Gå til innhold

Oluf's Toyota AE86 Levin


Oluf

Recommended Posts

Fikk endelig somlet meg til å lage en tråd om bane bilen min.

For de av dere som ikke vet hva slags bil dette er kan jeg ta litt om det først. AE86 er en sportsbil basert på Corolla, levert mellom 1983 og 1987, solgt som Toyota Sprinter Trueno (vippelykter) og Toyota Corolla Levin enten som kupè eller hatchback. Bilen ble fort populær innen motorsport pga sine beskjedne ~950kg og bakhjulstrekk men ble mest kjent innen drifting etter hemningsløs skryt fra Keiichi Tsuchiya (også kjent som drift king) som nermest startet drifting miljøet i Japan. Bilen er også blitt kjent gjennom manga/anime serien "Initial D" og har de siste årene blitt en "kult-bil" i drifting miljøet.



Så over til bilen :)

Bilen er en 1985 mod AE86 Levin hatchback importert fra danmark. Bilen er fullstendig ribbet for all unødvendig mikkmakk og veier ca 850kg som den står nå. Motoren er byttet ut med en 4AGE 20v "Black Top" fra AE111 sammen med en T50 girkasse og produserer 174hk i motor med turtallsperre på 9500 RPM. Det drar ikke akkurat skinnet av pølsa, men med en så lett bil og en så lett motor er bilen helt fantastisk godt balansert og ekstremt morro å kjøre.

Specs ellers:
Individuelle spjeldhus med Pipercross filter
OBX Racing grenrør
OBX Racing downpipe
Rør/kanaler for vann bygd om for å passe RWD (denne motoren er originalt tverrstilt)
Lettere reimhjul i alu
Letta svinghjul
Bosch tenningssystem og kabler
Megasquirt V2 ECU
Godspeed alu radiator
Alu oljekjøler
AN10 fittings
Wilwood Forged Dynalite firestemplede kallippere forran
Wilwood 280mm skiver forran
Wilwood klosser
Wilwood stålomspunne bremseslanger rundt baut
Originale kalippere og skiver bak
Megan Racing Spec-RS Series coilovers. 8kg/mm spring rate forran, 6kg/mm bak
Tårnstag av ukjent type
Cusco caster kit med stag og brakett
Whiteline stabstag forran og bak
Megan Racing roll-center adapter
Custom bærearmer
Justerbare stag i hele bakstilling
Nye polyforinger i understellet
TRD motorfester
TRD girkassefester
Custom sveisa lang girstang
Original Toyota 1,5 veis LSD differensial
Original bakaksel
Biltema elektrisk kjølevifte
Ballistic gele batteri
Hovedstrømsbryter av ukjent type
Carbonfiber regreim cover
Origin Labo bakfanger
Origin Labo sideskjørt
Origin Labo framskjermer

Origin Labo framfanger
Ducktail spoiler
Kouki (late model) lykter
OMP Grip bøttestoler
OMP sekspunkt seler
OMP to eiket alcantara ratt
Custom sveisa fester for stolene (ikke ferdig på passasjerside)
Skrudd bur av ukjent merke (ikke montert enda)
Ketgauge vanntemp og olje temp målere
Biltema oljetrykk sensor og måler
Original speedometer cluster
Rota RK-R 15" og en hau med andre felger


Sikkert glemt en hel masse.


Planer for vinteren er å sveise ferdig fester til stol på passasjerside, sveise om flenser på eksosen sik att jeg får brukt det nye grenrøret og downpipen. Frister også med ny ECU og remap, kvassere kammer, balansere veiv etc. Får se hva lommeboka tillater.


Bilder:



Bilen hentes 29.06.2013
2013-06-29%2012.37.39.jpg



Motor og drivverk var montert av forrige eier og hjuloppheng etc ble slengt på i full fart før henting.

20000101_031902.jpg



20000101_031819.jpg



Under construction
Bygging%20p%C3%A5g%C3%A5r.jpg


Har nesten ingen bilder fra selve byggingen da jeg ikke tenkte på lage noen tråd. Skal få tatt noen bilder av motorrom etter hvert å være flinkere til å ta bilder etter hvert som jeg gjør endringer.

Første prøvetur
1116147_581061385269687_1647957587_o.jpg


Bare få dager etter første prøvetur gik turen rett opp til Arctic Circle Raceway der den overaskende nok holdt hele helgen uten ett feilslag. Jeg var da ganske imponert etter å ha stress-bygget denne ferdig på 1,5mnd og diverse løsninger var langt fra optimale :D



Her er noen bilder fra en knakende bra helg på ACR 16-18 august.


1116102_583747221667770_134836027_o.jpg


1185584_10153174418440217_1604891095_n.j


1170757_10153174420095217_775650991_n.jp

1157472_584739258235233_1665724783_n.jpg

1098044_10153174444715217_114760068_n.jp

1004843_10153174345550217_100662003_n.jp

993671_10153174349145217_1700761985_n.jp

531894_10153174325970217_940208888_n.jpg

1149156_10153172339950217_1998713544_o.j

664291_10153172351025217_1086019440_o.jp



Worklogg og flere bilder kommer utover vinteren :)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me liiiike! Min første bil var en Corolla, og det var derfor naturlig at jeg satt meg inn i Trueno og Levin når bilinteressen blomstret opp, da disse var noe helt annet enn den kjedelige grevlingen jeg hadde. Misunner deg denne :D

Endret av Geir
  • DCN Poeng 1

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me liiiike! Min første bil var en Corolla, og det var derfor naturlig at jeg satt meg inn i Trueno og Levin når bilinteressen blomstret opp, da disse var noe helt annet enn den kjedelige grevlingen jeg hadde. Misunner deg denne :D

Dette er sinnsykt morro biler, veldig godt balansert med skikkelig gocart-følelse. Det er dog mange som etter hvert har begynt å få opp øya for disse, så de begynner å bli både skjeldne å dyre.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rå bil, god motor også! Lett å trimme :-)

Dette er en bil jeg har sett etter flere ganger, men aldri somlet meg til å handle en da det altid dukker opp annet penge sluk -.-

Misunner deg stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SINNSYKT fet bil!!!! Har alltid likt AE86.. Kunne veeeldig godt tenkt meg en selv!! Er det skiltet på denne? Eller pur banebil? Edit: Min første bil var også en corolla.. Riktig nok en AE101/E10, men like fullt en Corolla..

Endret av R-M-I

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AE86 er noe jeg misunner deg, en drøm for meg:-) men de er jo så dyre..

Motorene er jo enormt bra, Black top har jo ytelse det står respekt av selv den dag idag.

Edit:

Min første bil var også en corolla.. Riktig nok en AE101/E10, men like fullt en Corolla..

Hva er AE101/E10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AE86 er noe jeg misunner deg, en drøm for meg:-) men de er jo så dyre..

Motorene er jo enormt bra, Black top har jo ytelse det står respekt av selv den dag idag.

Hva er AE101/E10?

Min var en 1993 corolla hatchback :) ser litt ut som en frosk igrunn..

Hadde en 4AGE 20V motor i min :) relativt artig sak med 170+hk.

Helt ok turtallsvillig motor i allefall..

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet hvilket karosseri, men tenkte på betegnelsen AE101/E10 (hva står E10 for?)

Liker å tro jeg har over gjennomsnittet peiling på Toyota, men den skjønte jeg ikke:-)

4age motorene var konstruert for betydelig høyere turtall enn dette også, så bare å kjøre på:-)

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AE101 / E10 betyr vel bare at det er 7. generasjon corolla (1993-1997) av typen som ble beregnet for det europeiske markedet..

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rå bil, god motor også! Lett å trimme :-)

Dette er en bil jeg har sett etter flere ganger, men aldri somlet meg til å handle en da det altid dukker opp annet penge sluk -.-

Misunner deg stort!

Ligger veldig skjeldent slike til salgs her til lands så man må være kjapp når det først kommer en for salg.

Jeg som er vant til turbo biler synes dette er ett helvette å trimme :D

SINNSYKT fet bil!!!! Har alltid likt AE86.. Kunne veeeldig godt tenkt meg en selv!! Er det skiltet på denne? Eller pur banebil? Edit: Min første bil var også en corolla.. Riktig nok en AE101/E10, men like fullt en Corolla..

Takk.

Det er ikke skilter på denne, men har alle papirer som skal til og siden denne er solgt ny i danmark burde det gå som en lek å få den godkjent.

Den må dog settes tilbake til original stand, og det tror jeg ikke jeg gidder, samt att jeg mangler noen deler til interiør som er påkrevet (seler etc). Da kjøper jeg heller en til som allerede har skilter.

Herlig bil det der! Må få ut skiltene på KE70'ien min snarest kjenner jeg :) 16v 4age i den :)

Har sett på KE70 selv, fete biler med riktig stuk og retro felger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AE101 / E10 betyr vel bare at det er 7. generasjon corolla (1993-1997) av typen som ble beregnet for det europeiske markedet..

AE101 betyr jo akkurat dette, så var bare usikker på hva /E10 kom inn i bildet for. Men hvis det ikke er noe annet så er jo det oppklart :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,lite slike til salgs ;) Var en norsk registrert til salgs for 55k,godkjent med kompressor motoren. Men den var desværre full av rust,så jeg droppet den også ;p

Din motor er da ypperlig for turbo bygg da! Sterke motorer, som kan hentes ut alt for mye hk ifra til en så lett bil :-) bygg turbo motor med rundt 300hk,så har du en "safe" motor også!

Trenger ikke stort mere hk i den bilen,og motorene kan lett bygges for å være holdbar med 300hk.

Lykke til meg bilen! Hvis du går lei,så rydder jeg plass hjemme i GarageN til den :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AE101 betyr jo akkurat dette, så var bare usikker på hva /E10 kom inn i bildet for. Men hvis det ikke er noe annet så er jo det oppklart :-)

Han tenker sikkert på E100 som betyr det samme som AE101, altså 7.gen corolla. E10 derimot betyr første gen corolla :)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,lite slike til salgs ;) Var en norsk registrert til salgs for 55k,godkjent med kompressor motoren. Men den var desværre full av rust,så jeg droppet den også ;p

Din motor er da ypperlig for turbo bygg da! Sterke motorer, som kan hentes ut alt for mye hk ifra til en så lett bil :-) bygg turbo motor med rundt 300hk,så har du en "safe" motor også!

Trenger ikke stort mere hk i den bilen,og motorene kan lett bygges for å være holdbar med 300hk.

Lykke til meg bilen! Hvis du går lei,så rydder jeg plass hjemme i GarageN til den :P hehe

Jeg så også på den som lå til 55, men det var for mye rustarbeid som måtte gjøres til att jeg gadd :)

Har vært innom tanken på å turbo konvertere, men jeg tror det kommer til å ødelegge karakteristikken på motoren, ekstremt holdbart har jeg også mine tvil om att det er. Det må også gjøres en hel del, kompresjon må bla senkes drastisk så jeg tror vi snakker bytte av både stempler og topp ++

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realistisk guttedrøm det der! Gromt :D

Ja, svindyre er de ikke. Jeg fikk jo min ekstremt billig mtp hvor mye deler osv som var med. Dog sto den som ett såvidt påbegynt prosjekt, men siden jeg liker å skru litt så var det helt kurrant for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
  • Forhandlere
polishduden

Griserå bil!!!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...