Concker

Adam's Glass Sealant vs Gtechniq Clear Vision

Hei og hopp!

Da fikk jeg en flaske med Adam's Glass Sealant av Parts n Retards på Oslo Motor Show da min aldri dukka opp i posten. Så det var jo veldig greit å bare få den over disk der.

Det første jeg tenkte var at dette produktet måtte være ganske lik Gtechniq sin Clear Vision, så siden bruksbilen min trengte en runde med glass forsegling tester jeg da disse 2 opp mot hverandre.

Fra nå så vil Clear Vision forkortes CV, og Glass Sealant forkortes GS.

Litt basic info på produktene:

Adam's Glass Sealant:

Form: Flytende

Mengde: 118ml

Pris: 219kr (Parts n Retards)

Oppgitt varighet: Ikke oppgitt annet en "lang varighet"

GTechniq Clear Vision:

Form: Flytende

Mengde: 100ml

Pris: 109kr (Bilnerden)

Oppgitt varighet: Intill 5mnd.

Så ved første tanke så stiller CV sterkt med tanke på pris, selv om man får 18ml mindre i flasken.

Men pris er jo ikke alt, her slår jo varighet og "easy of use" også inn.

På tide og vise fram test objektet, en 1997 A4 B5 1.8T Quattro med 320k på telleren.

frontruten er byttet i fjor? tror jeg og i generelt god stand med lite riper (men noe småtteri finnes)

txeo.jpg

Som man ser så har det regnet i natt og vannet ligger veldig flatt..

1j9j.jpg

Bakruta derimot har sett tidens tann og har en hel del riper og defekter pga bruk av bakvisker som nå i senere tid er fjernet i fordel for en glassplugg.

Så har får jeg testet egenskapene til produktene både på en relativt strøken rute og en veldig slitt en.

uqs6.jpg

Da tok vi turen inn i garsjen hvor ruta ble vasket ned med hurtigruta carglass sin glass rens og clayet med fint clayhånkle fra Alien Autospa. Dette fjernet en hel del småtteri på ruta og den ble noe glattere allerede, men man kunne fremdeles kjenne litt ujevnheter.

gxzr.jpg

Tørket og klar for behandling.

kse6.jpg

Først ute var Adam's GS. Denne luktet ikke noe spesielt men litt som sprit/vodka ^_^

Denne var veldig tynt flytende og var enkel å få fordelt med en påføringspute.

hypn.jpg

Denne ble påført venstre/passasjer siden av ruta og lot tørke i en 5minutter ca.

Neste kandidat ut var da Gtech GV

1qoj.jpg

Denne lukter ingen ting spesielt men er noe mer tykkflytende kontra GS, men like enkel å påføre.

rv9x.jpg

Denne ble påført høyre/sjåfør siden.

pruv.jpg

Buffet av med egen MF for bruk på glass (kjøpt av bilnerden)

Relativt grei å buffe av begge disse 2 produktene, brukte litt glass rens fra hurtigruta carglass så gikk det greit, fikk noe skjolder som jeg håndterte med lofritt papir og litt gnukking.

Så var det å spraye på litt vann for å teste.

iudq.jpg

eadf.jpg

Første inntrykket er at disse 2 produktene oppfører seg veldig likt, de er så og si identiske når det kommer til påføring og av buffing, videre ser det ut til at de beader omtrent helt likt også. Ruta ble utrolig mye glattere kontra side rutene, som er et godt tegn.

Da var det bakruta sin tur, Samme prosedyre her med rens og clay.

79r4.jpg

Som man ser er det en hel del riper på denne ruta.

t4wj.jpg

Her ble produktene påført motsatt, Adams på sjåfør side og Gtech på passasjer side.

f80z.jpg

Helt klart en bra forbedring når det kommer til vann avstøting.

Så litt beading bilder da det kom litt regn.

yr1b.jpg

Bilde fra innsiden, Adams

cxvt.jpg

Bilde fra innsiden, Gtech

u3f1.jpg

Utsiden, ca center på ruten

s3we.jpg

Kort oppsummering:

Begge produktene oppfører seg veldig likt.

De er omtrent identiske og påføre, Adams er litt mer tynt flytende, mens Gtech er like enkel å jobbe med selv om den er litt tykkere.

De er oppfører seg ganske så likt når det kommer til avbuffing, noe "håndkraft" må til, men helt klart ikke noe stort problem, litt glass rens og temperatur hjelper på. (Med tanke på at det er 10c ute, men for all del ikke legg på disse produktene om glasset er direkte varmt etter eks sollys.. dette har jeg prøvd på før og det ble et rent %&/(UI og få av igjen. :)

Når det kommer til beading synes jeg personlig det er vanskelig å skille dem, dråpene har ganske så lik størrelse.

Neste del blir å se hvordan disse fungerer under regnvær (Tenkte jeg skulle filme litt med gopro men nå har det sluttet å regne her..) Samt hvor godt de holder seg over tid.

Så jeg vil oppdatere tråden her med jevne mellomrom :)

Endret av Concker
6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

en liten snutt:

http://www.youtube.com/watch?v=EL6Pzx3sbGc&feature=c4-overview&list=UURSMgYvBjkMPWhqp52fKpmA

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg til å se holdbarheten på denne! :)

Edit: Fin test btw. :)

Endret av DavidRS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test.

Hos meg er G5 en stor favoritt siden jeg synes den er bedre å jobbe med enn de andre produktene jeg har testet (har ikke testet Adam's). Ved påføring går det stort sett greit med de fleste produkter, det er ved tørking/buffing jeg synes G5 er bedre. Jeg liker også den tykke konsistensen bedre enn de andre produktene som er som vann.

Følger spent med her. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser ut til å bli en godt gjennomført test. Akkurat som det skal være. Jeg er også svært spent på resultatet. Jeg har forkastet RainX da jeg synes den lager skjolder. Og det gjerne spesielt etter at den har mistet effekten sin. Nå bruker jeg GTechniq G5. Det blir spennende å se hvordan Adams er i forhold til denne. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så alt for mye som skjer her.. men testet litt i dag da det regnet igjen.

er vel ca 2 uker siden de ble påført nå, og fremdeles så er egenskapene helt like virker det som.

det skal sies at det har vært slapse vær å dritt de siste 2 ukene, så har blitt mye brukt vindusviskere og spylevæske uten at det har påvirket produktene i noe særlig grad :)

http://www.youtube.com/watch?v=p-8OQ6JQO70&feature=c4-overview&list=UURSMgYvBjkMPWhqp52fKpmA

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digger å lese tester! All ære til dere som tar dere tid til å lage de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive