Gå til innhold
August78

Steinsprang

Recommended Posts

August78    7
August78

Hei folkens. Jeg har jobbet mye med lakken min i det siste, og jeg er kjempefornøyd med resultatene så langt ettersom jeg aldri har gjort det før. Jeg har fått noe himla steinsprang over vestre forlykt og trenger noen gode råd. Jeg har lest guiden om steinsprang her inne men føler at jeg trenger litt ekstra bekreftelser hehe

Endret av August78

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
August78    7
August78

Veeeeel, det var jo veldig så stille her inne da :)

Ok, så har jeg letet litt rundt, lest steinsprang-guiden på nytt, og ellers prøvd å samle litt mot. Her er foreløpig plan, og kom gjerne med innspill:

• Bestille base og klarlakk fra volvo forhandler. Passe på at jeg får riktig fargenyanse.
  • Kjøpe diamantbor fra Clas Ohlsson
  • Kjøpe silikonfjerner
  • Kjøpe kanyler (har jeg aldri kjøpt før, så det blir jo interessant)
  • Kjøpe lakkrasp (men hvor, mon tro?)

Strategi

Når dette er i hus, så er det ordinær skum, avfetting, tobøttevask med mf og silikonfjerner på spranget. Jeg har tenkt å bruke diamantbor for å skrape ut evt rust og sikre at basen får noe å feste i. Dessuten er disse merkene øøørsmå så det virker som jeg må "dype dem ut" litt for å gi meg rom til å jobbe. Jeg vil påføre basen med q-tip eller kanyle. Prøve qtip først tror jeg. Fjerne topp med et plastkort eller spillkort. Ta bort søl med mf langs kanter. La basen herde. Forhåpentligvis har basen sunket nok til at jeg får plassert klarlakk over dette igjen. La herde i en ukes tid. Regner med at jeg gjør første jobben på en lørdag, og tar step 2 lørdagen etter.

Step 2 blir da å file ned toppen med klarlakk med rasp for å unngå å slipe for mye på lakken rundt såret. Deretter bruke 2500 våtslip på området til det er helt jevnt (flush?). Lakken skal ha herdet nok nå til å tåle polering. Vil da bruke s03 med oransje hex logic pad og s30+ med rød hex for å buffe ferdig.

Problemer jeg ser for meg at kan oppstå:

1. Spranget er ikke dypt nok til å jobbe med. Hva gjør jeg? Foreløpig plan er å hule det ut med bor.
  2. Lakken løsner. Dersom dette skjer regner jeg med at det henger sammen med nr 1.
  3. Klarlakken synker. Løsning: påføre mer klarlakk etter lag 1 har herdet i 2 døgn.
  4. Fargen er off. Vet ikke hvordan jeg skal håndtere det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TomTom    9
TomTom

Jeg er ingen ekspert på dette, men har noen forsøk bak meg. Metoden virker for meg veldig riktig, men jeg ville først prøvd å fylle igjen hullet uten å lage det dypere med diamantbor først. Løsner lakken når du skal jobbe med området, får du heller ta den jobben. Men å lage større hakk enn nødvendig ville jeg vært forsiktig med.

Slipingen og det å få det flush sliter jeg med enda. Har ikke lakkrasp, så noen av problemet ligger sikkert der. Jeg har dog prøvd meg frem med tynner for å jevne ut toppen istedenfor. Fungerer greit, men krever noe mer trening før det blir 100.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
vsbilpleie    20
vsbilpleie

jeg har kjøpt denna lakkhøvelen her fra gasolin.no. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=lakkh%C3%B8vel

ikke prøvd veldig mye enda. så har desverre ikke noen spesielle bruker erfaringer å gi ennå. men kanskje andre har... men har nå klart å nappe av toppen på ett par lakkforsøk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 907
Christer

Jeg har ikke lakkrasp, og er ikke sikker på om jeg vil ha en heller, da den ser litt brutal ut... Har lyst på en Festool De-Nibbler, men ikke til den prisen de forlanger.

Det jeg har gjort på flekkingene mine i det siste er å legge maskeringstape så tett inntil flekkingen som mulig og våtsliper toppen så flat jeg klarer (bytter tape når den blir for nedslipt, to lag er gunstig) til jeg bare sliper på tapen. Så fjerner et lag tape og sliper litt til, og fjerner til slutt all tapen og sliper til det er flatt og jevnt før jeg polerer. Har funket bra hittil, og jeg føler jeg har relativt god kontroll på prosessen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
JH86    113
JH86

Forklaringen til Christer er god, jeg har prøvd det samme med godt hell!

Jeg har brukt en "sminkepensel" jeg fikk av dama, og har redusert busta til bare noen få hår. Henger en fin, liten dråpe på den!

Jeg handla slipesett hos ExInt for lenge siden, der fulgte det med 2500 og 3000 papir.

Bruker først 2500 én vei, og på tvers med 3000! ;)

Ser du har en 2004-2007 S40/V50, svart metallic? Den har lakkode 452 Black Sapphire Metallic! ;)

Herlig farge, med et hint av lilla i seg i det rette lyset! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bukken74    94
Bukken74

Kjøpte den lakkhøvelen som vsbilpleie linker til, men syns ikke den var enkel i bruk annet en på helt flate paneler.

Lakk raspen som er nevnt her finner du bilde og navn på denne linken: http://www.detailersclub.no/forum/topic/12889-guide-hvordan-fjerne-steinsprut-og-smaariper/page-4

Den tror jeg nok de fleste lokale lakk/farvehandelere burde kunne skaffe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
August78    7
August78

Jeg er ingen ekspert på dette, men har noen forsøk bak meg. Metoden virker for meg veldig riktig, men jeg ville først prøvd å fylle igjen hullet uten å lage det dypere med diamantbor først. Løsner lakken når du skal jobbe med området, får du heller ta den jobben. Men å lage større hakk enn nødvendig ville jeg vært forsiktig med.

Slipingen og det å få det flush sliter jeg med enda. Har ikke lakkrasp, så noen av problemet ligger sikkert der. Jeg har dog prøvd meg frem med tynner for å jevne ut toppen istedenfor. Fungerer greit, men krever noe mer trening før det blir 100.

Et godt innspill. Jeg skal selvfølgelig ikke gjøre skaden større enn nødvendig :) Skadene er dog likevel så ørsmå (men i svart lakk synes jo alt) at jeg ikke kan skjønne hvordan det skal bli plass til noe som helst oppi der...

jeg har kjøpt denna lakkhøvelen her fra gasolin.no. http://www.gasolin.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=lakkh%C3%B8vel

ikke prøvd veldig mye enda. så har desverre ikke noen spesielle bruker erfaringer å gi ennå. men kanskje andre har... men har nå klart å nappe av toppen på ett par lakkforsøk...

Yes, takk for tipset! Den ser kjekk ut. Men som Bukken74 sier så kan den være vanskelig på ujevne flater?

Hmm

Jeg har ikke lakkrasp, og er ikke sikker på om jeg vil ha en heller, da den ser litt brutal ut... Har lyst på en Festool De-Nibbler, men ikke til den prisen de forlanger.

Det jeg har gjort på flekkingene mine i det siste er å legge maskeringstape så tett inntil flekkingen som mulig og våtsliper toppen så flat jeg klarer (bytter tape når den blir for nedslipt, to lag er gunstig) til jeg bare sliper på tapen. Så fjerner et lag tape og sliper litt til, og fjerner til slutt all tapen og sliper til det er flatt og jevnt før jeg polerer. Har funket bra hittil, og jeg føler jeg har relativt god kontroll på prosessen.

Dette er et godt og praktisk innspill. Jeg ser metoden er noe annerledes enn de andre guide-trådene jeg har lest, da man generelt ikke har anbefalt å legge maskeringsteip nær såret ettersom man ønsker en jevn overlate uten "kant". Her ser jeg du bruker teipen rent praktisk til å styre slipingen, og det er jo interessant.

Forklaringen til Christer er god, jeg har prøvd det samme med godt hell!

Jeg har brukt en "sminkepensel" jeg fikk av dama, og har redusert busta til bare noen få hår. Henger en fin, liten dråpe på den!

Jeg handla slipesett hos ExInt for lenge siden, der fulgte det med 2500 og 3000 papir.

Bruker først 2500 én vei, og på tvers med 3000! ;)

Ser du har en 2004-2007 S40/V50, svart metallic? Den har lakkode 452 Black Sapphire Metallic! ;)

Herlig farge, med et hint av lilla i seg i det rette lyset! :P

Lol og bouquet'en har et hint av kirsebær og valnøtt? Utrolig bra observert, JH! *imponert*

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
TomTom    9
TomTom

Ettersom flekkene er så små ville jeg vurdert å kjøpe en boks med matchende lakk og spraylakkere et mindre område. Overskytende lakk fjerner du med tynner etter 10-20 minutter ved å sveipe en fuktet klut over området.

Hvis ikke du tør dette ville jeg vurdert sminkepensel-varianten til JH86.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
August78    7
August78

Ettersom flekkene er så små ville jeg vurdert å kjøpe en boks med matchende lakk og spraylakkere et mindre område. Overskytende lakk fjerner du med tynner etter 10-20 minutter ved å sveipe en fuktet klut over området.

Hvis ikke du tør dette ville jeg vurdert sminkepensel-varianten til JH86.

Alright. Hva kan ulempene med å gjøre det slik være? Jeg spør siden du nevner mot :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Den var jo ikke dum den videoen, liker han karen der. Men som vanlig så feiger de ut med solid farge da, og ikke metallic ;)

Ang det. Siden metalliken er veldig vanskelig å få riktig, er det noen som har testet å reparere metallic lakk men uten metallig flakesa? Bare basefargen. Lurer på om nesten det kunne blitt like bra. Da har man iallefall riktig tonalitet...(?)

Jeg testet forøvrig sånne microbrushes han bruker, tenkte kanskje det ville få litt riktigere "plassering" på mettalic lakken min..men har ikke hatt voldsomt hell der ennå.

Uansett metode, tror jeg noe av nøkkelen til suksess er øvelse her, man får ikke dette 100 på første forsøk læll...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Det er vel en del som mener tynner er vel kraftig for lakken. Men på min bil kan jeg ikke se noen skader.

Fant forresten en guide som viser enda en metode på ammonyx.com, se http://www.ammonyc.com/detailing/paint-chip-touch-up/

Han der var ufattelig dyktig, og gjorde temaet steinsprutlapping utrolig lettfattelig. Fikk litt lyst til å prøve selv!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Han er utrolig god til å forklare, samtidig som han har tydelig og fin uttale. :)

Så ut som en fin metode. Må prøves.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig