mmosberg

Prickbort eller parafin?

79 innlegg i emnet

Hvorfor bruke Prickbort til ca 50,- literen når parafin (ikke renset parafin, men god gammeldags fyringsolje) til ca 8-10,- pr. liter er like bra som asfalt og oljefjerner? Har brukt parafin i en årrekke og er strålende fornøyd. Har prøvd Prickbort og den er i positiv forstand mer luktsvak, men den fjerner ikke olje og asfalt noe bedre enn parafin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje fordi at prickbort er spesifikt laget for å brukes skånsomt på bil, mens fyringsoljen er beregnet til å brennes opp, og at den tørker ut lakken, og antageligvis fjerner det som er av beskyttelse/voks.

Du kan sikkert bruke avfetting i oppvaskmaskinen også, men man gjør det bare ikke.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

den er full av emulgatorer så¨den virker på våt bil, dog litt redusert effekt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kommer litt an på bruksområde, jeg bruker diesel når jeg skal rense kjedet på motorsykkelen. fy søren det funker skal jeg si deg. men på lakken på en bil ville jeg som nevnt holdt meg til prickbort

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje fordi at prickbort er spesifikt laget for å brukes skånsomt på bil, mens fyringsoljen er beregnet til å brennes opp, og at den tørker ut lakken, og antageligvis fjerner det som er av beskyttelse/voks.

Du kan sikkert bruke avfetting i oppvaskmaskinen også, men man gjør det bare ikke.

Parafin tørker ikke ut lakken, den har fett i seg i motsetning til kaldavfetting. Jeg har som sagt brukt parafin i mange år når det er asfalt på bilene og har aldri opplevd uttørking med parafin.

Prickbort består jo hovedsakelig av petroleumsdestillater og det gjør parafin også iflg databladene på produktene. Jeg lurer på om du har erfaring med parafin eller om du bare antar at den er uheldig for biler.

Jeg er ute etter meninger og erfaringer fra folk som har erfaring med parafin som kaldavfetting. Gjerne negative. Og jeg bruker ikke petroleumsavfetting i oppvaskmaskinen, det har så langt gått greit med såpe :)

Endret av mmosberg
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parafin funker bra det, men det må være renset parafin!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er mere glad i bilene mine og mine "kunder"sine, en at jeg vil spare 30.- literen på å bruke noe som ikke er beregnet for bil. Jeg kunne sikkert ha brukt parafin til avfetting, cola til rustvask, og avispapir til vindusvask, men så kjip er jeg ikke.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Parafin funker bra det, men det må være renset parafin!

Hvorfor MÅ den være renset?

Renset parafin = Lampeolje. Den soter mindre, og det er greit i ei lampe, men en skal vel ikke brenne parafinen av lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renset parafin = Lampeolje. Den soter mindre, og det er greit i ei lampe, men en skal vel ikke brenne parafinen av lakken?

Ser jævlig bra ut i en S&S-tråd når du brenner avfettingen av lakken da, dette skjønner vel du også, Øyvind? ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er mere glad i bilene mine og mine "kunder"sine, en at jeg vil spare 30.- literen på å bruke noe som ikke er beregnet for bil. Jeg kunne sikkert ha brukt parafin til avfetting, cola til rustvask, og avispapir til vindusvask, men så kjip er jeg ikke.

Du har altså ingen erfaring med parafin som avfetting, men er sterkt i mot?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har altså ingen erfaring med parafin som avfetting, men er sterkt i mot?

Jeg skal innrømme å ha brukt både engangs svamp, og lampeolje noen ganger, da jeg var ung og dum, men når det finnes tilpassede produkter på markede, til en rimelig penge, så foretrekker jeg det. Jeg opplevde at lakken ble tørr og hås en stund etter at den var vasket med lampeoljen, så ja jeg er sterkt i mot parafin (og andre kjerringråd produkter) Det er noen som alltid vil tviholde på disse gamle "triksene", å det er noe jeg til stadighet opplever når jeg har bilpleiedemonstrasjoner div plasser, men jeg bryr meg ikke så mye med det lenger, det preller av som vann på en nyvokset spoiler i høy fart. Slike som ikke klarer å følge med i utviklingen/tiden, blir ofte omtalt som "Dinosaurer" i næringslivet.

4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal innrømme å ha brukt både engangs svamp, og lampeolje noen ganger, da jeg var ung og dum, men når det finnes tilpassede produkter på markede, til en rimelig penge, så foretrekker jeg det. Jeg opplevde at lakken ble tørr og hås en stund etter at den var vasket med lampeoljen, så ja jeg er sterkt i mot parafin (og andre kjerringråd produkter) Det er noen som alltid vil tviholde på disse gamle "triksene", å det er noe jeg til stadighet opplever når jeg har bilpleiedemonstrasjoner div plasser, men jeg bryr meg ikke så mye med det lenger, det preller av som vann på en nyvokset spoiler i høy fart. Slike som ikke klarer å følge med i utviklingen/tiden, blir ofte omtalt som "Dinosaurer" i næringslivet.

Men lampeolje er jo renset parafin uten fettstoffene i seg. Jeg har aldri prøvd lampeolje som avfetting, men antar at den kan være mer uttørkende enn vanlig parafin. Jeg har prøvd Biltema sin kaldavfetting og opplevde da å få tørr og hås lakk.

Jeg er uten den erfaringen du og mange andre her på forumet har, men jeg prøver allikevel å få til en saklig meningutveksling da jeg er oppriktig interessert i å få høre andres erfaringer med bruk av parafin. Jeg synes det er leit at du bruker negativ personkarakteristikk og er tendensiøs i argumentasjonen din. Det har ikke jeg vært.

NASA kjøpte spesialsåpe til bruk i verdensrommet. Den kostet 1000vis av $. Etter noe tid viste det seg at den virket på akkurat samme måte som den såpa folk har hjemme på badet. Det finnes mange eksempler på produkter som produsentene sier er spesiallaget for et bestemt bruksområde, men så er det i realiteten noe helt kurant de selger. Motivet til produsentene er åpenbart å selge mer til en høyere pris. Feks smøreolje til gressklippere og snøfresere som i realiteten ofte er vanlig motorolje. Totaktsolje til påhengere, mopeder og motorsager er samme innholdet i tre forskjellige flasker.

Igjen: Jeg er ute etter høre andres erfaringer med bruk av parafin som kaldavfetting.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt parafin, men en kompis av meg prøvde det ut og det er ikke å anbefale. Den renset lakken, men lakken ble veldig tørr og alt av beskyttelse forsvant.

Jeg er enig med Tommy, jeg bruker heller litt ekstra på PB enn å bruke et middel som egentlig er til fyring.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et poeng er hvis en jobber på andres bil, og lakken reagerer utilsiktet. Da er det greit å vise til at en har brukt produkter beregnet på bil, ikke at en har dynket kjøretøyet i parafin eller diesel...

Å bruke parafin går greit. Det viktigste er å få bedre vaner rundt hvordan avfettingen brukes. En kan vaske med Zalo også, hvis en maskinpolerer og vokser etterpå. De som sverger til parafin, er tradisjonelt også de som gnir asfalten av lakken og holder på 80 år gamle poleringstradisjoner.

Ved å lære mer om fler-stegs forvask, avspyling og skånsom håndvask, vil mange distansere seg fra tidligere "uvaner" og samtidig droppe produkter brukt til oppvarming og maling.

Når en tidobler tiden en bruker på bilen, er gleden større ved å jobbe med produkter som har behagelig lukt og gir sansene godfølelsen.

Det meste som kan gjøres kjipt og billig, kan også gjøres litt dyrere og langt triveligere. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt parafin, men en kompis av meg prøvde det ut og det er ikke å anbefale. Den renset lakken, men lakken ble veldig tørr og alt av beskyttelse forsvant.

Jeg er enig med Tommy, jeg bruker heller litt ekstra på PB enn å bruke et middel som egentlig er til fyring.

Er Prickbort skånsom mot voks? Jeg bruker Autoglym Gloss Protection etter høstpolering, men må vel si at bare halvveis gjennom vinteren så er det ikke mye voks igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Renset parafin=medisinsk parafin. Brukes blant annet i babyolje, for de som har små barn har nok dette blitt brukt i badevannet noen ganger. Brukes blant annet mot å forebygge tør hud og eksem. Når det ikke tørker ut huden tørker det heller ikke ut lakken :P

Zalo er jo som kjent fy fy på lakk, står du å vasker opp mye merker man jo at hendene blir tørre...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er Prickbort skånsom mot voks? Jeg bruker Autoglym Gloss Protection etter høstpolering, men må vel si at bare halvveis gjennom vinteren så er det ikke mye voks igjen.

Er vel ikke det mest holdbare som finnes, selv om den sikkert er helt grei. På vinteren sliter salt og drit på LSP uansett hva du har på lakken, så det er å anbefale å legge voks en gang ila. vinteren også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer nok an på hvilken voks det er. Jeg har hatt Shield på mine biler og der lever voksen enda selv om prickbort er blitt brukt flittig i vinter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prickbort er vel rimelig skånsom mot voks. Det har blitt testet av flere her inne og bekreftet greit.

At din AG gloss ikke har spesielt god holdbarhet sier kanskje mer om det produktet enn avfettingen :)

Det er noen år siden jeg brukte AG Gloss sist, men jeg er rimelig sikker på at den ikke har allverdens holdbarhet kontra en del andre vokser/sealere som er tilgjengelig i samme prisklasse.

Endret av erikstein
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digger hvordan folk avfeier parafin, fordi det ikke står "til bruk på bil" på flaska. :)

Snakk om å være trangsynt og med nesa i sky.

Heldigvis kommer det fram erfaringer her også, at det er forskjell på parafin osv.

Men en ting jeg kom til å tenke på, er det så heldig at så 'mye' parafin går rett i bakken der man vasker bilen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive