mariushh

Alkalisk avfetting tar voks?

Hos bilforhandlern jeg jobber for brukes en alkalisk avfetting i vaskehallen. Er det ikke slik at denne er tøff mot voksen? Noen tips på middel å kjøpe? Er feks prick-bort dyrt i fat-volum?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilnerden tror jeg selger PB i store kvanta, så send han en mail. De fleste "bensinstasjonsavfettingene" er ganske sterke, uten at jeg vet noe om den du bruker. Hvis du legger ut navn på den, så er det sikkert noen som kan svare bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prick bort får du for ca 20kr pr l i 200 l fat ,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alkalisk avfetting fjerner fett, og vil også fjerne voks. Men hvor mye kommer an på styrke og blandingsforhold. Mener at både surfex og prickbort kan kjøpes i 200l fat. Det anbefales å bruke begge, da de fjerner forskjellig forurensning.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fortsatt til gode å finne et selvvaskeanlegg med en mild avfetting. Det er dog ikke overraskende at det kjøres brutale avfettinger i slike haller, da hvermannsen stort sett forventer at det meste tas knekken på når de først stikker innom et sånt sted.

Jeg har med meg Prickbort og Surfex på kanne de gangene jeg må innom selvvask av en eller annen grunn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Surfex HD er jo en alkalisk avfetting, så ja det kommer nok veldig an på styrke og blandingsforhold :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt man påfører av avfetting eller tom qd og qw, vil slite litt på voks eller forsegling.

Alkaliske avfettinger er vannbasert og kan blandes ut til ønsket effekt, som nevnt over er også surfex en alkalisk avfetting.

Å skulle bytte ut det ene med det andre er bare tull, skal du ha ordentlig forvask sommer og vinter må du ha både alkalisk og kaldavfetting (f.eks surfex og prikkbort).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter og lurer på en ting ang prick bort og surfex, først sprøytes prick bort og så kommer surfex oppe på denne så full guffe med skum, hva er riktig og best ? Skal prick bort vekk før en sprøyter på surfex ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har gjort begge deler (alltid PB først) med godt hell.
Men om man skal følge alt til punkt å prikke så er det vel mer akseptert å spyle av PB før surfex.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke blandingenforhold er. Det snakk om på PB og Surfex så det ikke tar voks eller lakkforsegling?

Endret av MrDriveby
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tips. Har lært mer om avfetting og bedt bilnerden om tilbud. Han mente at Surfex til hyppigst bruk om vinteren og prickbort hver 3-5 gang. Er jo ikke værre enn at jeg legger på litt Meg Xpress-vax av og til så blir den jo glatt og fint :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilke blandingenforhold er. Det snakk om på PB og Surfex så det ikke tar voks eller lakkforsegling?

Prickbort er en petroleumsbasert avfetting og dermed ikke spesielt egnet til å blande med vann. Surfex kan blandes ut ganske mye for bruk på LSP. Selv har jeg ferdigblandet 1:30 og 1:5, hvor 1:30 brukes på lakk som hverdagsvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei det jeg lurte på var om disse to produktene bør ligge oppå hverandre eller best hver for seg ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha max effekt av surfex, påføres den etter at prikkbort er spylt av.

Dog fungerer det greit å legge den oppå prikkbort hvis du har det travelt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig tilfredsstillende å legge dem oppå hverandre på vintersølen, ser VELDIG godt at møkken renner av bilen. Har heller ikke merket noe negativt ved å gjøre det slik, men så vasker jo jeg stort sett behandlet bil også. Kan ha litt å si :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive