FredrikWake

S&S BMW X5 '06

Lager en liten S&S av en jobb jeg tok på meg i går :) Jobben gikk ut på å kjøre full 3-stegs polering + voks. Ettersom bilen var sort og muligens aldri vært polert, var det gøy å se forskjellen underveis :)

Startet med å legge på prickbort under vinduene, og surfex 1:25 over vinduene og panser. Legger vanligvis Iron-X eller Korrosol på felger i tillegg, men i dette tilfellet var felgene helt nye.

DSC_0006.jpg

DSC_0007.jpg

Dette ble toppet med Magifoam for lengre virketid.

DSC_0009.jpg

DSC_0010.jpg

Etter avspyling og tørking gikk jeg over med clay. Dette er resultatet etter en side. Det så cirka likt ut på andre siden. Ganske bra med tanke på at berøringsvask ble hoppet over.

DSC_0012.jpg

Så var det å begynne med maskering og ta noen bilder av hva jeg hadde å jobbe med :)

DSC_0013.jpg

DSC_0014.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0020.jpg

DSC_0026.jpg

Da var det bare å teste hvor grovt jeg måtte ta for å fjerne alt av riper og swirls. Begynte med 3M grønn med tilhørende pad fra Perfect-It serien. Bruker Flex roterende på første steg. Etter første steg fikk jeg en kompis til å komme å hjelpe. Da tok vi halve hver. Han brukte Rupes Bigfoot 15ES DA-maskin med tilhørende utstyr (DELUXE pakken fra Bilnerden)

DSC_0029.jpg

Etter en runde:

DSC_0037.jpg

DSC_0034.jpg

DSC_0036.jpg

Bestemte meg for å kjøre denne komboen over hele bilen. Dette resulterer alltid i en haug med kjørespor og hologrammer, så da kjører jeg alltid 3M gul (fin polish) og 3M blå (hologramfjerner) etterpå. Noen underveisbilder:

DSC_0039.jpg

DSC_0041.jpg

DSC_0045.jpg

DSC_0046.jpg

Ferdig :)

DSC_0052.jpg

DSC_0055.jpg

DSC_0053.jpg

Tidsforbruk ca 10 arbeidstimer totalt.


Glemte å si at voksen som ble benyttet var Collinite 845 :) Holder bra, og enkel å påføre.

13

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra resultat dere fikk til her :)kaver akkurat med en X5 (08) her også med mye RDS/vaskeriper som er så pass dype at får ikke fjernet alt/tør ikke å ta noe mer, har brukt vanvittig med tid, går i rupes 15 her også men ser ut som eg skulla brukt roterende ja, men har litt skrekken for å bruke den hehe.

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra resultat dere fikk til her :)kaver akkurat med en X5 (08) her også med mye RDS/vaskeriper som er så pass dype at får ikke fjernet alt/tør ikke å ta noe mer, har brukt vanvittig med tid, går i rupes 15 her også men ser ut som eg skulla brukt roterende ja, men har litt skrekken for å bruke den hehe.

Cred!

Takker så mye :) Hehe, ja det kan være skummelt med dype riper! Du kan jo prøve å bruke lakkdybdemåler og våtslipe forsiktig?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert arbeid! :) Cred er gitt :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget fint resultat, og flott løft på en solid bil.

Hadde det vært en fordel å koste på seg tiden det tar med en berøringsvask, før tørk og clay? Det er vel bare positivt å ikke bidra mer enn nødvendig til den totale lakkslitasjen. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget fint resultat, og flott løft på en solid bil.

Hadde det vært en fordel å koste på seg tiden det tar med en berøringsvask, før tørk og clay? Det er vel bare positivt å ikke bidra mer enn nødvendig til den totale lakkslitasjen. :)

Takker!

Den var ganske ren da jeg fikk den, men kunne fortsatt kjenne en del asfalt på dørene osv. Var veldig generøs på Prickbort, så fikk bort veldig mye nesten alt. Resten tok jeg med claying :) Har som regel alltid håndvask imellom, men denne ble helt glatt etter avfetting, skumlegging og clay :)

Vil også anbefale disse. Ekstremt billig, og bruker dem til å legge på dekkfornyer, voks etc.

http://www.ebay.com/itm/12Pcs-Wax-Waxing-Polish-Foam-Sponge-Applicator-Pads-Cleaning-Car-Vehicle-Glass-/121163694230?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c35eb4096

Endret av FredrikWake
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker!

Den var ganske ren da jeg fikk den, men kunne fortsatt kjenne en del asfalt på dørene osv. Var veldig generøs på Prickbort, så fikk bort veldig mye nesten alt. Resten tok jeg med claying :) Har som regel alltid håndvask imellom, men denne ble helt glatt etter avfetting, skumlegging og clay :)

Vil også anbefale disse. Ekstremt billig, og bruker dem til å legge på dekkfornyer, voks etc.

http://www.ebay.com/itm/12Pcs-Wax-Waxing-Polish-Foam-Sponge-Applicator-Pads-Cleaning-Car-Vehicle-Glass-/121163694230?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c35eb4096

OK :) Men hva gjorde dere for å vaske inni kriker og kroker? Ble de stedene rengjort med tørkehåndkle? Litt uheldig hvis slik møkk havner i poleringsputen. Hvis det er så at bilen nylig hadde fått en grundig berøringsvask med detailbørste og det hele, før ankomst, skjønner jeg det bedre. Da funket sikkert kun forvask og clay, før polering, greit :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK :) Men hva gjorde dere for å vaske inni kriker og kroker? Ble de stedene rengjort med tørkehåndkle? Litt uheldig hvis slik møkk havner i poleringsputen. Hvis det er så at bilen nylig hadde fått en grundig berøringsvask med detailbørste og det hele, før ankomst, skjønner jeg det bedre. Da funket sikkert kun forvask og clay, før polering, greit :)

"Tørket" i kriker og kroker med en våt washmitt før jeg tørket med Gtechniq sitt tørkehåndkle :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra og effektivt jobba, dette, hvis det bare tok dere ti timer! Jeg er sirup i forhold og rekker ikke en Kadett engang på den tiden. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra og effektivt jobba, dette, hvis det bare tok dere ti timer! Jeg er sirup i forhold og rekker ikke en Kadett engang på den tiden. :)

Takker :) Dette var bare korrigering av lakk, men ja, vi jobbet ganske effektivt! Det er klart man bruker betydelig mer tid ved full shine der man fornyer plast, legger på ruteforsegling, vasker innvendig og i motorrom etc :)

Første steg med 3M grønn er det som tar mest tid. Man jobber ekstremt nøye for å fjerne alle riper, og den er ekstremt seig å buffe av. De to neste stegene er bare kosejobbing, hovedsaklig for å fjerne hologrammer og kjørespor. Jeg har ikke tort å gå rett fra rubbing (grønn) til hologramfjerner (blå) på mørke biler, så jeg er innom en rask tur på fin polish (3M gul) før jeg kjører på med hologramfjerner. Noen som har prøvd å gå rett fra rubbing til hologramfjerner?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra og effektivt jobba, dette, hvis det bare tok dere ti timer! Jeg er sirup i forhold og rekker ikke en Kadett engang på den tiden. :)

X2 hehe

Ej bruker for lang tid på det meste har eg funnet ut, men men

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat dette på 10 timer, eller var det 2x10 timer, siden dere var to personer?

Uansett, cred for pent arbeid/resultat.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott resultat dette på 10 timer, eller var det 2x10 timer, siden dere var to personer?

Uansett, cred for pent arbeid/resultat.

Takk skal du ha :)

Jeg vasket og gjorde alt forarbeid + rubbing alene, så fikk jeg hjelp med de to siste stegene i poleringa. Jeg holdt på fra i 14-tiden til i 17-tiden alene, så var vi to stk derfra og utover til overlevering i 20:30 tiden. Halve bilen hver :)

Glemte å si at den har panorama glasstak og nylig opplakkert panser, så de to største overflatene gikk fort som fy..

Endret av FredrikWake
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott løft på så kort tid :) Så ut som det ble blankt og fint ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive