Dagii

Ang Kontrollspray

Skal polere en bil til helga å mangler kontrollspray for å få vekk polish-rester osv. Hørt av en kompis att man kan blande batterisyre å noe til. Stemmer dette??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han tenker nok på batterivann og isopropanol/blårens/forgasserrens.

Selv syns jeg den blandingen ble noe sterk og kunne lage marring på lakk, tilsvarende Surfex som rekker å tørke.

Polishrester fjerner jeg oftest med en microfiberklut i kombinasjon med Q-tips eller detailing-sticks.

På gummi og plast fungerer det også bra med Surfex i 1:10, eller ren dersom det er gammel polish som virkelig har satt seg. Prøver å unngå for mye klin når jeg jobber, sparer mye jobb på det.

Ellers har jeg 3M sin kontrollspray som jeg bruker for å fjerne oljer fra panel. Silikonfjerner funker også om du har det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterisyre høres grovt ut og ser for meg at det vil gi skjolder og det som verre er. Prøv litt sterkere surfexblanding, du.. Evt kjøp isopropanol og batterivann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hahaha :P mente batterivann xD

Tenkte på det letteste løsning da jeg jobber like ved biltema :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De aller fleste glassrens og skum fungerer egentlig greit til kontrollspray, men for eks. 3M sine oljer har en tendens til å sitte godt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men kan jeg bruke Batterivann og isopropanol (kondensfjerner) ? evt blandingsforhold?

Eller burde jeg kjøpe noe annet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt råd er å kjøpe noe som er laget til formålet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, Hvilket produkt er best å bruke da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Menzerna top inspection, 3m kontrollspray, norton liquidice <3 m.fl

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte Norton kontrollspray hos lakkgrossist i Lier, den fungerer knall. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som vet om noe i nærheten av gjøvik? evt noen nettsider å bestille fra? finner ikke på bilnerden osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sant nok :) blir vell en liten bestilling fra bilnerden tipper jeg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så stikker vi til Lillehammer en dag;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker blårens/batterivann.Det duger, men det er fordi jeg tørker vekk mye av oljene etter polering. Om en tørker dårlig av, tar det en stund å gå over med wipedown også for å få bort så og si alt av oljer på lakken.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker blårens/batterivann.Det duger, men det er fordi jeg tørker vekk mye av oljene etter polering. Om en tørker dårlig av, tar det en stund å gå over med wipedown også for å få bort så og si alt av oljer på lakken.

Trenger jo strengt tatt bare ta en og annen holosjekk hvis man ikke skal legge sealer/coating, med "vanlig" voks er det jo like greit å bare la oljene ligge. Mindre tafsing på lakken vil også redusere sjansene for (micro)swirls :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det :) Jeg bruker ikke altid wipedown.Bare om det er mye jobb å få av oljene.Lakkforseglinger unntatt 845 som står som det på bn, bruker jeg så og si aldri lengre, selv om det etter min mening tåler salt og fugledritt osv mye bedre enn de beste voksene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de fleste lakktyper kan man bruke "IPA" (Kondensfjerner og batterivann), men jeg har hvert borti det samme som Knutis sier at det ligger igjen en hinne med produktrester ved bruk av IPA. På lakk som dette er det bedre med et produkt som er laget for dette. Selv bruker jeg endel Carpro Eraser. Meget god wipedown.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive