Amatøren

Rupes LHR75E Mini som eneste maskin?

23 innlegg i emnet

Skal kjøpe meg poleringsmaskin i løpet av våren. Hva mener dere om å satse på Rupes

LHR75E Mini som eneste maskin? Har i årevis polert bilene til venner og slekt, nå har

jeg lyst til å ta steget videre for å kunne korrigere vaskeriper o.l.

Har bestemt meg for at det er en DA maskin jeg vil ha. Denne Rupes-maskinen ser

så hendig og grei ut. Eller blir den for liten til de store panelene på bilen?

Mvh

Lars Erik

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort forklart, ja. Den er fantastisk hendig og fin til de små/trange plassene, men på store panel så vil det ta alt for lang tid

En mer allround maskin er lhr15 eller lhr21.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp heller bigfoot 15... Den blir for liten som nevnt over:/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp heller 21, for så å kjøpe 15 bakplate. Så kan du bytte imellom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp deg heller en 15 eller 21, hvis du vil ha den lille maskinen så kjøp en Duetto. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vurderte lenge å kjøpe meg den duetto som eneste maskin, men etter å ha rådført meg litt ble valget 15. Problemet med å gå for duetto er vel at man dekker mindre områder med den. Men hadde lommeboka strekt til, hvertfall for min del så hadde jeg sakt ja takk , begge deler ! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rupes mini er en meget bra maskin, men personlig synes jeg LHR 15 & 21 er bedre maskiner å jobbe med.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rupes Mini som eneste maskin, blir som å spise lapskaus med tannpirker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har netopp tatt en hel bil med duetto, å ser ikke problemet med å bruke denne som eneste maskin, liten og hendig er den også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Duetto (LHR 12R) kan fint brukes som eneste maskin. Den er ganske lik i størrelse og vekt som DAS6 pro. LHR 12 har litt mindre slaglengde enn LHR 15, noe som sikkert har sine fordeler og ulemper. Vil tro at de 3mm som skiller disse ikke har veldig stor betydning. Med Duetto følger det med puter til våtslip noe som jeg ser på som en fordel.

Putene til Duetto er 150mm. Denne størrelsen er den som brukes mest på de fleste maskiner. Både på DA og roterende. Vil tro at LHR 15 bruker samme putene.

Spotpad (75mm) tror jeg ikke man kan bruke på noen av disse maskinene. Det er derfor Mini kom på markedet. Har du behov for å bruke spotpad så kan du jo kjøpe en billig roterende eller en DAS6 til dette.

Legger ved et par bilder av Duetto sammen med DAS6 pro.

IMG_9501_1920x1280.jpg

IMG_9502_1920x1114.jpg

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Duetto følger det med puter til våtslip noe som jeg ser på som en fordel.

De er fine de, men en får jo kjøpt tilsvarende for ca 20kr/stk (Mirka Abralon), så jeg ville ikke lagt vekt på akkurat det :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er fine de, men en får jo kjøpt tilsvarende for ca 20kr/stk (Mirka Abralon), så jeg ville ikke lagt vekt på akkurat det :)

Jeg vet. Du får også kjøpt Siaair hos Alien. :)

Det følger også med et mellomlegg som brukes for å gjøre puten mykere. Kan ikke se noen selger denne løst. Ville ikke lagt vekt på dette heller da den egentlig har ganske dårlig passform da den er litt for liten og oval. :)

Det jeg ville frem til her er at Duetto kan fint brukes som eneste maskin bortsett fra at man ikke kan sette mindre puter på den. Man fpr likevel gjort det meste med 150mm pute.

Mini og Duetto er vel samme maskin, men med forskjellig bakplate. Mini som er laget for 75mm puter er slankere over baklpaten enn Duetto og blir dermed litt hendigere noen steder der det er trangt.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har netopp tatt en hel bil med duetto, å ser ikke problemet med å bruke denne som eneste maskin, liten og hendig er den også.

Takk for svar!

Blir kanskje å satse på duetto da, mener du den er bedre enn mini? Og hva er den eventuelt bedre på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg hadde valget mellom duetto/mini og 15/21 (Rupes), så tror jeg faktisk at jeg ville gått for 21 Rupes, og skiftet bakplate til 15 ved behov og omvendt. Jeg har selv en 75 mini og bruker den flittig til korrigering og på trange plasser. Men hvis man skal se helheten over en hel bil (gjerne flere ganger), så ville jeg heller lagt pengene i å kjøpt noen ekstra puter til 150mm som heller kan gå til helvete.

Jeg har Rupes 15 og Rupes 75 mini selv. Jeg kommer ikke til å kjøpe Rupes 21, men heller en roterende Flex e.l. tenker jeg. Den gangen kontoen min flømmer over av penger....

Uansett, lykke til med valget.

Jeg har lagt ut en video her, der jeg bruker begge maskinene. Rupes 15 til hele panelet, mens Rupes 75 til korrigering. Som du vil se der, så vil du kanskje se at skal du gå over en hel bil med Rupes 75, så blir det MYE jobb. Dette er bare min tanke da.

Der er iallefall videoen jeg filmet før i dag faktisk :)

Endret av lammis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må velge annen musikk i videoen..

Edit: Artig, den funket ikke på mobilen (gav feilmelding om at "rettighetshavere hadde begrenset tilgangen til videoen"), men på PCen nå spiller den helt fint.

Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar!

Blir kanskje å satse på duetto da, mener du den er bedre enn mini? Og hva er den eventuelt bedre på?

Det er størrelsen på og ved bakplaten som skiller disse 2 maskinene.

New_Rupes_Polishers_002.jpg

Som du ser på bildet så er selve maskinen den samme, men de har forskjellig hus ved bakplaten. Det er dette som gjør Mini mindre enn Duetto.

Når jeg tar en nærmere titt på bildet så ser det ut som Mini også er litt kortere. Jeg har bare sett Mini på bilder så dette må noen andre bekrefte eller avkrefte.

På siden som jeg fant dette bildet lå det flere bilder der de sammenligner disse 2 maskinene og andre maskiner. Min link.

Begge disse maskinene er ganske nye på markedet.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drev å tenkte på den mini når jeg skrev innlegget mitt, blandet litt navn ser jeg i ettertid :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror du må velge annen musikk i videoen..

Edit: Artig, den funket ikke på mobilen (gav feilmelding om at "rettighetshavere hadde begrenset tilgangen til videoen"), men på PCen nå spiller den helt fint.

Jeg hadde bare radioen stående på i bakgrunnen dessverre. Man lærer så lenge man lever :) Det er jo med radioreklame uti videoen også. Jeg burde hatt betalt strengt tatt *ler*

Endret av lammis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk brukt mini (75mm) for første gang i dag og den var finfin der jeg ikke kommer til med lhr 15. Men en hel bil med denne? Det hadde jeg ikke orket. Men duetto virker jo finfin som en enkel og grei letthåndterlig maskin. Den korrigerer sikkert langt bedre enn f.eks das-6 pro også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rupes Mini som eneste maskin, blir som å spise lapskaus med tannpirker.

ok, tar poenget ditt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive