EspenL

Incredisponge vs. Dodo Juice Wash Pad

Som en hengiven fan av vaskehansker i alle mine to år som bilpleieinteressert har jeg sett på svampen som vaskeredskap med en god dose skepsis. Men med Spesialsvamper, Microfibersvamper og gud vet hva kan det tyde på at svampen prøver å gjøre et comeback. Derfor pensjonerte jeg den godt brukte hansken og tok for meg to stk svamper for å se hva alt oppstyret handlet om.

1_zpsfb43bdb3.jpg

Dodo Juice Wash Pad er en medium/korthåret microfiber-svamp til rundt £7 som jeg plukket med meg litt på måfå i en bestilling fra Elite Car Care. Den har en liten innsnevring på midten og ligger meget bra i hånden. Den har en veldig myk struktur og bør kunne skvises litt for å komme inn i kriker og kroker eller gi litt ekstra press og skrubbing på steder som tåler det.

Microfiber Madness Incredisponge er derimot en rimelig langhåret svamp - i microfiber altså, om navnet skulle levne noen tvil - til 135kr hos Blankbil. Den er en smule større enn Wash Pad i alle retninger og har en ganske enkel rektangulær form. Også denne ligger godt i hånden og har en struktur virker litt mer stiv/solid enn Wash Pad.

Prosentmessig ligger prisene et godt stykke fra hverandre, men i kroner og øre, for et produkt som bør ha levetid på pluss/minus ett år ved normalt DCN-bruk, er forskjellen neglisjerbar nok til at pris ikke tas med i betrakningen utover å nevne det her.

Begge svampene fikk en kjapp håndvask før de ble brukt. Incredisponge kvittet seg med litt fiber både out of the box og under vasken. Forhåpentligvis blir det ikke så mye av det under reelt bruk - det får vi se etterhvert. For anledningen ble det en vask med Nanolex Reactivating Shampoo, som skummer lite men gir like fin glid som alle andre. Vi begynner på venstre halvdel av bilen og Wash Pad er førstemann ut.

2_zps5608eec0.jpg

Det første som slår meg er at denne svampen suger til seg vann som en... svamp! En eksponering for det våte element har gjort svampen ekstremt myk. Den gir etter for det minste press og flomvarselet er ikke langt unna. Jeg begynner nesten å lure på om jeg rekker over hele bilen med knappe 15 liter vaskevann.

Friksjon mot underlaget er et viktig kriterie for ethvert vaskeredskap. Liten friksjon betyr i utgangspunktet at den er snill mot lakken og snill mot sener og muskler i armen til den som vasker. Friksjonen i Wash Pad kan oppsummeres slik: Full krise!

Den har samme friksjon som jeg har lagt merke til i noen El Cheapo vaskehansker. Det krever uforholdsmessig mye muskelkraft å føre den over lakken. Friksjonen krever at man har tar et enda bedre tak i svampen som igjen forverrer problemet med at vannet regelrett fosser ut i alle retninger. Og som om ikke det var nok, med presset gjøres den smalere er faretruende nær ved å begynne å rulle. Skulle det skje vet jeg at veien er kort fra lakk til asfalt for en spretten svamp - og en tidlig avslutning på bilvasken. Ikkje braa...

Etter at venstresiden var tatt ble den henlagt i bøtten før det var tid for høyresiden og Incredisponge!

3_zps59745400.jpg

Også Incredisponge suger til seg en solid mengde vann, dog i litt mer beskjedne mengder enn Wash Pad virker det som. Etter nedturen med sistnevnte var jeg ivrig etter å sjekke hvordan den oppførte seg på lakken, og her må jeg bare si jeg ble umiddelbart lettet og imponert. Jeg tok meg faktisk i å utbryte "oooyeah!" i godt pratevolum. Lett rødmende og i håp om at han i båsen ved siden av ikke hørte meg kunne jeg konstatere at Incredisponge opprettholdt mye av form og fasthet jeg merket før den ble våt. Dette gjorde at den slipper fra seg vannet på en vesentlig mer intelligent måte enn Wash Pad. Vannet slippes rett og slett ut etter hvert som den føres frem og tilbake, og ikke som et resultat av at man holder fast i den for harde livet. Friksjonen er svært lav, akkurat slik den skal være. Har man mye å vaske så ryker ryggen lenge før armen, det skal være sikkert.

Incredisponge er tydeligvis stolt av å være Made in Germany og jeg kan ærlig si at zhe germans kan være stolt av den også. Størrelsen, den stabile grunnflaten og den lave friksjonen gjorde dette til et trygt og godt vaskeredskap. Helt på høyde med favoritthansken min i sin glansperiode. Forutsatt at den ikke går i oppløsning ved videre bruk - jeg holder dere oppdatert i så fall - ser jeg ingen grunn til å handle ny vaskehanske ennå.

Microfiber Madness Incredisponge kan trygt anbefales! :thumbup:

8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker Incredimitt'en deres og er superfornøyd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test. Tipper det blir bestilling av en sånn etterhvert :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test det der :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test! Microfiber Madness har bra produkter, Incredisponge og Incredimitt er nydelige å vaske med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elsker incredispongen min :) vasket 3 biler med den nå i helga. Slipper møkka utrolig lett og jeg syns det var veldig fint med de hvite korte hårene, så man ser at den er ren :) flott test ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God test!

Hur upplever ni som har Incredisponge och Incredimitt hållbarhet nu när det gått en tid?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min holder fremdeles koken. Like fin som den dagen den var ny. Men så er den jo ikke gammel heller. Har vært brukt kanskje 5-6 ganger siden jeg skrev testen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gött!

Microfiber Madness verkar ju generellt nice, blir nog en del från dem snart :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har to av disse Dodo Wash pad's, og alt han sier om den stemmer. Finnes mange bedre alternativer enn DJ Wash pad!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive