Hollabaloo

Langtidserfaring med å pusse/polere lykter?

21 innlegg i emnet

Man kan kjøpe flere forskjellige typer "reperasjonssett" for å pusse lykter som har blitt matte og/eller har fått riper. 3M sitt "headlight lens restoration system" er et av disse, og jeg vet at minst en av dere på forumet har erfaring med dette produktet.

Kritikere av slike sett og av å pusse lykter generelt hevder at man sliper vekk lyktas UV-belegg uten å tilføre nytt etterpå, noe som gjør at lykta blir uklar/grå/gul igjen etter relativt kort tid. Noen snakker om så lite som noen få måneder, mens andre snakker om år.

3M selv går langt i å innrømme dette selv også, se følgende FAQ:

http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?mwsId=66666UuZjcFSLXTtnxTXLXTVEVuQEcuZgVs6EVs6E666666--):

Hva er deres erfaringer? Det er flott at det blir blankt og fint rett etter behandling, men hvordan holder det seg i lengden?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har aldri hørt om at frontlykter har uv beskyttelse. Rart at ikke vi gjør det til plattformer og skip da. Sitter å ser på ei maskine som lager 3000 skjermer i døgnet akkurat nå ;) Uv beskyttelsen de nevner er jo ikke film/ vinyl, og neppe heller en lsp eller voks, fort det finnes fint lite som varer lenge på plast. Ruteforsegling feks varer jo bare halve tiden på plast i forhold til glass. Jeg gjetter lykter på biler nesten aldri har noen uv stråling, men at lykta lettere blir stygg etter polering enn som ny fordi når den kommer ut fra sprøytestøpeforma er lykta heelt glatt. Etter polering er den også glatt men ikke så glatt som når den er ny. Matreialet har blitt slipa på og vil fortere falme etter

polering. Klarer ikke få frem helt hva jeg tenker ;) Feks singel stage lakk som er polert vil falme fort uten voks. Mye fortere enn en ny bil med samme lakk og heller ikke har voks. Lyktene jeg har behandla siste 2 åra ser bra ut enda. De jeg ser jevnlig har ihvertfall bra lykter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke prøvd noen av de kit greiene, men har våtslipt og polert opp flere lykter. Selvfølgelig blir de stygge og dårlige igjen, men kan ikke si dette går fortere etter polering. På mine egne biler går jeg alltid raskt over med maskin hver gang jeg polerer for å holde de fine.

Og for de som gjør dette for å få bilen gjennom en eu kontroll, er det jo store penger å spare sammenlignet med å skifte lykter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polykarbonat, som de fleste moderne frontlykter bruker er ikke UV stabilt, det gulner og falmer i sollys.
Derfor har ALLE lykter i dette materialet lakk med UV beskyttelse.

Jeg har selv tidligere slipt ned uvfilter og polert opp lykter tidligere og det tok 3-6mnd før de var like ille som de var før jeg startet.
Man må dog tenke på at UV filteret er ganske tykt, akkurat som klarlakken på bilen, så det er litt å gå på før man går gjennom, og man ser hvor man har slipt igjennom, det blir en annen glans/fargetone der filteret er slipt bort.
En annen ting er at det er mange vokser og sealere som har UV beskyttelse i seg, så dersom man behandler ofte nok vil man bremse denne utviklingen betraktelig, dersom man parkerer i garasje vil det også hjelpe.

Men dersom man sliper ned et gult/krakkelert UV filter mener jeg det er helt nødvendig å legge på nytt filter, med mindre det er din egen bil og du selv behandler dette titt og ofte som en detailer gjør ;)
Jeg sliper ALDRI kundebilers frontlykter med slipepapir uten at jeg tar full restaurering med nytt filter. Polere gjør jeg gjerne (men det hjelper jo bare til et visst punkt, det fjerner jo ikke krakkelering etc)

En annen ting er jo at når lyktene er så dårlige at man vurderer sliping så er de jo så ødelagte at men gjør jo ikke noe galt med å få opp glansen, men ikke lov kunden at de blir som nye, for de falmer jo igjen (relativt) raskt om filteret fjernes helt.

Edit:
Produsenten av UV-filteret vi legger på lyktene etter restaurering gir 5års garanti mot krakkelering og gulning, så det varer nok like lenge som en ny lykt.

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polykarbonat, som de fleste moderne frontlykter bruker er ikke UV stabilt, det gulner og falmer i sollys.

Derfor har ALLE lykter i dette materialet lakk med UV beskyttelse.

Jeg har selv tidligere slipt ned uvfilter og polert opp lykter tidligere og det tok 3-6mnd før de var like ille som de var før jeg startet.

Man må dog tenke på at UV filteret er ganske tykt, akkurat som klarlakken på bilen, så det er litt å gå på før man går gjennom, og man ser hvor man har slipt igjennom, det blir en annen glans/fargetone der filteret er slipt bort.

En annen ting er at det er mange vokser og sealere som har UV beskyttelse i seg, så dersom man behandler ofte nok vil man bremse denne utviklingen betraktelig, dersom man parkerer i garasje vil det også hjelpe.

Men dersom man sliper ned et gult/krakkelert UV filter mener jeg det er helt nødvendig å legge på nytt filter, med mindre det er din egen bil og du selv behandler dette titt og ofte som en detailer gjør ;)

Jeg sliper ALDRI kundebilers frontlykter med slipepapir uten at jeg tar full restaurering med nytt filter. Polere gjør jeg gjerne (men det hjelper jo bare til et visst punkt, det fjerner jo ikke krakkelering etc)

En annen ting er jo at når lyktene er så dårlige at man vurderer sliping så er de jo så ødelagte at men gjør jo ikke noe galt med å få opp glansen, men ikke lov kunden at de blir som nye, for de falmer jo igjen (relativt) raskt om filteret fjernes helt.

Edit:

Produsenten av UV-filteret vi legger på lyktene etter restaurering gir 5års garanti mot krakkelering og gulning, så det varer nok like lenge som en ny lykt.

Rare greier :) Aldri hørt om.Hvor får du tak i sånne filter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man sliper ned lykten og har mulighet til å lakkere dem, vil ikke dette være en bedre løsning enn å legge på nytt UV-filter?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en lakk, det er flere produsenter, jeg vet Kent og SprayMax har, ganske sikker på det er en rebranding av Kent jeg bruker.

Problemet med standard billakk er at man sliter med å få det til å hefte til plasten, så snart man får noen steinsprut og sår så begynner den å slippe i disse sårene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal sove nå, men lese mere siden :) Kommer innom ett par stk hver år som vil ha klare lykter, og da må jeg jo nesten ha dette på de jeg ikke maskinpolerer hvert år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser kittet med primer og 2K klarlakk ligger på 488,- veiledende ink.mva.
Men om jeg får et par bestillinger kan jeg nok gi den tradisjonelle DCN rabatten (10%) og skaffe for 439,- + frakt

Dette settet holder nok til mer enn 1 par lykter, antar iallefall 3par, sannsynligvis 4-5.
Så om man tar inn et par biler så får man jo brukt mye av produktene på en gang, for 2K lakken har nok bare 24-48t lagringstid etter at den er blandet.

Vi tar 1498,- for en frontlykt restaurering og bruker ca 1,5t arbeidstid.
Så fortjenesten burde være grei.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle plast lykter har klarlakk på fra fabrikk. Denne fåes kjøpt fra KENT vi bruker denne på jobben i forbinnelse med skade på lykter som kan fixes uten bytte. Jeg jobber som lakkerer. Vi sliper ned lykta med P240 å så går opp i korning til P2000 før 2 tynne strøk med denne klarlakken. Funker som fy. Magne/Otta detailing linker til denne ser jeg

Endret av Espen Lenvik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får slenge inn bildet av en frontlykt til en E39 jeg gikk amok med slipepapir på. Jeg pusset lenge og vel for å se om jeg klarte å fjerne steinsprut, og så etterhvert at jeg beveget meg nedover i noe lagdelt noe. Magne/Otta Detailing bekreftet i en annen tråd om samme tema at det er slik det ser ut når man er på vei gjennom UV-filteret. (Mye likt med det man ser om man sliper på lakk på bilen og passerer gjennom klarlakk til maling, du skjønner brått når du har gått for langt :P)

Til høyre inni lykta er det endel skjolder fra at det har vært fukt, men de store runde flekkene oppe og nede ved teipen, alle i nedre kant og et stort område midt i bildet er fra slipingen.

_DSC4521.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glad jeg har ekte glass i mine hovedlykter, men interessant å lese om uansett :)

Er vel samme prinsipp med baklykter og blinklys, selv om de på min bil ikke er 100% transparent noe sted?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Baklykter og blinklys er som regel laget i Acryl (PMMA), det har litt lett for å sprekke og det tåler mye mindre slag etc, så det egner seg ikke som frontlykter, men det er UV stabilt, så det trengs ikke noe eget UV-filter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å bedrive for mye reklame så ville jeg bare nevne at GTechniq C4 Plastic Trim Restorer også kan brukes på frontlykter i plast. Denne er helt blank og vil beskytte mot UV-stråling og matthet. Varighet på ca. 1,5-2 år.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å bedrive for mye reklame så ville jeg bare nevne at GTechniq C4 Plastic Trim Restorer også kan brukes på frontlykter i plast. Denne er helt blank og vil beskytte mot UV-stråling og matthet. Varighet på ca. 1,5-2 år.

Du kan godt fortelle litt mer om fremgangsmåte også, for om jeg kan bruke dette istede for sliping så hadde det vært knall ;) Eller må det poleres litt først uansett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg faktisk ikke tenkt på at den kan brukes til... og nå har jeg jo frontlykter i plast, så det skal gnukkes på ganske plutselig :)

Du kan godt fortelle litt mer om fremgangsmåte også, for om jeg kan bruke dette istede for sliping så hadde det vært knall ;) Eller må det poleres litt først uansett?

Fremgangsmåten er relativt enkel - rengjør godt, poler litt om nødvendig, påfør med bomullspad som ikke loer, vent noen minutter, buff med mikrofiber som heller ikke loer, ferdig.

De hjelpsomme kjemikerne hos Gtecniq har instruksjonsvideoer her: http://gtechniq.com/shop/3s-for-cars/exterior-coatings/c4-permanent-trim-restorer/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser kittet med primer og 2K klarlakk ligger på 488,- veiledende ink.mva.

Men om jeg får et par bestillinger kan jeg nok gi den tradisjonelle DCN rabatten (10%) og skaffe for 439,- + frakt

Er det dette settet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det dette settet?

Det er korrekt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive