Freebird

Hvordan fjerne rester etter RainX?

God kveld!

Jeg har et par ganger nå brukt RainX på rutene på bilen. Jeg har vært greit fornøyd med både effekt og holdbarhet på denne, men hver gang jeg legger den så sitter jeg igjen med en film på fronruten når viskeren har dratt over ruten. Det kan jeg forsåvidt leve med så lenge effekten av RainX fortsatt er til stede, men når den begynner å avta ender dette med at viskeren bråker mer enn normalt og jeg har en stygg, ujevn film over hele frontruten hver gang vindusviskeren drar over ruten.

Er det noen her inne som har erfaringer med hvordan man får fjernet denne filmen? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gni over med vanlig poleringsmiddel, enten for hånd eller med maskin. En kjapp og lett runde uten noe særlig press fjerner det meste fra vinduene etter min erfaring. Du vil se at du "spiser opp" ruteforseglinga etterhvert som du polerer over.

Gå over med blårens 1:1 (med batterivann) etterpå for å fjerne oljer og andre rester før evt nytt lag med RainX

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips Gry!

Hva gjelder her da? Finest mulig eller spiller ikke det så stor rolle? Jeg vet jo at glass er temmelig hardt, men det er vel trolig tilstrekkelig med f.eks Menzerna FF4000? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du klarer ikke polere glasset i seg selv uten dedikert glasspolish og egne puter for dette (filt, som regel). Vanlig poleringsmiddel for lakk er kun egnet til rens av overflaten på glass.

Jeg kjenner ikke Menzerna men ville muligens valgt det nest fineste evt medium. I Scholl-serien synes jeg personlig at S40 (fineste) er for oljete men S30 (nest finest) duger til bruken selv med en myk pute. Det er jo bare å prøve med en pute i handa og se, du ser utrolig fort om blandingen er "sterk nok" til å ta forseglingen, du trenger nesten ikke tørke bort polishen mens du jobber for å skjønne det engang. Vet ikke helt åssen jeg skal beskrive det, men der viskerne har slitt bort forseglingen ser du det samme, det sjiktet der glass og produkt har skilt lag.

Bruker du maskin trenger du ikke mye turtall (2 eller 3 om maskina går til 6), det er bare så mye enklere arbeid å gjøre det med maskin enn for hånd (spesielt midt på frontruta der jeg må strekke meg for å nå bort), selv med lite turtall og lite press, det holder med vekten av maskina til denne bruken. Om det er DA eller roterende er ett fett.

Du må generere mye varme på et lite område for å sprekke ruta... hvis du er bekymret for maskin og glass ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er grei. Da gir jeg det et forsøk i løpet av morgendagen.

Takk så mye for hjelp. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang. hoppingen, ta en titt her. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips til deg også Øyvind!

Forseglingen blir lagt jevnt, og hoppingen/støyen oppstår først når effekten av forseglingen avtar. Neste gang gir jeg GTechniq en sjanse. :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive