GlennN

Har dere brannslukningsapparat i bilen?

21 innlegg i emnet

Har ikke tenkt så mye over det. Men kjører dere med brannslukningsapparat i bilen? Å hvor har du det oppbevart?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et som jeg festet til varebilveggen. Det fulgte med da fattern kjøpte en ny Golf fra polen , de har kanskje påbud om å ha det? Men han trodde det var større sjanse for at jeg fikk bruk for det.. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ett 2 kg apparat liggende i bilen. I min bil ligger det bare løst bak sjåførsetet på gulvet. Det ble egentlig kjøpt inn pga jeg skulle kjøre på bane, og da var det ett krav til og ha slukker i bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke, og årsaken er at det kan være enorme følgeskader av en liten brannskade i bil, som man gjerne ikke oppdager før lenge etter reparasjon, så om min skulle ta fyr en gang, hadde jeg latt den brenne. Hadde jeg kjørt daglig i lengre tunneler hadde jeg nok revurdert saken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

What Bandit said, samt at hvis det er pulverapparat som brukes ødelegger det like mye som brannen i seg selv.
Da det er sagt, så har jeg et lite bilapparat selv - i boden. :)

Endret av Christer
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fordi jeg ikke finner noen som ser bra ut og kan festes skikkelig uten borring. Og 2 kg er for lite. For å kunne slukke en liten brann med drivstoff eller oljer er 9 kilo ett minimum.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en boks 110 slukkeskum multipro liggende i hanskerommet. Funker bra til å slukke små branntilløp i motorrom, vet om flere som har brukt den til å slukke så lenge brannen blir oppdaget kjapt. Den skader heller ikke slik som pulver gjør.

Synes selv den funker bedre en de små 2 kg apparatene som man tømmer på 2 sek.

http://www.slukkeskum.no

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?
Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?

Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Pulver får bilen til å ruste i årevis etter, og er så å si umulig å vaske bort. Nesten bedre å bare la bilen brenne opp :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?

Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Pulveret spiser lakk, gummi, plast og kryper inn i alt som eksisterer av hulrom, luftekanaler og ventiler, så man blir aldri kvitt det igjen. Som Dennis skriver er det like greit å ha bilen brenne, den blir uansett aldri fullt brukbar igjen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tømmer et apparat i et lukket rom. F.eks stua di så koster det 10-20k per kg. Om døra er åpen.... God have mercy on your soul

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det har jeg ikke. Er endel motorbranner, men spørsmålet er vel om du i en slik situasjon bedre nyttigjør deg ved å forlate bilen, varsle 110 og evakuere personer rundt deg de første sekundene. Litt avhengig av hvor og når selvfølgelig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytt heller ut apparatet med 5 liter diesel slik at du får skikkelig fart på bålet :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en sånn boks 110 slukkeskum i bagasjerommet. En halvliter eller hva det nå er. Neppe nok til å stoppe en brann som har "satt seg", men den kan være grei å ha hvis uhellet skulle være ute under mekking eller knoting med det elektriske anlegget. Fort gjort å få en gnist på feil sted.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har et lite 1kg apparat liggende under førersetet i lag med varseltrekant, refleksvest og litt verktøy i et sett.

At det kan ødelegge mer enn det kan redde stemmer i visse tilfeller. Men om man f.eks er først til en ulykke der noen sitter fastklemt i en bil som begynner å brenne så kan det utgjøre en stor forskjell om man får kommet til tidlig.

Ikke alltid om bilen "har best av å brenne opp" er det avgjørende. Ser at flere som har kommentert ikke har tenkt stort lenger enn sin egen bil, og "senskader" på denne.

Selv et lite 1-2kg apparat kan stoppe eller i det minste stagnere et tilløp til brann inntil hjelp kommer:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

Trille den på havet ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mens man springer i motsatt retning ;)

http://www.youtube.com/watch?v=3OfRvjVmxkM

Har ikke apparat selv i bilen, men har sett 2 bil branner di di siste årene å det gikk så fort fra det kom litt røykt til motorrom var så overtent at det var umulig å slukke med noe annet en brannbil.

Men det lille skumapparatet som er linket til ovenfor er sikkert ikke dumt å ha liggende i hanslerommet :)

Endret av johime(joakim)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

Det er så godt som umulig. med "vanlige slukkere"

Så lenge tempraturen er over ca 200grader frigjir batteriet oksygen. ett batteri som har kommet opp i temperatur vil faktisk brenne selv om det er under vann. Det vil da brenne til batteriet er mer eller mindre borte.

Det er langt vanskligere å stoppe en EL-bil brann en vanlig bil brann, det blir også høyere temperatur.

En El-bil som har krasjet er en potensiell fare og kan starte å brenne uten forvarsel i lang tid etterpå.

De skal faktisk termograferes helst før bort transport fra skade sted (på anbefalning fra DSB) selv om batteri er frakoblet og eventuelt fjernet fra bilen.

Skadede litium batterier er potensielle brannbomber, de kan legges i saltvann til de er helt utladet (noen døgn)

før de destrueres.

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har i den ene bilen, man det er fordi vi kjører mye til Estland, og der er det krav at alle biler skal ha brannslukningsapparat.
Så om man farter litt i europa kan det være gode grunner til å ha et i bilen, så man slipper bøter ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive