jornaage

Enda en fersking...

God kveld..

Greit.. greit.. jeg gir opp.. etter å ha vært periodisk ´hang around´ på dette forumet fra tid til annen de siste årene, så følte jeg meg såpass gæren her en dag at jeg meldte meg inn!..

Jeg har lest en hel masse, og leser enda mer, og lærer stadig. Jeg er helt sikker på at det finnes tråder og svar på følgende, men jeg klarer ikke finne noe, så da spør jeg..

Jeg leser i S&S trådene at det brukes en del produkter som forbredelse av vasking.

Man legger først på avfetting. eksempel Prickbort. -> virker noen minutter -> så blir dette spylt av, før man legger på surfex, i et blandingsforhold. -> dette virker noen minutter -> før man spyler det av.

så er et skum, og håndvask..( helst med en lamunge på hånda..) når det er gjort så legger man på Iron- X. Hvis det da fortsatt er igjen nupper og fremmed legmer i lakken så er det clay som gjelder.

så kommer spørsmålet: Hva er egentlig forskjellen på Prickbort, Surfex, og Iron X? Jeg er ingen kjemiker, men det er mulig at det er noe med innholdet. for meg så virker det som alle tre produktene er en form for avfetting, som løser opp den møkka som virkelig sitter godt .. PB og surfex, blir blandet ut i vann, mens IronX er ferdig, og må være relativt konsentrert, da det er ganske ufin mot nupper og skit i lakken?

Jørn

Endret av jornaage
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen :)

Prickbort tar asfalt og tjære. Skal legges på tørr bil og ikke blandes ut.

Surfex tar trafikkfilm og generell møkk. Blandes ut til ca 1:20 for vanlig vask.

Iron x tar metallpartikler. Skal ikke blandes ut.

Så de utfyller hverandre og angriper hvert sitt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ingen ekspert, men Iron-X komme vel før håndvask ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er ingen ekspert, men Iron-X komme vel før håndvask ?

Er jo en fordel ift. å slippe å dra disse partiklene rundt i vaskehansken/svampen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar.. @Efurd: logikken din stemmer ganske bra.. ironX først.. så håndvask.

da blir det et dykk i guider og andre innlegg igjen for å få flere svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også legge PB, så surfex over PB og så skum! Trenger ikke avspyling etter hver avfetting! La PB virke litt, så legg surfex, så legg skum med kanon eller spyl av hvis du ikke har foam canon f.eks!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg legger PB, spyler, legger Surfex, spyler, legger Korrosol, spyler, håndvask, spyler, clayer, spyler og tørk til slutt :) Jeg liker å spyle av etter hver avfetting da produktene fungerer best ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en ikke spyler av etter hvert produkt, vil ikke det nye produktet da bli liggende oppå og ikke komme skikkelig i kontakt med dritten som ikke har løsnet? Om en spyler etter hvert produkt så vil en jo få spylt bort den dritten som er løsnet og så er det klart for neste produkt å prøve seg.... ellers kunne en jo bare blande alle tre produktene i en flaske og legge de på samtidig?

Dette er selvsagt bare synsing fra min side, men for meg så høres det mer logisk ut å spyle etter hvert produkt om en ønsker en skikkelig grundig vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en ikke spyler av etter hvert produkt, vil ikke det nye produktet da bli liggende oppå og ikke komme skikkelig i kontakt med dritten som ikke har løsnet? Om en spyler etter hvert produkt så vil en jo få spylt bort den dritten som er løsnet og så er det klart for neste produkt å prøve seg.... ellers kunne en jo bare blande alle tre produktene i en flaske og legge de på samtidig?

Dette er selvsagt bare synsing fra min side, men for meg så høres det mer logisk ut å spyle etter hvert produkt om en ønsker en skikkelig grundig vask.

Hvis man legger et produkt oppå et annet får det første produktet vesentlig lenger virketid da. Eksempelvis Surfex oppå Prickbort, også skum oppå der, så får jo PB ligge i en halvtime uten å tørke ut da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyling mellom hvert steg gir et bedre resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man legger et produkt oppå et annet får det første produktet vesentlig lenger virketid da. Eksempelvis Surfex oppå Prickbort, også skum oppå der, så får jo PB ligge i en halvtime uten å tørke ut da.

Jeg har ikke noe fasitsvar på dette, men om målet er å la det første produktet få lengre virketid og at det er et problem at det tørker for fort så ville jeg heller lagt samme produkt i flere ganger omganger. Ser ikke vitsen med å legge et nytt produkt som ikke får gjøre jobben sin skikkelig, med den hensikt å forlenge virketiden til forrige produkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke merket noe til at det blir bedre når jeg har spylt mellom hvert steg, kontra det å legge lagvis før avspyling. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive