Gå til innhold
nicho81

Helt ny bil, Hva nå?

Recommended Posts

nicho81    2
nicho81

Hei folkens,

(jeg har redigert innlegget siden jeg postet det første gangen)

Jeg venter en ny BMW F20 Estoril blå til tirsdag.

Den kommer jo polert og fin fra Bilia i Drammen, og jeg skal kun kjøre 2-3 kilometer hjem.

Jeg har følgende produkter tilgjengelig:

  • Prickbort
  • Bilberry Felgrens
  • Swissvax Autobahn Felg Voks
  • Rain-X
  • Chemical Guys Bare Bones
  • Chemical Guys - New Look Trim Gel
  • Menzerna SW Protect voksbasert lakkforsegling
  • Chemical Guys Maxi Suds ll
  • Swissvax Cleaner Fluid
  • CarPro Iron-X
  • Bilt Hamber Surfex HD
  • Autoglym HD Wax
Samt en del MF-kluter, et par vakebøtter, hvor en er med grit guard, noen svamper, syntetisk ull-mitt, tørkehåndler, en pakke med ymse felgbørster, glasskluter etc.
Jeg har også noen AutoGlym-produkter som jeg ikke helt har kontroll på hva er nå, men sånn ca: Interiørshampoo, tar remobver etc.
I tillegg har jeg en karcher høytrykksspyker med foamgun. (k7 eller noe)
Jeg må stå utendørs.
Det jeg tenker er at jeg vasker over bilen med såpe, og legger på Menzerna lakkforsegling. (lar den herde, noen dager senere vasker jeg igjen og legger på ett lag til)
I tillegg vasker jeg felgene og legger på Swisswax felgvoks, samt Rain-X på vinduene.
Er dette riktig tenkt av meg?
Jeg vil at bilen skal være så pen og ren som mulig, men jeg er skikkelig nybegynner og jeg vil ikke gjøre noe som kan skade bilen.
Det er vel ikke nædvendig med polering igjen før til våren? Da skal jeg alliere meg med noen som kan dette og få hjelp. Evt kjøpe inn utstyr selv :-)
-----
EDIT: Min ny fremgangsmåte v 2.0: (takk til ØNH for input)
Jeg ser for meg følgende:
  • Bilen kjøres rett hjem fra forhandler, dette er ca 2 km.
  • Surfex HD iblannet litt Prickbort legges på bilen med sprayflaske, la virke noen minutter (ikke tørke)
  • CG Maxi Suds 2 sprayes på bilen med foamgun (la virke noen minutter, ikke tørke)
  • Skyll av bilen grundig
  • på igjen med CG Maxi Suds 2, berøringsvask med mitt
  • skylll igjen
  • på med Swisswax Cleaning Fluid påfør og tørk av med MF
  • Menzerna SW Protect sealer, påfør, vent 15 i min og tørk av med MF

Etter det jeg forstår så må denne stå i en god stund før man evt legger ett lag til.

Skal jeg da legge ett lag til med Menzerna, for å så avslutte med Autoglym HD Wax?

En annen ting er hjulene. Jeg tenker her å påføre felgvoks samt kobberolje på hjulbolter. Det jeg lurer på er om jeg faktisk skal ta meg bryet med å ta av hvert hjul for å gå på med CG Bare Bones i hjulbrønn samt legge felgvoks på bremsekaliperene (er BMW sportsbremer i fin blå farge)... Eller om jeg skal la dette bare være slik det er i de få ukene jeg kjører med sommerhjul og heller gjøre dette når jeg legger om. Jeg heller mot det siste.

Tips og innspill tas i mot med stoooor takk og dype bukk.

Hilsen Nicholas, nybegynner.

Endret av nicho81

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Jeg tror dette skal holde siden bilen er helt nye, jeg ville nok trolig gjort det slik. Kjør på :thumbup:

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 878
alexanderst

Har du ikke handlet inn Surfex HD bør du gjøre det. Surfex HD er en vannbasert avfetting som funker til mye! Om du bare skal kjøre 2-3 kilometer hjem er det ikke vits med Prickbort som avfetting da den bare tar asfalt og kjære ect. Bland ut Surfex HD 1:10 før du tar på lakkforsegling og 1:20 etter behandlingen ved neste vask. Jeg ville også ha droppet nybilklargjøringen og heller gått over med lakkrens og voks (og/eller lakkforsegling). Dette kan man fint gjøre for hånd. :) Ellers ser det ut som du har mye nyttig listet opp her, og gratulerer med ny bil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
nicho81    2
nicho81

Noen bilder fra når jeg lusket rundt på Bilia i ettermiddag:

YlpNTDVq.jpeg

YTJwM3gw.jpeg

OG5HRERS.jpeg

dHVXanlB.jpeg

Endret av nicho81

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
nicho81    2
nicho81

Har du ikke handlet inn Surfex HD bør du gjøre det. Surfex HD er en vannbasert avfetting som funker til mye! Om du bare skal kjøre 2-3 kilometer hjem er det ikke vits med Prickbort som avfetting da den bare tar asfalt og kjære ect. Bland ut Surfex HD 1:10 før du tar på lakkforsegling og 1:20 etter behandlingen ved neste vask. Jeg ville også ha droppet nybilklargjøringen og heller gått over med lakkrens og voks (og/eller lakkforsegling). Dette kan man fint gjøre for hånd. :) Ellers ser det ut som du har mye nyttig listet opp her, og gratulerer med ny bil!

Da har jeg handlet inn Iron X og Surfex HD :-)

Endret av nicho81

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

EDIT: Min ny fremgangsmåte v 2.0:
Jeg ser for meg følgende:
  • Bilen kjøres rett hjem fra forhandler, dette er ca 2 km.
  • Surfex HD iblannet litt Prickbort legges på bilen med sprayflaske, la virke noen minutter (ikke tørke)
  • CG Maxi Suds 2 sprayes på bilen med foamgun (la virke noen minutter, ikke tørke)
  • Skyll av bilen grundig
  • på med Swisswax Cleaning Fluid påfør og tørk av med MF(la den stå i et kvarters tid?)
  • Menzerna SW Protect sealer, påfør, vent 15 i min og tørk av med MF

Etter det jeg forstår så må denne stå i en god stund før man evt legger ett lag til.

Skal jeg da legge ett lag til med Menzerna, for å så avslutte med Autoglym HD Wax?

En annen ting er hjulene. Jeg tenker her å påføre felgvoks samt kobberolje på hjulbolter. Det jeg lurer på er om jeg faktisk skal ta meg bryet med å ta av hvert hjul for å gå på med CG Bare Bones i hjulbrønn samt legge felgvoks på bremsekaliperene (er BMW sportsbremer i fin blå farge)... Eller om jeg skal la dette bare være slik det er i de få ukene jeg kjører med sommerhjul og heller gjøre dette når jeg legger om. Jeg heller mot det siste.

Tips og innspill tas i mot med stoooor takk og dype bukk.

Hilsen Nicholas, nybegynner.

Noen kommentarer til fremgangsmåte v 2.0:

  • Jeg ville berøringsvasket over for hånd, spylt nok en gang og tørket bilen før punkt 5 Cleaner Fluid.

  • Du kan fjerne Cleaner Fluid med en gang, den trenger ikke tørke.

  • Jeg ville kun lagt Menzerna sealer nå, og heller vasket og tørket bilen skikkelig ved dekkskift om noen uker. Da kan du legge et lag AG HD wax over sealeren, som er godt herdet, og forlenge beskyttelsen. Ikke bruk Cleaner Fluid først denne gangen, det bare fjerner Menzerna-laget.

  • Kobberpasta og vask av hjulbuer kan du ta ved dekkskift. Hjulbuer er faktisk viktigst til våren for å fjerne vinterens saltlake før varmen kommer for fullt.

Lykke til med stell av ny flott bil! :)

  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Hvor i Lier bor du? Finfin bil, gratulerer!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sindre S Nilsen    17
Sindre S Nilsen

Sjåstad her Litt Lierfolk her inne også da hehe. Grattis med fin fin bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autobua    21
Autobua

En annen ting er hjulene. Jeg tenker her å påføre felgvoks samt kobberolje på hjulbolter. Det jeg lurer på er om jeg faktisk skal ta meg bryet med å ta av hvert hjul for å gå på med CG Bare Bones i hjulbrønn samt legge felgvoks på bremsekaliperene (er BMW sportsbremer i fin blå farge)... Eller om jeg skal la dette bare være slik det er i de få ukene jeg kjører med sommerhjul og heller gjøre dette når jeg legger om. Jeg heller mot det siste.

Tips og innspill tas i mot med stoooor takk og dype bukk.

Hilsen Nicholas, nybegynner.

Ikke bruk kobberolje/pasta på hjulbolter.

Kobber reagerer med Aluminiumen og vil over tid ødelegge alu felgene.

Hvis du er nøye med å rengjøre nav og bruker riktig moment når du trekker til hjulboltene vil du aldri få problemer med at boltene sitter fast, selv uten noe smøring på hjulboltene.

Det som imidlertid kan være en fordel er å bruke en aluminiumsbasert paste/spray på navet for å forhindre at navet ruster med den følgen at felgen sitter fast selv etter at boltene er løsnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ikke bruk kobberolje/pasta på hjulbolter.

Kobber reagerer med Aluminiumen og vil over tid ødelegge alu felgene.

Hvis du er nøye med å rengjøre nav og bruker riktig moment når du trekker til hjulboltene vil du aldri få problemer med at boltene sitter fast, selv uten noe smøring på hjulboltene.

Det som imidlertid kan være en fordel er å bruke en aluminiumsbasert paste/spray på navet for å forhindre at navet ruster med den følgen at felgen sitter fast selv etter at boltene er løsnet.

Jeg er kjent med galvanisk korrosjon, men er en gammel skalle og det har blitt noen dekkskift på egne biler opp gjennom tidene.

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om når du advarer mot galvaniske problemer på hjulbolter og fastsittende alufelger? Jeg har benyttet kobberpasta i mer enn 25 år og beholder bruktbilene mine i snitt 7- 8 år. Det har aldri vært noe problem knyttet til å bruke kobberpasta.

Eneste problemet jeg har hatt med bolter og felger er ved første hjulskift på den nye bruktbilen, fordi forrige eier ikke har smurt. Etter å har smurt med kobberpasta er problemene borte de årene jeg har bilen.

I Norge bytter de fleste hjul to ganger i året, og da er kobberpasta helt greit uten at det setter seg fast. Problemet etter saltlakevinteren er mye større på ting som ikke er smurt i det hele tatt.

Men Alupasta funker like bra, så bruk gjerne det... :)

  • DCN Poeng 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
remi-a    1
remi-a

Jeg er kjent med galvanisk korrosjon, men er en gammel skalle og det har blitt noen dekkskift på egne biler opp gjennom tidene.

Hvilket tidsperspektiv snakker vi om når du advarer mot galvaniske problemer på hjulbolter og fastsittende alufelger? Jeg har benyttet kobberpasta i mer enn 25 år og beholder bruktbilene mine i snitt 7- 8 år. Det har aldri vært noe problem knyttet til å bruke kobberpasta.

Eneste problemet jeg har hatt med bolter og felger er ved første hjulskift på den nye bruktbilen, fordi forrige eier ikke har smurt. Etter å har smurt med kobberpasta er problemene borte de årene jeg har bilen.

I Norge bytter de fleste hjul to ganger i året, og da er kobberpasta helt greit uten at det setter seg fast. Problemet etter saltlakevinteren er mye større på ting som ikke er smurt i det hele tatt.

Men Alupasta funker like bra, så bruk gjerne det... :)

For å snu litt på det.

Hvor mange ganger har det hvert dårlig smurte hjulbolter som har hvert problemet ved hjulskift?

Det har blitt et par hundre hjulskift opp igjennom årene og jeg kan ikke huske et eneste tilfelle hvor problemet har hvert dårlig smurte bolter.

Det som er et problem og som jeg opplever på 80-90% av hjulskiftene er dårlig rengjort og mangelfult oppsmurt nav.

Her pusser jeg av all rust og sprayer på alu spray og hjulene kommer av lett som ingenting ved neste hjulskift.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

For å snu litt på det.

Hvor mange ganger har det hvert dårlig smurte hjulbolter som har hvert problemet ved hjulskift?

Det har blitt et par hundre hjulskift opp igjennom årene og jeg kan ikke huske et eneste tilfelle hvor problemet har hvert dårlig smurte bolter.

Det som er et problem og som jeg opplever på 80-90% av hjulskiftene er dårlig rengjort og mangelfult oppsmurt nav.

Her pusser jeg av all rust og sprayer på alu spray og hjulene kommer av lett som ingenting ved neste hjulskift.

Ja, slik kan det jo også ses, Autobua privat? :) Mulig knekte bolter og slitte gjenger ikke er så vanlig på den kanten av landet. Et par velrettede slag på dekkskulderen, med slegga, gir stor glede når felgen sitter fast. Men jeg anbefalte å smøre begge deler, både bolter og felg/nav. ;)

  • DCN Poeng 2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
nicho81    2
nicho81

Egge :)

Sjåstad her Litt Lierfolk her inne også da hehe. Grattis med fin fin bil :)

Artig! Jeg som er "førstegangsdetailer" burde ha dere som dødmannsknapp/mental støtte :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Vi får samles på Zita en gang og ta en 250 stars and stripes ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Vi får samles på Zita en gang og ta en 250 stars and stripes ;)

Tar du ikke "Den store manndomsprøven"? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olausse    16
Olausse

Vi får samles på Zita en gang og ta en 250 stars and stripes ;)

si i fra! så blir jeg med! jeg trenger alt praksis info jeg kan få! (Dama bor på Sjåstad) så jeg er ofte på de trakter!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Tar du ikke "Den store manndomsprøven"? :P

Det er noen år siden jeg var så sulten. Klarer nok maks den på 666g, og da er jeg per definisjon ødelagt etterpå hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×