Skaten

Skum for å "lappe" dekk

Er det nåken som har erfaring med skum for bildekk? Har litt lekasje, i eit par av hjula, men ikkje så mykje at dekka blir heilt flatt. Er berre snakk om 0,5-1 bar om bilen har stått i ro eit par veker.

Er litt irriterande å driva å fylla heile tida ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et helvete å fjerne i alle fall!
Har lagt om noen dekk med dette griseriet og det er ikke noe særlig.

Lett for å ødelegge ventiler også.
Får du det på felgene så er det ikke mye annet enn tynner som fjerner det igjen.

Den rette måten å gjøre dette på er å finne ut hvor det lekker, om det er et hull i selve gummien, eller om det lekker fra ventil eller mellom dekk/felg. ingen big deal å fikse noen av delene igrunn.

Så prøv mye annet enn dette griseriet på boks!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det "spiser" på innergummien på dekket om det får ligge lenge nok. Enig med Magne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skum er "reservehjul på boks", nødhjelp for å komme seg hjem, ned fra fjellet eller lignende. Ville aldri vurdert det som en permanent fiks av lekkasje.

Har du fått dekkene lagt om av en seriøs sjappe siste året bør de ta det som reklamasjon inntil de eventuelt finner en spiker e.l. som beviser ytre påvirkning.

Uansett har alle dekksjapper mulighet til å finne lekkasjen og plugge permanent, bytte ventil eller dekk eller hva som trengs :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dra innom en dekkomlegger å få dekket plugget.

Fikk det gjort på et dekk og tror ikke det kostet mer en 150kroner :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det lekker så lite er det ofte ventilen eller mellom dekk/felg det lekker.
Men med å smøre dekk og felg godt med monteringspasta, (evt. bytte ventil) så ordner det seg stort sett.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ofte vanskelig å finne slike små lekasjer, men det er vært å gjøre et forsøk med zalo og vann. (Les: inspisere dekket for skader og fremmede legemer). Det er som Magne skriver ofte lekasje mellom dekk og felg eller fra ventil. Har også opplevd flere ganger (med forskjellige dekk) at det har vært lekasje fra der piggen er "pigget" i dekket (vet ikke om dette er relevant for deg). Hvis det skulle vise seg at det lekker mellom dekk og felgkant, så ser jeg ikke noe stort problem å legge inn litt dekk rep. på boks.. Fordel en boks på disse to dekkene som lekker. Gjerne kjøp med deg et ventilverktøy slik at du kan skru ut innmaten på ventilen etter å ha kjørt noen km og fyll på med "ren" luft. (ettersom denne drivgassen er brannfarlig/eksplosivt)

Jeg kan ikke skjønne at innergummien tar skade av latex som blir benyttet i disse boksene. Har i allefall ikke sett det pr dags dato.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer selvsagt an på hvor beskjeden lekkasjen er og om den eventuelt kan være belastningsavhengig om det er mulig, men jeg har flere ganger sett dekkverksteder ta av dekket og hive det i et stort kar med vann og snurre rundt til de ser bobler. Da er de veldig fort i nærheten :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt i over tre år med ett skummet dekk uten problemer, men bilen ble skrotet før vi byttet dekk, så jeg vet ikke hvordan felgen var...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel holder det å spraye zalovann på så får man fint hvitt skum der hvor det lekker, kan ta litt tid dersom lekkasjen er liten.
De som har fylt med denne sausen søler ofte når de kobler til/fra ventilen, det er i alle fall det området jeg oftest finner slikt på utsiden, og det er et hel... å fjerne i ettertid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På forrige bilen min, så brukte jeg det skummet på et dekk som lakk luft.. Tror det dekket fremdeles blir brukt :)

Dog så var det Continental sitt skum, vet ikke om det er noe bedre enn annet. Men det funket ihvertfall..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte dekkskum for å lappe dekket mens jeg var midt i ødemarka i Sverige. Joda, fylte på å trodde at alt var gulle godt men, nei. Mellom 70-80 kmt var det vibrasjoner så jeg kjørte til nærmeste bensinstasjon og tømte ut lufta å fylte på ny luft. Det fungerte desverre heller dårlig :(

Da jeg kom hjem til Tromsø så gikk det vel 2-3 dager før jeg skiftet dekkene bak, (trodde jo at dette sku vare en uke). Var ute og kjørte da dekket nærmest eksploderte og det føyk en slags hvit væske rundt i hjulbuene. Dette skjedde heldigvis ikke så langt unna der jeg bor. Brukte da vinterdekk som reserve dekk før jeg skifta bakdekka.

Så på det gamle dekket, der var det en svær flenge på cirka 2-3 cm..

:)

Endret av Cånkård
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

Får sjå om det er ei dekksjappa i nerheten som kan hjelpa meg med ei løysing :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive