nicho81 2 Skrevet 20 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 20 September, 2013 (endret) Hei folkens, (jeg har redigert innlegget siden jeg postet det første gangen) Jeg venter en ny BMW F20 Estoril blå til tirsdag. Den kommer jo polert og fin fra Bilia i Drammen, og jeg skal kun kjøre 2-3 kilometer hjem. Jeg har følgende produkter tilgjengelig: Prickbort Bilberry Felgrens Swissvax Autobahn Felg Voks Rain-X Chemical Guys Bare Bones Chemical Guys - New Look Trim Gel Menzerna SW Protect voksbasert lakkforsegling Chemical Guys Maxi Suds ll Swissvax Cleaner Fluid CarPro Iron-X Bilt Hamber Surfex HD Autoglym HD Wax Samt en del MF-kluter, et par vakebøtter, hvor en er med grit guard, noen svamper, syntetisk ull-mitt, tørkehåndler, en pakke med ymse felgbørster, glasskluter etc. Jeg har også noen AutoGlym-produkter som jeg ikke helt har kontroll på hva er nå, men sånn ca: Interiørshampoo, tar remobver etc. I tillegg har jeg en karcher høytrykksspyker med foamgun. (k7 eller noe) Jeg må stå utendørs. Det jeg tenker er at jeg vasker over bilen med såpe, og legger på Menzerna lakkforsegling. (lar den herde, noen dager senere vasker jeg igjen og legger på ett lag til) I tillegg vasker jeg felgene og legger på Swisswax felgvoks, samt Rain-X på vinduene. Er dette riktig tenkt av meg? Jeg vil at bilen skal være så pen og ren som mulig, men jeg er skikkelig nybegynner og jeg vil ikke gjøre noe som kan skade bilen. Det er vel ikke nædvendig med polering igjen før til våren? Da skal jeg alliere meg med noen som kan dette og få hjelp. Evt kjøpe inn utstyr selv :-) ----- EDIT: Min ny fremgangsmåte v 2.0: (takk til ØNH for input) Jeg ser for meg følgende: Bilen kjøres rett hjem fra forhandler, dette er ca 2 km. Surfex HD iblannet litt Prickbort legges på bilen med sprayflaske, la virke noen minutter (ikke tørke) CG Maxi Suds 2 sprayes på bilen med foamgun (la virke noen minutter, ikke tørke) Skyll av bilen grundig på igjen med CG Maxi Suds 2, berøringsvask med mitt skylll igjen på med Swisswax Cleaning Fluid påfør og tørk av med MF Menzerna SW Protect sealer, påfør, vent 15 i min og tørk av med MF Etter det jeg forstår så må denne stå i en god stund før man evt legger ett lag til. Skal jeg da legge ett lag til med Menzerna, for å så avslutte med Autoglym HD Wax? En annen ting er hjulene. Jeg tenker her å påføre felgvoks samt kobberolje på hjulbolter. Det jeg lurer på er om jeg faktisk skal ta meg bryet med å ta av hvert hjul for å gå på med CG Bare Bones i hjulbrønn samt legge felgvoks på bremsekaliperene (er BMW sportsbremer i fin blå farge)... Eller om jeg skal la dette bare være slik det er i de få ukene jeg kjører med sommerhjul og heller gjøre dette når jeg legger om. Jeg heller mot det siste. Tips og innspill tas i mot med stoooor takk og dype bukk. Hilsen Nicholas, nybegynner. Endret 21 September, 2013 av nicho81 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndréE90 57 Skrevet 20 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 20 September, 2013 Jeg tror dette skal holde siden bilen er helt nye, jeg ville nok trolig gjort det slik. Kjør på 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 20 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 20 September, 2013 Har du ikke handlet inn Surfex HD bør du gjøre det. Surfex HD er en vannbasert avfetting som funker til mye! Om du bare skal kjøre 2-3 kilometer hjem er det ikke vits med Prickbort som avfetting da den bare tar asfalt og kjære ect. Bland ut Surfex HD 1:10 før du tar på lakkforsegling og 1:20 etter behandlingen ved neste vask. Jeg ville også ha droppet nybilklargjøringen og heller gått over med lakkrens og voks (og/eller lakkforsegling). Dette kan man fint gjøre for hånd. Ellers ser det ut som du har mye nyttig listet opp her, og gratulerer med ny bil! Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicho81 2 Skrevet 20 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 September, 2013 (endret) Noen bilder fra når jeg lusket rundt på Bilia i ettermiddag: Endret 20 September, 2013 av nicho81 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicho81 2 Skrevet 21 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 (endret) Har du ikke handlet inn Surfex HD bør du gjøre det. Surfex HD er en vannbasert avfetting som funker til mye! Om du bare skal kjøre 2-3 kilometer hjem er det ikke vits med Prickbort som avfetting da den bare tar asfalt og kjære ect. Bland ut Surfex HD 1:10 før du tar på lakkforsegling og 1:20 etter behandlingen ved neste vask. Jeg ville også ha droppet nybilklargjøringen og heller gått over med lakkrens og voks (og/eller lakkforsegling). Dette kan man fint gjøre for hånd. Ellers ser det ut som du har mye nyttig listet opp her, og gratulerer med ny bil! Da har jeg handlet inn Iron X og Surfex HD :-) Endret 21 September, 2013 av nicho81 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 21 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 liker fargen der ja 1 Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 21 September, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 EDIT: Min ny fremgangsmåte v 2.0: Jeg ser for meg følgende: Bilen kjøres rett hjem fra forhandler, dette er ca 2 km. Surfex HD iblannet litt Prickbort legges på bilen med sprayflaske, la virke noen minutter (ikke tørke) CG Maxi Suds 2 sprayes på bilen med foamgun (la virke noen minutter, ikke tørke) Skyll av bilen grundig på med Swisswax Cleaning Fluid påfør og tørk av med MF(la den stå i et kvarters tid?) Menzerna SW Protect sealer, påfør, vent 15 i min og tørk av med MF Etter det jeg forstår så må denne stå i en god stund før man evt legger ett lag til. Skal jeg da legge ett lag til med Menzerna, for å så avslutte med Autoglym HD Wax? En annen ting er hjulene. Jeg tenker her å påføre felgvoks samt kobberolje på hjulbolter. Det jeg lurer på er om jeg faktisk skal ta meg bryet med å ta av hvert hjul for å gå på med CG Bare Bones i hjulbrønn samt legge felgvoks på bremsekaliperene (er BMW sportsbremer i fin blå farge)... Eller om jeg skal la dette bare være slik det er i de få ukene jeg kjører med sommerhjul og heller gjøre dette når jeg legger om. Jeg heller mot det siste. Tips og innspill tas i mot med stoooor takk og dype bukk. Hilsen Nicholas, nybegynner. Noen kommentarer til fremgangsmåte v 2.0: Jeg ville berøringsvasket over for hånd, spylt nok en gang og tørket bilen før punkt 5 Cleaner Fluid. Du kan fjerne Cleaner Fluid med en gang, den trenger ikke tørke. Jeg ville kun lagt Menzerna sealer nå, og heller vasket og tørket bilen skikkelig ved dekkskift om noen uker. Da kan du legge et lag AG HD wax over sealeren, som er godt herdet, og forlenge beskyttelsen. Ikke bruk Cleaner Fluid først denne gangen, det bare fjerner Menzerna-laget. Kobberpasta og vask av hjulbuer kan du ta ved dekkskift. Hjulbuer er faktisk viktigst til våren for å fjerne vinterens saltlake før varmen kommer for fullt. Lykke til med stell av ny flott bil! 2 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 September, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Hvor i Lier bor du? Finfin bil, gratulerer! Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicho81 2 Skrevet 21 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 ØHN: tusen takk for info! Polishduden: Ved heggtoppen Bor du i nærheten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 September, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Egge Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sindre S Nilsen 17 Skrevet 21 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Sjåstad her Litt Lierfolk her inne også da hehe. Grattis med fin fin bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Autobua 21 Skrevet 21 September, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 En annen ting er hjulene. Jeg tenker her å påføre felgvoks samt kobberolje på hjulbolter. Det jeg lurer på er om jeg faktisk skal ta meg bryet med å ta av hvert hjul for å gå på med CG Bare Bones i hjulbrønn samt legge felgvoks på bremsekaliperene (er BMW sportsbremer i fin blå farge)... Eller om jeg skal la dette bare være slik det er i de få ukene jeg kjører med sommerhjul og heller gjøre dette når jeg legger om. Jeg heller mot det siste. Tips og innspill tas i mot med stoooor takk og dype bukk. Hilsen Nicholas, nybegynner. Ikke bruk kobberolje/pasta på hjulbolter. Kobber reagerer med Aluminiumen og vil over tid ødelegge alu felgene. Hvis du er nøye med å rengjøre nav og bruker riktig moment når du trekker til hjulboltene vil du aldri få problemer med at boltene sitter fast, selv uten noe smøring på hjulboltene. Det som imidlertid kan være en fordel er å bruke en aluminiumsbasert paste/spray på navet for å forhindre at navet ruster med den følgen at felgen sitter fast selv etter at boltene er løsnet. Siter [url="http://www.autobua.no"]Autobua[/url][url="http://www.stjarnagloss.no/"]Stjärnagloss.no[/url][url="http://www.wolfschemicals.no/"]Wolfschemicals.no[/url] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 21 September, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Ikke bruk kobberolje/pasta på hjulbolter. Kobber reagerer med Aluminiumen og vil over tid ødelegge alu felgene. Hvis du er nøye med å rengjøre nav og bruker riktig moment når du trekker til hjulboltene vil du aldri få problemer med at boltene sitter fast, selv uten noe smøring på hjulboltene. Det som imidlertid kan være en fordel er å bruke en aluminiumsbasert paste/spray på navet for å forhindre at navet ruster med den følgen at felgen sitter fast selv etter at boltene er løsnet. Jeg er kjent med galvanisk korrosjon, men er en gammel skalle og det har blitt noen dekkskift på egne biler opp gjennom tidene. Hvilket tidsperspektiv snakker vi om når du advarer mot galvaniske problemer på hjulbolter og fastsittende alufelger? Jeg har benyttet kobberpasta i mer enn 25 år og beholder bruktbilene mine i snitt 7- 8 år. Det har aldri vært noe problem knyttet til å bruke kobberpasta. Eneste problemet jeg har hatt med bolter og felger er ved første hjulskift på den nye bruktbilen, fordi forrige eier ikke har smurt. Etter å har smurt med kobberpasta er problemene borte de årene jeg har bilen. I Norge bytter de fleste hjul to ganger i året, og da er kobberpasta helt greit uten at det setter seg fast. Problemet etter saltlakevinteren er mye større på ting som ikke er smurt i det hele tatt. Men Alupasta funker like bra, så bruk gjerne det... 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
remi-a 1 Skrevet 21 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Jeg er kjent med galvanisk korrosjon, men er en gammel skalle og det har blitt noen dekkskift på egne biler opp gjennom tidene. Hvilket tidsperspektiv snakker vi om når du advarer mot galvaniske problemer på hjulbolter og fastsittende alufelger? Jeg har benyttet kobberpasta i mer enn 25 år og beholder bruktbilene mine i snitt 7- 8 år. Det har aldri vært noe problem knyttet til å bruke kobberpasta. Eneste problemet jeg har hatt med bolter og felger er ved første hjulskift på den nye bruktbilen, fordi forrige eier ikke har smurt. Etter å har smurt med kobberpasta er problemene borte de årene jeg har bilen. I Norge bytter de fleste hjul to ganger i året, og da er kobberpasta helt greit uten at det setter seg fast. Problemet etter saltlakevinteren er mye større på ting som ikke er smurt i det hele tatt. Men Alupasta funker like bra, så bruk gjerne det... For å snu litt på det. Hvor mange ganger har det hvert dårlig smurte hjulbolter som har hvert problemet ved hjulskift? Det har blitt et par hundre hjulskift opp igjennom årene og jeg kan ikke huske et eneste tilfelle hvor problemet har hvert dårlig smurte bolter. Det som er et problem og som jeg opplever på 80-90% av hjulskiftene er dårlig rengjort og mangelfult oppsmurt nav. Her pusser jeg av all rust og sprayer på alu spray og hjulene kommer av lett som ingenting ved neste hjulskift. Siter autobua.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 21 September, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 For å snu litt på det. Hvor mange ganger har det hvert dårlig smurte hjulbolter som har hvert problemet ved hjulskift? Det har blitt et par hundre hjulskift opp igjennom årene og jeg kan ikke huske et eneste tilfelle hvor problemet har hvert dårlig smurte bolter. Det som er et problem og som jeg opplever på 80-90% av hjulskiftene er dårlig rengjort og mangelfult oppsmurt nav. Her pusser jeg av all rust og sprayer på alu spray og hjulene kommer av lett som ingenting ved neste hjulskift. Ja, slik kan det jo også ses, Autobua privat? Mulig knekte bolter og slitte gjenger ikke er så vanlig på den kanten av landet. Et par velrettede slag på dekkskulderen, med slegga, gir stor glede når felgen sitter fast. Men jeg anbefalte å smøre begge deler, både bolter og felg/nav. 2 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nicho81 2 Skrevet 21 September, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Egge Sjåstad her Litt Lierfolk her inne også da hehe. Grattis med fin fin bil Artig! Jeg som er "førstegangsdetailer" burde ha dere som dødmannsknapp/mental støtte :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 September, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Vi får samles på Zita en gang og ta en 250 stars and stripes Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 21 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Vi får samles på Zita en gang og ta en 250 stars and stripes Tar du ikke "Den store manndomsprøven"? Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olausse 16 Skrevet 21 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Vi får samles på Zita en gang og ta en 250 stars and stripes si i fra! så blir jeg med! jeg trenger alt praksis info jeg kan få! (Dama bor på Sjåstad) så jeg er ofte på de trakter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 21 September, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 21 September, 2013 Tar du ikke "Den store manndomsprøven"? Det er noen år siden jeg var så sulten. Klarer nok maks den på 666g, og da er jeg per definisjon ødelagt etterpå hehe. Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.