps6bc435c2.jpg

IMG_3866_zpsc893192a.jpg

Ferdig. Bildene er tatt rett etter avspyling og tørk, noen vanndråper igjen i speilhus som lagde litt krøll.. Bilen ble så kjørt i garasjen for å legge om til sommerdekk

IMG_3875_zpse18231cf.jpg

IMG_3877_zpsd4b28187.jpg

IMG_3879_zpse97544b6.jpg

IMG_3893_zps3c12cf0f.jpg

IMG_3895_zps581aa698.jpg

IMG_3902_zps0df2d02b.jpg

IMG_3908_zpsee73f221.jpg

IMG_3913_zps9ec845a3.jpg

IMG_3927_zps53a730c4.jpg

IMG_3932_zpsc4184c56.jpg

IMG_3935_zpsf821fddd.jpg

IMG_3948_zps848d2838.jpg

IMG_3966_zpse4d3b8f7.jpg

IMG_4044_zpsb362067e.jpg

IMG_4048_zps2d365d32.jpg

IMG_4053_zpsb410bc18.jpg

IMG_4054_zpsb5210f76.jpg

IMG_4059_zps5754837e.jpg

Til slutt noen salgsbilder til annonsen. Legger også ut annonsen her når den kommer på nett.

Ble jaggu like mye jobb med bilder og skriving av S&S av denne, synd resultatet ikke ble 100%.. Men jeg har absolutt lært på denne, meget bratt læringskurve å ta en bil med så mye forskjellige kurver og vinkler på hvert eneste panel.

Takk til Robert (Vårhus) Espen (Lysholm) og Christian (cotte78) for støtte og råd underveis. Gull verdt å ha så dyktige detailere i nærområdet.

Endret av chrefs
25

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hederlig innsats og blankt flott resultat! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft dette!:)

Flott "startbil" dette da den både er svart og har keramisk klarlakk. Da lærer man fort.

Holder på med en C200 selv nå. Der fungerer Gul uber og Fg400 meget bra! :)

Men credverdig uansett!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hederlig innsats og flott blankt flott resultat! :thumbup:

Sjokk at du var første mann :D

Fin opprydding det her, noe som virkelig trengtes :) cred fortjent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra! Synes du skal være stolt over resultatet, ingen enkel lakk å holde på med, og ingen liten bil heller ;) Cred er såklart gitt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble veldig bra.

Men hvorfor var klarlakken så "tynn" i utgangspunktet?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet, du fikk fram glansen og dempet rds. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb, såg ut som bilen har blitt brukt tidligere vertfall.

Motorrom ferdig avspylt etter påføring av Surfex 1:5 toppet med autofoam. Tørkes med Air Force Blaster og MF i etterkant.

Men autofoam oppå surfex, vil ikkje det bare gjøre sterkere blanding, da autofoam er basert på surfex?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt og fint dette, til neste gang sjekker du at lakkdybdemåleren står riktig innstilt. De Bilnerden selger kan veksle mellom 2 uten at jeg husker hva annet enn stål det var, hvis den står på den andre får man merkelig lave målinger

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobb, såg ut som bilen har blitt brukt tidligere vertfall.

Men autofoam oppå surfex, vil ikkje det bare gjøre sterkere blanding, da autofoam er basert på surfex?

Nei, blandingen blir ikke sterkere da autofoam er nødvendigvis er mye mer utblandet enn surfexen ut av kanonen, så det vil bli en fortynning av surfexblanding da det kommer mer vann enn autofoam

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, blandingen blir ikke sterkere da autofoam er nødvendigvis er mye mer utblandet enn surfexen ut av kanonen, så det vil bli en fortynning av surfexblanding da det kommer mer vann enn autofoam

Jojo, men litt smør på flesk føler eg da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba,blank og pen :)

Endret av Aero
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra jobba. Cred for flott løft :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble blankt og fint dette, til neste gang sjekker du at lakkdybdemåleren står riktig innstilt. De Bilnerden selger kan veksle mellom 2 uten at jeg husker hva annet enn stål det var, hvis den står på den andre får man merkelig lave målinger

Man må manuelt veksle mellom Fe (jern/stål) og NFe (kobber/alu/zink/andre ikke-magnetiske metaller). Og som du sier, hvis man måler på alu med måleren på Fe eller på stål med måleren på NFe, så blir verdiene helt på tur.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred! Bra resultat på et dårlig utgangspunkt :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må manuelt veksle mellom Fe (jern/stål) og NFe (kobber/alu/zink/andre ikke-magnetiske metaller). Og som du sier, hvis man måler på alu med måleren på Fe eller på stål med måleren på NFe, så blir verdiene helt på tur.

Det var det jeg skulle frem til ja, takk :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hederlig innsats og blankt flott resultat! :thumbup:

Mange takk, Mercedes-orakel

Flott løft dette! :)

Flott "startbil" dette da den både er svart og har keramisk klarlakk. Da lærer man fort.

Holder på med en C200 selv nå. Der fungerer Gul uber og Fg400 meget bra! :)

Men credverdig uansett!

Mange takk for det! FG400 og Gul Uber tok bra, men dessverre for bra. Ble masse mikroriper og matt.

Sjokk at du var første mann :D

Fin opprydding det her, noe som virkelig trengtes :) cred fortjent :)

Mange takk! Den trengte sårt et løft, absolutt.

Knallbra! Synes du skal være stolt over resultatet, ingen enkel lakk å holde på med, og ingen liten bil heller ;) Cred er såklart gitt!

Takk skal du ha! Hadde vært mer fornøyd om jeg kunne kjørt 2-stegs på den men.. Knallhard lakk og plenty kurver gjorde det utfordrende å kjøre maskin iallfall..

Ble veldig bra.

Men hvorfor var klarlakken så "tynn" i utgangspunktet?

Takk takk! Har ikke så mye peiling på lakkering egentlig, men det er jo mye kurver som sikkert kan skape en del renning i lakken, for å unngå det lakken det tynt og med færre strøk, vil jeg tro.

Godt jobbet, du fikk fram glansen og dempet rds. :)

Takk for det, og igjen takk for lånet!

Bra jobb, såg ut som bilen har blitt brukt tidligere vertfall.

Men autofoam oppå surfex, vil ikkje det bare gjøre sterkere blanding, da autofoam er basert på surfex?

Mange takk for det!

Ble blankt og fint dette, til neste gang sjekker du at lakkdybdemåleren står riktig innstilt. De Bilnerden selger kan veksle mellom 2 uten at jeg husker hva annet enn stål det var, hvis den står på den andre får man merkelig lave målinger

Takk takk! Såvidt jeg husker vekslet måleren automatisk mellom fe/nfe, men det må nesten cotte78 svare på, det er hans måler.

Jojo, men litt smør på flesk føler eg da.

Grunnen til at jeg legger autofoam oppå er for å dekke de områdene jeg har oversett med surfex, i tillegg til å gi lengre virketid på surfexen.

Godt jobba,blank og pen :)

Takk! :)

Kjempebra jobba. Cred for flott løft :)

Takk for det!

Man må manuelt veksle mellom Fe (jern/stål) og NFe (kobber/alu/zink/andre ikke-magnetiske metaller). Og som du sier, hvis man måler på alu med måleren på Fe eller på stål med måleren på NFe, så blir verdiene helt på tur.

Som skrevet over, tror måleren vekslet automatisk. Målte vår C-klasse samtidig, den hadde litt høyere verdier. Målte i tillegg bruksbilen, Chrysler Neon (som det ligger S&S på) den hadde 120 - 150 jevnt over.

Cred! Bra resultat på et dårlig utgangspunkt :P

Mytti takk, sjø.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååå steike den så jævlig ut, hvis det er lov å si :) Fikk nå et solid løft i riktig retning på lakken og innvendig så meget bra ut, godt jobbet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott innsats her!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette vart jo et topp resultat! ikke all lakk som er like enkel å jobbe med og som kan kreve mye tid for å få et bra reusltat, ja det er kjekt med noen som kan komme med gode råd når det trengst :D

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive