Gå til innhold
Trondb

Rupes vs 3M, hva er galt??

Recommended Posts

Trondb    104
Trondb

Har nylig tatt steget opp fra Krauss 900w til Rupes 21 Big Foot.

Iveren var stor etter å teste første gang... ei utrolig herlig maskin som absolutt står til forventningene.

Kjørte på med Grønn/grønn og avsluttet med hvit/hvit.

Syns alt sammen gjekk som en drøm på en bil som hadde et greit utgangspunkt men når eg er straks ferdig kommer sjokket...

Føler at eg ikkje får "mettet" på samme måte som med Krauss og 3M.

Tar bakluken med sistnevnte kombinasjon og det kjennes ut som det er "lagt meir på" på denne delen enn resten av bilen. Bilen fekk en flott glans selv om den er blågrå(Honda CRV).

Som vanlig tar ting tid og plutselig måtte bilen tas i bruk slik at min Collinte 845 får bare ca 30 min(i ca 2-3 grader). Syns ikkje det blei den helt store "perleeffekten" men det store sjokket kom når eg skulle vaske bilen etter ei god uke... på sidepanelene legger vannen seg paddeflatt..

hva i all verden har gått galt? dette har aldri skjedd med 3M i kombinasjon med Collinite 845 tidligere..

Noen som kan komme med en teori på dette? Burde 845 fått bedre tid på seg?

Er det bare å starte på nytt?

Alle teorier mottas med takk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Hva kjører du som sistesteg på 3M? Rupes sin polish er vesentlig mindre oljete enn 3M sine fine polisher. Min erfaring er at det ikke har betydning for holdbarheten på lsp. Derimot syns jeg ikke det fins en perfekt polish for alle lakktyper, så jeg har stort sett 3 merker å velge mellom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Med 3M kjører eg grønn eller gul og avslutter med blå. Kjører med tilsvarende farger på 3M sine puter.

Har fullpakke 3M og Rupes så begynner å bli her også så får vi se hva som blir neste merke:)

Må kjøre en ry runde på bilen i romjula men usikkert på hvilken produkt... maskin blir det uansett Rupes..

Endret av Trondb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Prøv med 3M på Rupes maskinen. Man må ikke bruke Rupes sine produkter selv om man bruker en Rupes maskin.

Som Knutis sier, så kan et produkt fungere utmerket på en bil, men ikke fullt så bra på en annen. Her kommer fordelen med å ha litt å velge i. Dette har jeg opplevd med 3M vs Scholl.

Synes at 3m UFSE (blå) ofte gir et flottere og blankere resultat på siste steg enn mange andre finnishprodukter (mulig det er oljene som lurer meg?)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Prøv med 3M på Rupes maskinen. Man må ikke bruke Rupes sine produkter selv om man bruker en Rupes maskin.

Som Knutis sier, så kan et produkt fungere utmerket på en bil, men ikke fullt så bra på en annen. Her kommer fordelen med å ha litt å velge i. Dette har jeg opplevd med 3M vs Scholl.

Synes at 3m UFSE (blå) ofte gir et flottere og blankere resultat på siste steg enn mange andre finnishprodukter (mulig det er oljene som lurer meg?)

Kan eg kjøre rett på f.eks hvit rupes og blå 3M nå eller bør eg gå litt grovere først?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Kan bare kjøre finsteg ja. :)

Jeg syns gul 3M avslutter oljete, Scholl s30ec som er en annen favoritt gir mye tørrere overflate.

Blå 3M har jeg aldri brukt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Kan eg kjøre rett på f.eks hvit rupes og blå 3M nå eller bør eg gå litt grovere først?

Nå kjenner ikke jeg Rupes, men hvis hvit Rupes er en medium kombo så er svaret ja (du bør kontrollere med wipedown).

Hvis hvit er en grov kombo, så er det ofte et alt for stort hopp, men det kan fungere på noen lakktyper (dette må du prøve deg frem med og kontrollere med wipedown)

For vær bil man tar er det viktig å prøve seg frem og se hva som skjer. Når du har funnet rett kombo, så kan du bare "kjøre på".

Jeg syns gul 3M avslutter oljete, Scholl s30ec som er en annen favoritt gir mye tørrere overflate.

Jeg synes gul 3m er herlig å kjøre, men som sagt det kommer litt ann på lakktypen. S30 er jeg også meget fornøyd med.

Du har nok rett i at 3m har litt høyere innhold med oljer.

Har du lyst til å prøve blå 3m så kan jeg sikkert donere litt til deg. ;)

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Nå kjenner ikke jeg Rupes, men hvis hvit Rupes er en medium kombo så er svaret ja (du bør kontrollere med wipedown).

Hvis hvit er en grov kombo, så er det ofte et alt for stort hopp, men det kan fungere på noen lakktyper (dette må du prøve deg frem med og kontrollere med wipedown)

For vær bil man tar er det viktig å prøve seg frem og se hva som skjer. Når du har funnet rett kombo, så kan du bare "kjøre på".

Jeg synes gul 3m er herlig å kjøre, men som sagt det kommer litt ann på lakktypen. S30 er jeg også meget fornøyd med.

Du har nok rett i at 3m har litt høyere innhold med oljer.

Har du lyst til å prøve blå 3m så kan jeg sikkert donere litt til deg. ;)

Hvit Rupes er i kategorien ultra fin.

Kan få litt blå med meg om du vil teste:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Hvit Rupes er i kategorien ultra fin.

Da er det ikke sikkert det gir deg noe å bruke både hvit Rupes og blå 3m, men du kan jo prøve. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Vi får møtes og utveksle en skvett på vårparten Trond. :)

Har muligens litt anna du vil prøve og.

Da er det ikke sikkert det gir deg noe å bruke både hvit Rupes og blå 3m, men du kan jo prøve. :)

Jeg tror han mente at han ville prøve finstegene mot hverandre. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Dette kan han selvfølgelig gjøre. Jeg og Martin.S sammenlignet blå 3m og S30 på hans V70 og kom frem til at begge produktene avsluttet fint, men 3m ga litt blankere resultat på denne bilen.

Forskjellen var veldig liten, men den var der.

Her hoppet vi faktisk rett fra S3G til UFSE (blå 3m). Dette er et stort "hopp", men fungerte fint på denne bilen siden S3G avsluttet såpass pent som den gjorde. Har ikke sett noen kjørespor på denne bilen i ettertid.

Her finner du S&S tråden hvis det er av interesse. :)

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Tenkte både mot hverandre og med Rupes hvit pute/blå 3M.. Alt i håp om et bedre resultat:)

Tar gjerne et møte til våren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kim Wernerstrand    12
Kim Wernerstrand

Det er ikke anbefalt å bruke 3M produkter på Rupes Puter, da Putene kan gå i oppløsning/spises opp med 3M produkter.

Dette er informasjon vi har fått fra Holgers.

Vi har ikke prøvd det så vi kan ikke bekrefte det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Dette har som regel ikke så mye å si når man kjører med DA maskin, blir noe helt annet med roterende ;)

Det er ikke anbefalt å bruke 3M produkter på Rupes Puter, da Putene kan gå i oppløsning/spises opp med 3M produkter.

Jeg skal ærlig innrømme at det her høres ut som BS med stor B, evt. er det elendig kvalitet på Rupes putene.

Jeg har kjørt 3M sine polisher på veldig mange forskjellige puter, og absolutt alle har overlevd, jeg er veldig spent på en forklaring på akkurat dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg har gode erfaringer med Rupes-puter på polish fra Rupes, Scholl, 3M og Menzerna.

Prøv dere og Kim. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Karmann63    29
Karmann63

Det der høres IKKE bra ut. Grisegutter! ;)

Jøss, er Rupes putene så dårlige at de ikke tåler andre merkers produkter altså? Skeptisk.

Høres mer ut som en importørs forsøk på å pushe sitt eget merke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kim Wernerstrand    12
Kim Wernerstrand

Hei.

Utifra hva jeg mente Holgers sa, så gjaldt det spesielt 3M produkter på rupes puter.

Andre produkter som feks. Scholl, Menzerna, Swissvax har ingen negativ virkning på Rupes puter. noe vi også har prøvd:-)

Så det er nok ikke fremstøt fra Holgers for å fremme egne produkter, det var nok ment som en opplysning om at det kunne være 3M produktene som var årsaken hvis puter gikk i oppløsning:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Hei.

Utifra hva jeg mente Holgers sa, så gjaldt det spesielt 3M produkter på rupes puter.

Andre produkter som feks. Scholl, Menzerna, Swissvax har ingen negativ virkning på Rupes puter. noe vi også har prøvd:-)

Så det er nok ikke fremstøt fra Holgers for å fremme egne produkter, det var nok ment som en opplysning om at det kunne være 3M produktene som var årsaken hvis puter gikk i oppløsning:-)

Hva er det 3M produktene inneholder som er så unikt da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kim Wernerstrand    12
Kim Wernerstrand

Hva er det 3M produktene inneholder som er så unikt da?

Hei.

Tester som er utført i Italia(hvis jeg ikke husker feil) viste at 3M hadde negativ virkning på Putene, men det det var ikke sagt noe om andre produkter.

Nå er ikke Jeg noen Kjemiker som kan forklare hva som er årsaken, men som noen nevner oppover i tråden her så er det brukt 3M og rupes puter med hell, så da er det jo bare å kjøre på:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Oh, først nå så jeg hvilken bil du jobbet på. Marerittlakk! Ekstremt varmesensitiv og tåler ikke langvarig kjøring. Tviler ikke på at oljete 3M er bedre på denne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig