perob

Vaske- og poleringplan

Hei,

Har lest litt rundt her og fått interesse for å ta godt vare på bilen min. Har derfor planlagt å shine opp min relativt nye bil og har laget en kjøreplan.
Når bilen var ny i Februar klargjorde forhandleren den med en runde polish og voks, så det er på tide å ta en ny runde nå.

Bilen er en 2013 Ford Fiesta med Panther Black Metallic. Usikker på om dette er en hard lakk eller ikke.

Fint om noen kunne sett over min utvendige vaskeplan og eventuelt kommet med innspill :)

Forvask:
Starter med
Prickbort på de stedene der det trengs. Venter 5-10min, spyler av.
Etterfølges av en runde SurfexHD 1:10. La det virke litt 5-10 og deretter spyle av.
Iron X for å få bort metallpartikkler samt få av gammel voks. Virke litt og spyl av.
Felgene får en runde Iron X og Bilberry med kost, lar det virke litt og spyles av.

Vask:
2 Bøtter med Grit Guard.
Megulars Lambswool Wash Mitt for selve vasken og Chemical Guys Citrus Wash & Gloss såpe.
Vasker fra topp til bunn, del for del, skyller av med vann.
Mens bilen fortsatt er våt går jeg over med Bit Hamper Auto Clay Soft.
Når clay slutter å ta møkk og glir lett spyler jeg på nytt.

Tørker av bilen med mikrofiber håndkle.

Polering:
Har skaffet meg en DAS-6 Pro DA.
Kjører poleringen først i et steg for å se om dette holder. Menzerna SF4000 på blå uber. Er ikke dette godt godt nok tar jeg Grønn Uber og PF2500.

Jeg er ganske usikker på Pad valg, fint om jeg kunne fått noen tilbakemeldinger på dette.
Tror ikke jeg trenger å ta noe grovere polish, da dette er fortsatt en ny bil. Renger med at det holder med kun en runde SF4000,

Poleringen gjøres del for del og tørkes av med mikrofiber ultimate ultra--plush buffing cloth fra http://www.cleanyourcar.co.uk/microfibre-cloths/ultimate-ultra-plush-buffing-cloth-16-x-16-/prod_69.html

Beskyttelse:
Til slutt legger jeg på voks for å beskytte lakken. Collinite Super Double Coat Wax. Del for del med Meguiars Foam applicator og tørkes av med ultimate ultra-plush buffing cloth.

Håper jeg har fått til dette ganske riktig. Si ifra hvis noe bør gjøres annerledes, jeg har glemt noe eller andre produkter som kanskje passer bedre.

Edit: Oppdaterte planen med tilbakemeldingene.

Endret av perob
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Start med Prickbort på tørr bil, den er ikke noe effektiv på vått. Deretter Surfex og avspyling. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten korrigering, de fleste pleier å påføre Prickbort på tørr bil, vente 5-10 min, spyle av, deretter Surfex HD som får ligge 5-10 min, og spyle igjen. :)

NinjaEdit: DavidRS var kjappere der gitt.. :)

Endret av -Håkon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen til forumet! Du finner også mange gode tråder om dette allerede på forumet, men flott at du allerede har fått litt svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil og velkommen til galskapens forum :)

Start med Prickbort på tørr bil da det gir best effekt.

Avspyling.

Surfex HD, gjerne litt sterk blanding. Jeg bruker 1:5 til 1:10 når jeg skal vaske ned for polering. Har du skum å legge over Surfex gir det lengre virketid.

Avspyling

Iron-X

Avspyling

Håndvask og tørk. Her kan du evt claye bilen mens den fortsatt er våt.

Panther sort Ford er det vel flere her inne som har jobbet på og erfart at lakken kan være vrien. Min erfaring med Ford er at polish går fort tørr og et evt grovsteg legger igjen en tåkete finish. Dette ryddes greit opp med en finere combo.

Til slutt er det bare å kose seg med å legge voks :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for korrigering av prickbort, glemte helt at den skal være påført tørr bil.

@Reidar, uff da. Og jeg som håpet Panther sort skulle være lett å jobbe med :P

Skal lese litt mer på pads og polish for DA - Det er denne comboen jeg synes er det vanskeligste valget for bilen min.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med en så ny bil, så er det nok ikke vits med grov korrigering. Kjør på med en kombo av fin polish og fin pad. F.eks Menzerna PF2500 eller SP4000 og uber grønn/blå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett start med en mild kombinasjon polish og pute.

Videre er det hvordan lakken svarer på det du gjør, som bestemmer "neste trekk" og hva slags produktkombo du ender opp med. Mannen bak maskinen, teknikk og selv temperatur/luftfuktighet i omgivelsene kan spille inn.

Støter du på problemer, poster du noen bilder av det med forklaring på hva som skjer, så hjelper vi deg gjerne videre. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldingene.
Prøver meg først med Menzerna SF4000 og Blå Uber. Blir ikke dette godt nok prøver jeg Grønn Uber og PF2500/IP2100. Tror jeg også bytter ut voksen med Collinite Super Double Coat Wax isteden for den fra Chemical Guys.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive