Tonyl

Ren bil for 100-lappen av NAF.

34 innlegg i emnet

Jeg så den... Skulle vært veldig sikker på at all grus var borte fra bilen før jeg gikk på med klut eller nal!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke SÅ galt det der. Men nal på en bil som kun er spylt.....

EDIT:

Første kommentar er forøvrig gull

"Vasker selv bilen med lunkent vann, svamp og zalo ... blir kjempefint og koster ingenting :)"

Endret av Klykken
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var vel verre med kommentaren på VG-artikkelen om at det var gratis med lunkent vann, svamp og Zalo :P

Koster vel både svampen og Zalo'en :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke SÅ galt det der. Men nal på en bil som kun er spylt.....

EDIT:

Første kommentar er forøvrig gull

"Vasker selv bilen med lunkent vann, svamp og zalo ... blir kjempefint og koster ingenting :)"

Hahaha, en verdensmester!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kárcher-mannen var vel mer opptatt av å få folk til å kjøpe mest mulig tilleggsutstyr enn å lære dem å vaske bil (snodig) ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe jeg fikk en klump i halsen da han brukte nal.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdensmester i kommentartråden på VG!

Jeg bruker heller ikke høyttrykksspyler, men vanlig hageslange med rennende vann - og for meg fungerer det helt greit i hvertfall ... var en billakkerer som fortalte meg om zaloen fordi den fjerner en del av fettet i lakken. Hvis du vil toppe alt, bruker du et par hundringser, slenger på litt lakkrens og et par lag med polish, og polerer godt opp :)

Endret av Knutis
3

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd Zalo i skumdysa?? :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler bil nedenfra og opp :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler bil nedenfra og opp :P

Ditto! Men poenget er, såvidt meg bekjent, at det skal renne vått-i-vått. Om det renner vått ovenfra og ned i tørt, så tørker kjemien på lakken.

Så det skal ikke være såååå viktig når det er skum en spyler av, siden bilen da er våt.

Avfetting derimot..

Men jeg også gjør det prinsippielt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ditto! Men poenget er, såvidt meg bekjent, at det skal renne vått-i-vått. Om det renner vått ovenfra og ned i tørt, så tørker kjemien på lakken.

Så det skal ikke være såååå viktig når det er skum en spyler av, siden bilen da er våt.

Avfetting derimot..

Men jeg også gjør det prinsippielt.

Det er sant nok. Jeg tror jeg gjør det mest fordi det da er enklere å se hvor man har tatt. Denne vanen har jeg hatt siden jeg begynte å vaske min egen bil. Når man spyler nedenfra og opp så vil man til enhver tid se hvor man har spylt. Dersom man begynner oppe, så vil alt vann renne nedover bilen, og skummet vil etterhvert forsvinne. Da er det fort gjort å hoppe over en liten del - og en helligdag har oppstått :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er sant nok. Jeg tror jeg gjør det mest fordi det da er enklere å se hvor man har tatt. Denne vanen har jeg hatt siden jeg begynte å vaske min egen bil. Når man spyler nedenfra og opp så vil man til enhver tid se hvor man har spylt. Dersom man begynner oppe, så vil alt vann renne nedover bilen, og skummet vil etterhvert forsvinne. Da er det fort gjort å hoppe over en liten del - og en helligdag har oppstått :)

Aldri tenkt over, men det stemmer jo..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har prøvd Zalo i skumdysa?? :D

Ja, men ikke på bilen! :D Vasket terrasseflisene her for litt siden ved hjelp av Zalo i skumkanonen.

Det skal jeg love deg blir barberskum! :P

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom man begynner oppe, så vil alt vann renne nedover bilen, og skummet vil etterhvert forsvinne. Da er det fort gjort å hoppe over en liten del - og en helligdag har oppstått :)

Trenger du virkelig å se etter hvor det er skum eller ikke, for å unngå helligdager ved avspyling?

Isåfall burde du lage deg en litt mer strategisk praksis på spylingen.

Jeg legger avfetting/surfex/forvask nedenfra og opp for å unngå at avfetting og møkk renner nedover, om det renner vått ovenfra og ned i tørt, vil rengjøringseffekten bli langt dårligere akkurat der. Å mene at kjemien rekker å tørke inn hvis man legger ovenfra og ned, når hele panelet uansett skal dekkes, høres veldig rart ut i mine ører. Jeg spyler strategisk over panel for panel, og skjønner ikke hvordan det skal være mulig å få helligdager ved avspyling av forvasken :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger du virkelig å se etter hvor det er skum eller ikke, for å unngå helligdager ved avspyling?

Isåfall burde du lage deg en litt mer strategisk praksis på spylingen.

Jeg legger avfetting/surfex/forvask nedenfra og opp for å unngå at avfetting og møkk renner nedover, om det renner vått ovenfra og ned i tørt, vil rengjøringseffekten bli langt dårligere akkurat der. Å mene at kjemien rekker å tørke inn hvis man legger ovenfra og ned, når hele panelet uansett skal dekkes, høres veldig rart ut i mine ører. Jeg spyler strategisk over panel for panel, og skjønner ikke hvordan det skal være mulig å få helligdager ved avspyling av forvasken :)

jeg tenker ikke på at kjemi skal tørke inn - dette er bare min vane. Vasker ca. 30 biler i uken på jobb, og gjør alltid det her - og jo, det er veldig strategisk tankegang med samme rutine på spylingen på hver eneste bil :)

Det kan selvfølgelig være dumt, men dette smitter også over når jeg vasker egen bil. Da skumlegger jeg bilen, og spyler nedenfra og opp. Begynner på venstre fremfelg (ja, hver eneste gang), jobber langs sideskjørter og nederste del av bakfanger, før jeg begynner å gå oppover. Tar sideruter (venstreside) og spyler så av taket, deretter frontrute, så panser og fremfanger, før jeg tar høyre side og til slutt bakenden.

:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder helt klart med tankegangen til Meringdal, jeg har selv vasket noen tusen lastebiler for noen år tilbake og der har man MEGET skitne flater som gir flotte helligdager om du ikke har et system for hvordan du gjør forvasken. Jeg utviklet samme rutiner med påføring nedefra og opp samt HT samme runda, det satt i muskeminnet etterhvert, rolige jevne bevegelser med konstant vinkel og avstand til overflaten.

I tillegg er det en del større varmeutvikling fra en fullastet semi som har kjørt i 5 timer uten retarder, Strålevarmen fra bremsene på noen av akslingene fikk 23 liter/min HT til å fordampe før vannet traff felgen... Var forsiktig med kjemi på disse stedene, samt fueltanker godt oppvarmet av eksos. Her var det vare å passe på at det ikke ble for kraftige renn når avfettingen tørka.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nedenfra og opp på kjemikalier, ovenfra og ned etter håndvask

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg tenker ikke på at kjemi skal tørke inn - dette er bare min vane. Vasker ca. 30 biler i uken på jobb, og gjør alltid det her - og jo, det er veldig strategisk tankegang med samme rutine på spylingen på hver eneste bil :)

Da har du jo selvfølgelig utarbeidet deg rutiner for avspyling, jeg bare skjønte ikke begrunnelsen din for hvorfor man skal spyle nedenfra og opp, man skal være ganske ubevisst på hva man driver med hvis man får helligdager ved avspyling av forvaskprodukt ;)

Det med at kjemien tørker inn var ment som en kommentar til post #11 av Mz6.

Holder helt klart med tankegangen til Meringdal, jeg har selv vasket noen tusen lastebiler for noen år tilbake og der har man MEGET skitne flater som gir flotte helligdager om du ikke har et system for hvordan du gjør forvasken.

Jeg er også enig i tankegangen til meringdal, og jeg får aldri helligdager ved avspyling av forvask, jeg syntes bare ikke begrunnelsen til hvorfor man skal spyle nedenfra og opp holdt mål. Det er jo også en viss forskjell på å spyle av en personbil med (til sammenligning) mange små paneler kontra en lastebil ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker ikke helt biten der han bruker nalen og håndkle for å se om det er noen plasser han ikke har tatt alt.

Bra han nevner ugangen skumbørsten kan gjøre på lakken da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive