Gå til innhold
Josruu

Diverse forklaringer trengs...

Recommended Posts

Josruu    40
Josruu

Som nybegynner er det en del ting jeg lurer på og mange ting er sikkert dumme, men spør man ikke får man ikke svar.

QuickDetailer, hva, hvor og når?

Kom gjerne med litt info om andre lignende produkter som kommer under samme kategori da det er en relativt stooor jungel der ute...

Maskinpolering, hvor mye press og når? Ved rensing, ved polering og voksing? Når burde man rengjøre pads?

Hva menes med korrigering?

Hvilke pads funker best til hva? ( får min første maskin om noen dager så greit å vite litt, har ett par gamle framskjermer som skal få teste seg litt...)

Clay, PB er greit nok. Finnes det flere lignende produkter man MÅ ha for å shine en bil på nybegynnerstadiet?

Lærer vel litt etterhvert, som i dag da jeg lot PB sitte litt for lenge på litt for varm lakk...det endte opp med lakkrens og polering av en bakskjerm.

Kommer sikkert på mer etterhvert men dette er det jeg lurer på akkurat nå:) alle svar tas imot med takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Som nybegynner er det en del ting jeg lurer på og mange ting er sikkert dumme, men spør man ikke får man ikke svar.
QuickDetailer, hva, hvor og når? Dette er en slags spray voks som gir glans og beading. brukes typisk rett før utstilling eller ved salg av bil
Kom gjerne med litt info om andre lignende produkter som kommer under samme kategori da det er en relativt stooor jungel der ute...

Maskinpolering, hvor mye press og når? Ved rensing, ved polering og voksing? Når burde man rengjøre pads?
Hva menes med korrigering? Hvor mye press og når kommer helt ann på lakken. (rensing og polering er to navn på samme sak.. vil nå jeg si... )
Hvilke pads funker best til hva? ( får min første maskin om noen dager så greit å vite litt, har ett par gamle framskjermer som skal få teste seg litt...) Her kommer det også ann på lakken, f.eks fungerer s17 på orange pad knall på min a4 b6, mens på en volvo jeg tok ble dette bare ugang.

Clay, PB er greit nok. Finnes det flere lignende produkter man MÅ ha for å shine en bil på nybegynnerstadiet?

Har du clay, PB, surfex og ironx eller korrosol kommer du langt

Lærer vel litt etterhvert, som i dag da jeg lot PB sitte litt for lenge på litt for varm lakk...det endte opp med lakkrens og polering av en bakskjerm.

Kommer sikkert på mer etterhvert men dette er det jeg lurer på akkurat nå :) alle svar tas imot med takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Quick Detailer (QD) kan være litt vanskelig å plassere, siden den brukes så forskjellig... og det én produsent kaller "QD" kan være noe helt annet enn "QD" fra en annen produsent.

Navnet har den fra det jeg vil kalle hovedbruksområdet, som er som Lena Kristin skriver en spray som gir glans og beading (vann-avvisende egenskaper). En kjappis med andre ord :) Da vasker du bilen normalt, og sprayer på QD. Gnir det utover med en microfiberklut, så snur du kluten og tørker det helt ("buff to a shine"). Om bilen er våt kan QD brukes som tørkehjelp, slik at du sprayer på våt bil og tørker samtidig som du buffer. Det er normalt litt raskere og enklere enn å legge et lag voks.

Men QD har også den egenskap at det gjør overflaten glatt, og kan fungere bra som smøring sammen med clay, eller som nødfiks hvis du oppdager fugleskit på lakken og ikke har andre hjelpemidler som høytrykkspyler og vaskebøtte med deg der og da.

Noen bruker også QD sammen med microfiber til støvtørking på uvasket bil "hvis den ikke er skitten". Men den harde kjerne her på DCN vil nok mene at en bil alltid er skitten hvis den ikke er nyvasket.

Noen QD inneholder voks, noen inneholder det de kaller "polymer"; og noen blir mer sprayforseglere. Jeg tenker på det som en kjapp og enkel ekstra beskyttelse som kan legges utenpå eksisterende vokslag (og kanskje forlenge levetiden? enkelte snakker om å "booste voksen", men det handler kanskje mer om å få beading en uke ekstra på allerede sliten voks?)

Har helt sikkert ikke dekket alt om QD her nå, men følte jeg kunne prøve å bidra litt på dette som også forvirret meg da jeg begynte å henge på DCN..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Josruu    40
Josruu

takker for gode svar:) Dette hjalp mye men jeg tar gladelig imot mer info om diverse ting en nybegynner burde kunne/vite:)

Korreksjon lurer jeg fremdeles på hva menes med. Og etter å ha vasket en av bilene i dag, en koksgrå audi a4 b5 så ser jeg at den har en del småriper. Jeg har polert men har ikke fått bort alt som er av riper. Vet at hvis de kjennes med negl så går det ikke men er det lettere å bli kvitt småriper ved maskinpolering enn ved håndpolering?

Og som når jeg tydeligvis lot PB sitte på litt lenge på varm lakk så fikk jeg hvite skjolder/rennemerker. Går dette kun bort med polering eller finnes det andre triks man kan bruek for å fjerne slikt?

Så også at på ene siden av bakfangeren av PAssaten vår så har lakken liksom krakelert litt, småsprekkete. Går det ann å gjøre noe med slikt med ett eller annet magiskt produkt eller er det kun lakking som hjelper på slike ting?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peders1    1
Peders1
Klykken    99
Klykken

takker for gode svar:) Dette hjalp mye men jeg tar gladelig imot mer info om diverse ting en nybegynner burde kunne/vite:)

Korreksjon lurer jeg fremdeles på hva menes med. Og etter å ha vasket en av bilene i dag, en koksgrå audi a4 b5 så ser jeg at den har en del småriper. Jeg har polert men har ikke fått bort alt som er av riper. Vet at hvis de kjennes med negl så går det ikke men er det lettere å bli kvitt småriper ved maskinpolering enn ved håndpolering?

Og som når jeg tydeligvis lot PB sitte på litt lenge på varm lakk så fikk jeg hvite skjolder/rennemerker. Går dette kun bort med polering eller finnes det andre triks man kan bruek for å fjerne slikt?

Så også at på ene siden av bakfangeren av PAssaten vår så har lakken liksom krakelert litt, småsprekkete. Går det ann å gjøre noe med slikt med ett eller annet magiskt produkt eller er det kun lakking som hjelper på slike ting?

Når du korrigerer noe, så rettes det opp noe som er feil/skadet. Innenfor detailing vil det si permanent ripefjerning med poleringsmiddel som har slipemidler i seg, For nybegynnere vil dette gjelde typisk vaskeriper og mindre dype riper, som er enklest å ta med oscillerende maskin (Dual Action, eller DA). En slik maskin imiterer håndbevegelse, bare i et mye høyere tempo. Skal man korrigere dype riper med en slik en krever det gjerne mye tid og varme. De mer erfarne velger å ta slikt med en roterende maskin.

Produkter ment for hånd har sjeldent slipemidler i seg, da man omtrent aldri klarer å oppnå nok varme til å kunne korrigere noe slik. De har heller silikon eller lignende som fyller og dekker til riper en stund, før de er vasket frem igjen. Maskin er altså tingen for korrigering.

Likt fjerner likt, så prøv en runde til med prickbort du. Har det lagt seg i porene vil en polish med rensende effekt (slipemidler eller kjemisk rens) fungere fint, stort sett.

Sprukket/krakkelert lakk er det etter min erfaring umulig å få korrigert helt, men å få det dempet er mulig. Dog, har lakken løsnet skal du være veldig forsiktig med maskin, da denne vil gjøre vondt verre. Fangeren på min Passat har også mistet litt lakk, og jeg rører ikke det området med maskin. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Når det gjelder forkortelser har admins gjort en god jobb med mange av dem, og gjort det slik at når noen skriver f.eks. DCN eller QD så blir det en liten stiplet linje under dem. Holder man musen over så spretter forklaringen opp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 073
Øyvind G

Når det gjelder forkortelser har admins gjort en god jobb med mange av dem, og gjort det slik at når noen skriver f.eks. DCN eller QD så blir det en liten stiplet linje under dem. Holder man musen over så spretter forklaringen opp :)

Det har jeg faktisk ikke lagt merke til. Godt observert. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Det at det kommer strek under har jeg selvsagt sett. Men resten må jeg si har gått meg hus forbi..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Josruu    40
Josruu

Det med linja under diverse ord var jo genialt:)

Da vet jeg hva korrigering er også:) har en del slike riper på audien vi har men skal nok teste meg frem på noen gamle skjermer jeg har liggende. Er også litt nysgjerrig på å prøve meg på våtsliping. Fant ett par fine guider her inne for det.

En slik lakkdybdemåler er vel noe man bør ha ved korrigering og våtsliping kansje? Hvor kjøper man det for en fornuftig penge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Peders1    1
Peders1

Det med linja under diverse ord var jo genialt:)

Da vet jeg hva korrigering er også:) har en del slike riper på audien vi har men skal nok teste meg frem på noen gamle skjermer jeg har liggende. Er også litt nysgjerrig på å prøve meg på våtsliping. Fant ett par fine guider her inne for det.

En slik lakkdybdemåler er vel noe man bør ha ved korrigering og våtsliping kansje? Hvor kjøper man det for en fornuftig penge?

Er ikke dreven på våtsliping men bilnerden har noen til en bra penge, vist ikke har ebay men vet ikke peiling på de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gry    624
Gry

Lakkdybdemåler er relativt essensielt om du skal gå løs på våtslip og grovkorrigering. Og hvis du en dag finner ut at du vil ta på deg betalte oppdrag.

Med en lakkdybdemåler finner du riktignok bare ut den totale tykkelsen på overflatebehandlingen, dvs alt av farge, sparkel, grunning og klarlakk mellom måleren og metallet, men ved å sammenligne verdiene du leser av rundt om på bilen, spesielt de synlige flatene mot mindre synlige flater inni døråpninger, under tanklokk, langs bagasjerommet, så kan du danne deg et bilde av hvor mye klarlakk du har disponibelt.

Og så er det greit å finne ut hvilke deler av bilen som er metall og hvilke som er plast (sistnevnte er følsom for varme).

Og opplakkerte paneler er en annen ting, både fordi dette kan bety at lakken der oppfører seg annerledes enn original-lakk mens også fordi du da ikke aner noe om tykkelsen på klarlakksjiktet. Når du jamnt over får verdier på 250µm mens en forskjerm drar opp på 300-350 (eller 800), da lukter det lakkboks ;-)

(Ja, det finnes lakkdybdemåler som måler de forskjellige lagene, men de koster vel ca 10000kr om jeg husker den diskusjonen rett)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

(Ja, det finnes lakkdybdemåler som måler de forskjellige lagene, men de koster vel ca 10000kr om jeg husker den diskusjonen rett)

Billigste jeg har funnet koster NOK 16k ferdig momset til postkassen/postkontor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig