Gå til innhold

Polering av campingvogn :)


SivertB

Recommended Posts

Hei!

Skal polere ei Kabe 780, 2007 (Det vil si plastikk front) :)

Har tenkt og gå over hele vogna med DA og AG SRP.

Som LSP har jeg tenkt å bruke:

På tak: Poorboys Natty's Paste Wax White

På ruglete vegger: er jeg litt usikker, har tenkt litt på Gtechniq c2v3, eller skal jeg bruke Natty's her og?

På vinduer og takluker: Rain-x

Hva tror dere om dette?

Andre forslag tas i mot med et stort takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jonkanon

ja, jeg hører globex veldig mye når det kommer til avfetting på campingvogner, hva er egentlig grunnen til at surfex ikke bør være foretrukket. Jeg har hørt pga pakninger og lister og diverse, men jeg klarer ikke å se den store faren ved å benytte surfex og annen vanlig avfetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Lurer igrunn på det samme. Ser det står på dunken til globex at det skal kun virke 1 minutt.

Høres ut som om dette er noe syrebaserte saker uten at jeg har sett hva den inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alt fra vanlig petroleumsbasert (Prickbort, Turtle Wax) avfetting, til vannbaserte midler (Surfex HD) ved vasking av vogner. Ingeting har til nå tatt skade av verken det ene eller det andre. Pass bare på ventiler og særlig ved kjøleskap og Alde! Hilsen mekaniker på caravansjappe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar :)

Da bruker jeg Surfex til vask, for det har jeg fra før :)

Andre forslag til LSP enn det jeg har skrevet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Øivind S

Jeg bruker surfex på vår campingvogn. AG SRP er ikke noe vits å bruke med maskin, dette er ikke et maskinprodukt. Jeg bruker SRP for hånd på vår vogn, toppet med extra gloss protection, den har lang holdbarhet. Ovatrol på ulakkerte plastdetaljer. Da holder det godt en sessong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg henger meg på her.. Har ei litt eldre kabe som har vært polert før...vy6udyse.jpg

Dere ser problemet... Jeg er ikke ivrig nok til at jeg gidder å bruke 2 timer pr kvm på dette.. Er det noe som fjerner dette? Funker isopropanol og vann feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polerte den nye Hobby vognå var for hånd med Fireglaze one step polish ala SRP men skal holde 2-3 år,men det gjenstår jo å sjå det då.Den tok også ein del drit og var letter å jobbe med en SRP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vogna ble vasket først med Globex 80 1:10, super produkt!

Den ble polert med SRP med maskin på lav hastighet (det blir nok ikke så veldig mye blankere med maskin, men man sparer armen for mye jobbing :) )

Så ble Swissvax Shield LSP

Rain-x på ruter :)

Jeg henger meg på her.. Har ei litt eldre kabe som har vært polert før...vy6udyse.jpg

Dere ser problemet... Jeg er ikke ivrig nok til at jeg gidder å bruke 2 timer pr kvm på dette.. Er det noe som fjerner dette? Funker isopropanol og vann feks?

Jeg ville først ha prøvd f.eks Autoglym SRP, tar ikke dette nok. Prøv med en mild lakkrens som f.eks (Autoglym paint renavator) men husk at campingvogner har tynn lakk så vær forsiktig.

Det går nok ikke ann å vaske bort oksydert lakk dessverre :)

Men isopropanol ell Surfex eller andre avfettinger vil nok ta polish restene :)

Endret av SivertB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaqajare.jpg

SRP gjorde susen det :) blir ikke helt strøkent men veeldig mye bedre. Fint å pusle med i forteltet når det regner ute. Får ta baksia med maskin når jeg kommer hjem.

Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Shine av caravan er noe dritt. Det er akkurat som å polere gummi. Jeg har ikke funnet fasitten enda, og jeg har forsøkt det meste snart.

Siden på vognen min er "ruglete", og der fungerer det meste. Jeg bruker nå Collinite Boat Wax (cleaner) og 845 på toppen. Problemet er først og fremst taket av plast. Roterende og grov pute funker best, men det er risky. Plasten kan bli for varm og da brenner det. DA-maskiner er safe, men tar ikke nok. Du må ha supergrov pute, med de ulempene det gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gaqajare.jpg

SRP gjorde susen det :) blir ikke helt strøkent men veeldig mye bedre. Fint å pusle med i forteltet når det regner ute. Får ta baksia med maskin når jeg kommer hjem.

Takk for tips :)

Hvordan var holdbarheten, la du på voks på toppen av AG SRP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shine av caravan er noe dritt. Det er akkurat som å polere gummi. Jeg har ikke funnet fasitten enda, og jeg har forsøkt det meste snart.

Siden på vognen min er "ruglete", og der fungerer det meste. Jeg bruker nå Collinite Boat Wax (cleaner) og 845 på toppen. Problemet er først og fremst taket av plast. Roterende og grov pute funker best, men det er risky. Plasten kan bli for varm og da brenner det. DA-maskiner er safe, men tar ikke nok. Du må ha supergrov pute, med de ulempene det gir.

Jeg har aldri forsøkt å korrigere taket på vogna fordi det er så fort gjort å brenne seg igjennom lakken, så jeg gir blaffen i om det er swirls på taket og tenker at der er det ingen som ser oppå uansett :) Jeg polerer bare som sagt opp litt glans med AG SRP :) La som sagt Svisswax Shield som LSP, og den beader som bare rakkern fortsatt (men så er det bare et par mnd. siden den ble lagt) :)

Valgte å bruke en paste wax fordi, det er ikke bra for tetnigsmassen å søle petroleums baserte vokser på dem som f.eks. 845 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, altså... nå polerte jeg det jeg hadde tilgang til i forteltet når det regna på ferie.. siden den gang har jeg vært på tur, uten regn, og etter at jeg kom hjem har jeg ikke hatt mer tid, så baksiden osv er fortsatt like rosa. Jeg la ikke noe oppå SRP i første omgang, og for meg som er lat når det kommer til polering (fordi jeg syns det er så usannsynlig tidkrevende og kjedelig) tror jeg nok jeg tar Autoglym på ordet når de sier at SRP Renser, polerer og gir langtidsbeskyttelse i en operasjon. Jeg er ikke der at jeg bryr meg så voldsomt om vannet perler seg på veggen av vogna (det renner jo av uansett..) men jeg syns det er litt ålreit at den røde vogna ikke er rosa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...