Solhaug

Motortemp på A6 3.0 TDI(233)

25 innlegg i emnet

Hei,nå som temperaturene synker har jeg problemer med å oppnå driftstemp på motor,med vanlig kjøring i fartsgrensa holder ikke motor mer enn 70 grader,gir jeg på litt så blir den 90,men faller fort ned til 70 når det blir daffing,har hatt MYE påkost på motor som følge av at den sjelden å aldri får den tempen den skal ha.

Har andre kompiser med samme motor som oppnår og opprettholder temperatur under samme forhold..vil helst finne en løsning på dette slik at jeg slipper flere påkost i motor:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defekt termostat (lukker ikke helt) eller luft i kjølesystemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det da en enkel metode før å lufte,plassere bilen i nedoverbakke å åpne lokket på ekspansjonstank?:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ekspansjonstank skal den i teorien lufte seg selv.
Ellers er det vel mer vanlig at problemet er motsatt med luft i systemet, man får ikke nok kjøling.

Jeg vil satse noen kroner på termostaten.
Hadde samme problem på golfen min før jeg byttet termostat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott,takk for svar,da skal jeg bytte den,er jo klar over at det finnes termostater men man vet jo aldri om disse tyskerne finner på andre ting:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor kaldt det er hos deg. :) Men på nyere vag greier ikke jeg holde tempen på 90 grader på pen kjøring når det er 10minus. Går kun opp i bratte bakker og ved bykjøring. Lite overskuddsvarme fra en moderne dieselmotor.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser jo enkelte kjører med papp/teppe forann grill i mangen minus

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme problemet selv her for noen måneder siden på min Audi A3, tok en liten stund før jeg orket å feilsøke, det var da termostaten som var defekt, så det er trolig den som flere nevner her.

Koster ikke all verden med penger for delen, jeg betalte 139 kr, men du må eventuelt regne med litt demontering for å komme til og drenere litt kjølevæske hvis du har planer om å fikse dette selv :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor kaldt det er hos deg. :) Men på nyere vag greier ikke jeg holde tempen på 90 grader på pen kjøring når det er 10minus. Går kun opp i bratte bakker og ved bykjøring. Lite overskuddsvarme fra en moderne dieselmotor.

Da ville jeg sjekket termostaten min.. ;)

Ikke holde 90c ved -10c under kjøring er jo ikke normalt.

Jeg får problemer med at motoren blir for varm ved -30 og kaldere, fordi termostathuset kjøles ned og termostaten tror kjølevæsken er kaldere enn den er i motoren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tre stk, eldste er fra 2009 og alle tre er like. Nedoverbakke og flatmark og 10 minus så holder ikke motorene 90 beint. :) Hhv 2.5, 1.9 og 2.0 tdi.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I nedoverbakke er en ting, da produserer ikke motoren varme, men at den blir kaldere enn 90 ved normal kjøring på flatmark ved kun -10c er jo ikke normalt.
Bilene testes jo ved lavere temperaturer enn dette fra fabrikkens side.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I 17 minus med ny Tiguan 2.0 tdi på flatmark greide ikke bilen å produsere nok varme til å få tempen i kupe over 20 grader.

Jeg har hatt biler med defekt termostat før, men da har motortemp også vært kaldere enn normalt på dager med plussgrader.
På mange biler, spesielt VAG med V6 er det masse jobb å bytte også, da de ofte er plassert i front bak reimene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var helt ok ved plussgrader, men så snart det ble minusgrader klarte den ikke holde temperaturen.
Grunnen er jo enkel, termostaten holder ikke helt tett og det sirkulerer litt vann til radiator og kjøles ned.
Nå holder den driftstemperatur ved -35grader (testet), tar dog litt tid å komme opp i driftstemp, fort 30-40km på så kalde dager..

Grunnen til kald kupe er jo pga for lite varmeregister/svak vifte, kjent problem på enkelte VAG.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme erfaring som knutis med bla nyere Ford, når det nærmer seg 10 kalde må det kjøres aktivt eller i motbakke for å holde litt temp. Stå i ro i 10-15 min så ramler nåla nesten helt ned igjen..

Men har ikke flere begynt med tilleggsvarmer på nyere diesel for å holde litt temp når det blir skikkeli kaldt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en 2007 modell,å motoren begynner å oppføre seg slik,ja kan vel si fra fra 5+ og nedover da,sjelden vi opplever sånn innenlandsfrost,men de siste dagene har det vært 5-6 blåe,så da er det ikke mulig å få temp,har også eberspächer dieselvarmer,har aldri opplevd at den har klart å varme slik at nåla på temp øker,men så starter jo ikke nåla å røre seg før den har passert 50c.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Men har ikke flere begynt med tilleggsvarmer på nyere diesel for å holde litt temp når det blir skikkeli kaldt?
Vag sverger til Webasto, som har sine problemer med bl.a tennkamre. De starter jo automatisk for å hjelpe til når tempen er lavere enn 4 grader. På en liten tur på butikken, rekker den ikke brenne skikkelig før du parkerer, så den går en stund etterpå også. Men totalt sett er småkjøring med på å avkorte levetiden. Er webasto på to av mine, og jeg er ikke sikker på at de begge virker engang. Der er den elektriske tilleggsvarmerenn som Bmw bruker på enkelte modeller mye bedre. :)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gamblet på termostatbytte, ja! Order du lett selv, bestill fra utlandet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske så tettpakket nedi der så om det er så veldig lett kan vel diskuteres:))

Ville gamblet på termostatbytte, ja! Order du lett selv, bestill fra utlandet ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske så tettpakket nedi der så om det er så veldig lett kan vel diskuteres:))

Hehe, greit. "Ordner du selv!" ;)

En Haynesmanual er god å ha, om du ikke har den ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her i VW Cross Polo 1.4 TDI. Går kun på 90grader i oppoverbakker..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive