tr88

S&S 2007 Audi A8L 4.2 TDI Q 22" Vossen

2007 Audi A8L 4.2 TDI Quattro

69496923-bbe8-45ee-adbb-0f14596a9bf1_zps

Da var det dags for neste S&S fra Tr detailing. Denne gangen en skikkelig direktørbil, nemlig en Audi A8 i lang utgave med 4.2L diesel. Det vil si 326 hk og 650Nm, og utstyr til langt over øra. Denne bilen har gått som ambasadebil for den Belgiske ambasade, og bar preg av hastverk med stresskofferter inn og ut av spesielt bakseter. Dette er en STOR bil, men heldigvis var den ikke like ille som forrige bil. Hjulene som sitter på bilen er Vossen Cv3 i 10.5" x 22" med dekkdim 295/25/22.. Og ja, det er en 1.5 liters flaske

Farge på denne bilen er i utgangspunktet fantomsort metallic, men det skulle vise seg at den lignet mer på briliantsort.. mer om det senere.

Bilder ved ankomst:

4104994b-fde6-41be-9129-aec0b2d247a7_zps

IMG_1319_zps65524bc5.jpg

e77d2405-4e6a-491a-a0af-72c1893ba134_zps

IMG_1321_zps5895f95e.jpg

IMG_1322_zpsfa56e38d.jpg

IMG_1324_zpsc2282ef3.jpg

IMG_1325_zps6de06cf0.jpg

Stygge riper ved venstre bakdør. Disse ble det ikke gjort noe med.

IMG_1326_zps13ab6131.jpg

Et par bilder innvendig:

IMG_1327_zpsaa2204e1.jpg

IMG_1328_zpse8206078.jpg

IMG_1359_zpse1bfd1b6.jpg

IMG_1360_zps557bc078.jpg

IMG_1358_zps6cda81d4.jpg

IMG_1357_zpsa736b50f.jpg

IMG_1356_zpsf0143b6c.jpg

IMG_1353_zps7279179c.jpg

IMG_1329_zps18e18e00.jpg

IMG_1330_zpsdf7e4618.jpg

IMG_1331_zps39d1a241.jpg

IMG_1332_zps2c56acbf.jpg

IMG_1333_zpsfa2fe8ef.jpg

IMG_1334_zpscf6c6288.jpg

IMG_1335_zps3c2892a6.jpg

Let's go! Prickbort på tørr bil først, som får jobbe en 10 minutters tid, deretter surfex 1:15 oppå der igjen

IMG_1336_zps3055ca51.jpg

IMG_1342_zps0fdb3c57.jpg

IMG_1337_zpsff60d586.jpg

Så må vi naturligvis gå på med understellsvask. Her er det ren surfex i "Skum"beholderen..

IMG_1338_zpsed58eab2.jpg

IMG_1340_zps0655cd89.jpg

Så skummer vi med orange prewash og magifoam i foamlance

IMG_1341_zps483ebc75.jpg

Jobber inn med detailbrush i kriker og kroker. Jobber litt fort ettersom bilen står i solen og skummet tørker fort

IMG_1344_zps8050c5a6.jpg

IMG_1345_zps253e743c.jpg

IMG_1346_zps49fa0360.jpg

IMG_1347_zps38fe8bb5.jpg

Så var det avspyling med nilfisken både over og under bilen

IMG_1348_zpsfc0d5fd1.jpg

10 minutter før bilen ankom var jeg på postkontoret og hentet denne godsaken: en Foma Steam 7000. Etter å ha sett ammo nyc på youtube: https://www.youtube.com/channel/UCYsa8SOy3TkoxI5D17s1u-w

Så ble jeg såpass fristet til å teste ut selv at jeg bestilte meg en. (til og med dama synes dette var et bra kjøp da den kan brukes over alt)

Vasket over inne i dører og dørkarmer med surfex, detailbørste og presisjonsspyling med nilfisken først, deretter gikk jeg over med dampen og den fjernet det som måtte være igjen av dritt uten å blunke.

IMG_1349_zps07883798.jpg

IMG_1350_zps5b0b5387.jpg

Brukte et sw håndkle foran munnstykket og gnidde kjapt over skinnet på førersetet. Dette åpner porene til skinnet og gjør det enklere å fjerne møkka som sitter der.

IMG_1365_zps615d85c7.jpg

Før på høyre sidepute

IMG_1352_zpse0dd4d01.jpg

Etter

IMG_1366_zpsdf1d4718.jpg

Møkka som var der:

IMG_1367_zps5aa25526.jpg

Her er venstre side (fra vår synsvinkel) tatt

IMG_1369_zpsa5cd08a4.jpg

Førersete ferdig, ikke hatt på leathermilk her

IMG_1370_zps7e5745c8.jpg

IMG_1362_zps0e4a5172.jpg

IMG_1363_zps7ca962d4.jpg

Finito innvendig. Alt skinn ble satt inn med leathermilk over natten. Førersetet fikk leathermilk etter at jeg hadde parkert den i garasjen for natten.

IMG_1373_zps1e3f73b2.jpg

IMG_1374_zps393963d2.jpg

IMG_1375_zps4ee2a7c5.jpg

IMG_1376_zps1cb73f9a.jpg

IMG_1377_zps6dd74aef.jpg

IMG_1378_zpsfda87bd1.jpg

Blir dårlige bilder av denne iphonen altså.. Har nok litt med fotografen å gjøre også..

IMG_1380_zps7c3c48aa.jpg

Deretter ble bilen kjørt inn for tørk, clay og lakkinspeksjon.

IMG_1388_zps70492102.jpg

IMG_1390_zps26e1fae2.jpg

Dette er panser. Her har det vært en omlakkering tydeligvis

IMG_1393_zps4310afda.jpg

Framskjerm

IMG_1394_zps4bbc83ed.jpg

Tok en kontrollmåling i dørkarm

IMG_1395_zps26d336c4.jpg

Bakskjerm

IMG_1396_zpsbb6353d6.jpg

Bakluke

IMG_1398_zpscfe39e00.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_1399_zps80be1a90.jpg

Taket var det eneste på bilen som ikke var lakket opp igjen. Her var også lakken knallhard

IMG_1400_zps2928b02b.jpg

Førerdør

IMG_1401_zpsd75d32fd.jpg

A-stolpe

IMG_1405_zpsb8275c97.jpg

Venstre framskjerm

IMG_1406_zps75d13f72.jpg

Men så kom vi til passasjerdøren, og da satte jeg personlig rekord i tykkelse på lakk/sparkel

IMG_1407_zpsd96c1d29.jpg

IMG_1408_zpsfaf84634.jpg

1009um

IMG_1409_zpse4f491d4.jpg

Kontaktet eier av bilen som ikke visste noe om at bilen var omlakkert, han forsket litt på det og fant til slutt ut at bilen hadde hatt et lite møte med en betongsøyle på passasjersiden. Dette førte til en ny skjerm samt at de likeså godt hadde lakket opp igjen hele bilen. Ambassaden hadde nok av penger til slikt. Hehe

Tapet opp en testrute.

IMG_1391_zpsc7982e6e.jpg

Kjørte på med scholl s17 på lilla pad og Rupes 21.. Dette tok nesten alt, men jeg valgte å kjøre s03G på gul scholl pad på hele bilen, da dette fjernet alt av riper uten å gi alt for mye kjørespor. Her har jeg også kjørt over en gang med s30+ og oransje scholl pad for syns skyld, og det ser jo riktig bra ut

IMG_1392_zps176b5cc5.jpg

Videre følger litt bilder av korrigering.. på disse bildene har jeg kun kjørt s03G på gul Scholl og rupes 21

IMG_1412_zps7cb3e1c5.jpg

IMG_1411_zps64a4d56c.jpg

IMG_1413_zps62b1ba9e.jpg

IMG_1414_zps79d37ee8.jpg

Dyp Ripe

IMG_1426_zps162e1d67.jpg

Fikk dempet den litt

IMG_1427_zps30ff7e8b.jpg

Dypere ripe på bakskjerm. Denne har jeg ikke etterbilde av, men den ble nesten usynlig

IMG_1428_zpsa6fd6174.jpg

IMG_1429_zps9b8cfe8e.jpg

Litt kjørespor blir det jo

IMG_1430_zps6adc10fe.jpg

IMG_1431_zps1f24bb8a.jpg

IMG_1433_zpsa3ce6781.jpg

Veldig viktig å være med på absolutt alle bilder jeg tar av denne bilen.. kjære vene...

IMG_1434_zpsf9508725.jpg

Var i godt humør denne fredagen

IMG_1436_zpsd2462c23.jpg

IMG_1438_zps1b7ef3d8.jpg

Lykter må selvfølgelig poleres

IMG_1439_zps2ccd8467.jpg

Før

IMG_1442_zps8a3f2133.jpg

Etter

IMG_1443_zps7f342a1b.jpg

Stygg skade på bakfanger, denne skal utbedres av eier. Maskerte skaden og polerte lett rundt området for ikke å gjøre vondt verre

IMG_1441_zps33fb56c9.jpg

IMG_1446_zps463b0947.jpg

IMG_1447_zps0c2ff92c.jpg

DA var grovkorrigeringa ferdig, og jeg rygget den ut for dynking i surfex, samt vask av felger og hjulbuer.

IMG_1449_zps8df64f47.jpg

IMG_1450_zpse4adbbc3.jpg

IMG_1451_zps2585d2b1.jpg

IMG_1452_zps276b1256.jpg

Av med hjul og på med p21s på begge sider. Disse hjulene var helt nye, hadde bare rullet snaue 20mil så her hold det med en runde p21s og wheelwoolies

IMG_1453_zps2557ecca.jpg

295mm :o

IMG_1454_zpsf0dd834b.jpg

IMG_1455_zpsd9c8bf04.jpg

Møkkete hjulbuer. Her gikk jeg på med prickbort, surfex 1:5 og børster. Det som var igjen av dritt tok foma steam 7000 seg av. Satte inn plasten med Bare Bones fra CG

IMG_1456_zps08614e92.jpg

Mye bedre:)

IMG_1457_zps520208bd.jpg

Når bilen var vasket og tørket ble den kjørt inn igjen for nok et steg. Her begynte utfordringen for alvor. dro i veg med s30+ på oransje scholl pad på rupes maskin og tok en wipedown:

IMG_1462_zps35931569.jpg

Wtf? dette var da ikke resultatet i sta? Hadde nettopp mottatt en eske med menzerna produkter og über pads, så da måtte jeg prøve litt av det. Her prøvde jeg masse forskjellige kombinasjoner alt ifra 3000 og 4000 på blå über til 3M ultrafina på blå 3m pad.. Prøvde så mange forskjellige kombinasjoner at jeg holdt på å bli sprø.. Denne lakken oppførte seg nesten som briliantsort bortsett i fra at den ikke var knallhard og ripefølsom, kun ripefølsom. Leste en tråd på forumet og testet denne kombinasjonen for morro skyld:

IMG_1460_zps9dbbaf02.jpg

Nei, ikke sjans

IMG_1458_zps7d652347.jpg

Plutselig forvandlet jeg meg til hulken og rev padden i to i ren frustrasjon...

IMG_1470_zpsfab9b839.jpg

Okay, rupes maskina hjalp kanskje til litt

Etter å ha tenkt en stund kikket jeg bort på tralla og fikk øye på oransje über pads.. "kanskje den fungerer sammen med s30+" tenkte jeg.. La på noen erter, fyrte opp maskinen og kjørte 4 pass på full gass og bittelitt press før jeg slo av til 2 på hastighetshjulet og kjørte 4 pass til uten press.. Tok en wipedown.. Hentet led lykta.. Og med en puls som nærmet seg 300 så rettet jeg den mot bilen

IMG_1459_zps7680e841.jpg

YES! I WIN

IMG_1465_zps2ba75b63.jpg

IMG_1467_zps641c5443.jpg

IMG_1468_zps0f62d8fc.jpg

Gullkombinasjon:

IMG_1466_zps1855a368.jpg

Actionbilde

IMG_1471_zps9962f1e7.jpg

Etter at hele bilen var gått over med wipedown var det tid for LSP.. Denne bilen hadde fortjent Crystal Rock.. Men det ble Concorso. Cr står forøvrig høyt på ønskelisten

IMG_1472_zps39e15899.jpg

Autobahn ble lagt på felger

IMG_1473_zps897ac0a8.jpg

Jeg lot voksen haze en times tid før jeg tørket den av med det mykeste mfhåndkleet jeg hadde.. Til min store frustrasjon så det sånn ut etter at voksen var buffet av.

IMG_1474_zps7ad36b01.jpg

Buffingen hadde gitt mikroriper fortrinnsvis på venstre side av bilen. Klokken var nå 00.30 på lørdagskvelden og bilen skulle på treff neste morgen. Jeg vurderte sterkt å kjøre bilen ut, strippe den for voks og starte på nytt.. Men fant ut at jeg ikke hadde rukket det. Vanvittig irriterende å legge ned så mye arbeid for så å kødde det til på siste steget. Er det noe jeg hater så er det å levere noe jeg ikke er fornøyd med.

Etter en søvnløs natt kjørte jeg bilen ut for noen siste bilder før den ble hentet.

IMG_1476_zpsb506440c.jpg

IMG_1483_zpse920d6e6.jpg

IMG_1484_zps59c74a6a.jpg

IMG_1486_zps552cdfc8.jpg

IMG_1487_zps5641805a.jpg

IMG_1488_zps23952409.jpg

IMG_1489_zpse325267b.jpg

IMG_1490_zpsad4a49fb.jpg

IMG_1479_zpsc9da8588.jpg

IMG_1480_zpsbe8f3f0c.jpg

Denne lista ble naturligvis fikset før levering

IMG_1481_zps72ea2eea.jpg

IMG_1475_zpse2c4d9a2.jpg

Motorrom ble behandlet med bare bones, dekk fikk SW Pneu glossy, plast fikk Gtechniq c4 og gummilister fikk seal feed. Interiør fikk scholl purple.

Eier ble gjort klar over de mikroriper som var, men ble fornøyd med resultatet.

Denne lakken er uten tvil den mykeste jeg noensinne har vært borti, på nivå med briliantsort vil jeg si. Det virket også som om lakken var mykere på førersiden enn på passasjersiden, for her var det ingen riper.

Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom:)

43

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred! Meget bra:)

Voksne hjul :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei nok en bra utført jobb kikka litt på bilen i går på treffet å i går kveld :) eiern var veldig fornøyd me jobben skjønte jeg :) du har vetfal gitt bilen et utrolig bra løft cred gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempebra! Forstod meg ikke helt på denne lakken :) cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil. Synd med de microripene, syns du uansett gjorde en kjempe jobb. Har veldig lyst på en sånn Foma Steam. Den er sjef :-) Kan jeg spørre hva du ga for den? Skinnet ble som nytt jo... he he he

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble lekker den der. Nesten tøffere å sitte bak i en slik kjerre..

Det er jo egentlig ikke originallakk på den siden hele bilen er lakkert?

Eller oppfører lakkerte paneler seg som originalen ville ha gjort?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at du fant comboen til slutt! Velfortjent cred for et lekkert resultat & bra jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en flott bil dette ;) Hadde ikke tatt sjansen på å la hjula stå fritt sånn når det er så mye kant, i tilfelle den skulle velte, men du hadde sikkert kontroll :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb på fin bil! :) Hvor kjøpte du steamrenseren? Er på utkikk etter en bra renser. Fornøyd med den? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred! Meget bra:)

Voksne hjul :)

Takk for det:) Ja, må være såpass;)

hei nok en bra utført jobb kikka litt på bilen i går på treffet å i går kveld :) eiern var veldig fornøyd me jobben skjønte jeg :) du har vetfal gitt bilen et utrolig bra løft cred gitt :)

Det er godt å høre, Tusen takk:)

Kjempebra! Forstod meg ikke helt på denne lakken :) cred!

Da er vi to:) Tusen takk;)

Flott bil. Synd med de microripene, syns du uansett gjorde en kjempe jobb. Har veldig lyst på en sånn Foma Steam. Den er sjef :-) Kan jeg spørre hva du ga for den? Skinnet ble som nytt jo... he he he

Takker takker, den ga jeg 3 høvdinger for, her: http://www.fomaforhandler.no/index.php?nr=90&case=4&id=25&idkategori=6

Fungerte veldig bra:)

Ble lekker den der. Nesten tøffere å sitte bak i en slik kjerre..

Det er jo egentlig ikke originallakk på den siden hele bilen er lakkert?

Eller oppfører lakkerte paneler seg som originalen ville ha gjort?

Takk for det:)

Det eneste stedet det var originallakk var på taket, ellers var resten av bilen lakket opp igjen. Men den var lakket opp igjen i fantomsort. Den fremsto som sagt som veldig myk.. Enkel og korrigere, men samtidig veldig følsom for mikrofiber.

Flott at du fant comboen til slutt! Velfortjent cred for et lekkert resultat & bra jobb :)

Det er jeg glad for også;) Tusen takk:)

Flott jobb på en flott bil dette ;) Hadde ikke tatt sjansen på å la hjula stå fritt sånn når det er så mye kant, i tilfelle den skulle velte, men du hadde sikkert kontroll :-)

Takk for det:) Det var mest for å få tatt bildet, la den mot en gammel pad under vasking:)

Fin jobb på fin bil! :) Hvor kjøpte du steamrenseren? Er på utkikk etter en bra renser. Fornøyd med den? :)

Takk Takk:)

Den kjøpte jeg her: http://www.fomaforhandler.no/index.php?nr=90&case=4&id=25&idkategori=6

Veldig fornøyd med den.. Tar 5 minutter å varme den men da har du damp ganske lenge:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den lakken der ga deg myeee jobb..men ble kjempe bra da :) Cred for innsatsen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjort en bra jobb :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den lakken der ga deg myeee jobb..men ble kjempe bra da :) Cred for innsatsen.

Tusen takk:)

Gjort en bra jobb :)

Tusen takk:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du virkelig ikke hatt en enkel jobb nei, men jaggu vart den bra til slutt :) har også hatt noen slike tilfeller der man kanskje må levere fra seg noe som ikke man føler vart slik man sjøl hadde håpet og ønsket det skulle bli, men tror det er bra for da strekker vi oss enda lengre og lærer av problemene vi kommer borti, stå på du er en dyktig detailer :thumbs:

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du virkelig ikke hatt en enkel jobb nei, men jaggu vart den bra til slutt :) har også hatt noen slike tilfeller der man kanskje må levere fra seg noe som ikke man føler vart slik man sjøl hadde håpet og ønsket det skulle bli, men tror det er bra for da strekker vi oss enda lengre og lærer av problemene vi kommer borti, stå på du er en dyktig detailer :thumbs:

Cred!

Tusen takk, det var en hyggelig tilbakemelding:) Jeg kommer nok til å benytte meg av en litt annen fremgangsmåte neste gang, og skaffe meg et større arsenal av Myyyyyke mikrofiberhåndklær:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For en jobb, meget bra! Det var godt at du fant en god kombo som løste sakene, kan være en utfordring av og til, men at man finner en løsning på det bærer preg av dyktighet :) Jeg har sikkert nevnt det før, men liker den understellvasken ;) Igjen, flott jobb på en lekker bil, cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive