Gå til innhold

Hvordan fjerne rester etter RainX?

Recommended Posts

Skrevet

God kveld!

Jeg har et par ganger nå brukt RainX på rutene på bilen. Jeg har vært greit fornøyd med både effekt og holdbarhet på denne, men hver gang jeg legger den så sitter jeg igjen med en film på fronruten når viskeren har dratt over ruten. Det kan jeg forsåvidt leve med så lenge effekten av RainX fortsatt er til stede, men når den begynner å avta ender dette med at viskeren bråker mer enn normalt og jeg har en stygg, ujevn film over hele frontruten hver gang vindusviskeren drar over ruten.

Er det noen her inne som har erfaringer med hvordan man får fjernet denne filmen? :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Skrevet

Gni over med vanlig poleringsmiddel, enten for hånd eller med maskin. En kjapp og lett runde uten noe særlig press fjerner det meste fra vinduene etter min erfaring. Du vil se at du "spiser opp" ruteforseglinga etterhvert som du polerer over.

Gå over med blårens 1:1 (med batterivann) etterpå for å fjerne oljer og andre rester før evt nytt lag med RainX

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

Takk for tips Gry!

Hva gjelder her da? Finest mulig eller spiller ikke det så stor rolle? Jeg vet jo at glass er temmelig hardt, men det er vel trolig tilstrekkelig med f.eks Menzerna FF4000? :)

1988 Mazda 626 GD

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Skrevet

Du klarer ikke polere glasset i seg selv uten dedikert glasspolish og egne puter for dette (filt, som regel). Vanlig poleringsmiddel for lakk er kun egnet til rens av overflaten på glass.

Jeg kjenner ikke Menzerna men ville muligens valgt det nest fineste evt medium. I Scholl-serien synes jeg personlig at S40 (fineste) er for oljete men S30 (nest finest) duger til bruken selv med en myk pute. Det er jo bare å prøve med en pute i handa og se, du ser utrolig fort om blandingen er "sterk nok" til å ta forseglingen, du trenger nesten ikke tørke bort polishen mens du jobber for å skjønne det engang. Vet ikke helt åssen jeg skal beskrive det, men der viskerne har slitt bort forseglingen ser du det samme, det sjiktet der glass og produkt har skilt lag.

Bruker du maskin trenger du ikke mye turtall (2 eller 3 om maskina går til 6), det er bare så mye enklere arbeid å gjøre det med maskin enn for hånd (spesielt midt på frontruta der jeg må strekke meg for å nå bort), selv med lite turtall og lite press, det holder med vekten av maskina til denne bruken. Om det er DA eller roterende er ett fett.

Du må generere mye varme på et lite område for å sprekke ruta... hvis du er bekymret for maskin og glass ;)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Skrevet

Den er grei. Da gir jeg det et forsøk i løpet av morgendagen.

Takk så mye for hjelp. :)

1988 Mazda 626 GD

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Skrevet

Takk for tips til deg også Øyvind!

Forseglingen blir lagt jevnt, og hoppingen/støyen oppstår først når effekten av forseglingen avtar. Neste gang gir jeg GTechniq en sjanse. :-)

1988 Mazda 626 GD

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår