ØHN

Show & Change - ØHN oil station

49 innlegg i emnet

Vinterbilen min, en Mercedes-Benz '00 E-klasse 280 V6 bensin 4Matic, klargjøres nå for sesongen og i dag stod oljeskift på menyen.

God fersk olje med friske additiver er som kjent en klar fordel når gradestokken kryper godt under null. Uansett hvor mye en setter pris på blank lakk og ren bil, hjelper det lite hvis ikke "hjertet" i bilen har det bra.

Jeg knipset noen bilder av oljeskiftet. Det er skrevet veldig omstendelig og detaljert. Men jeg tenker at det kan være like greit for de som sjelden skrur og de som ikke er født med olje i årene. :)

Bilen ble kjørt driftsvarm på forhånd. Det letter arbeidet med å få ut mest mulig gammel olje.

Så ble arbeidsbordet fylt med Mobil1 0W40 helsyntetisk olje, nytt oljefilter, momentnøkkel og adapter til fjerning av oljefilterdeksel.

IMG_1601_zps4034912e.jpg

Først ble motordekselet fjernet. Mitt løftes rett av og trykkes forsiktig, men bestemt på igjen etter skift.

IMG_1602_zps69f6e4da.jpg

Da kommer en lett til oljefilteret

IMG_1604_zps852c0a6c.jpg

Adapter på plass over oljefilter

IMG_1605_zps1f77861b.jpg

Skrur oljefilteret nesten ut så det kommer luft til og skrur samtidig av påfyllingslokket ved siden av.

IMG_1606_zps7c136194.jpg

Peilepinnen fjernes og slangen til oljesuger føres inn i peilepinnekanalen

IMG_1609_zps50294329.jpg

Mens motoren tømmes for olje, tas oljefilteret ut.

IMG_1611_zpsf9fe43c2.jpg

Oljefilteret ute

IMG_1612_zps2873b811.jpg

Det gamle filteret fjernes ved å trekke det av holderen

IMG_1613_zps14720100.jpg

Gammelt og nytt filter. Med det nye filteret følger nye O-ringer til oljefilterholderen

IMG_1614_zpsfd9b8a16.jpg

Gamle O-ringer fjernes. På denne bilen er det 4 stykker.

IMG_1615_zps632085e7.jpg

De gamle O-ringene

IMG_1618_zpsa2b69d13.jpg

Filterholderen rengjøres og nye O-ringer smøres før de monteres.

Ut av forpakningen er de tørre

IMG_1619_zps0f1258cd.jpg

Jeg synes det er greit å la de "bade" i litt ny ren olje for å sikre at de tetter som de skal

IMG_1623_zps579c03f8.jpg

Det nye filteret og O-ringer monteres på holderen, og det nye filteret dynkes med ren olje. Det gir smøring raskest mulig ved første oppstart etter skiftet.

IMG_1625_zps8cd79969.jpg

Nytt oljemettet filter settes på plass.

IMG_1626_zps9850e037.jpg

Oljefilteret trekkes til med foreskrevne 25Nm

356cb839-0a0c-4c7f-9224-d768da5a59de_zps

Motoren fylles opp med angitt mengde olje. Jeg pleier å fylle på 5-6 liter først og peile/fylle den siste literen. Litt under 8 liter skal denne motoren ha totalt. Viktig å sjekke riktig angitt oljemengde til bilen man jobber på.

Etter oppstart lar jeg motoren gå et par minutter. Deretter skrus den av og får stå 5 minutter før oljenivå peiles. Filteret trekker til seg noe olje, men ikke mye når det mettes på forhånd. Som regel etterfyller jeg 2-3 dl for å toppe nivået ved peiling etter første oppstart.

Nå må bilen få toppladet batteriet, en skikkelig vask og et lag voks. Vinterdekkene er allerede på. Da skulle det meste være i orden når Kong Vinter booker seg inn for en lengre periode.

Takk for oppmerksomheten.

20

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags oljesuger har du og hvor land tid bruker den på å få ut de nesten 8 literen med gammel olje?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott vinterbil du har ØHN. Fin gjennomgang av oljeskift også. Det er temmelig likt på min sett bort i fra at jeg bruker tappepluggen i bunnpannen stedet for å suge oljen ut og at min motor ikke skal ha mer enn ca. 6 liter olje. Du får en cred fra meg for å huske å ta deg tid til å dokumentere. :)

Hvor høy er km. stand på denne om jeg får spørre?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags oljesuger har du og hvor land tid bruker den på å få ut de nesten 8 literen med gammel olje?

Jeg har denne fra Biltema. Den tømmer på ca 15 minutter og er helt grei. Hadde jeg skiftet på mer enn mine to egne biler, hadde jeg nok kjøpt noe grommere. Den er 7 år gammel og har minst gjennomført 10 oljeskift uten trøbbel, så den gjør jo jobben sin. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott vinterbil du har ØHN. Fin gjennomgang av oljeskift også. Det er temmelig likt på min sett bort i fra at jeg bruker tappepluggen i bunnpannen stedet for å suge oljen ut og at min motor ikke skal ha mer enn ca. 6 liter olje. Du får en cred fra meg for å huske å ta deg tid til å dokumentere. :)

Hvor høy er km. stand på denne om jeg får spørre?

Takk! Rå fremkommelighet på alt som ligner vei, med 4Matic.

Bilen har gått nøyaktig 122548km nå i kveld. Jeg har akkurat skrevet det ned, og nullstilt serviceindikatoren. :P Det meste er skuddsikkert i lang tid med en slik km stand på denne bilen. Dessverre har 210-modellen en lei tendens til å bli jord igjen alt for fort. Det blir nok dens returbillet til skroten med tid og stunder. :)

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget bra initiativ til alle de/oss som kan lære av dette.. godt dokumentert også:)

P.s tror jeg klarte å finne ut av kredknappen for første gang her inne, kjekt! :)

Endret av cocos
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bidrag!

Dog er jeg noe uening i bruken av oljesuger da man ikke får opp alt smusset av oljepanna, men hver sin smak :) Det er ivertfall den soleklart letteste måten å bruke slurper. Den adapteren din var veldig fin, personlig liker jeg den med stoff da den ikke lager hakk/riper.

Og et tips, for oss som har omvendt oljefilter så suger systemet inn luft når den startes første gangen. Hvertfall på bmw lønner det seg på første start etter første sikft å "kjøre" bilen litt på medium turtall så den går på høyt trykk og tvinger lufta ut av systemet. Også kjent som "bleeding" som de gjør på verksted for en god slant med penger om du som meg har N52 motor :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljefilter på toppen av motoren var jo luksus... slippe å ligge og krype under bilen og kutte opp pølsefingre fordi tilgangen er laget for japanere med slanke, tynne fingre hadde vært veldig greit. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bidrag!

Dog er jeg noe uening i bruken av oljesuger da man ikke får opp alt smusset av oljepanna, men hver sin smak :) Det er ivertfall den soleklart letteste måten å bruke slurper. Den adapteren din var veldig fin, personlig liker jeg den med stoff da den ikke lager hakk/riper.

Takk for fin og interessant tilbakemelding. Det synes helt klart at mest hensiktsmessig oljeskift vil variere noe fra bil til bil.

Når det gjelder diskusjonen rundt bruk av oljesuger kontra tappeplugg, er nok den debatten like gammel og utdebatert som olje i seg selv. Jeg vet at Mercedes-Benz bruker oljesuger og anbefaler det. De er laget slik at en oljesuger slurper i seg like mye som en kan tappe ut. Når de videre er kjent for å lage noen av de motorene i bilverden som tåler kilometer best, stoler jeg på de. :)

Å tappe ut oljen er grisete og knotete her på tunet. Hadde jeg hatt saksejekk, så kanskje jeg hadde vurdert det hver 100.000km for å sjekke hva pluggen hadde trukket til seg. Å jekke så bilen står plant for å tappe under, er mer pes enn nytte synes jeg.

Ellers tenker jeg at hvis man har så mye gruff som må tappes ut, gjør enten ikke oljefilteret jobben sin eller så bør man skifte olje og filter oftere.

Har man i tillegg så mye spon på tappepluggen at det er et problem, har man nok større bekymringer med motoren i seg selv, enn om man skal bruke oljesuger eller ikke. :)

Oljefilteradapteren jeg bruker er originalverktøy fra Mercedes. Det høres jo enda mer skånsomt ut med en adapter i tøy, men jeg kan ikke si at jeg plages av riper på filterdekselet mitt når jeg ser på bildene over. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte bilder osv. men stusser på at du velger å suge ut oljen i steden for å tappe. Det er noe man vanligvis gjør når man ikke kommer til tappepluggen, f.eks på båt. Ingen fordeler ved det annet en at det muligens blir mindre søl og gris for deg.

Edit: ser du svarte på det jeg lurte på over her mens jeg skrev innlegget :)

Endret av kimhas
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for fin og interessant tilbakemelding. Det synes helt klart at mest hensiktsmessig oljeskift vil variere noe fra bil til bil.

Når det gjelder diskusjonen rundt bruk av oljesuger kontra tappeplugg, er nok den debatten like gammel og utdebatert som olje i seg selv. Jeg vet at Mercedes-Benz bruker oljesuger og anbefaler det. De er laget slik at en oljesuger slurper i seg like mye som en kan tappe ut. Når de videre er kjent for å lage noen av de motorene i bilverden som tåler kilometer best, stoler jeg på de. :)

Å tappe ut oljen er grisete og knotete her på tunet. Hadde jeg hatt saksejekk, så kanskje jeg hadde vurdert det hver 100.000km for å sjekke hva pluggen hadde trukket til seg. Å jekke så bilen står plant for å tappe under, er mer pes enn nytte synes jeg.

Ellers tenker jeg at hvis man har så mye gruff som må tappes ut, gjør enten ikke oljefilteret jobben sin eller så bør man skifte olje og filter oftere.

Har man i tillegg så mye spon på tappepluggen at det er et problem, har man nok større bekymringer med motoren i seg selv, enn om man skal bruke oljesuger eller ikke. :)

Oljefilteradapteren jeg bruker er originalverktøy fra Mercedes. Det høres jo enda mer skånsomt ut med en adapter i tøy, men jeg kan ikke si at jeg plages av riper på filterdekselet mitt når jeg ser på bildene over. :)

Godt sagt. Jeg har 4-5 forskjellige filterverktøy som har blitt kjøpt inn fortløpende etter behov :D

Den diskusjonen er evig gammel ja, tror nok mye har endret seg fra før men jeg er overbevist om at å tappe er det beste. Jeg har et aluminiumskar som jeg gjør klart, jekker bilen opp på siden hvor tappepluggen sitter og "grovtapper" rett i karet. Når det såvidt sildrer så tar jeg et malerbrett og skyver karet unna og slipper bilen ned så siste rest havner i malerbrettet, Litt søl om man er uheldig men dog sjelden. Litt gymnastikk blir det jo. Og jeg gleder meg til å få sakseløfter som nevnt :)

Det er nok ikke så mye gruff per skift, men det kan sikkert bygge seg opp over tid. Her strides de lærde og vil nok strides i lang, lang tid-

Siste innstikk er og å åpne påfyllingslokket mens du tapper også, i tillegg til filteret. Da renner olja enda fortere ned i bunnpanna :)

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk! Rå fremkommelighet på alt som ligner vei, med 4Matic.

Bilen har gått nøyaktig 122548km nå i kveld. Jeg har akkurat skrevet det ned, og nullstilt serviceindikatoren. :P Det meste er skuddsikkert i lang tid med en slik km stand på denne bilen. Dessverre har 210-modellen en lei tendens til å bli jord igjen alt for fort. Det blir nok dens returbillet til skroten med tid og stunder. :)

Jeg kunne godt tenke meg å prøve 4matic en gang jeg også.

122k er jo ikke en gang innkjørt når det gjelder disse bilene. Dessverre så er det sant som du sier at 210-modellen har sin svakhet når det kommer til rust. Min ble tatt på riktig tidspunkt og holder seg godt den dag i dag, men det er noen småflekker som trenger noe oppmerksomhet til våren igjen. Målet mitt er å beholde min 210 så lenge at 212 er kommet ned i en pris jeg kan leve med. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at noen viser at bilens indre organer også får litt pleie og kjærlighet, Øyvind! :)
Greit at det ikke bare er pertentlige damer som er på spabehandling flere ganger i året disse bilene våre! ;)

Synes oljepumpe er topp jeg. Har selv en 12V pumpe fra Jula, og den gjør jobben helt supert. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fantastisk Øyvind! Veldig fint at du tar deg tid til å dokumentere slikt som dette, og at du skriver det så detaljert at sånne som meg også forstår det. Oljeskift er sårt trengt her i gården også, kanskje jeg endelig får kommet igang nå. Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjempe bra tilltak det her :) ser eg må kjøpe litt mer verktøy eg også hehe :) har vert nedi i motorrommet på bruttern sin E320 4 matic 98 mod i dag, motoren ville ikke drage skikkleg å fikk ikke opp turtalet, men den ruslet på tomgang, har vert noe ulyder fra catalytic converterane så kan være dei har tetta seg fullstendig

cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cred for dette, ØHN. Lurer på å ta et oljeskift på bilen før vinteren selv, men blir kanskje litt overkill siden jeg tok det i august så blir nok ikke før til våren. :P Hvor ofte skifter du olje på bilene dine? Kun småkjøring her, så tenker hver vår og høst for min del..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at noen viser at bilens indre organer også får litt pleie og kjærlighet, Øyvind! :)

Greit at det ikke bare er pertentlige damer som er på spabehandling flere ganger i året disse bilene våre! ;)

Synes oljepumpe er topp jeg. Har selv en 12V pumpe fra Jula, og den gjør jobben helt supert. :)

Takker David! Neste pumpe jeg kjøper blir nok også enten drevet på strøm eller pressluft. :)

Fantastisk Øyvind! Veldig fint at du tar deg tid til å dokumentere slikt som dette, og at du skriver det så detaljert at sånne som meg også forstår det. Oljeskift er sårt trengt her i gården også, kanskje jeg endelig får kommet igang nå. Cred!

Takker Jalmar. Ikke dumt å få tatt det oljeskiftet før vinteren setter inn for fullt. :)

kjempe bra tilltak det her :) ser eg må kjøpe litt mer verktøy eg også hehe :) har vert nedi i motorrommet på bruttern sin E320 4 matic 98 mod i dag, motoren ville ikke drage skikkleg å fikk ikke opp turtalet, men den ruslet på tomgang, har vert noe ulyder fra catalytic converterane så kan være dei har tetta seg fullstendig

cred!

Takk for hyggelig respons! :) Luftmengdemåler (LMM) og tett katalysator er ikke ukjente feil på 210. Dere kan jo nappe av kontakten til måleren og se om den går like dårlig da. Gjør den ikke det, er LMM et sted å begynne ;)

Cred for dette, ØHN. Lurer på å ta et oljeskift på bilen før vinteren selv, men blir kanskje litt overkill siden jeg tok det i august så blir nok ikke før til våren. :P Hvor ofte skifter du olje på bilene dine? Kun småkjøring her, så tenker hver vår og høst for min del..

Takker for det Simen. Jeg hadde inntil nylig 4 biler, så bruksmønsteret her er litt merkelig. Jeg bruker god olje, filter tilsvarende originalkvalitet og følger intervallene på 15.000km normalt sett. Denne bilen har bare gått 5000 km på to år, men nå skal den brukes mer og det var på tide med et oljeskift. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øhn: kan du dele med oss hvordan du nullstiller servicelampa, har en c klasse 2000mod som servicelampa lyser på, skulle gjerne ha slukket den da jeg nylig har hatt service på bilen og lampa begynte å lyse/indikere at jeg trenger service

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ebay er et greit sted å begynne ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siste innstikk er og å åpne påfyllingslokket mens du tapper også, i tillegg til filteret. Da renner olja enda fortere ned i bunnpanna :)

.

Les under bildene hans . Så står det at han skrur av påfyllingslokket ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive