jornaage

Høytrykksvasker..

Har søkt og googlet, men finner ikke akkurat det svaret jeg leter etter, så da gjør jeg et forsøk her.

Jeg har en kärcher høytrykks spyler.. dere leste riktig.. det er høyt trykk, men minimalt med vann. Det skal sies at det er vel den minste vaskeren i serien, og den var med gratis på en handel. Uansett, jeg bruker den med Kä.. foam kanonen, og synes egentlig det funker fint.

Når det skal spyles av blir tålmodigheten min fort oppbrukt, nettopp fordi vannmengden er så liten at den bare blåser kjemikaliene rundt på bilen..

Tanken har selvsagt vært å investere i en større vasker med tiden. Etter å ha lest en del guider, her og på andre forum, så har jeg noen tanker og spørsmål:

1. Hvor bra er det egentlig å spyle bilen med høyt trykk? nå er ikke jeg noen kjemiker, men vann er stort sett tyngre enn kjemikaliene som legges på bilen, ergo, hvis man da bruker hageslange og ´dusjer¨ bilen, så vil vel vannet ta med seg kjemikaliene og renne av?

2. jeg har hørt flere som er skeptiske til å bruke høytrykk når de vasker bil, da det er en risiko for at høyt trykk presser vannet inn under lister, og på steder der det egentlig ikke skal være vann, og blir liggende der. bruker man vann uten trykk derimot, så gjør tyndekraften sin jobb, og vannet renner av bilen.

Meninger og synspunkter?

Endret av jornaage
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke brukt noe annet enn HT hvis jeg skulle vasket bilen for hånd etterpå hvertfall. Greit å få bort mest mulig møkk med HT før du setter svampen inntil. :)

Edit: Jeg bruker innimellom vann rett fra hageslangen når jeg skal spyle av bilen etter svampvask, men aldri for å spyle av kjemikalier. :)

Endret av DavidRS
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort svar: bruk vett, så går det bra.

Langt svar: du har gyldige poenger mtp at vann presses inn der det i utgangspunktet ikke skal være, men biler er konstruert med dreneringshull på de rareste steder, så vannet kommer seg stort sett alltid ut igjen. I tillegg er ikke en bil tett, så det vil alltid komme luft til og hjelpe til med tørking. Da det er sagt, hjelper det også til med å akselerere rust, og derfor bør man bruke hodet litt når man spyler for å minimere dette. Hvis man spyler noenlunde ovenfra og ned er det ikke noe problem, samt tar litt forholdsregler ved motorvask.

Vann bak/under utvendige lister får man uansett om man bruker høytrykk eller ikke. Jeg spyler hardt inn under lister for å få ut skitt som har satt seg der, og dette hadde jeg ikke fått ut om jeg brukte vanlig hageslangetrykk. Da hadde jeg isåfall måttet demonteres listene, og det er sjelden praktisk eller ønskelig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp større ht så går det lettere å spyle av, hadde den minste selv og den ble veeeldig puslete, min nilfisk e 130-2er mykkje bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive