J-A-E

Shine opp hovedlyktene

Tenkte jeg skulle shine opp hovedlyktene på Honda Civic'n min.

Så da lurte jeg på hvor jeg får kjøpt sånn spray, så jeg får uv bbeskyttelse på dem igjen?!

Endret av J-A-E
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magne/Otta detailing tilbyr puss, slip og uv-lakk på lykter, med 2 års garanti om jeg ikke husker feil. Han laget en tråd i S&S der han har skrevet om prosedyren og produkter. Trur du skal jobbe litt for å få tak i lakk som varer, fikk inntrykk av at dette er sterke saker. Søkte på nettet selv etter noe som kunne brukes sist jeg funderte på dette, og fant vel bare én dedikert lykte-forsegling (dvs ikke lakk) og det var vel også bare 6 måneders varighet per påføring..

Men veldig mange av de 'vanlige' forseglingene har UV-beskyttelse i seg, på egen bil er det jo ikke umulig å følge opp å få lagt nytt lag ofte nok.

Og hvor ille er lyktene dine? Må du slipe så mye at du faktisk fjerner beskyttelsen som er der? Det er jo 'bare' lakk i en eller annen tykkelse, og du kan faktisk polere og slipe endel før alt er borte, slik som klarlakken på bilen.

Slik så det ut da jeg gikk amok på en gammel lykt, de skjoldene nederst er der jeg har gått gjennom UV-beskyttelsen, og jeg hadde pussa en stund for å se om jeg klarte å fjerne steinsprut..

_DSC4521.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De er ikke veldig ille, så kanskje jeg slipper det. Åssen forsegler anbefaler dere å bruke?? Kan jo ta det på ofte :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Legg ut et bilde :)
Det er litt mer jobb enn bare å spraye på ny lakk. først må det slipes helt jevnt.
Vi bruker 240-400-600-1000-1500 papir og så lakk.
Men dersom det er lakk igjen så kan man utrette mye med 2000 papir og en polermaskin med S03 eller FG400.
Det er klart man kan gjøre jobben om og om igjen regelmessig og holde de i grei stand, men dersom man går lei så vil plasten i lyktene brytes ned og den sprekker. Så jeg anbefaler å få det gjort skikkelig.

5år garanti Gry :)
I praksis varer det akkurat like lenge som en helt ny lykt.

Her er en BMW jeg restaurerte lyktene på nylig:
http://www.detailersclub.no/forum/topic/18793-bmw-525-00-lykterestaurering/

Endret av Magne/Otta Detailing
2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er stortsett snakk om riper, ikke noe spes matte.

Hadde ikke regnet med å bare spraye dem, var planen å gå stegene med sliping ;)

Men jeg kommer kansje langt med 2000 papir og S03 etter på??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det bare er riper så ville jeg ført prøvd med feks S03, og om det ikke tar nok så prøvd med 2000slipepapir, men vær forsiktig så du ikke går igjennom.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å går jeg i gjennom, da er det kjørt??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å går jeg i gjennom, da er det kjørt??

Da trenger du ny lakk og uv-beskyttelse på dem :)

Går du gjennom glasset (eller plasten) trenger du ny lykt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å lakk og uv-beskyttelse, får man kjøpt??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom det bare er riper så ville jeg ført prøvd med feks S03, og om det ikke tar nok så prøvd med 2000slipepapir, men vær forsiktig så du ikke går igjennom.

Ser man det med en gang om man går gjennom UV-lakken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å lakk og uv-beskyttelse, får man kjøpt??

Hos hvilken som helst lakkforhandler vil jeg gå ut ifra.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser man det med en gang om man går gjennom UV-lakken?

Ja, se på bildet til gry, der ser du veldig tydelig hvor hun har slipt igjennom, og slik har det vært på alle frontlyktene jeg har restaurert.

Hos hvilken som helst lakkforhandler vil jeg gå ut ifra.

Jeg har kun sett KENT levere lakk som hefter til polykarbonat uten en gjennomsiktig grunning først.

SprayMax har en 2-steg løsning, da som nevt en gjennomsiktig grunning for å hefte til polykarbonaten, og så klarlakk over denne igjen for å få UV-beskyttelse.

En hvilken som helst klarlakk vil se bra ut i starten, men etterhvert mister den festet til lykten fordi de ikke hefter godt nok til polykarbonat alene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive