tharshan

Brenne lakk med DA?

25 innlegg i emnet

Er det nokon som helst som har klart å brenne lakk med DA maskin her inne?:P

Lurer på siden eg kjører rimeleg hardt på en DAS6-pro, så greit å vite. Har roterende, men klarer rett og slett ikkje å bli kompis med den.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holde maskinen på samme sted, bruke Gul pute, S3 Gold, maks turtall og maks press på en plasfanger så klarer du det fint. Har dog ikke prøvd.

Endret av Krisfje
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den komboen kjørte eg nå nettopp, men bevegde maskina veldig seint. Vart varmt, men langt ifrå slik som roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan teste her i morra om det blir opphold. har en bil som straks skal på hoggeren uansett, men tviler på att det går i grunn.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest interesante er i kantane der roterende fort kan brenne lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det blir opphold skal jeg jammen meg teste, har som sagt en bil som straks skal på hoggeren som har lakkerte plast fangere, det ultimate test objekt hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det blir opphold skal jeg jammen meg teste, har som sagt en bil som straks skal på hoggeren som har lakkerte plast fangere, det ultimate test objekt hehe

forventer bilder vist det blir noe av ;)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ja blir det noe av kommer det bilder! garantert!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott!:D Om det viser seg at det er idiot sikkert, trur eg nok eg kjøper meg rupes eller flex DA og holder meg til det. Er så sytalaust. Litt vibrasjon og hardt arbeid tåler eg;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en Flex DA jeg har. Har kjørt rimelig hardt på plastfangere med den med ull. Tenkte kjøre på med lilla scholl, grønn 3m og mye press, så får man se hva som skjer.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går nok fint å brenne lakk med DA, men det skal mye mer til enn med roterende. Må som nevnt ha mye press, hastighet grov combo. I kanter er det som oftest tynnere lakk, så der skal det ikke så mye til som midt på plata. Men du er mye mer "safe" med en DA kontra en roterende.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meina det var med roterende da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

maskina han brukte er den samme som jeg har, så da gidder ikke jeg dra i gang nøyaktig samme prosjekt

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At man setter maskin på full guff å kjører i vei til pad og lakk er borte er jo en ting, men jeg hadde synes det var betydelig mer interessant å vite hvor lang tid det tar, ikke bare at det går an.

Ergo; sjekke med normal hastighet,pad og polish og hvor aggressivt man må gå til verks med vanlig press og hastighet på samme sted før man brenner såpass igjennom at det blir merke, ikle nødvendigvis gjennom til metallet.

For min del både med DA og med roterende - hvor lenge skal man kjøre sakte/helt stille med vanlig arbeidspress på 15-1800rpm før det får så galt at man har "problem på en kundebil"

Dette er jo mer interessant for både nybegynnere og for de som ikke har brent lakk før, men som helst også vil unngå det!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gammel bil med tynn lakk og kanter så skal jeg fint klare å brenne gjennom med grov combo uten at det skal ta så lang tid :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brant igjennom kanalen på en A4 med roterende. Hadde maskert opp med den breieste teipen for å beskytte mens jeg tok døra, men så holdt det at jeg lettet litt på presset på puta mot døra, og da blei jo puta mye tykkere igjen så den akkurat sveipet over lakken utenfor teipen, vet ikke hvor mye press det var mot kanalen men det var svosj! og bobler :o Dvs lakken slapp ikke men det ble en godt synlig skade. Jeg sto ikke stille heller, jeg beveget maskina i vanlig (medium press) fart, men varmegangen fra kanten av puta som er uten poleringsmiddel (dvs høy friksjon) blir fort ekstrem. Tenk deg å holde fingeren oppå en LP-plate kontra mot kanten..

Så nå legger jeg to teipstrimler inntil hverandre

Med min 500W Krauss DA opplever jeg bare at puta stopper om jeg får for mye motstand sideveis, annerledes med tvungen rotasjon DA. Men jeg tar ingen sjanser og maskerer alltid selv om jeg kun bruker DA.

På bilpleiekurset jeg var på testet vi også å brenne gjennom på et opplakkert panser, veeeldig tjukk lakk så egentlig et dårlig testobjekt det også, så det var mye av det samme som Meringdals test, stå lenge og atter lenger med mye press på ett sted før det begynte å ryke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å brenne lakk (slik at den skifter farge) tar ikke mer enn sekunder om panelet er skikkelig varmt. Grensen er hårfin, men høyt plassert på temperaturskalaen. Bruk håndbak-trikset; brenner du deg, er det for varmt.

Rundt 60grader er en god lunk som gir god korrigering på varm lakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjelp, kjørte en runde på en model s her forleden. Rød multilakk, en del press for å fjerne skraper. Området ble litt lysere nyanse (oransje). Hvordan fjerner jeg dette?


ser det i spesielt lys

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tidligere fått dempet brent lakk ved å polere over lakken igjen, men aldri fått det helt bort.

I verste fall blir det omlakkering.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive