Gå til innhold
J9 Detailing

S&S: 2013 Tesla Model S blå

Recommended Posts

J9 Detailing    38
J9 Detailing

Min første SS. Har hatt en hel del kundebiler de siste årene, men denne fortjener en post her på DCN. Jeg må jo gi noe igjen for alle poster jeg har lært av de seneste årene.

Dette var en "ferdig klargjort" bil som kom fra Tesla hvor eieren ønsket en beskyttelse av lakken for å holde den best mulig. Bilen hadde blitt tatt av lastebilen til Tesla og kjørt noen mil i diverse vestlandsvær før den kom til meg.

Det første jeg merket meg var at lakken var veldig klissete, nesten klebrig i overflaten. Dette er vel relativt normalt på nye biler, men denne var spesiell. Dette hadde jo også den følgen at støv hadde satt seg veldig godt. Vil påstå at dersom man hadde kjørt "old-fashion" vask med engangssvamp på denne ville man fått en stor mengde skjemmende vaskeriper ved første vask.

Bilen hadde faktisk veldig mange striper på panseret og noen riper rundtomkring også. Hele panseret hadde helt klart blitt sprayet med en QD sprayvoks og buffet med en litt for kraftig klut. Det var langsgående striper over hele panseret. Disse var veldig svake så det var kun mulig å se dem i riktig lys, og tilnærmet umulig å få et godt bilde med kameraet. I tillegg var det noen striper langs førersiden hvor det sikkert har hengt noen på forskjermen samt skodd ræva etter siden på bilen i en trang container eller andre plasser.

Bilen ble maskert og kjørt over med Flex DA. Scholl finishing pad og Menzerna SF4000 funket perfekt til oppgaven.

Overflaten fikk med det en helt annen karakter og ble langt glattere. Lakken er i seg selv veldig myk og den krever litt kløkt for å "lystre". To lette pass for deretter å kjøre opp hastigheten på siste for å få opp siste finish og glød i lakken. Fungerte veldig bra med ovennevnte kombo.

SW Shield ble benyttet som LSP og alle ruter (og tak) fikk Rain-X. Interessant å se forskjellen på ubehandlet og behandlet glass når bilen faktisk er helt ny. Det suger til seg skitt når det ikke er behandlet..

En amerikansk "kollega" kunne fortelle at man bør være litt forsiktig med å spyle direkte på håndtakene med høyttrykk - det er nok en god anbefaling. Det ser relativt åpent ut innenfor håndtakene og det forsvinner en del vann inn der.

Bilen var kun en utvendig jobb ettersom bilen var kliss ny og eier hadde kjøpt seg et SW kit som han ville kose seg med innvendig - skinnpleie osv.

Remedier som ble benyttet:
- Prickbort
- Surfex HD - 1:10
- Bilberry
- Iron-X
- 3M clay - CG QD som lube
- CG Maxi Suds II
- FLEX DA maskin - med Scholl finishing pad
- Menzerna SF4000
- Swissvax Shield
- Swissvax Autobahn
- Swissvax Pneu
- Rain-X
- Meguiars Class Cleaner
- CG New look trim gel


Tidsforbruk på denne var ca 7-8 timer.

http://www.facebook.com/j9detailing


null_zps65e3b25f.jpg

Bilen ved ankomst. Fikk til og med kjøre bilen fra sentrum av Stavanger og hjem til Madla. Jeg venter på en slik selv - derfor var det en herlig opplevelse.
DSC01178.jpg

Litt orange peel på nedre paneler.

DSC01180.jpg

- PB, Surfex 1:10 og Bilberry fikk leke seg under litt BH Autofoam
DSC01181.jpg

DSC01182.jpg

Ble jo litt skitt som rant av da. Bilen var 3 dager gammel.

DSC01183.jpg

BH Autofoam får henge på litt

DSC01184.jpg

DSC01185.jpg

- Favorittsåpen (sist rest faktisk)
DSC01186.jpg

- Skummer såpen
null_zps1e7c9fcb.jpg

De neste bildene viser panser etter at bilen er vasket ned. Vannet satt nesten fast på panseret. Har sjelden sett at det ligger så flatt. Tok 20-30 sekunder før det sakte men sikkert rant av.
DSC01187.jpg

DSC01188.jpg

DSC01189.jpg

DSC01190.jpg

DSC01191.jpg

DSC01192.jpg

DSC01193.jpg

Andre har rapportert om en del "funn" med Iron-X. Model S er tross alt produser i California og kjører sikkert både tog, båt og bil før de kommer til eieren sin. Iron-X fant imidlertid ingenting, og noen drag med Clay fant heller ingenting å samle på.
null_zps0b0bf2f0.jpg

Ferdig vasket klar til inspeksjon. Målte lakken på denne rund baut og snittverdien lå på 193um. Uansett skulle ikke denne korrigeres noe voldsomt så jeg tok meg ikke hele bryet med å skrive ned alle verdiene denne gang.
DSC01194.jpg

DSC01195.jpg

DSC01196.jpg

DSC01197.jpg

DSC01198.jpg

DSC01199.jpg

DSC01200.jpg

DSC01201.jpg

DSC01202.jpg

Travelt med utlevering hos Tesla om dagen.
DSC01203.jpg

DSC01204.jpg

DSC01205.jpg

Noen skraper på venstre forskjerm. Typisk sånn "hvorfor ikke sette seg litt på skjermen her.."
DSC01206.jpg

Grafsemerker rundt håndtaket
DSC01207.jpg

DSC01208.jpg

Antydninger til orange peel en del steder på nedre paneler. Man kunne kjenne disse med hånden også. Verken eieren eller jeg ønsket å kjøre hardt på dette.
DSC01209.jpg

DSC01210.jpg

Dårlig forsøk på 50/50 - man kjente forskjellen - men kunne ikke se den. Bortsett fra der det var noen riper da.
DSC01211.jpg

DSC01212.jpg

DSC01213.jpg

Flex DA og SF4000 ble vinnerkomboen. Testet også S40, men til disse jobbene liker jeg Menzerna sine veldig godt.
DSC01214.jpg

DSC01216.jpg

SW Shield som LSP.
DSC01218.jpg

DSC01219.jpg

DSC01220.jpg

DSC01221.jpg

DSC01222.jpg

DSC01223.jpg

DSC01224.jpg

DSC01225.jpg

DSC01226.jpg

Dekksidene fikk Pneu og felgene ble forseglet med SW Autobahn (glemte å ta bilde seff).
DSC01227.jpg

DSC01229.jpg

DSC01230.jpg

DSC01231.jpg

DSC01232.jpg

DSC01233.jpg

DSC01234.jpg

DSC01238.jpg

DSC01239.jpg

DSC01240.jpg

DSC01241.jpg

null_zps24a55f93.jpg

Takk for titten.

Ingen bruk av bilder uten mitt samtykke takk. ;-)

Tips til andre som skal ta oppdrag:

- Mulig man bør ha klar en liten boks med SW Opaque for å vokse nederste sidene på bilen (det heter vel ikke kanaler lenger på denne type bil). Dette er et område som kommer til å få mye skitt på seg og nok samtidig litt utfordrende å holde rent.

- Lakken er veldig myk - Gtechniq MF1 ble nesten litt for "skarp" for buffing faktisk.

- Slå av klimaanlegg. I det man åpner dørene "starter" bilen - og det tapper strøm fra batteriet.

- Baklyktene kan være ømfintlig for spyling da det ser ut som de kan suge litt vann opp i selve lykta - ta det litt piano med spyling på baklyktene

Endret av J9 Detailing
  • DCN Poeng 36

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rogersolmyr    3 028
rogersolmyr

Artig med en S&S av denne. Fin jobb du har gjort også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
frskby    67
frskby

Den trengte tydeligvis en liten "shine". Kan ikke vente til jeg får min egen. Selvsagt forsinkelse, siste nå er i midten av november. Gleder meg som en unge til å få den. Skal nok be Tesla om ikke gjør noe med den - gjør det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
J9 Detailing    38
J9 Detailing

Jeg skal også be om at min får komme urørt ut av butikken når det kommer til lakk. Hastverksdetailing er sjeldent noe å trakte etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roy Inge    201
Roy Inge

Kjekk lakk-informasjon å lese her.

Nesten litt underlig å si at denne bilen som er ny, nå har blitt enda yngre.... :P Godt jobba, godt resultat :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Jeg savner bilder av skjermen innvendig! :D

Jeg har skikkelig lyst på en slik bil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Jaggu på tide at det kom en elbil som ser ut som en bil, går som en bil og faktisk har noenlunde samme rekkevidden som en bil.

Jeg legger merke til at det er en del her i Bergensområdet som har fått bilene sine også. Forrige uke så jeg tre biler. I går så jeg to og i dag så jeg tre. :)


Flott jobb på nydelig bil. Jeg kjenner jeg har lyst på en slik, men er fremdeles skeptisk til dette ladebestyret...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 876
alexanderst

Artig kjerre og flott jobb og fine bilder :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ahj    7
ahj

Fin -- og allerede tiltrengt -- jobb :)

Fikk en kort tur i en slik i sommer, og den gikk ikke akkurat nedover på vil-ha-lista!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 598
Audi S8

Flått jobb på en tøff bil, mangen fine bilder av et blankt resultat.

Cred!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 241
DavidRS

Får inn en for detailing i samme farge selv om et par dager, men den har helt sinnsykt mye hologrammer. Legger ut noen bilder når den kommer :)

Flott jobb. Cred. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Har nettopp tatt en sort slik, helt ufattelig mye hologrammer og swirls. Den hadde tydelig blitt polert enten på tesla usa eller tesla norge. Inte bra! Og rett og slett ekstremt følsomt for hologrammer etterpå, uavhengig av roterende eller DA, mild mild mild kombo er løsningen ja. Kjørte med roterende. 700 rpm ca, s40 og fineste og mykeste puta jeg kunne finne.... Uansett flott jobb! Cred ifra meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mikalen    0
mikalen

Hei.

Har du fått din nå? Fornøyd. Cred for jobben.

Hadde du noe problemer med kromlister og Prick Bort, Iron X eller Surfex-en? Var inne hos en forhandler i Bergen som hadde fått krommen sin misfarget (det var en Audi), så jeg ble kraftig usikker selv.

Andre ting en ny Tesla-eier kan notere seg fra en som kan faget?

Fikk min rett før jul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
J9 Detailing    38
J9 Detailing

Hei mikalen

Jeg har hatt min egen bil siden slutten av oktober og er strålende fornøyd. Bilen har fungert utmerket de 3000 km jeg har kjørt med den.

Har ikke hatt noen problemer med kromlister med denne, min egen eller noen av de veldig mange andre jeg har hatt innom i løpet av høsten og helt frem til jul. Min egen bil har fått smake en hel del forskjellig av både prickbort, Surfex, Citrus pre wash osv. Og det er ingen problemer så langt.

Ifht Tesla og detailing så er et verdt å merke seg risikoen for mikroriper ved polering. Lakken er svært følsom på putene. Flex DA med tvungen rotasjon bør ikke få for mye fart. Rupes håndterer dette greit derimot. Jeg forsker med litt forskjellige coatinger, vokser og forseglinger på min egen for tiden, men har ikke kommet frem til noe som er desidert best pt.

Lykke til med bilen. Du blir nok fornøyd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×