Reidar

Firmabil eller egen bil?

I dag har jeg firmabil uten beskattning, men med dagens regler for bruk og med logging fra GPS begynner jeg å mislike hele opplegget.

Jeg tenker da om en evt kjøpte seg en rimelig kassebil selv til rundt 50 lapper og fikk kjøregodtgjørelse fra firma.

Noen som har erfaringer / innspill på dette?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel ingen lov til å overvåke deg sånn sett, med GPS eller annet utstyr..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GPS logging (kjørelogger) av firmabiler er vel iht lov?

Det ble jo bl.a satt fokus på dette etter at renovasjonsfirmaet i nord sparket sjåføren sin for bl.a å ta for mange og for lange pauser, men det var jo ikke noe galt i å bruke GPS.

Jeg vet forøvrig om mange andre firmaer som også benytter gps til dette.

Regler for bruk er forøvrig satt av staten, ikke arbeidsgiver og jeg er helt enig med Reidar: reglene er helt på trynet.

Når jeg kjørte endel i jobbsammenheng, konkluderte jeg med at det for min del ville være mye mer gunstig å kjøre privatbil.

Endret av Knutis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GPS systemet er jo der for begge parter egentlig, både for at en skal kunne ha mulighet for å sjekke at bilen ikke blir brukt privat, men også for at bruker skal slippe å skrive kjørebok for hver meter.

Men når reglene er så trangsynte at en ikke har lov å stoppe på butikken en gang, selv om dette ligger på veien hjem synes jeg det blir for dumt. Da får jeg heller lyst å kjøre egen bil og heller skrive kjørebok for det jeg kjører i jobbsammenheng. Klart, en må jo få en kompensasjon som gjør at det er verdt å bruke egen bil også.

Dilemma det her :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan stiller bedriften seg til dette da? Stiller jo visse krav til at bilen skal se bra ut om du skal komme ut til kunder i den?

Men er helt enig med deg angående GPS-basert kjørebok. Liker ikke utviklingen på det i det hele tatt, og i tillegg har sjefen full kontroll på hvor du er uten å spørre deg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det blitt pålagt alle firma biler eller er det frivillig?

For firmabilen pappa har blir jo brukt som til allt som Sverige osv, den er også uten noe reklame osv.

Han betaler kun skatt for og ha firmabil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er det blitt pålagt alle firma biler eller er det frivillig?

For firmabilen pappa har blir jo brukt som til allt som Sverige osv, den er også uten noe reklame osv.

Han betaler kun skatt for og ha firmabil.

Så lenge du betaler skatt, så kan du bruke bilen relativt fritt etter hvordan jeg har forstått det. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du betaler skatt, så kan du bruke bilen relativt fritt etter hvordan jeg har forstått det. :)

Ikke alle firma har muligheten for det fordi om muligheten er der.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik har jeg skjønt det og. Skattes da etter nybilprisen tror jeg?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir man innberettet og skatter av fordel fri bil så kan man kjøre så mye man vil.

(20/30 prosent av bilens nybilpris legges til din inntekt hvert år. Får noe reduksjon ved eldre biler, elbil og biler som kjøres langt i arbeid).

Dersom man ikke innberettes for fri bil så kan man ikke kjøre med denne privat. (Kjøring mellom hjem og arbeid er i mange tilfeller å regne som privatkjøring)

Man bruker da manuell kjørebok eller GPS logger for å dokumentere at bilen kjøres kun i arbeid. ( er ikke krav om dette, men i realiteten er det bare dette som er godt nok bevis ovenfor Skatteetaten).

Det er mulig å bruke egen bil og skrive kilometergodtgjørelse for kjøring med denne i arbeidstiden.

(Finnes enkelte unntak her i forhold til hvis man jobber på samme sted over en viss periode etc)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer dette :-)

Jeg har firmabil med "fri bil" avtale, dvs at arbeidsgiver legger til en sats etter nybilpris. I mitt tilfelle legger de til i overkant av 8000,- i mnd for en ny Passat med listepris på i overkant av 380" uten vinterdekk.

Man kan da bruke bilen fritt, samt at man aldri har eldre bil enn 3år :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen skattes etter listepris og evt utstyr du har lagt til på bilen blir med i grunnlaget for hva du skal skatte.

Jeg tenker da at i stedet for å skatte flere tusen kroner i mnd, kan man like gjerne ha en rimelig arbeidsbil som man kjøper selv og får km godtgjørelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ene mekanikeren min kjøpte seg nettopp ny Transporter, fordi han var drit lei disse reglene. Han monterte også en GPS i nye bilen, men denne har den funksjonen at det sitter en bryter på denne, som man kan switche mellom Jobb eller privat. Da kan man gå inn på nettet (eller om man koblet den til pc, usikker), og hente ut data fra alle kjøreturer, for å skrive kjøregodtgjørelse. Man kan også endre en tur i ettertid, om det er privat eller jobb via pc.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skatte-etaten is a bitch :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått til en avtale med sjefen om bruk av privat bil så da blir firmabilen levert om en måneds tid :)

Da er det bare å finne seg en egen bil igjen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive