johime(joakim)

Software til timelapse

Tenkte jeg skulle prøve å eksperimentere med timelapse men har ingen analse på hvordan program man skal bruke til dette.

Finnes det noen enkle programmer, som gjerne har en gratis test periode man kan laste ned til windows?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker fjernkontroll med timer koblet i kameraet for å ta bilder med gitte intervaller. Etter endt seanse trakker jeg bildene gjennom Lightroom for å fjerne tønneeffekten linsen min liker å legge på alle bildene jeg tar og eksporterer til jpg (jeg tar stort sett bilder i RAW-format). Jeg prøvde meg på en timelapse av vask av bilen til min mor, og brukte såvidt jeg husker Windows Movie Maker, men filen er av en eller annen grunn borte...

Uansett, et hvilket som helst "lage video"-program som er i stand til å sette sammen en sekvens av jpg-bilder skal klare denne jobben. Det finnes sannsynligvis rikelige mengder alternativer i varierende avansert-grad hvis du søker etter "create timelapse movie" hos Onkel Google. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har akkurat fåt meg en fjernkontroll med timer på så den delen er klar :-)

Lastet ned tiligere i kveld et eller annet random timelapse program med det hadde brukervenlighen til windows 3.11 :P

Tenkte ikke på movie maker en gang, får teste det å se om jeg får til noe.

Hadde til plan å lage noen av vasking og forskjellig rart man styrer med :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal prøve å gi deg noen enkle tips fra egne erfaringer:

Windows Movie Maker fungerer ypperlig til å sette sammen bilder til én video. Ellers er faktisk Quicktime Pro enda enklere i bruk hvis du bare skal sette sammen bildene til video og ikke gjøre noe mer. Bruk helst 25 bilder per sekund i videoen, men man kan gå ned til 18-19 om videoen "går litt fort".

Når du tar bilder så bør du tenke på disse punktene:

• Bruk helmanuell innstilling på kameraet og, om mulig, bruk samme blender, lukkertid og ISO gjennom hele seansen. Da utelukker du flimring som jo ikke er særlig pent...
  • Hvis man skal ha med objekter som beveger seg i bildene (f. eks. biler, fly, gress, trær i vind, osv.) så bør man ha så lang lukkertid slik at de ikke blir helt skarpe. Bruker man for kort lukkertid blir det bare feil når man se på videoen i etterkant. Det blir liksom ikke helt naturlig, samt litt hakkete. Bruk gjerne et halvt sekund eller lengre om mulig.
  • Pass på så lukkertiden ikke er lengre enn intervallene! (Jeg regner med at de fleste skjønner det, men dobbeltsjekk uansett.)
  • Bruk et stødig stativ. Fest gjerne noe ballast under om det er mulig slik at det blir enda stødigere.

En annen ting som mange ikke tenker over med elektronisk utstyr er den elektriske blenderen. Den er åpen hele tiden og lukkes når man tar bilde. Dessverre lukker den ikke alltid helt 100% nøyaktig om man vil da få litt flimring på grunn av det. Det er ikke mye og resultatet vil være mer enn bra nok for de fleste, men jeg nevner det allikevel. Det er derfor mange som driver med dette bruker gamle, manuelle objektiver.

Har man vanlige ND filtre og graderte ND filtre vil de være til god hjelp for å få et enda bedre utgangspunkt, men som vanlig kan de forårsake "lens flare".

Litt matte: Hvor mange bilder skal jeg ta og hvor lange skal intervallene være?

Skal man ta bilder der bevegende objekter er med i motivet bør man ikke ha særlig lengre intervaller enn 5 sekunder. På soloppgang/-nedgang så holder det med rundt 10 sekunders intervall. Skal man lage video over lang tid, gjerne en hel dag, så holder det med et halvt minutts intervall (da blir hver time 60min/(0,5min*25bps) = 4,8 sekunder lang video med 25bps).

Formler:

bps = Bilder Per Sekund
T = Tidsrom [timer]

I = Intervall

L = Lengde på ferdig video

Lengde på ferdig video i sekunder:

post-2465-0-31916400-1400662487.png

Lengde på intervallene i sekunder:

post-2465-0-98633900-1400662486.png

Tidsrom i timer:

post-2465-0-74936900-1400662224.png

Tidsrom i sekunder:

post-2465-0-04629300-1400662225.png

Eksempel:

Jeg vil lage en timelapse over 2 timer. Ferdig lengde på videoen skal være 30 sekunder med 25 bilder per sekund.

Dvs.:

T = 2 timer

L = 30sek

bps = 25

I = ?

Svar:

post-2465-0-47489600-1400663317_thumb.pn

Skal du ta litt mer avansert timelapse så anbefaler jeg Lightroom fra Adobe og LRTimelapse installert. Dette er en ganske krevende prosess, men gir til gjengjeld fantastiske resultater om man kan bruke det. Det ligger instruksjonsvideoer på Youtube om dette. :)

Endret av CFM
6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

^- flott innlegg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=-EVcPSmBEPY

Her ble min lille test, bilder hvert 15sekund ble det noe jeg ser ble alt for lite :P

Wæo for et innlegg! Takk for det!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig! Den videoen så jo veldig bra ut den! Men jeg er enig i at du burde valgt kortere intervall. Hvor mange bilder per sekund er det i videoen? Det blir fort mange bilder med timelapse! Har du mulighet så kan du velge å ta bildene i en relativt lav oppløsning slik at de ikke tar så mye plass. RAW er alltid å foretrekke om du skal etterbehandle bildene, men det er vel ikke alle kameraer som også kan velge RAW oppløsning...? Jeg brukte 10Mpix RAW sist jeg tok timelapse, men tror jeg velger 5Mpix RAW neste gang. Husk at full HD kun er 2 megapixler. :)

Tilleggsinfo: For oss som er nerder kan jeg legge til litt mer korrekte benevninger i eksempelet over slik at det blir matematisk riktig. :P

post-2465-0-49995200-1400709926_thumb.pn

Endret av CFM
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.youtube.com/watch?v=GvY_PrgF4uU

Her brukte jeg cirka 25fps, skulle gjerne brukt enda litt høyere fps-rating..

Og her, brukte cirka 19fps (litt mer hakkete)

https://www.youtube.com/watch?v=nb39FiDO7oU

Og en siste.. husker ikke hva jeg brukte her, men synes intervallene ble litt lange. Man får liksom ikke med seg så mye etter veien der..

https://www.youtube.com/watch?v=baor2f9F5Jk

Endret av Northhomie
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare hyggelig! Den videoen så jo veldig bra ut den! Men jeg er enig i at du burde valgt kortere intervall. Hvor mange bilder per sekund er det i videoen? Det blir fort mange bilder med timelapse! Har du mulighet så kan du velge å ta bildene i en relativt lav oppløsning slik at de ikke tar så mye plass. RAW er alltid å foretrekke om du skal etterbehandle bildene, men det er vel ikke alle kameraer som også kan velge RAW oppløsning...? Jeg brukte 10Mpix RAW sist jeg tok timelapse, men tror jeg velger 5Mpix RAW neste gang. Husk at full HD kun er 2 megapixler. :)

Tilleggsinfo: For oss som er nerder kan jeg legge til litt mer korrekte benevninger i eksempelet over slik at det blir matematisk riktig. :P

attachicon.gifeksempel1.PNG

Mener det ble noe sann som 17-18 bilder i sekundet vis jeg ikke husker helt feil. Den filmen ble ikke tatt i raw, prøvde en til ut av stuvinduet i ettermiddag bare for å teste med litt hyppigere frekvens på bildene. Den ble og tatt i jpeg, kan laste den opp.

Kameraet, Nikon D3100 stod på full pupp på oppløsningen under begge. Den siste lapsen ble jeg litt plaget med når den skulle renderes.

Ble noe sann som 800bilder den siste filmen, fikk opp feilmeldinger i moviemaker på at filene manglet midt under renderingen.

Prøvde flere ganger men samme problemet oppstod. Til slutt valgte jeg å kun dra over ca 500 av bildene, da gikk det fint. Ingen feil meldinger, er det noe slaks begrensing i moviemaker på antall bilder eller er det kanskje pc'n min som kommer for kort til <_<

Edit: La til filmen

https://www.youtube.com/watch?v=Pkv-Z1mv4ZI

Endret av johime(joakim)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok et lite forsøk. Denne gangen ble bildene justert såvidt i lightroom for å få himmelen litt mørkere. Musikk ble bare tull å legge på dette lille klippet på hele 7 sekunder men husk jeg begynte med dette for 2 dager siden :P

Sjangser på å legge det ut, å få litt tilbakemeldig på litt tips og triks til å bli bedre ;)

https://www.youtube.com/watch?v=sW_wGkWa55Y&feature=youtu.be

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bare slett denne kommentaren :) jeg fant ut det jeg lurte på :P

Endret av WernerH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive