tr86

Best på holdbarhet?

Ja, det finnes flere vokser med meget god holdbarhet, bl.a swissvax Shield, AG HD wax, collinite 845, 476.. Ja lista kunne sikkert fortsatte med flere både dyre og rimeligere utgaver.

Men hva har egentlig best holdbarhet, og hvor mye er det snakk om?

Hvor stor forskjell er det på de to collinite f.eks?

Har selv testet holdbarhet på Shield vs HD, og det er jo ikke enorme forskjeller, begge har bra med beskyttelse igjen dersom det vokses 2-3ganger pr år.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter alt snakket om 845 skal jeg bestille nå og teste, synes ikke hd waxen henger godt nok med hos meg. Tenkte å polere/vokse i romjula :P 16 dager fri!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det finnes flere vokser med meget god holdbarhet, bl.a swissvax Shield, AG HD wax, collinite 845, 476.. Ja lista kunne sikkert fortsatte med flere både dyre og rimeligere utgaver.

Men hva har egentlig best holdbarhet, og hvor mye er det snakk om?

Hvor stor forskjell er det på de to collinite f.eks?

Har selv testet holdbarhet på Shield vs HD, og det er jo ikke enorme forskjeller, begge har bra med beskyttelse igjen dersom det vokses 2-3ganger pr år.

Det er ekstremt vanskelig å avgjøre hva som er best, men langt enklere å avgjøre hva som er bra, og det er nok det man må forholde seg til. Holdbarhet blir også veldig individuelt da det er mange faktorer som spiller inn, hvor og hvordan bilen brukes, hva den vaskes med og hvor ofte den vaskes, miljø, klima osv.. I tillegg viser det seg at enkelte vokser som skal være ekstremt holdbar, er langt ifra holdbar på enkelte lakktyper. Her må man bare prøve seg fram blant det som skal være bra, og finne noe som gir god holdbarhet på egen bil/lakk i.fht egne rutiner og bruksmønster.

Skal man sette holdbarhet opp imot pris, er det nok ingen som kommer i nærheten av 845.

Endret av trogha
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min Land Rover henger Dodo Juice Purple Haze lengre enn Collinite 845 faktisk. Den hang fint i 6 måneder, dog uten noen form for vask så vidt jeg vet. Har lagt den igjen nå, men synes den taper seg veldig fort ved hyppig bruk av Surfex, Prickbort og håndvask. Har 845 på en annen bil. Begge ble lagt ganske samtidig og jeg har vedlikehold av begge to, så blir gøy å følge med her!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker som regel vask mer enn 1 gang pr uke i sommerhalvåret, og gjerne minimum hver 2 uke vinterstid, (som regel ukentlig)

Fremgangsmåte er alltid lik med prickbort ved behov (langt ifra hver gang altså)

Surfex 1:10/1:20 og skum før berøringsvask.

HD wax er meget lite igjen på nr2 bilen min nå, men den er også 1år siden den ble lagt (over faktisk - men denne vaskes pga bruk kun ca 1-2ganger pr mnd)

På hovedbilen oppnår jeg uten nevneverdige problemer 4-6mnd med både Shield og HD, men beading og sheeting er ikke som nyvalgt selvsagt.

Pga pris hadde jeg tenkt å teste ut 845 jeg også. Og ta en vinterfest på denne.

Vokser forsåvidt etter 3-4mnd Max, så på mine egne biler er det ikke et stort tema (samt har mye voks å velge blant)

Men på kundebiler som gjerne skal holde seg gjennom en vinter eller sommer halvår blir dette selvsagt et annet spørsmål.

Noen som kan utdype hvordan feks swissvax endurance er ift 845 og Shield?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gtechniq c1 vs exo / exov2 - hva er forskjellen på disse, og vil disse forsvinne dersom man legger disse som første strøk, og en voks på toppen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

845 har vart i 18 måneder på takrailsa mine :)

"Bare" 5-6 måneder på lakken dog, men godkjent det også. Synes egentlig det er like greit at det ikke varer lengre, da jeg synes voksing er kos :)

Best holdbarhet får du vel med sealer..

Endret av shiznit
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gtechniq c1 vs exo / exov2 - hva er forskjellen på disse, og vil disse forsvinne dersom man legger disse som første strøk, og en voks på toppen?

Forskjellen på disse er hovedsaklig påføringsmetode, temperaturavhengighet og herdetid.

http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/exterior-coatings/exov2-ultra-durable-hybrid-coating/

Du kan ikke bruke voks oppå EXO :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gtechniq c1 vs exo / exov2 - hva er forskjellen på disse, og vil disse forsvinne dersom man legger disse som første strøk, og en voks på toppen?

GTechniq C1 er en basecoat. Denne må alltid legges først og lakken må være helt ren og klargjort, Panel Wipe anbefales. C1 gir lang holdbarhet, ripebestandighet, høy UV-beskyttelse og glans. Nye versjonen av C1 er spesialdesignet for nettopp disse 4 tingene. Vann- og smussavprelling har blitt nedprioritert, derfor anbefales det en topcoat over C1.

EXO/EXOv2 er en topcoat. Denne kan brukes alene eller på toppen av GTechniq C1. Gir vann- og smussavprellende egenskaper som ingen andre vokser eller coatinger kan matche. Den bør ikke toppes med andre vokser/QD'er eller C2v3 for den saks skyld, da man vil erstatte de unike vann- og smussavprellende egenskapene som EXO gir. Derfor vil jeg anbefale å gå for enten EXO eller C2v3.

C2v3 er også en topcoat som kan brukes alene eller på toppen av GTechniq C1. Denne kan også brukes som QW/QD eller drying aid og gir i så måte topp resultater og bra holdbarhet. Enkel i bruk og gir bra glatthet og vann- og smussavprelling.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man da bruke c1 og legge voks over denne istedenfor å toppe med exo?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ;) Tenk på C1 som et ekstra lag klarlakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man da bruke c1 og legge voks over denne istedenfor å toppe med exo?

Stemmer det :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som noe som må testes :-)

Dersom ikke 845 varer nevneverdig lenger enn feks Shield, så ser jeg egentlig ikke behovet. Shield tipper jeg er enklere å jobbe med, og lukter sikkert bedre også.

Er primært vinter eller kundebiler som trenger god holdbarhet dette, da sommeren møtes med concorso eller mystery:-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's #21 er en favoritt hos meg.. Får denne til å holde mye lenger enn fks. Sheild..

Har så alt for mange vokser nå, men skulle jeg kjøpt en til måtte det blitt AG HD, da den får mye skryt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som noe som må testes :-)

Dersom ikke 845 varer nevneverdig lenger enn feks Shield, så ser jeg egentlig ikke behovet. Shield tipper jeg er enklere å jobbe med, og lukter sikkert bedre også.

Er primært vinter eller kundebiler som trenger god holdbarhet dette, da sommeren møtes med concorso eller mystery:-)

845 er kjempelett å påføre. Noe vanskeligere å ta av en shield dog. Har utstyrt min 845 med sprayhode :) bedre spraywax skal du leite lenge etter :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's #21 er en favoritt hos meg.. Får denne til å holde mye lenger enn fks. Sheild..

Har så alt for mange vokser nå, men skulle jeg kjøpt en til måtte det blitt AG HD, da den får mye skryt.

Jeg har både HD og Shield. Vareromtrent like lenge. Shield er mye enklere å påføre / buffe. Ny HD blir det neppe hos meg, da 845 gir mye av samme til mye lavere pris har jeg inntrykk av

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har denne helgen hatt vedlikeholdsbehandling på en 2010 VW Tiguan. Dette er foreldrene mine sin bil, som fikk full 3stegs og forsegling med gtechniq C1 og C1.5 Silo Seal i mai i år. Bilen går ca 20-25K i året, og mesteparten er langkjøring til hytte på fjellet. Blir vel vasket ca annenhver uke på selvvask. Da jeg vasket bilen prellet både Prick Bort og skummet på bilen. Skummet rant av med en gang, og ved berøringsvask virket det fremdeles som bilen var nybehandlet. Har ikke vært borti glattere overflate!

Har selvfølgelig gitt klare instruksjoner på hvordan bilen skal vaskes, men er ikke sikker på at dette blir fulgt til punkt og prikke. Likevel var det minimalt med swirls/rds på bilen, så det virker som dette faktisk beskytter lakken mer enn vanlige sealere/vokser.

Er foreløpig veldig imponert over behandlingen, og vet hva min bil skal få neste vinter. Vil tro at dette er en av de mest holdbare LSP'ene på markedet. Topper man C1 med EXO vil det bli enda bedre.

Synes forøvrig at det gir en ganske god dybde i lakken også, i motsetning til enkelte andre sealere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spennende. Liker det jeg leser om c1. Og toppes denne med en fin voks ser jeg for meg en meget god beskyttelse!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

845 er kjempelett å påføre. Noe vanskeligere å ta av en shield dog. Har utstyrt min 845 med sprayhode :) bedre spraywax skal du leite lenge etter :)

Monterte sprayhode på min 845 flaske og vokset bilen til samboeren min. Rett og slett genialt!

Var vanskelig å legge tynt, men følte ikke at dette var noe problem.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive