efurd

ONR blandingsforhold, QD som claylube ?

Har satt opp et kjapt regnestykke og ser nå at ONR er veeeldig drøy i bruk. Lurer da på om jeg kan bruke blandingsforholdet til QD som clay lube, slik at jeg kan også kan bruke den som drying aid og slipper å ha to flasker...?

Har kommet frem til følgende:

QD = 46/1000ml

Clay lube = 16/1000ml (ca en kork?)

Wash = 65/15000ml

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD = 46/1000ml

Wash = 65/15000ml

Umiddelbart ser det ut til at det må minst være en 0 for mye under wash? Må vel hinke meg ned trappa og hente flaska og et ml-mål for å sjekke selv, utrulig slitsomt med disse folkene som nekter å bruke metrisk, igrunn.

Bruker ONR selv, til både lakkleiresmøring og vask. Jeg bruker helst vann sammen med leiren, da det er Meguiar's det stadig er mest av i hylla, og den går bra sammen med reint vann. Og jeg slumpet oppi ca en kork til en litersflaske da jeg laget leiresmøring, om ikke jeg husker feil, umulig å se på flaska om det er vann eller ikke, lukter bare svakt ONR:)

Kan ikke egentlig se at det er noe problem å blande til QD og bruke som lube, det er jo ofte det som selges av produsentene også (deriblant nevnte Meguiar's)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

QD = 46/1000ml

Bruker ONR som QD og clay lube selv. Men på de siste flaskene til ONR så har anbefalt dosering for QD økt noe (fra 6 ounces til 8 ounces per gallon of water). Jeg bruker:

QD = 29/500ml = 58/1000ml

Clay lube = 8/500ml = 16/1000ml

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok utganspunkt i det som står på nettsiden til scandicshine og alienautospa og ikke hva som står på flasken... det står nemlig ikke hvordan den skal blandes til QD på flasken...

Det gjør altså ikke noe om en har mer ONR i til claying... da blander jeg den som QD og bruker den til begge deler :)

Fra ss og alienautospa:

Produktet kan brukes til tre ting:

Quick detailer

Clay lubricant

No rinse wash

Blandings forholdene er:

Quick detailer: 170ml på 3.7l vann.

No rinse wash: 30ml på 7l vann.

Clay Lubricant: 60ml på 3.7l vann

Endret av efurd
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at det står på flaska mi, men da har jeg sikkert lest det et annet sted. Uansett, doseringen fra 6 ounces til 8 ounces per gallon kom allerede i 2012, men ser at det er mange som ikke har fått med seg dette ;)

Les http://optimumforums.org/index.php?showtopic=892 for en beskrivelse av blandingsforhold for ONR. Riktig QD-blanding her er oppgitt til 62,5 ml ONR til 1000 ml vann.

Tallene jeg postet over er ift. det jeg har skrevet på flasketikettene mine, dvs. blandes ut 1:16 betyr 1 del ONR til 16 deler vann, dvs. 17 deler totalt så på en 500 ml flaske så får jeg at 500 ml/17 = 29,4 ml ~ 29 ml av innholdet skal være ONR.

Går av og til litt surr i blandingsforhold og -løsning :P

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at det står på flaska mi, men da har jeg sikkert lest det et annet sted. Uansett, doseringen fra 6 ounces til 8 ounces per gallon kom allerede i 2012, men ser at det er mange som ikke har fått med seg dette ;)

Har heldigvis ikke blitt senil. Stod på flaska slik jeg husket det :P

onr_qd_directions.jpg

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart... det står ikke på min flaske.

Står kun at den kan blandes ut til QD.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis så har jeg en nyere flaske (new formula 2012). Den ble bestilt fra Elite Car Care http://www.elitecarcare.co.uk/optimum-no-rinse-wash-and-shine-8oz-new-2012-formula.php

Som du ser av varebeskrivelsen på siden deres så har heller ikke de oppdatert QD-forholdet fra 6 oz. til 8 oz. Dette er vel også tilfellet for beskrivelsen du fant hos de norske butikkene.

For øvrig, tilbake til ditt opprinnelige spørsmål så har jeg brukt ONR som clay lube (blandingsforhold 1:64 som anbefalt) sammen med Meguiar's Smooth Surface clay og den var minst like god som Meguiar's Quik Detailer som fulgte med clay-kitet. Så jeg ser ingen grunn til å bruke ONR i QD-styrke som clay lube. Men det skader sikkert ikke :)

Endret av NoBrain
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok.

Takk for hjelpen hvertfall :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive