StianMH

Gloria Foam Master FM10

I går skulle jeg gi bilen en rask runde før vinteren, og vi fikk da i oppgave fra en selger om å teste ut en ny type Foam Lance.

Produktet vi testet var Gloria Pressure sprayer FoamMaster FM10.

1385601_10151644305755064_1116644779_n.j

Prinsippet med denne pumpen er veldig enkelt. Fyll med vann, tilsett såpe og pump.

Jeg prøvde ut pumpen med MG NXT Tech Wash, mulig jeg kanskje tok opp i for mye såpe. Men skum ble det. Man må nesten prøve seg frem hva det gjelder såpeblanding. Etter litt prøving og feiling, så fant vi tilslutt ut noe som så ut til å funke. Men da ble skummet veldig tynt. Kanskje det ville fungert bedre med en tynnere såpe.

Problemet med denne pumpen er at du er avhengig av å pumpe "hele tiden" samt at beholderen på 1.25 Liter holder ikke til mange paneler på bilen før man må etterfylle. Prøvebilen var av typen Audi A6 Allroad, så det er en ganske stor bil, vi rakk nesten ikke å skumlegge hele bilen før det begynte å tørke der vi startet.

1380821_10151644305845064_784379699_n.jp

Alt i alt så vil jeg si at denne pumpen blir veldig tungvind å bruke hvis man skal skumlegge hele bilen. Her vil jeg heller anbefale vanlig foamlance til HTS eller vannslange.

Igjen så er denne pumpen kjempe fin å bruke for å skumlegge felger, da den produserer mer enn nok skum til å kunne hjelpe felgrensen med å dra ut mer møkk.

For sikkerhetsskyld så skal jeg prøve ut pumpen med en tynnere såpe før jeg gir den terningkast. Vil tro at MG NXT er litt for tykk.

Edit: Prøvde den igjen i går, med et annet blandingsforhold enn sist. Og det er klart, denne pumpen er faktisk veldig kurrant å bruke. Gårsdagens bil var en Nissan Navara, og det blir mye pumping, samt etterfylling 2-3 ganger. Men med korrekt trykk og blandingsforhold så får man et fint skum, og den dekker ganske bra. Jeg prøvde Blå Dodo Juice og MG NXT i går også.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FoamMaster er knall til medbrakt på selvvaskeanlegg, men til hjemmebruk der man har tilgang på HT og skikkelig skumkanon er disse å foretrekke.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg fikk liksom ikke helt grepet på den, noen ganger så fikk man fint skum, også plutselig ble det tykkere/tynnere. Hvilken såpe vil du anbefale å bruke i den?

Forøvrig så har vi skumkanon på selvvasken her på Skjetten, og den er knall.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å justere dysen??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg fikk liksom ikke helt grepet på den, noen ganger så fikk man fint skum, også plutselig ble det tykkere/tynnere. Hvilken såpe vil du anbefale å bruke i den?

Jeg hadde brukt en skumsåpe som Bilt Hamber Autofoam, Espuma Activo eller tilsvarende. Megs NXT er en god såpe, men veldig tykk og trenger å blandes tyyyynt for å fungere skikkelig i skumkanon, og sannsynligvis enda tynnere i en FM10.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vært standard på ALLE det.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvd å justere dysen??

Ja, vi prøvde å justere den, men der justerte man mer "strålen".

Men jeg tror denne funker veldig fint hvis man bruker riktig såpe/riktig blanding :)

Skal mest sannsynlig vinterklargjøre en bil til ganske snart, da skal jeg prøve med mindre såpe.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må bytte ut filteret/silen/hvamannåkallerdet inni tuten for å endre luftbobler-til-vaskejuice-forholdet. Jeg fikk med 3 stk til min og med den mest "luftige" fikk jeg autofoam til å bli ca. barberskum, i hvert fall så lenge man holder trykket oppe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bh Autofoam funker gull i denne og nok til skumlegge F30 3 serie hvertfall. Noe pumping men til selvvaskanlegg er denne knall ha med. Prøve seg frem med filter og såpeblanding så fungerer denne fint

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vært standard på ALLE det.

Problemet er vel heller at man aner ikke hvilken såpe eller styrke det er.

Når man da har nypolert bil og kun trenger mild såpe for å gjøre ren bilen og ikke strippe voksen vil det jo være bortkastet om skumlansen på selvvasken har sterk såpeblanding som igjen fjerner/reduserer voksen unødvendig mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel heller at man aner ikke hvilken såpe eller styrke det er.

Når man da har nypolert bil og kun trenger mild såpe for å gjøre ren bilen og ikke strippe voksen vil det jo være bortkastet om skumlansen på selvvasken har sterk såpeblanding som igjen fjerner/reduserer voksen unødvendig mye.

Må da kunne velge blandingsforhold på myntinnkasten :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det skummet som er i softwash anleggene er så himla ille. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde den på nytt i går, bilder kommer snart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive