Mantis

Mitt lille felgprosjekt. Ferdig!

40 innlegg i emnet

miniFELGPROSJEKT

Zito WP111

08_zito_WP935_WP111_XLS.jpg

Tenkte å opprette en aldri så liten "prosjekt-tråd" nå på vinterstid. Vet ikke helt om jeg ønsker å bare ta framfelgene - for bakfelgene er strøkene i lakken. Det blir da eventuelt å prøve å lakke opp igjen de to foran slik at de matcher bakfelgene best mulig.

Eventuelt tar jeg alle 4 og lakker de i en annen farge. Litt usikker på om jeg skal orke å velge noe utradisjonelle greier. Synes det fort kan se mer harry ut en stilig. Sort er ikke et alternativ da jeg ønsker kontraster på svart bil.
Forslag til lakkfarge taes i mot med glede!

Bilder av felg før overhaling:

yk42.jpg

De ser tilsynelatende fine ut, men framfelgene slipper lakk i flak.

img1954r.jpg

Vi begynner:

(Beklager for mobilbilder. Skal prøve å få tatt skikkelige etterhvert)

Planen var i starten å pusse over felgene med fint slipepapir, men etter å ha begynt å tenke over hvor mange eiker, kriker og kroker det er å ta, så slo jeg det i fra meg. Tenkte en del på "syrebad" og at det hadde vært lettvindt å bare legge hele felgen oppi et bad så lakken forsvant.
Nå jobber ikke jeg på noe karosseri- og lakkverksted og ikke har jeg gjort noe lignende før. Jeg visste fra før av at bremsevæske kunne koke opp lakk om det fikk stå lenge nok.

1459297_10153605073035054_961891359_n.jp
Gammal DOT-4 skal det i alle fall ikke mangle på her på berget! Finner meg en dunk og peiser rundt 40 liter opp i en stor dunk slik at det dekket halve felgen.

946085_10153605072910054_383486934_n.jpg
Dette er resultatet etter 3 dager i bræmsevæske. Nå er dette sommerfelger, så jeg har ikke noe hastverk, men dette går litt for langsomt synes jeg.
Bestemmer meg for å søke etter noe produkter jeg kan få kjøpt som egner seg til dette formålet. Finner kjapt ut at malingsfjerneren Duxola skal fungere ypperlig! :)

Etter noe turer rundt finner jeg den tilslutt på Jernia - dog til noe stiv pris. 275,- om jeg ikke husker feil for 750ml.

1502555_10153605072615054_584258414_n.jp
Begynner med den andre framfelgen - den som ikke ligger å koser seg i bremsevæske. Denne er den som flasser minst lakk, selv om den har en del skavanker å sette fingeren på denne her også.

1488139_10153605072195054_1581825713_n.j

1506886_10153605072080054_407299737_n.jp

1390663_10153605071970054_1452126791_n.j
Pensler et strøk av denne guffa utover felgen. Synes den kunne være litt vanskelig å få jevnt utover.

1466227_10153605071755054_1097761847_n.j

601239_10153605071630054_111729090_n.jpg
Etter omlag 20 minutter begynner lakken å koke opp! Utrolig effektiv får en si :D

Ettersom jeg ikke hadde mere til til rådighet i dag, pakker jeg felgen inn i plastikk slik at guffa av Duxola ikke tørker inn. Står bakpå flasken at man fint kan la malingsfjerneren stå en stund om man tildekker med plast, så tenkte å la den stå til i morgen og steame felgen for å se hva den har tatt. Må sikkert gå på flere runder tenker jeg.

1459945_10153605071265054_500880208_n.jp
Sånn.. skal den få ligge å kose seg et døgns tid.

Prosjekt forsetter...

DEL 2

Da har jeg hatt meg en "økt" igjen og denne gangen ble det rundt 3 timer etter arbeidstid.

1473067_10153608166780054_2141912016_n.j
Her kommer først et bilde av hvordan det ser ut når duxola har fått virker innpakket i plast i rundt ett døgn. Som man ser er det stedvis noen plasser lakken ikke har kokt opp og noen plasser den har sluppet taket helt.

1477726_10153608166605054_1625120807_n.j
Helt ærlig hadde jeg trodd den skulle ta mer lakk. Forventet å måtte gå på en gang til for å få bort alt, men her er stedvis ganske mange områder hvor lakken ser tilnærmet uberørt ut. I følge diverse bilforumet rundt om ble det nærmest framlagt som om dette bare var å smøre på og lakken ville prelle av.

1464635_10153608166065054_656554385_n.jp
Steamer felgene og legger på nytt lag med malingsfjerner. Når dette har fått virka i 40 minutter hjelper jeg til litt med en stålbørste. Det er en god del lakk igjen og den ser ikke ut til å fjerne noe særlig av grunninga denne malingsfjerneren.

944811_10153608165615054_1988516206_n.jp
Dette er status etter 3 runder med duxola. Felgen til venstre er kun tatt med 3 runder med doxola. 1 lag over natten og 2 runder i 40 min.
Felgen til høyre har ligget 3 dager i gammel bremsevæske og fått 3 runder med duxola med 40 minutter virketid på alle lagene. En del lakk igjen på felgen til venstre mens den til høyre kun er noen flekker igjen på. Ellers er der mye grunning igjen på begge.

1477552_10153608165480054_1627643693_n.j
Går lei hele smørja med malingsfjerner så jeg begynner å pusse litt her og der med 140 papir for å få litt fortgang i sakene.
Avslutta med å sause inn felgene i enda mer malingsfjerner på slutten og surra begge felgene inn i plast. Tenker de skal få stå sånn i ett døgn eller to før jeg steamer de igjen. Er det da mere lakk og dritt på felgene tror jeg at jeg bare pusser det som er. Det får heller være så møysommerlig og kjedelig som det bare får være. Har til nå brukt over halve flaska med Duxola..

Forsettelse følger...

Endret av Mantis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir morro å se :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spenende prosjekt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte felger, blir spennende å følge med her framover!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatering! Oppdatering!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette blir sikkert bra :)

vart jo sittende å gruble litt da, fant et bilde som eg synst passet bra på en svart bil,litt høyglans + gull farge :)

unnamed.jpg

Så er det sikkert mangen måter å gjøre det på, men her er no forslag #1 på farge

1502555_10153605072615054_584258414_n.jp

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha lakkert dem i org farge eller antrasit. Høyglanspolere en kant synes jeg er greit, men ikke i senteret av felgen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne må jo følges :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker og bukker for respons :D tenkte å jobbe noen timer på felgene i dag også. Glemte selvsagt kamera hjemme, men men.

Angående farge tenker jeg litt på hvit. Plastidipa de tidligere i hvit og det så ganske bra ut :) Vet ikke helt om jeg vil dele inn felgen i flere farger. Enig i at gull og polert er fint på sort bil, men da synes jeg det må være kantfelger. I tillegg vet ikke jeg hvor strøkent det kommer til å se ut om jeg begynner med noe sånt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får ta nok bilder :) Mulig jeg ender opp med samme type felger snart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvor gamle felgene er? Har du noen formening om hvorfor de begynte å flasse?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oppdatert førstepost :D

Kan jeg spørre hvor gamle felgene er? Har du noen formening om hvorfor de begynte å flasse?

Jeg kan ikke si deg nøyaktig hvor gamle de er, men skulle jeg tippe vil jeg anslå 3-4 år kanskje. Jeg kjøpte de brukt av en kar på bimmers.no og når jeg kjøpte de var de allerede begynt å flasse sånn smått. Det var værst på framfelgene og bakfelgene ser ikke ut å ha flasset noe lakk foreløbig. Har lest rundt om at lakken på disse felgene skal være dårlig fra orginalt av.

mw0nyqx7frvhz65gilye.jpg
Her er en kar på bimmers som har lakka samme felgene i hvit forresten.

xbtsdbf7ysjvnpoxnxwk.jpg
Vet ikke helt hva jeg synes :mellow: På en måte kult, på en måte litt harry.

Endret av Mantis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okay, synd du ikke har kvittering..? Tror at Øyvind som eier Bilprodukter AS, som har agentur på Zito i Norge hadde gitt deg nye felger, uten at jeg skal si det sikkert... Eller et godt tilbud på nye... he he. Har sett lignende på vinterfelger som har gått i mange år, men ikke etter 3-4 år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noe kvittering nei og jeg ga egentlig ganske lite for hjulene, så sånn sett har jeg ikke vært inne på tanken om reklamasjon. Men helt klart at om jeg hadde kjøpt disse splitter ny og de begynte å flasse rimelig fort, så hadde jeg nok klaget.

Er inne på tanken om å glass- eller sandblåse felgene nå. Begynner å innse at tiden det vil ta å smøre denne smøra utover og pusse etc ikke vil være verdt det. I tillegg må jeg kanskje kjøpe inn enda en malingsfjerner til 275,- og da er ikke det et lavbudsjettsprosjekt lenger heller. Sånn det er nå må jeg nok sette av mange kvelder til å bare få fjerna lakk og grunning og dette skulle i utgangspunktet bare være et sånn lite koseprosjekt på sida av alt det andre jeg holder på med.
Må bare få tak i noen som kan sandblåse for meg. Vet om en dyktig kar i Ørsta, men det er et lite stykke å kjøre..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp utstyr å sandblås selv. Du får sandblåse felger og du får kompressor. Vinn-vinn :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sandblåsing høres fornuftig ut... Fort gjort det. Skal følge med fremover på hva du gjør med felgene. Felger er kult. Hadde ett par sorte Zito felger for noen år siden, de var fine.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tro meg, uten skikkelig kompressor som kan gi 1000L/min og godt sandblåseutstyr er det slett ikke "fort gjort" å sandblåse 4 felger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville gått for BMW Nogarosilber farge på felgene. Litt OT, har diu hatt den bilen lenge? det er vel noe Hartge M3 greier, jeg hadde noen greie fighter på BMWCCN sin banekjøring med denne for en del år siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte mer på innlegget til Mantis jeg, han snakket om å levere felgene til sandblåsing. Fort gjort, ikke sant :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive