Knutza

Knutza S&S#1; Jomfruturen

21 innlegg i emnet

Ja, da prøver jeg å skrive en S&S av min første maskinkjøretur...

Har såvidt tidligere kjørt litt maskin, men da uten noen som helst peiling på hva jeg har holdt på med.

Jeg har nå etter utallige mange timers lesing på dette og andre forum, masse glaning på diverse youtube-filmer samt innkjøp av endel utstyr satt i gang med jomfruturen på poleringsmaskin.

Maskinen min er en Kestrel das 6 pro. Den ble kjøpt fra Bilnerden sammen med en uber/menzerna pakke.

Offeret for jomfruturen ble min kjære samboers taxi. En 2013 Mercedes E 220 CDI avantgarde i iridium silver. Bilen er snart et år gammel og har trillet rundt 70.000 km. Mercedes er vel kjent for knallhard lakk, så det er kanskje vel spenstig for en nybegynner med en søt liten Kestrel å starte med denne. Men pytt sann.

Hovedmålet mitt er å bli kjent med maskinen, få litt feeling med den liksom. Prøve meg frem med forskjellige komboer og rett og slett få trening i maskinkjøring.

Delmålet er å få opp litt glans før jeg legger på en god beskyttelse.

Eventuell korrigering blir som bonus å regne.

Nok prat. Her kommer bilder.

Utgangspunktet:

DSC03208.jpg

DSC03209.jpg

Bilen ble kjørt frem foran garasjen og Prickbort ble påført.

Actionshot av avspyling:

DSC03216.jpg

Deretter ble det påført en nokså sterk Surfex blanding og skummet ned med Autofoam. Så en skikkelig avspyling.

Oppdaget at jeg var fri for skikkelig felgrens, så jeg måtte ta til takke med MEGs Hot Rims ALL WHEEL & TIRE cleaner.

DSC03218.jpg

Syns ikke den tar noe særlig på felgen, men tar bra på dekket da...

DSC03220.jpg

Etter mere avspyling ble det 2-bøtters vask med MEGs NXT og en ullvott fra en australsk sau.

Ingen bilder av denne seansen.

Så dukket min kjære opp og skrudde sammen sykkelen sin som jeg har plastidippet.

Trivelig med litt selskap.

DSC03224.jpg

Kanskje jeg poster noen bilder av dippe-prosjektet mitt senere.... Nok om det.

Neste mann ut var Iron-X. (Takk til Vårhus som kunne levere på kort varsel til påske)

DSC03226.jpg

DSC03227.jpg

DSC03229.jpg

Deretter bar det inn i garasjen for clay. Leirklumpen er fra Bilthamber og ONR ble brukt som glidemiddel.

Etter kjemibombene tidligere beskrevet var det ikke så mye å finne. Ikke overraskende var det mest på taket.

DSC03232.jpg

En annen ting jeg må nevne er at jeg har et garasjeprosjekt på gang. Altså, bygger meg en garasje. Jeg er nå kommet så langt med det prosjektet at jeg kan holde på litt inni den. Men den er langt fra ferdig. Kommer forresten en egen tråd på den når tiden strekker til.

Så, da jeg klatret opp på en krakk for å claye taken kjente jeg et jæævlig bitt i hauet...

DSC03235.jpg

Klarte altså å stange hodet oppi en sånn dings som holder portskinnene fast. Den er for lang, og jeg har selvfølgelig ikke knotet meg til å kappe den enda...

DSC03238.jpg

Jaja, tilbake det denne tråden egentlig handler om.

Fargen på bilen gjør det sinnsykt vanskelig å se swirls! Kun i absolutt rett lys og vinkel er de synlig og jeg har sikkert tatt dusinvis av bilder uten å klare å fange opp noen på film. Eller minnebrikke som det heter nå til dags.

Bilen har generelt lite swirls og RDS. Eier av bilen har skjønt dette med skånsom vask og har lagt ned forbud mot svampvask ovenfor sjåførene sine. Denne er stort sett spylt daglig og fått en og annen forhåpentlig skånsom berøringsvask...

DSC03241.jpg

Jeg tapet opp et område på bagasjeluka for å prøve å teste forskjellige komboer. Syns ikke det gjorde noen forskjell uansett hva jeg gjorde. Meeeeen, tatt i betrakning erfaringsnivået mitt la jeg ikke mer tanke på det. Det ble hvertfall raskt blankt da, og med tanke på delmålet mitt peisa jeg bare på rundt bilen.

DSC03243.jpg

Padpriming

DSC03251.jpg

Kjørte mye med grønn uber og IP 2500. Følte at denne komboen tok bra og ga veldig bra glans. Kjørte på små områder. Hastighet 5, medium press og beveget meg saaakte frem og tilbake med 50% overlapp. Horisontalt og vertikalt. Så en runde til med kun vekten av maskinen.

DSC03258.jpg

En slags 50/50.

DSC03261.jpg

RDS på venstre bakdør.

DSC03273.jpg

Borte! :)

DSC03275.jpg

Fant noen stygge riper på kanten av panseret.

DSC03279.jpg

DSC03280.jpg

Fikk fjærnet det meste og dempet det værste. Gul uber og FG500.

DSC03288.jpg

Noe snacks på høyre bakdør.

DSC03304.jpg

DSC03305.jpg

Borte. :) Grønn uber og IP2500.

DSC03309.jpg

Stygg sak på høyre bakskjerm. En laaaaaaaaaang bulk...

DSC03311.jpg

Blir blankt da.

DSC03317.jpg

Bakfanger.

DSC03319.jpg

Fikk dempet det endel.

DSC03320.jpg

Skiltene plukket jeg av og ga de Autobahn.

DSC03321.jpg

One-handed-action-selfie...

DSC03327.jpg

Padbørsten min er forresten av merke Colgate.. :D

DSC03281.jpg

Blir blankt da! :) Grønn uber og IP2500

DSC03330.jpg

Så ble bilen dynket i Surfexblanding inne i garasjen. Rygget ut og skummet med en autofoam-MEGs NXT cocktail.

DSC03331.jpg

Spylte godt av og kjørte inn igjen og tørket.

Nå var det endelig klart for LSP. AutoGlym High Definition Wax.

DSC03332.jpg

Hazer...

DSC03335.jpg

Blir blankeste taxien i gata dette ;)

DSC03337.jpg

Hverken felger, dekk lister vinduer eller noe ble behandlet utenom en skikkelig vask. Konsentrerte meg om lakken.

Ferdigbilder:

DSC03341.jpg

DSC03344.jpg

DSC03347.jpg

DSC03351.jpg

DSC03359.jpg

DSC03369.jpg

Beading :)

DSC03376.jpg

Koste meg i garasjen i ca 18 timer over 3 dager med denne... Kanskje ikke spesielt effektivt tidsbruk, men veldig lærerikt. :)

Lessons learned;

-Detailing er gøy!

-Ting tar tid...

-Det er utrolig vanskelig å klare å bevege maskinen sakte. Spesielt mot slutten av et pass.

-Ikke stange hode i ting som stikker ned fra taket... :)

Takk for titten.

Alle tilbakemeldinger mottas med takk. Ris som ros. Jeg er spesielt takknemlig for konkrete tilbakemeldinger som gjør detailingen min bedre.

Endret av Knutza
39

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred!::)

Flott løft.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Taxier trenger pleie de og,og det ble da ett bra løft :)

Gjør vaskejobben mye lettere for sjåførene dette :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

cred :) bra jobba

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knallbra! Keep up the good work. Flotteste taxien jeg har sett på lenge!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal i gang med min første maskinkjøring (på bil iallefall) i morgen sjølv, med DA og uber puter. Har også Menzerna pakken så dette var kjekk lesning.

Skal ta en VW, prøver meg med grønn pute og 2500 som deg:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser meget bra ut :)

AG HD wax er knall å bruke! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser veldig bra ut :) Mange gode bilder!Blankt er viktig! Cred for flott første S&S!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tøff s&s dette, husk riktig verneutstyr og risikovurdering da detailing kan tydlig vis være farlig :P Cred insekttu7.gif

Endret av Rotiform
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første kjøretur dette, ser ut som kestrelen ryddet fint opp i det meste :)

BH sin clay fungerer forresten fint med kun varmt vann, noen kr å spare :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første s&s. Trodde først dere hadde kjørt 70k med familiebilen haha .. Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra dette her da :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke tårer, så iallefall blod og svette, ikke noen dårlig start det ;)

Ble veldig blankt å fint!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott første S&S dette, med et flott resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du tar detailing blodig alvorlig :lol: Flott første S&S med gode bilder og resultat :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb på en ekslusiv taxi. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft. Cred gitt.

Den skarpe "dingsen" i taket fra garsjeportskinnene har jeg også, og tro jeg har skallet i den noen ganger etterfulgta av #$%!#!!!. Har heldigvis ikke fått det til så "bra" som deg og unngått blod så langt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fint jobb och fina bilder :)

Grattis till en mycket lyckad första s&s!

Klart man måste öka spänningen i tillvaron med en "Detailer Killer" i taket :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første post er nå oppdatert med ferdigbilder.

Tusen takk for all skryt. Skyter motivasjonen til topps det. Gøy! :)

Ris mottas også med takk. Så lenge det er formulert som konstruktiv kritikk. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobbet, du fikk fram glansen i lakken og fjernet mye RDS også.

Cred for denne og håper å se flere S&S fra deg framover.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive