peik

Rens og farging av skinn

59 innlegg i emnet

Jeg har forsøkt å rense skinnsetene i min nyinnkjøpte bruktbil med Møbelringens "Soft cleaner for leather".

Dette rensemiddelet gav ingen renseeffekt overhodet.

Jeg lurer på om Swissvax sitt skinn-kitt vil gi vesentlig bedre resultat. Jeg lurer og hvor hardt/kraftig jeg kan bruke børsten.

Så på youtube en som fikk skinnsetene i en Honda Accord fine ved hjelp av damprens og roterende, blir ikke dette alt for tøff behandling for skinnet?

For å få fargen på setene fine vil jeg bestille skinnfarge fra Dynamix/leatherlab. Er det noen som kjenner til produktene deres? Er de bra?

IMG_1971_zps87e3a1ad.jpg

Endret av peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax sin skinnrens er av de beste jeg har brukt.

Dynamix farger har jeg ikke brukt, men det virker som andre er veldig godt fornøyd.
Vær obs på at du har en sort kontrast "piping" i sømmen, denne er litt vanskelig å holde sort.
Men med litt kreativitet og tid går det an.

Damprens er meget effektivt, det er sjelden det er noe skitt igjen etter en liten dusj SV leathercleaner etterfulgt av damprens med handkle over munnstykket. Stort sett bare sprekkene og kanskje noe som har smittet farge over til skinnet som igjen kanskje trenger fjernes mekanisk.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Swissvax sin skinnrens er av de beste jeg har brukt.

Dynamix farger har jeg ikke brukt, men det virker som andre er veldig godt fornøyd.

Vær obs på at du har en sort kontrast "piping" i sømmen, denne er litt vanskelig å holde sort.

Men med litt kreativitet og tid går det an.

Damprens er meget effektivt, det er sjelden det er noe skitt igjen etter en liten dusj SV leathercleaner etterfulgt av damprens med handkle over munnstykket. Stort sett bare sprekkene og kanskje noe som har smittet farge over til skinnet som igjen kanskje trenger fjernes mekanisk.

Takk for godt og grundig svar.

Jeg vurderer å bruke en Foma Mimo til damprens av setene. Er denne egnet for dette formålet, eller er denne bare egnet for tepperens?

Endret av peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skinnrensen til Swissvax er bra, men jeg anbefaler Leather Cleaner FORTE for ekstra skitne seter, evt Scholl Spam.

Børsten kan du bruke så hardt du omtrent bare vil, den er veldig skånsom.

Foma Mimo er vel ikke en damprenser?

Både Dynamix og Swissvax leverer gode farger som gir et bra resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skinnrensen til Swissvax er bra, men jeg anbefaler Leather Cleaner FORTE for ekstra skitne seter, evt Scholl Spam.Børsten kan du bruke så hardt du omtrent bare vil, den er veldig skånsom.Foma Mimo er vel ikke en damprenser?Både Dynamix og Swissvax leverer gode farger som gir et bra resultat.

Jeg lurte på hva forskjellen på det vanlige skinn-kittet fra Swissvax og kittet som de kaller Forte var. Forte er altså for ekstra skitne og slitte seter, da er det nok det settet jeg bør bestille.

Jeg skal kjøpe meg en Foma Mimo på NAF, de har maskinen på tilbud til 2990kr nå. Jeg trodde denne leverte damp, og at den derfor kunne brukes til dette formålet, men jeg har tydeligvis misforstått noe.

Bør jeg skaffe meg en egen damprenser som er bedre egnet for å rense setene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har renset mye skinnseter, men aldri brukt damp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er videoen som jeg skrev om.

Jeg hadde ikke hørt om damprensing av skinn før, og har alltid trodd at damping var alt for tøff behandling av skinn, og at det vil ta skade av det.

Knutis.

Hvilken metode anbefaler du?

Endret av peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp et Swissvax kit som du prøver først. Kan hende det holder. Mimo vil ikke fungere på skinnseter, men funker bra til tekstiler. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jula har en liten og billig steamer til noen få hundrelapper som kan fungere greit for steaming av skinnseter hvis man ikke driver med dette på ukentlig basis. Isåfall ville jeg kjøpt noe større og mer... industrielt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jula har en liten og billig steamer til noen få hundrelapper som kan fungere greit for steaming av skinnseter hvis man ikke driver med dette på ukentlig basis. Isåfall ville jeg kjøpt noe større og mer... industrielt. :)

Fant en billig dampvasker på Biltema, 229kr. Denne du tenker på? Den jeg fant på Jula kostet 1799kr.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Damprenser-84059/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også greit å jobbe litt godt med børste nedi "sprekker" og der møkka setter seg ekstra godt..

Jeg har heller ikke brukt damp, men det fungerer nok veldig greit. Tror også skinnet "strammer" seg litt opp igjen..

Setene blir rene på begge måter, bare forskjellige fremgangsmåter:)

Jeg har forøvrig tenkt på å skaffe meg en liten dampsak fra jula e.l De proffesjonelle steamerene koster flesk:)

Lykke til!

Edit: Som nevnt tror jeg den du linker til, vil klare seg nå og da til "lette" interiørjobber. Men har lest at temperetatur på damp og trykk er litt viktig. Så man bør vel ha det i bakhodet.

Kan du ikke go for it og legge ut en liten test av maskinen:)?

Endret av bilmagikeren
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp et Swissvax kit som du prøver først. Kan hende det holder. Mimo vil ikke fungere på skinnseter, men funker bra til tekstiler. :)

Jeg bestiller Swissvax sitt kitt og ser hvordan resultatet blir, er jeg fornøyd, da er jo alt bra. Er det behov for grundigere rens, får jeg kjøpe en billig damprenser på biltema.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bestiller Swissvax sitt kitt og ser hvordan resultatet blir, er jeg fornøyd, da er jo alt bra. Er det behov for grundigere rens, får jeg kjøpe en billig damprenser på biltema.

Da har du i allefall prøvd det mest skånsomme alternativet først. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er også greit å jobbe litt godt med børste nedi "sprekker" og der møkka setter seg ekstra godt..

Jeg har heller ikke brukt damp, men det fungerer nok veldig greit. Tror også skinnet "strammer" seg litt opp igjen..

Kan du ikke go for it og legge ut en liten test av maskinen:)?

Skal prøve å få tatt bilder av det som jeg gjør, og komme med en vurdering av de forskjellige framgangsmetodene.

Blit jeg ikke førnøyd etter rens med Swissvax-kittet, skal jeg vurdere damp. Da skal jeg skrive ned erfaringene som jeg gjør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant en billig dampvasker på Biltema, 229kr. Denne du tenker på? Den jeg fant på Jula kostet 1799kr.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Maskiner/Damprenser-84059/

Nei, denne her:

http://www.jula.no/dampvasker-3bar-900w-802335

Kjøpte en sånn til dragen i fjor en gang fordi hun insisterte på å steame fugene på badegulvet, og den fungerte alldeles glimrende til det formålet. Valgte Jula sin over Biltema sin siden Julasteameren har slange på tuten, noe jeg ikke klarte å finne ut av om Biltema sin hadde. Prisen er jo omtrent den samme, og produktet ser jo ellers ut til å være det samme, så om Biltema sin har slange også er det jo bare å slå til. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, denne her:

http://www.jula.no/dampvasker-3bar-900w-802335

Kjøpte en sånn til dragen i fjor en gang fordi hun insisterte på å steame fugene på badegulvet, og den fungerte alldeles glimrende til det formålet. Valgte Jula sin over Biltema sin siden Julasteameren har slange på tuten, noe jeg ikke klarte å finne ut av om Biltema sin hadde. Prisen er jo omtrent den samme, og produktet ser jo ellers ut til å være det samme, så om Biltema sin har slange også er det jo bare å slå til. :)

Der var den ja:-)

Den ser jo bra ut, skal stikke avgårde å kjøpe med en gang.

Jeg fant bare denne når jeg søkte på Jula.

http://www.jula.no/dampvasker-steamtec-312-3-8bar-1450w-229002

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror jeg skal dra ned på Biltema å raske med en sånn. Er sikkert greit til kroker og kriker etc..

Er jo ikke noe must, men ikke største innvesteringen den der:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har lest noen tråder på andre detailingforum om dampvask på skinn og noen sier at det er litt for hardt for skinnet. Det er veldig effektivt men vannet trenger vist dypt inn i skinnet og drar ut fuktigheten og oljene i skinnet når vannet tørket ut blir det tørt og hardt og det skal visst ikke være nok med et lag conditioner for å få mykheten og fuktigheten tilbake.

Skal ikke uttale meg så mye mer for jeg har aldri prøvd damprens på skinn selv. Men anbefaler å google litt før du kjører på

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har lest noen tråder på andre detailingforum om dampvask på skinn og noen sier at det er litt for hardt for skinnet. Det er veldig effektivt men vannet trenger vist dypt inn i skinnet og drar ut fuktigheten og oljene i skinnet når vannet tørket ut blir det tørt og hardt og det skal visst ikke være nok med et lag conditioner for å få mykheten og fuktigheten tilbake.

Skal ikke uttale meg så mye mer for jeg har aldri prøvd damprens på skinn selv. Men anbefaler å google litt før du kjører på

Dette er det jeg har hatt i tankene, at damp er veldig effektivt, men at langtidseffektene først kommer på et senere tidspunkt.

Endret av peik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som med alt annet er måtehold viktig. Hvis man dampsteamer skinnsetene hver gang man rengjør dem, sier det seg selv at det ikke er bra.

Som en engangsoperasjon for seriøst møkkete seter, etterfulgt av vanlig skinnpleie og normalt vedlikehold, har jeg ikke problemer med damp som rengjøringsmetode.

Skinnseter som ikke vedlikeholdes blir også tørre under all skitten, så hvilket alternativ er verst?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive