Gå til innhold

På tide med litt endring av tema/theme?


mstrandbo

Recommended Posts

mstrandbo

Hei.

En ting som går igjen på mange sider, er utformingen. Og utformingen som går igjen, er at den ikke utnytter dagens widescreen-skjermer. DCN er jo da et godt eksempel. Hele siden er klemt inn på midten av en normal pc-skjerm, med masser av ubrukt plass på venstre og høyre side.

Med tanke på mye av det som legges ut her - bilder - kan også være relativt stort, men som så blir begrenset av designet på siden, synes jeg er litt uheldig. Selv tar jeg bilder hovedsaklig i 16:9, men på DCN burde egentlig alle bilder vært i portrett-format for å faktisk utnytte plassen. Det å kunne ha noe større bilder vil jo også øke detaljrikdommen/muligheten til å se de små steinsprutene vi tar bilder av. Er selvfølgelig viktig å ikke overdrive størrelsene også, da.

Hva med et DCN-wide tema? Sier ikke at standarden må skiftes, men at et alternativ kommer på plass.

Diskusjon.no har et slikt wide-tema, som jeg benytter meg av. Som standard der er det vel et smalt ett, slik som her.

Noen andre innspill også kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapen min på området er noe rusten, men da jeg utviklet nettsider for noen år siden, var ihvertfall et viktig moment å ta hensyn til lesbarheten.

Lesbarheten synker drastisk jo bredere teksten blir.

Når det er sagt, ser jeg absolutt poenget ditt mtp bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg liker ikke wide-themes som dekker over hele skjermen, det blir så utrolig slitsomt. Jeg er enig i argumentet med widescreen og mye tomrom på sidene, men så har jeg aldri ment at widescreen er bra for dataskjermer heller. Så aldri noe galt med 4:3-formatet og gjør det fremdeles ikke, siden "alle" fremdeles designer websider som om det var 1994; altså for 800x600/1024x768-oppløsning og da 4:3-format.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Nå var det ikke meininga å påtvinge et tema, men å legge til rette for et valg. Ser poengene deres, men ting er individuelt. Selv foretrekker jeg lesbarheten med tekst strekt utover hele skjermen. Sier forøvrig ikke at et wide-tema skal bruke hele skjermen, men litt mer enn dagens tilstand hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bildegallerier fungerer slik at når man klikker på et bilde så blir det vist i fullskjerm i stedet for i den lille boksen som brukes på forumet her, i tillegg til at det ofte er mulig å bla direkte til neste bilde uten å måtte lukke det første bildet og så åpne et nytt. Da hadde man vel løs begge problemer; bilder i større og bedre format samtidig som at selve forumlayouten der tekst o.l. blir skrevet forsatt er slik det er nå. Om det i det hele tatt er mulig å integrere her da? Just a thought.. :)

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mange bildegallerier fungerer slik at når man klikker på et bilde så blir det vist i fullskjerm i stedet for i den lille boksen som brukes på forumet her, i tillegg til at det ofte er mulig å bla direkte til neste bilde uten å måtte lukke det første bildet og så åpne et nytt. Da hadde man vel løs begge problemer; bilder i større og bedre format samtidig som at selve forumlayouten der tekst o.l. blir skrevet forsatt er slik det er nå. Om det i det hele tatt er mulig å integrere her da? Just a thought.. :)

Sånn er det da allerede?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi! Haha, jeg testet på en av trådene i Hall of Fame, og der er det visst litt gammaldags fra eldre tråder. Photobucket i de nyere trådene hjelper visst litt på saken :) Men irriterende med reklame på toppen der da! :o

EDIT:

Men noen bruker fortsatt å legge inn bilder direkte, eks: http://www.detailersclub.no/forum/topic/17844-s-s-2005-bmw-630/.

Jeg liker denne bedre enn photobucket, men bildene skulle hatt den funksjonen at de tilpasser seg skjermen, og så kan man her ikke bla direkte til neste bilde...

Endret av Michael Ravn

Velkommen til min komplette Bilpleieguide fra A til Å

Most cars have, like uncut diamonds, shining qualities beneath a rough exterior. Let them shine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bildegallerier fungerer slik at når man klikker på et bilde så blir det vist i fullskjerm i stedet for i den lille boksen som brukes på forumet her, i tillegg til at det ofte er mulig å bla direkte til neste bilde uten å måtte lukke det første bildet og så åpne et nytt. Da hadde man vel løs begge problemer; bilder i større og bedre format samtidig som at selve forumlayouten der tekst o.l. blir skrevet forsatt er slik det er nå. Om det i det hele tatt er mulig å integrere her da? Just a thought.. :)

Jeg linker manuelt til bildene som ligger på eget galleri, og da kommer det ikke opp sånn smartpants-pil-neste, nei.

Men bildene mine åpnes i den oppløsningen jeg lagret dem i, 1280, når du klikker på et for å forstørre. På den tråden om 630 du linket til rett over i ditt neste innlegg, så har Krokeide tydeligvis valgt å legge dem ut i galleriet sitt i 1024 (mindre enn 1280 uansett).

Og jeg benytter meg forsåvidt sjelden av den pil-funksjonen selv der den finnes, da jeg leser teksten sammenhengende med bildene og bare av og til henter opp et bilde for å vurdere detaljer.

Finnes det en tag eller noe man kan bruke for å få til sånn neste-bilde-pil? Jeg er skikkelig analog når jeg lager innlegg med bilder, kopierer mållinken til ett bilde, legger på img-tag, kopierer den linja ned til neste plassen jeg vil ha bilde, endrer bildenavnet, osv osv.. Men jeg kan gjerne legge til en tag til :P

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...