Jump to content
Sign in to follow this  
GlennN

Har dere brannslukningsapparat i bilen?

Recommended Posts

GlennN

Har ikke tenkt så mye over det. Men kjører dere med brannslukningsapparat i bilen? Å hvor har du det oppbevart?

Share this post


Link to post
Share on other sites
kimhas

Jeg har et som jeg festet til varebilveggen. Det fulgte med da fattern kjøpte en ny Golf fra polen , de har kanskje påbud om å ha det? Men han trodde det var større sjanse for at jeg fikk bruk for det.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lena Kristin

Jeg har ett 2 kg apparat liggende i bilen. I min bil ligger det bare løst bak sjåførsetet på gulvet. Det ble egentlig kjøpt inn pga jeg skulle kjøre på bane, og da var det ett krav til og ha slukker i bilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bandit

Jeg har ikke, og årsaken er at det kan være enorme følgeskader av en liten brannskade i bil, som man gjerne ikke oppdager før lenge etter reparasjon, så om min skulle ta fyr en gang, hadde jeg latt den brenne. Hadde jeg kjørt daglig i lengre tunneler hadde jeg nok revurdert saken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

What Bandit said, samt at hvis det er pulverapparat som brukes ødelegger det like mye som brannen i seg selv.
Da det er sagt, så har jeg et lite bilapparat selv - i boden. :)

Edited by Christer

Share this post


Link to post
Share on other sites
hmsilset

Jeg har ikke fordi jeg ikke finner noen som ser bra ut og kan festes skikkelig uten borring. Og 2 kg er for lite. For å kunne slukke en liten brann med drivstoff eller oljer er 9 kilo ett minimum.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dennis

Jeg har en boks 110 slukkeskum multipro liggende i hanskerommet. Funker bra til å slukke små branntilløp i motorrom, vet om flere som har brukt den til å slukke så lenge brannen blir oppdaget kjapt. Den skader heller ikke slik som pulver gjør.

Synes selv den funker bedre en de små 2 kg apparatene som man tømmer på 2 sek.

http://www.slukkeskum.no

Share this post


Link to post
Share on other sites
GENEXXA

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?
Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dennis

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?

Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Pulver får bilen til å ruste i årevis etter, og er så å si umulig å vaske bort. Nesten bedre å bare la bilen brenne opp :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christer

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?

Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Pulveret spiser lakk, gummi, plast og kryper inn i alt som eksisterer av hulrom, luftekanaler og ventiler, så man blir aldri kvitt det igjen. Som Dennis skriver er det like greit å ha bilen brenne, den blir uansett aldri fullt brukbar igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Om du tømmer et apparat i et lukket rom. F.eks stua di så koster det 10-20k per kg. Om døra er åpen.... God have mercy on your soul

Share this post


Link to post
Share on other sites
Breitling

Nei, det har jeg ikke. Er endel motorbranner, men spørsmålet er vel om du i en slik situasjon bedre nyttigjør deg ved å forlate bilen, varsle 110 og evakuere personer rundt deg de første sekundene. Litt avhengig av hvor og når selvfølgelig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Bytt heller ut apparatet med 5 liter diesel slik at du får skikkelig fart på bålet :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
EspenL

Har en sånn boks 110 slukkeskum i bagasjerommet. En halvliter eller hva det nå er. Neppe nok til å stoppe en brann som har "satt seg", men den kan være grei å ha hvis uhellet skulle være ute under mekking eller knoting med det elektriske anlegget. Fort gjort å få en gnist på feil sted.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Haakon O

Jeg har et lite 1kg apparat liggende under førersetet i lag med varseltrekant, refleksvest og litt verktøy i et sett.

At det kan ødelegge mer enn det kan redde stemmer i visse tilfeller. Men om man f.eks er først til en ulykke der noen sitter fastklemt i en bil som begynner å brenne så kan det utgjøre en stor forskjell om man får kommet til tidlig.

Ikke alltid om bilen "har best av å brenne opp" er det avgjørende. Ser at flere som har kommentert ikke har tenkt stort lenger enn sin egen bil, og "senskader" på denne.

Selv et lite 1-2kg apparat kan stoppe eller i det minste stagnere et tilløp til brann inntil hjelp kommer:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Meringdal

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Audi S8

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

Trille den på havet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
johime(joakim)

Mens man springer i motsatt retning ;)

http://www.youtube.com/watch?v=3OfRvjVmxkM

Har ikke apparat selv i bilen, men har sett 2 bil branner di di siste årene å det gikk så fort fra det kom litt røykt til motorrom var så overtent at det var umulig å slukke med noe annet en brannbil.

Men det lille skumapparatet som er linket til ovenfor er sikkert ikke dumt å ha liggende i hanslerommet :)

Edited by johime(joakim)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tyggern

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

Det er så godt som umulig. med "vanlige slukkere"

Så lenge tempraturen er over ca 200grader frigjir batteriet oksygen. ett batteri som har kommet opp i temperatur vil faktisk brenne selv om det er under vann. Det vil da brenne til batteriet er mer eller mindre borte.

Det er langt vanskligere å stoppe en EL-bil brann en vanlig bil brann, det blir også høyere temperatur.

En El-bil som har krasjet er en potensiell fare og kan starte å brenne uten forvarsel i lang tid etterpå.

De skal faktisk termograferes helst før bort transport fra skade sted (på anbefalning fra DSB) selv om batteri er frakoblet og eventuelt fjernet fra bilen.

Skadede litium batterier er potensielle brannbomber, de kan legges i saltvann til de er helt utladet (noen døgn)

før de destrueres.

Edited by Tyggern

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magne/Otta Detailing

Jeg har i den ene bilen, man det er fordi vi kjører mye til Estland, og der er det krav at alle biler skal ha brannslukningsapparat.
Så om man farter litt i europa kan det være gode grunner til å ha et i bilen, så man slipper bøter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...