Gå til innhold
rogersolmyr

Adam Glass Sealant vs Nanolex Glass Ultra vs RainX

Recommended Posts

rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Fikk tilsendt et eksemplar av Adm Polishes Glass Sealant fra Parts and Retards for en stund tilbake for testing. Har ikke fått tid til noen vitenskapelig test ennå, men under vinterklargjøringen av min egen Volvo V70 tenkte jeg å ta en test. Syns det er greit å sammenligne med et produkt jeg kjenner godt fra før, og da var Nanolex Glass Ultra det naturlige valget for meg.

Testen vil bli oppdatert utover vinteren, første del nå beskriver egentlig kun påføringen.  Vurderingene videre vil være ting som funksjon i fart, hvor lett løsner is fra ruten og selvsagt holdbarhet.

Del 1 blir altså påføring, og den ble utført 20. november i garasjen. Temperaturen var ca 23 grader.

Polerte først forsiktig aller rutene med Nanolex Glasspolish. Brukte maskin på deler av vinduene, mens langs kanter og lister brukte jeg håndkraft.

DSC03070_zps96ac8fcf.jpg

Etter at polering av ruter var gjort og rutene hadde fått en ekstra runde med Nanolex glassrens var det glassforseglingens tur.

Først ut var Adam Polishes.
DSC03071_zps24f0138f.jpg

Jeg påførte  denne  på passasjer-halvparten av frontruta, og på sideruten på passasjersiden. Første inntrykk er at den var lett å påføre og det var lett å se hvor man hadde vært, men ikke fullt så lett å få av igjen. Lot den ligge kun et par minutter, men det var vanskelig å få den av igjen med en tørr mikrofiber. Litt ruterens (brukte Sonax) på kluten gjorde imidlertid underverker, og dette er da også i henhold til bruksanvisningen.

På den andre halvdelen av frontruta brukte jeg Nanolex Glass Ultra.

DSC03072_zps77018388.jpg

Nanolex var egentlig like enkel å påføre, men den er mer gjennomsiktig og det er ikke like lett å se hvor den er påført. Så her gjaldt det å være systematisk og nøye. Denne fikk ligge på noe lenger enn Adam's, også det i henhold til bruksanvisning. Avbuffing gikk mye greiere her, også uten å bruke noen form for kjemikalier.  Nanolex ble også påført siderute på førersiden.

For å sammenligne Adams Glass Sealant med noe annet også ble familiens Skoda Fabia testobjekt. På denne tester jeg mot RainX.

DSC03124_zpsa540b203.jpg

Adams på passasjerside

DSC03126_zpsfe575f80.jpg

DSC03128_zps543ff3c0.jpg

Og RainX på resten av frontruta. Merkelig nok ble det ikke tatt noen vellykkede bilder av dette.

Igjen var erfaringen at Adam's var lett å påføre, men trengte bistand av litt vindusrens for å få buffet av igjen. RainX på sin side var like enkel å påføre, men trengte kun en lett fuktet mikrofiber for å få ruten blank og fin.

5.12.2013 Første tur i regnvær med Skoda

Vi er heldigvis ikke veldig plaget med uvær her i distriktet og det har faktisk stort sett vært oppholdsvær siden jeg behandlet rutene. Men når det var godt med regn når jeg skulle hjem fra jobb i dag var jeg nesten litt glad. Endelig skulle jeg få sett om ting funker som det skal.

Inntrykket på vei ut av Oslo på mørke våte veier var at dette virker fint. Begge forseglingene fikk vannet på ruta til å perle seg med en gang dråpene traff ruta og så fort jeg passerte 60 km/t begynte vannet å blåse sakte av. I 70 km/t ble det mer fart i sakene og vinduspusser var helt unødvendig å bruke. Så langt ser altså alt veldig fint ut, men om det er noen som helst forskjell syns jeg kanskje at vannet blåste litt raskere av på førersiden med RainX enn på passasjersiden som har Adam's.

16.12.2013 (Skoda)

I dag var det lett regnvær og bilen var nyvasket, så ruteforseglingen burde ha optimale betingelser. Regndråpene perlet seg likeverdig på begge sider. Bittesmå dråper som hang litt bedre fast enn jeg hadde trodd. Jeg måtte faktisk over 70 km/t før dråpene begynte å bevege seg oppover ruta. Det begynte litt før på Adam's siden i forhold til RainX. Vet ikke hva som gjorde at dråpene hang fast på ruta, men det er mulig at temperatur spiller inn her? I motorveifart var virkningen uansett som forventet på begge sider av frontruta, og vinduspusseren ble kun brukt noen få ganger på vei fra Askim til Oslo.

Volvoen har jeg faktisk enda ikke fått kjørt i regnvær siden produktene ble påført, så det blir spennende å se hvordan Adam's står seg mot Nanolex Ultra.

24.12.2013 (Volvo)¨

På selveste juleaften var det selvsagt ordentlig drittvær med masse regn, så da måtte jeg selvsagt bare ta en tur ut med Volvoen for å se hvordan ting sto til på frontruta der. Denne gangen hadde jeg også med min eldste sønn som kunne filme litt B)

Her er det altså Nanolex Ultra på førersiden og Adam Polishes på passasjersiden. Begge to virker fint fra ca. 40-50 km/t avhengig av om det er medvind eller motvind (og vind var det mye av den dagen). Ikke store forskjellen å se, og selv om vannet flyttet seg litt før på Nanolex-siden på den ene filmen må jeg si at det er uavgjort foreløpig.

2. februar 2014

I dag ble det en ordentlig vask av begge bilene som hadde blitt sterkt preget av kjøring på norske saltveier. Da passet det også godt med en liten oppdatering på ruteforseglingstesten min. Jeg vasket bilen grundig, men brukte ingen kjemikalier på vinduene som kunne påvirke avrenningen på vinduene før videoene ble tatt.

Volvo V70

Her er det altså Nanolex Ultra på førersiden og Adams Glass Sealant på passasjersiden. Her var det blitt en godt synlig forskjell siden sist. På Nanolex-siden er effekten fortsatt helt topp og viser ikke tegn til å ha blitt redusert i det hele tatt, mens Adams derimot.... Videoen viser vel forskjellen ganske tydelig.

Skoda Fabia

Her er det Adam Glass sealant på passasjersiden og RainX på førersiden.  Her var det ikke like lett å se forskjell, og her virket faktisk Adam Glass sealant mye bedre enn på Volvoen, og begge forseglingene har god effekt.

Volvoen har nok flere mil på saltede veier enn Skodaen, så det er nok årsaken til at Adams er mer svekket her.

24. februar 2014

Skoda Fabia

Her begynner det å bli mer tydelig at RainX er mer svekket enn Adams. Bilen brukes til daglig pendling mellom Askim og Oslo i all slags vær, og begge forseglingene har fortsatt grei effekt, selv om altså Adams holder litt bedre foreløpig.

Volvo V70.

Her rapporterte jeg forrige gang at Adams var betydelig svekket, ja nesten borte.  Men her må jeg faktisk revurdere litt. Det er fortsatt slik at når jeg vasker bilen så renner vannet MYE fortere av på Nanolex Ultra siden enn på Adam Polishes siden. MEN, ved kjøring i regnvær så er det nesten umulig å se forskjell. Vannet perler seg akkurat like bra på Adams siden og blåser av akkurat like fort, kanskje vel så bra faktisk. Egentlig veldig rart, men det viktigste er jo funksjonen under kjøring, ikke når man står og spyler på ruta med høyttrykkspyler.

Her snakker man altså om dårlig/langsom sheeting, men god beading?

28. mai 2014

Nå har det gått en stund siden forrige oppdatering, og Skodaen har jeg ikke lenger, men hvordan står det så til med Volvo'en?

Jo, ved kjøring i regnvær ser begge forseglingene fortsatt ut til å støte fra seg vannet veldig bra, men nå kan jeg se at Adams siden er litt mer svekket enn Nanolex siden på frontruta.

Ved spyling av ruta ser det slik ut:

Konklusjonen så langt er vel egentlig at begge holder veldig bra, men vannet renner ikke like fort av som i februar ved avspyling. Og jeg syns fortsatt at det er merkelig at de oppfører seg så forskjellig ved avspyling mens ved kjøring i regn oppfører de seg nesten likt.

Oppdateres etterhvert som det er mer å melde.

28 april 2015.

Da har disse glassforseglingene gått langt og lenger enn langt. De ble altså lagt i november 2013 og fortsatt er det litt effekt igjen, men nå er det ikke mye igjen.... (Beklager dårlig video, nå er det på tide å få byttet mobil...)

Fortsatt litt effekt igjen på Nanolex siden når man kommer litt opp i fart, mens Adam Polishes siden er litt tregere i responsen. Vannet perler seg fortsatt på begge sider, men blåser ikke like effektivt av lenger og ved vask er det tydelig at Nanolex Glass Ultra er vinneren her. Men begge to holdt imponerende lenge.

Uansett er det nå på tide å få på noe nytt, og dermed er denne testen avlsuttet.

Endret av rogersolmyr
  • DCN Poeng 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 241
DavidRS

Gleder meg til å se hvordan dette går! :)

Cred for fine bilder og god forklaring, Roger! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Her fant jeg en medium grov pute av ubestemt opphav. Det som er viktig er å ta det pent, og ikke få for mye varme. Er ikke snakk om å polere for å fjerne riper her, kun for å være sikker på at ruten er absolutt helt ren ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Tar med en sammenligning mellom RainX og Adams Glass Sealant også i første post :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Oppdatering med video av Nanolex vs Adam Polishes i første post.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Fin test dette. :thumbup: Jeg har Nanolex Ultra på vinterbilen som står ute året rundt i all slags vær. Den har holdt 2.5 mnd/300 mil så langt. Selv om Ultra er noe redusert fra nylagt, flytter vannet seg greit fra 80km/t. Den fikk ca 1 times herdetid i 20 grader +. På den bilen holder RainX med tilsvarende effekt 2-3 uker, så jeg er fornøyd med Ultra så langt. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Jeg har brukt Ultra i et par år på egne biler, men det er jo morsomt med en sammenligning av andre. På Skoda'en holdt Ultra i halvannet år sist jeg brukte så det er drøye dråper. Skal bli spennende å se hvordan Adam Polishes vil klare seg i forhold.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Første post er oppdatert, og nå begynner man å se forskeller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 597
Audi S8

Bra test det her! ja der var bar forskjell nå ja på Volvoen, bra spredning på HT spyleren din hvilken bruker du der ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 027
rogersolmyr

Bra test det her! ja der var bar forskjell nå ja på Volvoen, bra spredning på HT spyleren din hvilken bruker du der ?

Bruker en Foma 925 med Kränzle understellslanse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 241
DavidRS

Spennende dette. Hadde trodd Adams skulle holde lenger enn dette. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 221
Concker

Min erfaring er også at Adams forsvinner veldig fort :)

Sammenlignet mot G1 så forsvarer den på ingen måte dobbel pris da G1 ligger en god del lenger til halv pris :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 597
Audi S8

Bra oppdateringer på denne posten, ja merklig dette der, under spyling, men som du skriver så må jo det være funksjonenunder kjøring som også må være med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig